Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

#795
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2021 kl. 20:06:13
Om du frågar politikerna skulle du förmodligen få ett annat svar, men den bistra och cyniska sanningen är förmodligen att det finns så mycket annat att lägga pengarna på, och att de äldsta i samhället är en så (relativt sett) liten skara personer att man inte vinner några val på att lova pengar till den gruppen... :(
Det är ändå fel att dom gjorde så, Sverige borde göra vad dom kan för att ge tillbaka till dom som gav till systemet vilket är dom äldre, att dom blev behandlad så här och praktiskt taget övergiven av staten är en skandal, regeringen borde verkligen skämmas över det här men med hur regeringen är så verkar det inte finnas nånting att skämmas över. Vilket skämt det här landet är när det gäller politikerna under pandemin.

MOA

När kan man ta 3:e sprutan?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 18 november 2021 kl. 21:33:02
När kan man ta 3:e sprutan?
5 månader efter andra sprutan om man är över 65 år, 6 månader efter andra sprutan om man jobbar inom äldreomsorg.

Övriga grupper är det inte bestämt något om än, men enligt Folkhälsomyndighetens planering ska alla över 50 år samt personer mellan 18 och 49 år som tillhör riskgrupper stå närmast på tur. Vad det betyder vet jag inte, men enligt pressträffen idag ska de återkomma med en tidsplan nästa vecka.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 november 2021 kl. 21:18:37
Det är ändå fel att dom gjorde så, Sverige borde göra vad dom kan för att ge tillbaka till som som gav till systemet vilket är dom äldre, att dom blev behandlad så här och praktiskt taget övergiven av staten är en skandal, regeringen borde verkligen skämmas över det här men med hur regeringen är så verkar det inte finnas nånting att skämmas över. Vilket skämt det här landet är bär det gäller politikerna under pandemin.
Ja, det är det ingen som säger emot. Det har funnits lagförslag de två senaste mandatperioderna om att förbättra situationen inom äldreomsorgen, men det har inte ens i närheten funnits tillräckligt med stöd för att gå igenom riksdagen.

Daniel Hofverberg

I onsdagens TV4 Nyheterna fanns det med en kort intervju med Filmstadens VD, och i nyhetsinslaget berättade de att Filmstaden ska införa krav på vaccinpass på "många av de 35 biograferna" från den 1 december. Exakt vad det betyder vet jag inte, men min bästa gissning är att de kommer hoppa över det på biografer där ingen salong rymmer mer än 100 personer; vilket väl främst lär gälla väldigt små orter.

På Filmstadens Facebook-sida däremot skriver de detta:
Citat från: FilmstadenJust nu ser över rutinerna kring hanteringen av kravet av vaccinationspass. Det kommer vara ett krav efter 1:a december att visa sitt vaccinationspass för att besöka våra biografer. Detta gäller alla visningar alla tider oavsett salong. Vi återkommer med mer specifik information framöver på vår hemsida. Allt gott! /Felix, Kundservice

Då var det alltså som jag trodde, att de inte kommer bry sig om gränsen på 100 personer (som lagen gäller), utan kommer kräva vaccinpass även i mindre salonger. Ganska logiskt, då det skulle bli svårhanterligt och rörigt att behöva ha olika regler i olika salonger; och alltför stor risk att personalen råkar tänka fel och glömmer bort att kolla vaccinpass i någon salong som rymmer mer än 100 personer...

Fortfarande hittar jag dock ingenting om vad som kommer gälla för Svenska Bio och Cinemascenen, men personligen skulle jag tro att de kommer göra samma som Filmstaden. Det skulle bli en för stor nackdel konkurrensmässigt om de istället återinför publiktak och begränsningar, medan Filmstaden kommer att kunna packa salongerna fulla; framförallt inför den så viktiga julsäsongen då "alla" brukar vilja gå på bio och de lär vilja tjäna så mycket pengar som möjligt. Så jag gissar att de också kommer att kräva vaccinpass, och i så fall är det väl troligt att de av praktiska skäl gör som Filmstaden och inför detta i alla salonger vare sig de rymmer mer eller mindre än 100 personer.

I stort sett alla teatrar och konserter lär väl med största säkerhet kräva vaccinpass från och med den 1 december. Teatrar behöver ju trots allt så mycket besökare som möjligt för att kunna gå med vinst, och har drabbats väldigt hårt ekonomiskt av restriktionerna, varför de inte lär ha råd med att återinföra restriktioner utan kommer vilja kunna packa salongerna så fulla som möjligt. Däremot lär det ju bli svårhanterligt administrativt vad som händer med de personer som redan har köpt biljetter till någon teater eller konsert och som inte råkar vara vaccinerade - ska de ge pengarna tillbaka till de personerna...? Till skillnad från bio, så köper man ju trots allt oftast teater- och konsertbiljetter månader i förväg.


För övrigt är ju inte alla detaljer kring lagförslaget klara än, och framförallt är det osäkert vilken åldersgräns som kommer att gälla. Helt klart är i alla fall att barn är undantagna från reglerna, och ska kunna gå in på tillställningar även utan vaccination, men från vilken ålder som vaccinpass kommer att krävas är lite oklart - Folkhälsomyndigheten har föreslagit 18 år medan regeringen föreslagit 16 år, så enligt pressträffen i onsdags ska de därför fatta beslut efter att ha gått igenom svaren från remissinstanserna för att se vad de anser är mest lämpligt.

Enligt Folkhälsomyndighetens sedvanliga pressträff igår (torsdag) kommer också personer som inte kan vaccineras p.g.a. medicinska skäl att undantas från reglerna, och kommer få gå in på bio/teater/konsert/nattklubb m.fl. om de kan uppvisa läkarintyg på att de inte kan vaccineras. Mycket klokt, då det var ett av de fåtal frågetecken jag hade kring det här beslutet. :)


Jag hoppas bara att vaccinpassen är det som krävs för att locka fler personer att vaccinera sig, så att vi äntligen kan få upp vaccinationsgraden till en vettig nivå. I Danmark blev det ju rusning då väldigt många plötsligt bokade tid för vaccination när de förra veckan återinförde vaccinpass, så chansen är väl hyfsad att det kan hända även i Sverige. :)

Bland annat har jag en kollega på jobbet som inte vill vaccinera sig, som gör att det känns måttligt kul att behöva arbeta nära honom... Jag hoppas verkligen att det här ska räcka för att han och andra ska vilja vaccinera sig.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2021 kl. 03:47:35
Jag hoppas bara att vaccinpassen är det som krävs för att locka fler personer att vaccinera sig, så att vi äntligen kan få upp vaccinationsgraden till en vettig nivå. I Danmark blev det ju rusning då väldigt många plötsligt bokade tid för vaccination när de förra veckan återinförde vaccinpass, så chansen är väl hyfsad att det kan hända även i Sverige. :)

Bland annat har jag en kollega på jobbet som inte vill vaccinera sig, som gör att det känns måttligt kul att behöva arbeta nära honom... Jag hoppas verkligen att det här ska räcka för att han och andra ska vilja vaccinera sig.

Vill bara flika in och poängtera vikten av att vara rak här i livet. Om du går och stör dig på din kollega på arbetet för att han inte alls har samma tro som du själv så borde du istället för skriva här på ditt forum säga det rakryggad till personen i fråga. Alla här vet ju endå vem som gömmer sig bakom aliaset och vilka som arbetar i din närhet med lite research.  ???

Största anledningen till varför jag litar så lite på FHM är för att dom som så många andra vänder kappan efter vinden. Det tog exempelvis inte emot när många varnade att detta skulle komma till Sverige och att man bör stänga flygplatserna eller begränsa dom som ankommer till Sverige tillbaka från en resa där smittan kan finnas. Sverige är ursäkta uttrycket men, j*vligt slappa på att ställa krav på sina medmänniskor. Istället sitter man och tisslar och tasslar och går efter vad stormedia skriver.

Vi har en grundlag i Sverige och den tycker jag man skall respektera. Vi vill inte ha ett nytt scenario i liknelse med där judarna gick och bar på gula kors på armen, även om jag inte tror så är fallet så är det ju väldigt oroväckande när människor börjar ställa varandra mot väggen såhär utan möjligheten att försvara sig, bara för att din arbetskollega inte har samma tro som du själv Daniel.  ??? :) Det har ju dessutom dykt upp en ganska enligt mig tokig ansökan mot FDA att få ta del utav Pfizers aka biontechs testdata. Och då vill dom försöka påstå att det skulle ta runt 50 år att presentera denna datan och statistiken. Medan samma myndighet godkände tillverkningen på runt 100 dagar, vilket inte får mig att tycka särskilt mycket bättre om Pfizer och deras metoder. Att mörka statistik är aldrig bra, oavsett vem som tycker att det kanske är för individens bästa att inte veta allt så lever vi ju och tror jag iallafall?? vill fortsätta leva i ett demokratiskt samhälle.

Annars kan vi lika gärna byta taktik och bli nya Nordkorea. Själv så arbetar jag ju som sagt på sjukhus och vi har inte direkt sett några tecken i min region på att det här är ett problem sedan restriktionerna avtog. Man tog exempelvis bort obligatoriskt uppvisande utav remiss för att komma in på sjukhuset, där vaktbolag säkerställde att detta uppfylldes. Men det hjälpte ju egentligen inte när dom som jobbar inom vården uppenbarligen själva gick runt inne på sjukhusen och hostade och ursäkta sig med att det bara är rethosta. Som om alla människorna som jag såg hostade helt plötsligt skulle få det sammtidigt.  ;D

Skolorna och bussbolagen har exempelvis inte gjort något som helst för att minska smittspridningen. Skolorna börjar precis som vanligt när alla andra åker till jobbet, och med kollektivtrafikens nya QR-kod system för att uppvisa en giltlig biljett så står ju folk nästintill på varandara nuförtiden. Fattar själv inte riktigt vad människor har så jävla bråttom till att dom inte kan hålla lite avstånd när dom går av bussarna eller köa när man ska på. Även om den stora skaran människor här i världen bara tänker på sig själv när allt kommer till, så borde vi inte göra forcerade medicinska "test" injectioner på folk där bolagen bakom vaccinen frånsäger sig allt ansvar kring biverkningar som kan komma att uppkomma och vägrar dela sina kliniska testresultat med öppna kort.


Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 20 november 2021 kl. 11:58:32
Vill bara flika in och poängtera vikten av att vara rak här i livet. Om du går och stör dig på din kollega på arbetet för att han inte alls har samma tro som du själv så borde du istället för skriva här på ditt forum säga det rakryggad till personen i fråga. Alla här vet ju endå vem som gömmer sig bakom aliaset och vilka som arbetar i din närhet med lite research.  ???
Självklart har jag pratat med personen ifråga om vikten av att vaccinera sig, och det har även andra på jobbet; dock hittills utan framgång.

Goliat

Många pratat om belastning på systemet, men att inte vaccinera sig slutar med flera värre sjuka och uppfyllda sjukhus och mindre plats för andra. När det går att motverka blir man bara arg när folk bara viftar bort och vägrar ta.

Jag tar personligen illa upp då jag har närstående som legat sjuk och numera inte har ett fungerande liv, tack vare att en gick till jobbet medveten sjuk!

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 20 november 2021 kl. 18:25:10
Många pratat om belastning på systemet, men att inte vaccinera sig slutar med flera värre sjuka och uppfyllda sjukhus och mindre plats för andra. När det går att motverka blir man bara arg när folk bara viftar bort och vägrar ta.
Jag instämmer fullständigt, och hade inte kunnat säga det bättre själv.

Jag är inte jätteförtjust i vaccin generellt sett och har aldrig tagit de årliga säsongsinfluensavaccinen, men jag har alltid sett det som en fullständig självklarhet att vaccinera mig mot Covid-19 - det har även alla i min släkt gjort.

Nu är ju visserligen inte de här vaccinen hundraprocentigt effektiva (liksom alla andra vaccin i världen), men däremot verkar de ju ge ett väldigt bra skydd mot allvarlig sjukdom - och det räcker ju ganska långt det.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2021 kl. 20:09:08
Jag instämmer fullständigt, och hade inte kunnat säga det bättre själv.

Jag är inte jätteförtjust i vaccin generellt sett och har aldrig tagit de årliga säsongsinfluensavaccinen, men jag har alltid sett det som en fullständig självklarhet att vaccinera mig mot Covid-19 - det har även alla i min släkt gjort.

Nu är ju visserligen inte de här vaccinen hundraprocentigt effektiva (liksom alla andra vaccin i världen), men däremot verkar de ju ge ett väldigt bra skydd mot allvarlig sjukdom - och det räcker ju ganska långt det.
Om dom inte tar vaccinet nu så kommer dom drabbas ännu hårdare jämfört med dom som har båda eller alla 3 doserna. Vad kan man göra åt saken? Andra länder vacciner dom som är yngre än 18 medan Sverige bara börjar nu..... dom borde ha gjort det nu och haft en större mängd av ungdomarna vaccinerad nu för tiden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 november 2021 kl. 18:29:25
Om dom inte tar vaccinet nu så kommer dom drabbas ännu hårdare jämfört med dom som har båda eller alla 3 doserna. Vad kan man göra åt saken? Andra länder vacciner dom som är yngre än 18 medan Sverige bara börjar nu..... dom borde ha gjort det nu och haft en större mängd av ungdomarna vaccinerad nu för tiden.
Jag håller med. Men Sverige började faktiskt vaccinera personer mellan 12 och 15 år i början av oktober, så det har faktiskt pågått i drygt en och en halv månad nu. Sverige var visserligen några veckor senare än de flesta andra länder, men Folkhälsomyndigheten förklarade det med att de ville invänta fler studier för att vara säker på att vaccinet var riskfritt även för barn - det var kanske onödigt, men efter tragedin med svininfluensavaccinationen 2009 kan det väl vara förståeligt; något sådant får inte hända igen...

Vaccination av 16- och 17-åringar började i augusti, och det var nog inte nämnvärt senare än merparten av Europa.

Hursomhelst tror jag inte att vaccination av personer mellan 12 och 17 år gör någon avgörande skillnad för smittspridningen, utan för det är det nog viktigast att nå ut till gruppen mellan 18 och 40 år och få dem att vaccinera sig. Vaccination av personer under 18 år är däremot säkerligen värdefullt för att minska risken för större utbrott i skolor; framförallt om lärare skulle vara ovaccinerade då det ju annars väldigt lätt kan uppstå ganska stor smittspridning (jag hoppas och tror att de flesta lärare och annan skolpersonal är vaccinerade, men förmodligen inte alla).


Men jag hoppas att kravet på vaccinpass på offentliga tillställningar från den 1 december (under förutsättning att det går igenom riksdagen, vilket jag tror då inte många partier verkar vara emot det - tvärtom tycker ju åtminstone Moderaterna att det borde utökas till att även innefatta restauranger) ska göra att fler väljer att vaccinera sig. Trots allt är väl personer mellan 18 och 40 år, där vaccinationsgraden är som lägst, de som mest brukar vilja gå på bio, konserter, idrottsevenemang, nattklubbar och liknande. Plus att vaccinpass borde vara ett effektivt sätt att minska smittspridningen från liknande tillställningar, samtidigt som det blir säkrare för besökarna så att fler personer vågar gå på bio, konsert och liknande igen (som det just nu förmodligen är relativt många som inte vågar). :)

Och även fast det blir lite bökigare och tar längre tid vid stora köer, så är nog de flesta (inklusive arrangörer som förstås lär drabbas av ökade kostnader och merarbete) överens om att vaccinpass är betydligt bättre än att återinföra publiktak och begränsningar igen, som ju är det enda realistiska alternativet när smittspridningen börjar öka.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2021 kl. 20:57:27
Jag håller med. Men Sverige började faktiskt vaccinera personer mellan 12 och 15 år i början av oktober, så det har faktiskt pågått i drygt en och en halv månad nu. Sverige var visserligen några veckor senare än de flesta andra länder, men Folkhälsomyndigheten förklarade det med att de ville invänta fler studier för att vara säker på att vaccinet var riskfritt även för barn - det var kanske onödigt, men efter tragedin med svininfluensavaccinationen 2009 kan det väl vara förståeligt; något sådant får inte hända igen...

Vaccination av 16- och 17-åringar började i augusti, och det var nog inte nämnvärt senare än merparten av Europa.

Hursomhelst tror jag inte att vaccination av personer mellan 12 och 17 år gör någon avgörande skillnad för smittspridningen, utan för det är det nog viktigast att nå ut till gruppen mellan 18 och 40 år och få dem att vaccinera sig. Vaccination av personer under 18 år är däremot säkerligen värdefullt för att minska risken för större utbrott i skolor; framförallt om lärare skulle vara ovaccinerade då det ju annars väldigt lätt kan uppstå ganska stor smittspridning (jag hoppas och tror att de flesta lärare och annan skolpersonal är vaccinerade, men förmodligen inte alla).


Men jag hoppas att kravet på vaccinpass på offentliga tillställningar från den 1 december (under förutsättning att det går igenom riksdagen, vilket jag tror då inte många partier verkar vara emot det - tvärtom tycker ju åtminstone Moderaterna att det borde utökas till att även innefatta restauranger) ska göra att fler väljer att vaccinera sig. Trots allt är väl personer mellan 18 och 40 år, där vaccinationsgraden är som lägst, de som mest brukar vilja gå på bio, konserter, idrottsevenemang, nattklubbar och liknande. Plus att vaccinpass borde vara ett effektivt sätt att minska smittspridningen från liknande tillställningar, samtidigt som det blir säkrare för besökarna så att fler personer vågar gå på bio, konsert och liknande igen (som det just nu förmodligen är relativt många som inte vågar). :)

Och även fast det blir lite bökigare och tar längre tid vid stora köer, så är nog de flesta (inklusive arrangörer som förstås lär drabbas av ökade kostnader och merarbete) överens om att vaccinpass är betydligt bättre än att återinföra publiktak och begränsningar igen, som ju är det enda realistiska alternativet när smittspridningen börjar öka.
Man får väl se hur det blir i januari och februari om det blir en till våg när det gäller covid 19. Hoppas det inte händer.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2021 kl. 20:57:27
Hursomhelst tror jag inte att vaccination av personer mellan 12 och 17 år gör någon avgörande skillnad för smittspridningen, utan för det är det nog viktigast att nå ut till gruppen mellan 18 och 40 år och få dem att vaccinera sig. Vaccination av personer under 18 år är däremot säkerligen värdefullt för att minska risken för större utbrott i skolor; framförallt om lärare skulle vara ovaccinerade då det ju annars väldigt lätt kan uppstå ganska stor smittspridning (jag hoppas och tror att de flesta lärare och annan skolpersonal är vaccinerade, men förmodligen inte alla).

Men jag hoppas att kravet på vaccinpass på offentliga tillställningar från den 1 december (under förutsättning att det går igenom riksdagen, vilket jag tror då inte många partier verkar vara emot det - tvärtom tycker ju åtminstone Moderaterna att det borde utökas till att även innefatta restauranger) ska göra att fler väljer att vaccinera sig. Trots allt är väl personer mellan 18 och 40 år, där vaccinationsgraden är som lägst, de som mest brukar vilja gå på bio, konserter, idrottsevenemang, nattklubbar och liknande. Plus att vaccinpass borde vara ett effektivt sätt att minska smittspridningen från liknande tillställningar, samtidigt som det blir säkrare för besökarna så att fler personer vågar gå på bio, konsert och liknande igen (som det just nu förmodligen är relativt många som inte vågar). :)

Och även fast det blir lite bökigare och tar längre tid vid stora köer, så är nog de flesta (inklusive arrangörer som förstås lär drabbas av ökade kostnader och merarbete) överens om att vaccinpass är betydligt bättre än att återinföra publiktak och begränsningar igen, som ju är det enda realistiska alternativet när smittspridningen börjar öka.

Ser inte poängen med att man måste vara vaccinerad för att gå på exempelvis VIP-bio, där du uteslutande har en hel fotölj och massa avstånd mellan dig och dom andra i biosalongen. Det är betydligt mycket värre trängsel och "icke tänkande" på lunchrushen här i Göteborg där människor är helt galna och går i klungor och står på varandra i köerna. Föredrar att ta takeaway och beställa via restaurangernas appar och äta med kollegorna på kontoret istället där man har möjligheten att sitta med en skrivbordslängd i avstånd utan problem.

Bussarna med skolungdomar är dessutom knökade eftersom alla naturligtvis skall börja exakt sammtidigt varje morgon. Hade varit betydligt mycket effektivare både för trängseln men även för alla inblandade i kollektivtrafiken om man valde att sprida ut så att vissa klasser börjar 8:15 och några 8:30 och några 8:05 etc. Men så långt har väl inte skol ledningen tänkt uppenbarligen.  ??? ::)

Människan är ju som sagt jordens största existensiella hot. Och dumheten blir bara värre ju längre fram 2000-talisterna kommer i åren och mot "arbetslivet". Hell... jag tyckte vi på 90-talet var bråkiga och respektlösa. Men dagens ungdomar har ju noll koll och tittar helst rakt ner i sina telefoner och går rakt ut i gatan. Så skall bli spännande att vara pensionär i framtiden.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 november 2021 kl. 22:39:11
Ser inte poängen med att man måste vara vaccinerad för att gå på exempelvis VIP-bio, där du uteslutande har en hel fotölj och massa avstånd mellan dig och dom andra i biosalongen.
Det kan jag väl hålla med om, men å andra sidan lär VIP-bio bara utgör någon promille av alla biobesök i Sverige; och många orter har knappast ens VIP-salonger.

Rent juridiskt sett skulle jag tro att åtminstone en del VIP-salonger kommer att uppfylla kraven för att inte behöva ha vaccinpass. Nu vet vi ju inte än vilka krav det kommer att vara, men troligen något liknande det som gällde innan den 29 september (d.v.s. publiktak och 1 meter avstånd mellan varje sällskap åt alla håll). I VIP-salongen på biografen i Skellefteå tror jag säkert att kravet på 1 meters avstånd kommer att uppfyllas mellan varje rad med god marginal, men däremot inte mellan varje fåtölj på samma rad. Nu finns det säkerligen finare och mer exklusiva VIP-salonger på annat håll i landet, som kanske bättre uppfyller kraven, men biografen i Skellefteå är min enda referensram vad gäller sådant.

Det handlar nog mer om att det på många håll skulle bli bökigt administrativt och personalmässigt att hålla koll på vilka salonger som kräver vaccinpass och inte, så att det blir enklast att göra lika med alla salonger oavsett storlek och utformning - det gäller ju att personalen inte ska riskera att göra fel, och glömma bort att kolla vaccinpass när det behövs eller liknande... Nu vet jag inte hur det ser ut på andra biografer, men här i Skellefteå är det exempelvis oftast gemensamt insläpp och gemensamma köer till flera olika salonger, både VIP-salongen och vanliga salonger, så att personalen alltså inte ens vet vilken av salongerna man ska till när de scannar biljetterna.

Finns det däremot biografer i Sverige med enbart en eller flera VIP-salonger som alla följer Folkhälsomyndighetens krav, utan någon "vanlig" biosalong i samma byggnad, så kommer de förmodligen inte att kräva vaccinpass på de biograferna.

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 november 2021 kl. 22:39:11
Bussarna med skolungdomar är dessutom knökade eftersom alla naturligtvis skall börja exakt sammtidigt varje morgon. Hade varit betydligt mycket effektivare både för trängseln men även för alla inblandade i kollektivtrafiken om man valde att sprida ut så att vissa klasser börjar 8:15 och några 8:30 och några 8:05 etc. Men så långt har väl inte skol ledningen tänkt uppenbarligen.  ??? ::)
Jag håller med, men det kanske hade blivit svårt att hantera rent administrativt; vad vet jag...?

Överlag tycker jag dock att det varit för lite krav på kollektivtrafiken under pandemin både i Sverige och i andra länder, i jämförelse med resten av samhället. Medan kultursektorn har fått lägga ner mycket pengar och energi på att följa alla hårt ställda krav, så har buss- och tågbolag i stort sett lämnats vind för våg. Som värst var det ju i Sverige nu under våren krav på 50% kapacitet på långfärdsbussar (mer än 15 mil), men inga krav alls vid närmare avstånd än så - visserligen rekommendationer om att använda munskydd, men inte ens något regelrätt krav eller kontroll på efterlevnad... :(

Varför ska inte bussar och tåg behöva hålla en meter mellan varje sällskap på samma sätt som biografer och teatrar länge har behövt göra (d.v.s. innan alla restriktioner släpptes den 29 september)...? Trots allt är ju 15 mil ganska rejält tilltaget, så bussar mellan exempelvis Skellefteå och Umeå som tar lite drygt en och en halv timme har alltså inte inkluderats i kravet på att lämna varannan stol tom, då det däremellan "bara" är 14 mil - och att sitta nära varandra i en och en halv timme på buss borde inte vara varken bättre eller sämre ur smittsynpunkt än att sitta lika lång tid i en biosalong bredvid någon...
(Nu brukar man ju visserligen försöka undvika att sätta sig bredvid någon främling på bussar, men ibland går det ju inte undvika om det är mycket folk)

Quasi

Citat från: Jabberjaw skrivet 20 november 2021 kl. 11:58:32
Vi har en grundlag i Sverige och den tycker jag man skall respektera. Vi vill inte ha ett nytt scenario i liknelse med där judarna gick och bar på gula kors på armen, även om jag inte tror så är fallet så är det ju väldigt oroväckande när människor börjar ställa varandra mot väggen såhär utan möjligheten att försvara sig, bara för att din arbetskollega inte har samma tro som du själv Daniel.  ??? :) Det har ju dessutom dykt upp en ganska enligt mig tokig ansökan mot FDA att få ta del utav Pfizers aka biontechs testdata. Och då vill dom försöka påstå att det skulle ta runt 50 år att presentera denna datan och statistiken. Medan samma myndighet godkände tillverkningen på runt 100 dagar, vilket inte får mig att tycka särskilt mycket bättre om Pfizer och deras metoder. Att mörka statistik är aldrig bra, oavsett vem som tycker att det kanske är för individens bästa att inte veta allt så lever vi ju och tror jag iallafall?? vill fortsätta leva i ett demokratiskt samhälle.

Annars kan vi lika gärna byta taktik och bli nya Nordkorea. Själv så arbetar jag ju som sagt på sjukhus och vi har inte direkt sett några tecken i min region på att det här är ett problem sedan restriktionerna avtog. Man tog exempelvis bort obligatoriskt uppvisande utav remiss för att komma in på sjukhuset, där vaktbolag säkerställde att detta uppfylldes. Men det hjälpte ju egentligen inte när dom som jobbar inom vården uppenbarligen själva gick runt inne på sjukhusen och hostade och ursäkta sig med att det bara är rethosta. Som om alla människorna som jag såg hostade helt plötsligt skulle få det sammtidigt.  ;D

Skolorna och bussbolagen har exempelvis inte gjort något som helst för att minska smittspridningen. Skolorna börjar precis som vanligt när alla andra åker till jobbet, och med kollektivtrafikens nya QR-kod system för att uppvisa en giltlig biljett så står ju folk nästintill på varandara nuförtiden. Fattar själv inte riktigt vad människor har så jävla bråttom till att dom inte kan hålla lite avstånd när dom går av bussarna eller köa när man ska på. Även om den stora skaran människor här i världen bara tänker på sig själv när allt kommer till, så borde vi inte göra forcerade medicinska "test" injectioner på folk där bolagen bakom vaccinen frånsäger sig allt ansvar kring biverkningar som kan komma att uppkomma och vägrar dela sina kliniska testresultat med öppna kort.


Hej!  :)
Jag delar dina reflektioner kring vaccinet och samhällets metoder!
Jag tycker det är skrämmande med dessa indirekta tvång, medans man med ett leende säger att det är frivilligt.
Det är inte frivilligt när samhället genom indirekta straff får människor att känna skuld över att de tänker på sig själva och sin hälsa. Som får dom att i panik springa och vaccinera sig för att de inte vill bli uteslutna ur samhället - trots att de egentligen känner att det är fel.

Och samhället VET hur illa uteslutning drabbar människor. Jag kan inte finna ord på denna medvetna bestraffning.

Vem tar hand om och tänker på dom sen när de råkar få allvarliga biverkningar för att de "ställde upp för samhället"?
Ingen. De sopas undan mattan.

Man pratar om att ovaccinerade är egoistiska som "bara tänker på sig själva". Men hur egoistiskt är det inte att tvinga andra människor att göra något emot sin vilja? Eftersom man gör det med andemeningen att man själv vill kunna göra alla roliga saker i samhället igen och slippa känna sin egen ångest.

Vad är det här för utveckling? Sverige som säger sig vara ett så inkluderande land.

Varför funderar man inte istället på alternativa lösningar som gör att man kan inkludera alla människor?

Det som också är otäckt är när man inte ser individer för olika typer av individer som är olika känsliga i sitt kroppssystem.
Utan man drar bara alla över en kam och förlitar sig på tester av människor som just då råkade klara sin dos av vaccin för att anta att detta fungerar för alla.

Nej, man ska lita på sin egen känsla och intuition och sen naturligtvis stenhårt hålla på restriktionerna så att man skyddar sig själv och andra.
Detta gäller både ovaccinerade som vaccinerade – eftersom bägge sprider smitta.

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 november 2021 kl. 22:39:11
Ser inte poängen med att man måste vara vaccinerad för att gå på exempelvis VIP-bio, där du uteslutande har en hel fotölj och massa avstånd mellan dig och dom andra i biosalongen.

Det är väl inte regeringens bestämmelser som hindrar ovaccinerade från att gå på "VIP-bio" om det är färre än 100 personer i salongen, utan biografägarna som för enkelhets skull har valt att kräva covidbevis på alla föreställningar. Det skulle antagligen bli väldigt rörigt med olika regler beroende på salongens storlek och antal besökare.

Sen ligger det naturligtvis en stor poäng i att många tveksamma eller slöa äntligen får tummarna loss och väljer att vaccinera sig om det krävs för att gå på bio eller andra publikarrangemang.

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 november 2021 kl. 22:39:11
Bussarna med skolungdomar är dessutom knökade eftersom alla naturligtvis skall börja exakt sammtidigt varje morgon. Hade varit betydligt mycket effektivare både för trängseln men även för alla inblandade i kollektivtrafiken om man valde att sprida ut så att vissa klasser börjar 8:15 och några 8:30 och några 8:05 etc. Men så långt har väl inte skol ledningen tänkt uppenbarligen.  ??? ::)

Det är långt mera komplicerat än du tycks tro att lägga schema. Redan med enhetliga lektionstider för alla klasser är det ett svårt pussel att få lokaler och lärare att passa till alla elever på rätt tid. Jag vet, eftersom en av mina närmaste vänner har jobbat hela sitt liv som studierektor/biträdande rektor och har slitit sitt hår under sommarmånaderna för att få nästa läsårs schema att gå ihop.

Visst skulle det teoretiskt gå att jobba med förskjutna lektionstider, men det skulle kräva mycket större resurser i form av fler lärare och fler lokaler. Samma lärare eller samma klassrum kan ju inte användas till olika klasser om lektionstiderna överlappar med 15 minuter. Och omvänt, om det blir 15 minuters extra gap mellan olika klasser blir det spilltid för lärarna och outnyttjade skolsalar. Jag tror inte våra politiker skulle skjuta till mera pengar till skolor som vill jobba på det viset.