Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Saker ni har svårt att komma över?

Startat av Disneyfantasten, 7 november 2021 kl. 21:34:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Har ni några saker som ni har svårt att komma över?

Jag har bland annat följande;

- att 1972-års suveräna dubbning av Dumbo inte längre används och att enda sättet att allmänt se filmen idag på DVD, Bluray, TV, streaming och digitalt är med 1996-års vanskapta dubbning

- att de suveräna rösterna Guy De La Berg (Nalle Puh) och Charlie Elvegård (Kanin) gick bort alldeles för tidigt och deras nuvarande ersättarröster är helt värdelösa (Nalle Puhs företrädande röst innan Guy var också värdelös för den delen, enda gången de svenska Nalle Puh dubbningarna någonsin var problemfria var 2000-2010)

(det är dock inte skådespelarna jag vänder kritiken mot, men just hos dessa två karaktärer håller de inte)

- att Robert Gustafsson ersattes i Monsters University av Johan Ulveson

(jag brukar gilla det mesta som Johan Ulveson gör men som Wazowski håller han inte då han varken efterliknar Gustafsson eller Billy Crystal)

m.fl.

Adam

Sådana lägen är väl alltid förargelseväckande för många, inklusive mig i vissa fall, men när det gäller enskilda dubbningar blir inte alla lika nöjda. 🤷‍♂️
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Fred

Att Peter Rangmar (After Shave-medlem och svenska rösten till Timon) gick bort alldeles för tidigt. Hade önskat att han hade ersatts av Per Fritzell istället för Anders Öjebo i Lejonkungen 2 (och följaktligen skulle Pumbaa i den filmen ha spelats av Jan Rippe och inte av Bo Maniette). Men det är Peters bortgång som jag sörjer mest och inte valet av röstskådespelare i Lejonkungen 2.


Jirr

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 november 2021 kl. 21:34:16
- att de suveräna rösterna Guy De La Berg (Nalle Puh) och Charlie Elvegård (Kanin) gick bort alldeles för tidigt och deras nuvarande ersättarröster är helt värdelösa (Nalle Puhs företrädande röst innan Guy var också värdelös för den delen, enda gången de svenska Nalle Puh dubbningarna någonsin var problemfria var 2000-2010)

70+ är väl inte den gängse uppfattningen av att gå bort "alldeles för tidigt".

Disneyfantasten

Citat från: Jirr skrivet  8 november 2021 kl. 23:47:01
70+ är väl inte den gängse uppfattningen av att gå bort "alldeles för tidigt".

Du får tänka på att både Guy och Charlie gick bort INNAN Covid-19 slog till!  ;)

Dessutom, enligt min uppfattning är det minst anmärkningsvärt att avlida om man är 90 eller äldre! (ju äldre man är desto mindre anmärkningsvärt är det att man dör)

Känns som att Guy och Charlie kunde ha varit kvar i dessa roller i åtminstone minst 20 år till...

jimstrom

Att Mediadubb trots att dom hade tillgång till Steve Kratz inte lät honom göra rollen som Michelangelo då han både är lik Townsend Colemans originalröst och har rätt kvalitet för att göra en surfer dude, jag menar lyssna bara på Gordon Lighter i James Bond Jr. :P
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Lillefot

#6
Ursäkta bumpen, men Disneyfantasten föreslog att jag kunde posta något i tråden:

Att remaken av Resident Evil 3 var så barebones och meh. Originalspelet är min favorit i serien, och remaken tog bort praktiskt taget allt som gjorde det unikt. Hjälper inte heller att Nemesis, spelets monster som jagar dig runt Raccoon City blev ett rejält skämt.

Om vi menar dubbningsmässigt så har jag fortfarande svårt att acceptera att flera avsnitt ur Ducktales första säsong, samt Darkwing Duck blivit omdubbade. Jag säger inget om omdubbningarnas kvalitet, men det känns förargligt då de ursprungliga dubbningarna (enligt mig) inte har några allvarliga konstnärliga brister.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Hey Arnold på svenska

Att jag inte började söka efter Hey Arnold! mycket tidigare.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

#8
En sak är att fysisk media dör ut och att streaming tar över. När man kan ha serierna i sin helhet eller en del av den i sin samling så behöver man inte oroa sig eller betala för att ha tillgång till den varje månad. Sanningen är att fysisk är mycket bättre och streaming har sina dåliga nackdelar, t.e.x så kan serier eller filmer tas bort ifrån streaming tjänsten medan det som är i bokhyllan är kvar där så att man har tillgång till det jämfört med streaming, fysisk så äger man det och behöver inte oroa sig för att ha tillgång medans på streaming så betalar man för att ha tillgång och det man kollar på kan tas bort lätt som en plätt.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2023 kl. 10:18:16En sak är att fysisk media dör ut och att streaming tar över. När man kan ha serierna i sin helhet eller en del av den i sin samling så behöver man inte oroa sig eller betala för att ha tillgång till den varje månad. Sanningen är att Fysisk är mycket bättre och streming har sina dåliga nackdelar, t.e.x så kan serier eller filmer tas bort ifrån streaming tjäntsen medan det som är i bokhyllan är kvar där så att man har tillgång till det jämfört med streaming, fysisk så äger man det och behöver inte oroa sig för att ha tillgån medans på streaming så betalar man för att ha tillgång och det man kollar på kan tas bort lätt som en plätt.
Eller så har man det nedladdat digitalt. Best of both worlds.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet 11 februari 2023 kl. 18:12:43Eller så har man det nedladdat digitalt. Best of both worlds.
Fysisk media är ändå bättre man äger det jämfört med digitalt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 11 februari 2023 kl. 18:12:43Eller så har man det nedladdat digitalt. Best of both worlds.
Ja, förutom att DRM-skydden som finns just nu gör att det nedladdade mycket väl kan bli värdelöst imorgon - som gör att det man lagligt köpt inte direkt kan beskrivas som köp, utan snarare hyra på obestämd tid; då butikens rättigheter kan gå ut som gör att man plötsligt inte längre kan se det man lagt ned sina hårt förvärvade slantar på... :(

Möjligtvis kan det finnas någon mindre distributör som inte har DRM-skydd, men jag har i alla fall hittills inte stött på någon.

För jag hoppas att du inte uppmuntrar till lagbrott här genom att ladda ned material illegalt...?

En vacker dag måste filmbolagen inse att DRM-skydden har spelat ut sin roll, så att man måste släppa filmer mer fritt för att vara användbart; så att köp faktiskt också innebär köp - det har ju skivbolagen fått inse den hårda vägen, som en gång i tiden hade mycket DRM-skydd men som sedan flertalet år tillbaka har släppt det helt fritt vid digitala köp.
(Osynliga vattenstämplar för att kunna spåra material som läckt ut på nätet är helt okej, men inte DRM-skydd som innebär tekniska begränsningar)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2023 kl. 10:18:16En sak är att fysisk media dör ut och att streaming tar över. När man kan ha serierna i sin helhet eller en del av den i sin samling så behöver man inte oroa sig eller betala för att ha tillgång till den varje månad. Sanningen är att Fysisk är mycket bättre och streming har sina dåliga nackdelar, t.e.x så kan serier eller filmer tas bort ifrån streaming tjäntsen medan det som är i bokhyllan är kvar där så att man har tillgång till det jämfört med streaming, fysisk så äger man det och behöver inte oroa sig för att ha tillgån medans på streaming så betalar man för att ha tillgång och det man kollar på kan tas bort lätt som en plätt.
Jag håller fullständigt med dig, och jag tycker också det är oroväckande att fysiska medier alltmer håller på att dö ut. Streamingtjänster är absolut utmärkt som komplement, men inte som ersättning för fysiska medier då det som sagt inte finns några garantier för att det som finns idag verkligen finns kvar imorgon. Visserligen kommer det också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(
(Visst får man oftast en viss förvarning innan filmer/serier försvinner, men inte alltid - jag var exempelvis mitt inne i säsong 2 av Beforeigners när alla nordiska serier på HBO Max plötsligt gick upp i rök från en dag till nästa...)

Förhoppningsvis är det inte för sent att vända utvecklingen, i takt med att fler personer inser nackdelarna med streaming och digitala köp - för än så länge upplever jag det som att gemene man inte alls har insett problemen med streaming. Det var faktiskt bara några månader sedan som min bror på fullaste allvar frågade mig "Vad är det för vits med att ha en DVD- eller Blu-Ray-spelare? Allting finns ju på streaming"...

Scoobydoofan1

#12
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 02:47:52Ja, förutom att DRM-skydden som finns just nu gör att det nedladdade mycket väl kan bli värdelöst imorgon - som gör att det man lagligt köpt inte direkt kan beskrivas som köp, utan snarare hyra på obestämd tid; då butikens rättigheter kan gå ut som gör att man plötsligt inte längre kan se det man lagt ned sina hårt förvärvade slantar på... :(

Möjligtvis kan det finnas någon mindre distributör som inte har DRM-skydd, men jag har i alla fall hittills inte stött på någon.

För jag hoppas att du inte uppmuntrar till lagbrott här genom att ladda ned material illegalt...?

En vacker dag måste filmbolagen inse att DRM-skydden har spelat ut sin roll, så att man måste släppa filmer mer fritt för att vara användbart; så att köp faktiskt också innebär köp - det har ju skivbolagen fått inse den hårda vägen, som en gång i tiden hade mycket DRM-skydd men som sedan flertalet år tillbaka har släppt det helt fritt vid digitala köp.
(Osynliga vattenstämplar för att kunna spåra material som läckt ut på nätet är helt okej, men inte DRM-skydd som innebär tekniska begränsningar)
Jag håller fullständigt med dig, och jag tycker också det är oroväckande att fysiska medier alltmer håller på att dö ut. Streamingtjänster är absolut utmärkt som komplement, men inte som ersättning för fysiska medier då det som sagt inte finns några garantier för att det som finns idag verkligen finns kvar imorgon. Visserligen kommer det också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(
(Visst får man oftast en viss förvarning innan filmer/serier försvinner, men inte alltid - jag var exempelvis mitt inne i säsong 2 av Beforeigners när alla nordiska serier på HBO Max plötsligt gick upp i rök från en dag till nästa...)

Förhoppningsvis är det inte för sent att vända utvecklingen, i takt med att fler personer inser nackdelarna med streaming och digitala köp - för än så länge upplever jag det som att gemene man inte alls har insett problemen med streaming. Det var faktiskt bara några månader sedan som min bror på fullaste allvar frågade mig "Vad är det för vits med att ha en DVD- eller Blu-Ray-spelare? Allting finns ju på streaming"...
Daniel det skulle vara väldigt om möjligheten fanns att vända tillbaka till dvd och blu ray, men sanningen är att folk idag vill inte ha fysisk media i huset eller i bokhyllan, för det mesta så säger dom flesta att dom vill streama det och inte ha det i bokhyllan med tanken på hur lätt det är att streama jämfört med dvd. Det som dom kanske inte tar i hänsyn är att dom ÄGER inte det dom kollar på utan dom betalar för en tjänst som kan ändra innehållet som dom kollar på, t.e.x. familjen flinta säsong 2 är tillgänglig på dvd med mediadubb, om Warner bros gjorde en ny dubbning för säsong 2 så behöver dom som har den fysiska dvd box set i bokhyllan inte oroa sig över dubbnigen, samma sak när det gäller Snobben Scanbox dvd utgåvorna och andra sällsynta serier där dvd utgåvorna har gått ut efter hur många år, detta är bara 2 exemplarer jämfört med vad som finns i den Nordiska marknaden. Sverige har så pass dålig dvd utgåvor av serier eller så är samlingen aldrig komplett jämfört med andra länder som får hela serierna utgivna, det beror också kanske på dubbningarna t.e.x. så har Tyskland hela serien av familjen flinta medans i Sverige så är det bara Säsong 2 med mediadubb och för nån konstig anledning så är säsong 3 och säsong 4 utgiven utomlands men dess värre så är det sun studio dubbning och inte rösterna från mediadubb. Frågan är dock med dom kommande åren så verkar det definitivt inte som om vågen vänder sig tillbaka till dvd och Blu ray utgåvor, kanske så blir dvd och blu ray går samma väg som VHS och skivor, mot antiken. Vem idag förutom dom som samlar på fysisk media samlar på sig serier jämfört med dom som bara streamar eller köper från online butiker?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 02:47:52Ja, förutom att DRM-skydden som finns just nu gör att det nedladdade mycket väl kan bli värdelöst imorgon - som gör att det man lagligt köpt inte direkt kan beskrivas som köp, utan snarare hyra på obestämd tid; då butikens rättigheter kan gå ut som gör att man plötsligt inte längre kan se det man lagt ned sina hårt förvärvade slantar på... :(

Möjligtvis kan det finnas någon mindre distributör som inte har DRM-skydd, men jag har i alla fall hittills inte stött på någon.

För jag hoppas att du inte uppmuntrar till lagbrott här genom att ladda ned material illegalt...?

En vacker dag måste filmbolagen inse att DRM-skydden har spelat ut sin roll, så att man måste släppa filmer mer fritt för att vara användbart; så att köp faktiskt också innebär köp - det har ju skivbolagen fått inse den hårda vägen, som en gång i tiden hade mycket DRM-skydd men som sedan flertalet år tillbaka har släppt det helt fritt vid digitala köp.
(Osynliga vattenstämplar för att kunna spåra material som läckt ut på nätet är helt okej, men inte DRM-skydd som innebär tekniska begränsningar)
Jag håller fullständigt med dig, och jag tycker också det är oroväckande att fysiska medier alltmer håller på att dö ut. Streamingtjänster är absolut utmärkt som komplement, men inte som ersättning för fysiska medier då det som sagt inte finns några garantier för att det som finns idag verkligen finns kvar imorgon. Visserligen kommer det också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(
(Visst får man oftast en viss förvarning innan filmer/serier försvinner, men inte alltid - jag var exempelvis mitt inne i säsong 2 av Beforeigners när alla nordiska serier på HBO Max plötsligt gick upp i rök från en dag till nästa...)

Förhoppningsvis är det inte för sent att vända utvecklingen, i takt med att fler personer inser nackdelarna med streaming och digitala köp - för än så länge upplever jag det som att gemene man inte alls har insett problemen med streaming. Det var faktiskt bara några månader sedan som min bror på fullaste allvar frågade mig "Vad är det för vits med att ha en DVD- eller Blu-Ray-spelare? Allting finns ju på streaming"...
Nytt eller inte skulle nog säga när det gäller fysisk media så är det som söks äldre serier, som familjen flinta säsong 1 och säsong 2 med mediadubb, Tom och jerry med originaldubb, dom sista 2 avsnitten av snobben med Eurotroll dubb och andra serier som är knappt utgivna i sverige från storföretagen.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 02:47:52Ja, förutom att DRM-skydden som finns just nu gör att det nedladdade mycket väl kan bli värdelöst imorgon - som gör att det man lagligt köpt inte direkt kan beskrivas som köp, utan snarare hyra på obestämd tid; då butikens rättigheter kan gå ut som gör att man plötsligt inte längre kan se det man lagt ned sina hårt förvärvade slantar på... :(

Möjligtvis kan det finnas någon mindre distributör som inte har DRM-skydd, men jag har i alla fall hittills inte stött på någon.

För jag hoppas att du inte uppmuntrar till lagbrott här genom att ladda ned material illegalt...?

En vacker dag måste filmbolagen inse att DRM-skydden har spelat ut sin roll, så att man måste släppa filmer mer fritt för att vara användbart; så att köp faktiskt också innebär köp - det har ju skivbolagen fått inse den hårda vägen, som en gång i tiden hade mycket DRM-skydd men som sedan flertalet år tillbaka har släppt det helt fritt vid digitala köp.
(Osynliga vattenstämplar för att kunna spåra material som läckt ut på nätet är helt okej, men inte DRM-skydd som innebär tekniska begränsningar)
Jag håller fullständigt med dig, och jag tycker också det är oroväckande att fysiska medier alltmer håller på att dö ut. Streamingtjänster är absolut utmärkt som komplement, men inte som ersättning för fysiska medier då det som sagt inte finns några garantier för att det som finns idag verkligen finns kvar imorgon. Visserligen kommer det också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(
(Visst får man oftast en viss förvarning innan filmer/serier försvinner, men inte alltid - jag var exempelvis mitt inne i säsong 2 av Beforeigners när alla nordiska serier på HBO Max plötsligt gick upp i rök från en dag till nästa...)

Förhoppningsvis är det inte för sent att vända utvecklingen, i takt med att fler personer inser nackdelarna med streaming och digitala köp - för än så länge upplever jag det som att gemene man inte alls har insett problemen med streaming. Det var faktiskt bara några månader sedan som min bror på fullaste allvar frågade mig "Vad är det för vits med att ha en DVD- eller Blu-Ray-spelare? Allting finns ju på streaming"...
Tror du att fysisk media kommer återhämta sig eller så kommer det inte gå att vända tillkaba klockan när det gäller blu ray och DVD utgåvor? Redan nu så är det en väldigt stor broms på utgåvor av äldre serier och Norden lär knappt få nånting jämfört med andra länder som har större marknader eller med svensk ljudspråk i utlänska DVD utgåvor i Europa.