Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppgradering av forumprogramvaran

Startat av Daniel Hofverberg, 16 juli 2022 kl. 03:19:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet  4 augusti 2022 kl. 03:06:18Jag kanske har drömt detta men det verkade som att dubbningsshemsidans forum hade en egen logga som jag precis såg men nu är den borta.
Jag experimenterade med en logga som fanns på servern, men jag såg att den var för stor och inte passade in i designen varför jag tog bort den efter ungefär en minut. Jag måste nog hitta en mindre logga att använda för ändamålet...

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2022 kl. 03:08:37Jag experimenterade med en logga som fanns på servern, men jag såg att den var för stor och inte passade in i designen varför jag tog bort den efter ungefär en minut. Jag måste nog hitta en mindre logga att använda för ändamålet...

Du kan be Goliat designa en logga han hade ju några exempel tidigare i tråden

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet  1 augusti 2022 kl. 13:06:28Nej, för man kan inte göra vissa saker via snabbsvar.
Citat från: Adam Larsson skrivet  3 augusti 2022 kl. 00:28:41Går det att fixa på något sätt? Det är väldigt konstigt att svara är under "Användaråtgärder" svara knappen är ju den viktigaste för snabbsvar har inte alla funktioner.
Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 17:21:14Kan snabbsvar ändå få vara kvar? Jag gillar den funktionen. ^^
Nu har jag lyckats åtgärda så att "Användaråtgärder" försvinner i mobilvyn och att knapparna där under visas direkt istället. :)
(Det gick dock inte på något enkelt sätt att bara visa "Svara" utanför, utan för att slippa ändra i källkoden och bara ändra i CSS-stilmallarna fick det bli så att hela menyn "Användaråtgärder" stryker på foten och allt är synligt direkt).

För att undvika förvirring har jag också stängt av Snabbsvar som standard - detta då jag redan hunnit få tre mail från personer som undrar varför jag har tagit bort möjligheten att bifoga filer...

Det blir därför mest logiskt och minst förvirrande att dölja Snabbsvar som standard. För de som faktiskt använder sig av det och vill ha det kvar, så kan ni slå på den igen genom att klicka på ert namn i det övre vänstra hörnet, gå in på Utseende- och layoutinställningar och där välja "Visa snabbsvar" under rullgardinsmenyn "Använd snabbsvar vid visning av trådar". :)
Använd snabbsvar.PNG

På så sätt får alla som de vill - alla som mest blir förvirrad av Snabbsvar behöver inte se det längre, och de som faktiskt tycker om det och använder sig av det kan slå på det. Det tar bara 30 sekunder, men standard är alltså att Snabbsvar inte visas.

Anders M Olsson

Efter uppgraderingen har forumet fått en egen favicon som syns under vissa omständigheter, men inte alltid, och inte i alla webbläsare.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/favicon.ico

Jag får dock inget grepp alls på vad den föreställer. En kräfta, krabba, insekt eller trafikskylt?

Vad säger du, Daniel?

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 augusti 2022 kl. 05:50:24Efter uppgraderingen har forumet fått en egen favicon som syns under vissa omständigheter, men inte alltid, och inte i alla webbläsare.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/favicon.ico

Jag får dock inget grepp alls på vad den föreställer. En kräfta, krabba, insekt eller trafikskylt?

Vad säger du, Daniel?
Måste det föreställa något? ;D Hehe, ser ut som en nyckelpiga eller rymdskepp.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet  8 augusti 2022 kl. 08:25:15Måste det föreställa något? ;D Hehe, ser ut som en nyckelpiga eller rymdskepp.
Det är nog en sån här, en "Ico-ico" ! :)


https://youtu.be/5z319PXE6U0

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 augusti 2022 kl. 05:50:24Efter uppgraderingen har forumet fått en egen favicon som syns under vissa omständigheter, men inte alltid, och inte i alla webbläsare.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/favicon.ico

Jag får dock inget grepp alls på vad den föreställer. En kräfta, krabba, insekt eller trafikskylt?

Vad säger du, Daniel?
Ser ut som en av jättekaramellerna i Ed, Edd & Eddy. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

När jag nu tittar lite mer på ikonen tycker jag att den påminner om pratbubblorna som visas vid de olika tavlorna på huvudsidan.



Men färgerna är väldigt konstiga, den ena röd den andra gul. Om det åtminstone hade varit "den ena röd, den andra vit"... :)


https://youtu.be/FjVX_NiSJmw

Sen ser det ut som om bubblorna sitter i en överstruken ring, som ett förbudsmärke i trafiken. Frågan är om ikonen kan vara avsedd att signalera att forumet ligger nere? Och varför är den bara 16x16 pixels stor?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 augusti 2022 kl. 05:50:24Efter uppgraderingen har forumet fått en egen favicon som syns under vissa omständigheter, men inte alltid, och inte i alla webbläsare.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/favicon.ico

Jag får dock inget grepp alls på vad den föreställer. En kräfta, krabba, insekt eller trafikskylt?

Vad säger du, Daniel?
Mycket bra fråga! Jag vet faktiskt inte, och vet inte heller varför utvecklarna har lagt in den favicon-filen som standard i den nya versionen av SMF...

Det ser nästan ut som en kräfta i mina ögon, men vari logiken ligger har jag ingen aning om...

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 augusti 2022 kl. 05:50:24Efter uppgraderingen har forumet fått en egen favicon som syns under vissa omständigheter, men inte alltid, och inte i alla webbläsare.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/favicon.ico

Jag får dock inget grepp alls på vad den föreställer. En kräfta, krabba, insekt eller trafikskylt?

Vad säger du, Daniel?
Jag tycker det ser ut som en halvmåne inuti en röd cirkel.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 augusti 2022 kl. 12:19:45När jag nu tittar lite mer på ikonen tycker jag att den påminner om pratbubblorna som visas vid de olika tavlorna på huvudsidan.



Men färgerna är väldigt konstiga, den ena röd den andra gul. Om det åtminstone hade varit "den ena röd, den andra vit"... :)
På tal om det, vad betyder egentligen de där pratbubbleikonerna på startsidan...? Om hela är ljus (ljusblå/turkos) är det ju solklart att det inte finns nya inlägg, och om den stora är mörkblå och den lilla pratbubblan är orangefärgad (övre vänstra ikonen) är det ju solklart att det finns nya inlägg. Men vad betyder det egentligen om den lilla pratbubblan är orangefärgad men den större är ljus (d.v.s. den övre högre ikonen i ditt inlägg)...?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2022 kl. 20:26:49På tal om det, vad betyder egentligen de där pratbubbleikonerna på startsidan...? Om hela är ljus (ljusblå/turkos) är det ju solklart att det inte finns nya inlägg, och om den stora är mörkblå och den lilla pratbubblan är orangefärgad (övre vänstra ikonen) är det ju solklart att det finns nya inlägg. Men vad betyder det egentligen om den lilla pratbubblan är orangefärgad men den större är ljus (d.v.s. den övre högre ikonen i ditt inlägg)...?
Det är bara symbol för prat, stora symboliserar frågan och den lilla svaret. :) Den med pilarna dock är jag osäker på. Att man skriver där om man vill ha snabba svar kanske?

Lillefot

Tack till Lilla My som påminde mig om den här konstiga buggen som uppstått. Av någon anledning så fungerar inte spoiler-taggen korrekt längre.

Jag har reagerat på att den inte längre finns tillgänglig när man skriver svar, men det är inget som lite kodskrivande kan ta hand om... trodde jag. När man försöker använda den blir resultatet så här:
Spoiler
Kan du läsa detta
[close]
Och då kan ingen läsa det, vilket gör funktionen meningslös.

I och med att du är bortrest nu, Daniel, så lär det dröja innan någon fix kan ske. Men stressa ej, vi kan vänta.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Åtminstone för mig fungerar spoilertaggen korrekt, och spoilertaggen i ditt inlägg kan jag se.

Spoiler
Kan ni se det här?
[close]

Möjligtvis kan det vara någon rättighetsinställning, så att inte alla kommer åt det...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2022 kl. 18:32:12Åtminstone för mig fungerar spoilertaggen korrekt, och spoilertaggen i ditt inlägg kan jag se.

Spoiler
Kan ni se det här?
[close]

Möjligtvis kan det vara någon rättighetsinställning, så att inte alla kommer åt det...
Det måste det vara, för mig säger den nämligen "Sorry but you are not allowed to view spoiler contents."

Bildbevis:
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran