Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2022 kl. 15:29:03
Nu har jag och mina föräldrar fått corona  :'( :'( :'( :'(

Jag är så ledsen :( :( :(
Bette ni er som om allting var normalt?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2022 kl. 18:42:36
Två doser.

Och jag hade så mångaf filmer jag vill se :'(
Tråkigt, men du får trösta dig med att ni antagligen hade blivit sjukare om ni inte hade varit vaccinerade.

Och just nu går det ju så mycket mer förutom Covid-19, så det är nästan omöjligt att hålla sig frisk. Influensa, RS-virus, förkylningar och diverse annat - det är ju mer än någonsin den här vintern, efter att ingen fick influensa förra vintern, så i stort sett alla kommer nog bli sjuk på något sätt den här vintern... :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 januari 2022 kl. 04:36:04
Bette ni er som om allting var normalt?
Med den nya Omikron-varianten behöver man inte bete sig som att allt är normalt eller vara oförsiktig för att bli smittad. Omikron är ju tyvärr mångdubbelt mer smittsam än Delta-varianten, så även om man är noggrann och håller avstånd kan man förmodligen bli smittad nu. :(

Själv oroar jag mig verkligen över att behöva jobba på kontoret igen efter julledigheten, då min arbetsgivare inte verkar ha några planer på att följa Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer om att alla som kan bör jobba hemifrån. På de flesta arbetsplatser är det nog omöjligt att hålla tillräckligt avstånd precis hela tiden, så risken är nog tyvärr stor att jag kommer bli smittad framöver... :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2022 kl. 07:31:39



Själv oroar jag mig verkligen över att behöva jobba på kontoret igen efter julledigheten, då min arbetsgivare inte verkar ha några planer på att följa Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer om att alla som kan bör jobba hemifrån. På de flesta arbetsplatser är det nog omöjligt att hålla tillräckligt avstånd precis hela tiden, så risken är nog tyvärr stor att jag kommer bli smittad framöver... :(

Ät dubbningshemsidan ditt jobb eller har du ett vanligt jobb utöver det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 januari 2022 kl. 14:14:34
Ät dubbningshemsidan ditt jobb eller har du ett vanligt jobb utöver det ?
Jag har ett vanligt jobb också. Dubbningshemsidan tjänar jag inte ens i närheten av tillräckligt genom för att kunna leva på...

Annars hade det inte varit något problem, för Dubbningshemsidan går alldeles utmärkt att sköta hemifrån. Det går i och för sig med mitt ordinarie arbete också, men det verkar inte arbetsgivaren inse... :(

Citat från: gstone skrivet  7 januari 2022 kl. 14:15:05
Kommer jag dö( av corina) ?
Är du vaccinerad, så med allra största säkerhet nej.

Dock bör du absolut boka tid för en tredje vaccindos när det gått 6 månader efter din andra dos.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2022 kl. 18:08:34
Jag har ett vanligt jobb också. Dubbningshemsidan tjänar jag inte ens i närheten av tillräckligt genom för att kunna leva på...

Annars hade det inte varit något problem, för Dubbningshemsidan går alldeles utmärkt att sköta hemifrån. Det går i och för sig med mitt ordinarie arbete också, men det verkar inte arbetsgivaren inse... :(
Är du vaccinerad, så med allra största säkerhet nej.

Dock bör du absolut boka tid för en tredje vaccindos när det gått 6 månader efter din andra dos.
Va försiktig och ha mask på dig osv, gör så gott du kan för att undvika covid 19.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2022 kl. 18:08:34
Jag har ett vanligt jobb också. Dubbningshemsidan tjänar jag inte ens i närheten av tillräckligt genom för att kunna leva på...

Annars hade det inte varit något problem, för Dubbningshemsidan går alldeles utmärkt att sköta hemifrån. Det går i och för sig med mitt ordinarie arbete också, men det verkar inte arbetsgivaren inse... :(
Är du vaccinerad, så med allra största säkerhet nej.

Dock bör du absolut boka tid för en tredje vaccindos när det gått 6 månader efter din andra dos.
Jag ska då vaccinera mig i April

gstone

Jag skulle sett Disney on Ice idag.

Men jag kan inte för jag har fått coronaviruset  :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 09:47:15
Jag skulle sett Disney on Ice idag.

Men jag kan inte för jag har fått coronaviruset  :'( :'( :'( :'(

Det var trist, jag tycker verkligen synd om dig...

Adam

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2022 kl. 09:47:15
Jag skulle sett Disney on Ice idag.

Men jag kan inte för jag har fått coronaviruset  :'( :'( :'( :'(

Jag får sända kramar och hoppas att du kryar på dig.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Scoobydoofan1

Med tanken på att den nya vågen är här osv hur ser situationen ut för cinema & biografer? Med tanken på att det har pågått så här långt så är frågan om biografer kommer kunna överleva det här eller bli ett minne i det förflutna med hur det såg ut do med att kolla på filmer då.

Elios

Nu har dem även börjat med att stänga framsidan på bussen så man måste gå in igenom baksidan igen. Men då får man iallafall åka gratis.  8)

Jabberjaw

Citat från: Elios skrivet 12 januari 2022 kl. 20:19:23
Nu har dem även börjat med att stänga framsidan på bussen så man måste gå in igenom baksidan igen. Men då får man iallafall åka gratis.  8)

;D Sosse. Inte i Göteborg, här är det där fram som gäller och skanna sin QR-kod ifrån din enhet eller blippa kortet. Köper man periodkort som överlappar flera månader så går det dock att få ner priserna väldigt mycket. Och ser knappt en enda människa på bussen på morgonen. Likaså när jag åker hem. Så alla som "kan" arbeta hemifrån får för min del gärna fortsätta göra det. Det är väl det nya nya i guess...  kommer underlätta mycket i trafiken om fler lämnar sin bil hemma om dom inte nödvändigtvis måste ut.

Från och med idag dock så var det ganska många som hade munskydd på sig på bussarna jämfört med för bara några dagar sedan. Jag håller inte koll på vad FHM säger men jag antar att det har något med dom att göra. Ser ingenting märkvärdigt på sjukhusen heller.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 januari 2022 kl. 19:55:25
Med tanken på att den nya vågen är här osv hur ser situationen ut för cinema & biografer? Med tanken på att det har pågått så här långt så är frågan om biografer kommer kunna överleva det här eller bli ett minne i det förflutna med hur det såg ut do med att kolla på filmer då.
Ja, det är en bra och fullt berättigad fråga. Biografer ligger helt klart inte jättebra till, och det tar säkert inte jättelång tid att vänja sig vid att inte gå på bio.

Men med de nya restriktioner som infördes idag hoppas jag att fler vågar gå på bio. Fr.o.m. idag är det ju vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar på mer än 50 personer krav på både vaccinbevis och 1 meters avstånd i alla riktningar mellan varje sällskap (d.v.s. inte antingen eller, som läget var förut). Vet man att alla i salongen både är vaccinerade och att det dessutom är en meters avstånd till alla, så borde de flesta kunna känna sig hyfsat trygga. Självklart förlorar biograferna en del ekonomiskt på att inte kunna packa salongerna fulla, men i rådande läge vinner de förmodligen ändå på att de som kommer känner sig (någorlunda) trygga - om folk inte vågar gå på bio spelar det ju liksom ingen roll om man får packa salongerna fulla...

Ännu tryggare blir man förstås när man hunnit få sin tredje vaccindos, då ju tre doser behövs för att få ett bra skydd mot Omikron-varianten. Fr.o.m. idag har ju Folkhälsomyndigheten sänkt tidsperioden när man kan få sin tredje dos, från 6 månader till 5 månader efter den andra dosen. Då blir det förstås betydligt fler som kan få sin tredje dos redan nu, men det är bara att hoppas att det inte betyder att äldre och personer i riskgrupp inte lyckas få tider för att alla yngre bokar upp alla lediga tider...

Jag är i alla fall glad att regeringen och Folkhälsomyndigheten vid pressträffen i måndags äntligen sa att alla som kan "ska jobba hemifrån"; till skillnad från förut när de alltid sagt att de som kan "bör jobba hemifrån". Så har de ju alltid uttryckt det i Norge, och det lilla ordvalet verkar ha gjort stor skillnad när man ser på hur många som arbetat hemifrån i Norge respektive Sverige. Det har i alla fall gjort skillnad för mig, då min arbetsgivare - som tidigare inte har låtit någon jobba hemifrån även fast vi kan - nu plötsligt har ändrat sig och alla jobbar hemifrån. Med tanke på att mer än hälften av all smittspridning sker på arbetsplatser, så kan det göra stor skillnad på att bromsa smittspridningen om alla tänker likadant. Nu är det förstås långt ifrån alla som har sådana yrken att de kan jobba hemifrån, men även för dem blir det ju bättre om kollektivtrafiken inte blir full med alla som ska till jobbet och har sådana jobb att de kan jobba hemifrån. :)




På tal om biografer är jag för övrigt väldigt tveksam till om Svenska Bio verkligen följer den nya lagstiftningen med en meters avstånd mellan varje sällskap. Såvitt jag kan se verkar alla Svenska Bios biografer i Sverige lämna en tom stol åt vänster och höger mellan varje sällskap, men däremot används alla stolsrader och ingen rad spärras av. Vissa biografer har säkert så mycket benutrymme så att det blir en meters avstånd framåt och bakåt utan att behöva spärra av någon stolsrad, men knappast alla salonger. Här i Skellefteå är det nog tre salonger som är hyfsat nybyggda och där det sannolikt är en meters avstånd även utan att lämna någon rad tom; men de övriga tre salongerna tror jag knappast uppfyller det kravet. Och räcker verkligen en tom stol bredvid sällskap för att hålla en meters avstånd...? Utan att ha räknat känns det som att de flesta biofåtöljer, även om man räknar med handstödet, inte gärna kan vara en meter bred...

På Filmstadens biografer har de istället lämnat två tomma stolar bredvid varje sällskap, och att varannan stolsrad har spärrats av vid bokningen. Det gör ju stor skillnad, och då råder det knappast någon tvekan om att man till fullo följer de nya reglerna. Men varför gör Filmstaden och Svenska Bio så olika, trots gemensamt bokningssystem...?

Anders M Olsson

Jag såg på de lokala nyheterna i går att många som har blivit vaccinerade i Region Skåne i november-december inte har fått sin senaste vaccindos införd i vaccinbevisen. Det finns även en artikel i Sydsvenskan i dag.

Därför laddade jag hem ett nytt vaccinbevis, och mycket riktigt finns min tredje dos - som jag fick den 27 november - inte med.

Visserligen står mina två första doser där, så jag förmodar att mitt vaccinbevis fortfarande är giltigt om jag t.ex. skulle vilja gå på bio. Men i vissa sammanhang kanske det krävs, eller kommer att krävas, att det inte får ha gått för lång tid efter senaste påfyllnadsdosen. Problemet är väl för ögonblicket svårast för personer som har fått sin andra dos, men ändå inte kan bevisa att de är fullvaccinerade.

Jag kollade i min journal på 1177.se, och där finns alla tre doserna införda på rätt datum. Så det är väl bara att vänta på att teknikproblemen ska lösas.