Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA


Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 29 december 2021 kl. 10:11:19
Clarence Nash spelade henne först.
Jag vet men eftersom att ingen i Sverige har försökt efterlikna honom så tog jag inte med honom i listan.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2021 kl. 14:40:35
Ja, jag tror rentav att majoriteten av alla musiksagor var svenskskrivna av Monica Forsberg - ofta baserat på någon film (men med svenskt manus), men i vissa fall nyskrivna från scratch.

Monica Forsberg var multi begåvad. ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2021 kl. 10:21:31
Ska du kanske uppdatera nu när du hört Hans Lindgren?

Vart kan man höra Hans Lindgren som Musse?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  1 januari 2022 kl. 02:40:21
Vart kan man höra Hans Lindgren som Musse?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2021 kl. 04:11:58
Nej, faktum är att jag nyligen har lyckats få tag i just Plutos bättre jag/Pluto räcker en hjälpande tass (och likaså ett par andra kortfilmer från Pluto, Ferdinand och Tre små grisar) från en kontakt som digitaliserat den från 16 mm-film; där den tydligen släppts en gång i tiden. :)

Det är visserligen inte hela Pluto, Ferdinand och Tre små grisar, utan bara kortfilmen Plutos bättre jag (nuförtiden mer känd som Räck mig en tass) i sin helhet som en fristående kortfilm - men det var ju i just den kortfilmen som Musse Pigg medverkade, och då jag sett kortfilmssamlingen på biblioteket är jag helt säker på att det är samma dubbning i den fristående kortfilmen som i kortfilmssamlingen. I Pluto, Ferdinand och Tre små grisar fanns dock även en speakerröst (lite osäker vem det var) som talade under vinjetten till både den och övriga kortfilmer, men den saknas på 16 mm där filmen istället återges i sin helhet med för- och eftertexter intakta.

Här kommer ljudklipp på Musse Pigg från Plutos bättre jag (som den hette på bio), eller Pluto räcker en hjälpande tass som den hette på 16 mm (d.v.s. Lend a Paw, som originaltiteln är). Jag tycker fortfarande att det finns vissa drag i rösten som påminner om Hans Lindgren, även fast jag inte alls känner mig helt säker - är det han, så har han i så fall förställt rösten ganska påtagligt. Vem det än är tycker jag i alla fall att vederbörande gör en ganska bra insats, så det är långt ifrån Hans Lindgrens "minnesvärda" insats som Kalle Anka (som ju finns ute på Disney+ för allmän beskådan)...

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 januari 2022 kl. 02:40:21
Vart kan man höra Hans Lindgren som Musse?
Jag har bara hört Hans Lindgren spela Musse Pigg i biofilmen Pluto, Ferdinand och Tre små grisar från 1971, och där bara i kortfilmen Plutos bättre jag/Pluto räcker en hjälpande tass (som även släppts som fristående kortfilm på 16 mm). Den dubbningen har inte släppts på VHS, DVD eller Disney+, utan 35 mm (bio) och 16 mm är såvitt jag vet allt som gäller. Är man godkänd forskare eller journalist finns den också att ses hos Svensk Mediedatabas, tack vare undertecknad (då jag för några år sedan fick Disney att ge skriftligt tillstånd för Kungliga Biblioteket att låna in filmen från Svenska Filminstitutet).

Jag kan dock inte utesluta att Hans gjort rollen även i andra kortfilmssamlingar på 1970-talet och bakåt, möjligtvis även i någon enstaka kortfilmssamling från 1980-talet. För några år sedan studerade jag alla kortfilmssamlingar från 1978 och framåt som Kungliga Biblioteket har i sitt arkiv, och där var Musse Pigg aldrig dubbad - men det var någon enstaka kortfilmssamling som gick upp på bio under 1980-talet som KB/Svensk Mediedatabas av någon märklig anledning saknar trots att de borde ha allt (åtminstone Kalle Anka på jaktstigen). Oftast var Musse Pigg (liksom Kalle Anka) odubbad på bio, men ingen regel utan undantag...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 00:45:11
Snövit

Orginalrösterna:

Adriana Caselotti (1937)

Mary Kay Bergman (1989–1999)

Carolyn Gardner (2000–2010)

Katherine Von Till (2011–)

Pamela Ribon (Röjar-Ralf Kraschar Internet)


Tatiana Angelini:

Det känns nästan orättvist att bedöma en av de riktigt gamla dubbarna mot de modernare men hon låter väldigt tidsspecifikt och hennes röst passar Snövitsv ålder. Hon var tydligen Walt Disneys favorit efter originalet.

Anna-Lotta Larsson:

Omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna gjordes 1982  ett år innan jag föddes så det är den versionen som jag vuxit upp med Anna-Lotta låter så otroligt snäll men utan att låta falsk. Hennes röst är lugn och lugnande på ett sätt som passar snövits karaktär perfekt, särskilt när hon pratar med djuren.

Lizette Pålsson:

Lizette Pålsson var den röst som mest liknade originalet och förmedlade karaktärens personlighet på bästa sätt. Det är också hon som har spelat karaktärer längst från och med 1998 till 2018.

Mikaela Tidermark:

Hon är inte riktigt lika orginalrösten men hennes insats är ganska bra hon får Snövit att låta lite mer naturlig.

Mia Adolphson

Mia är okej som Snövit dock inte särskilt orginalrösten och hennes röst är lite för mörk.

Marianne Kock

Mariannes är mörkare och ganska olikt originalet hon skulle nog passa bättre som Mary Poppins.

Anna Nylén

Anna använder samma röst som när hon spelar Bibbi Bumbi Snövit ska ju vara ett barn men rösten passar inte då det inte är särskilt likt orginalrösten.

Lena Ericsson skulle nog passa som Snövit.

Min personliga Snövit lista
1.Lizette Pålsson

2.Anna-Lotta Larsson

3.Mikaela Tidermark

4.Tatiana Angelini

4.Mia Adolphson

5. Anna Nylén

6.Marianne Kock

Fråga: hur tycker du med Karin Glenmarks, Ebba Blitz och Jenny Wåhlandes insatser?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 00:45:11
Snövit

Orginalrösterna:

Adriana Caselotti (1937)

Mary Kay Bergman (1989–1999)

Carolyn Gardner (2000–2010)

Katherine Von Till (2011–)

Pamela Ribon (Röjar-Ralf Kraschar Internet)


Tatiana Angelini:

Det känns nästan orättvist att bedöma en av de riktigt gamla dubbarna mot de modernare men hon låter väldigt tidsspecifikt och hennes röst passar Snövitsv ålder. Hon var tydligen Walt Disneys favorit efter originalet.

Anna-Lotta Larsson:

Omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna gjordes 1982  ett år innan jag föddes så det är den versionen som jag vuxit upp med Anna-Lotta låter så otroligt snäll men utan att låta falsk. Hennes röst är lugn och lugnande på ett sätt som passar snövits karaktär perfekt, särskilt när hon pratar med djuren.

Lizette Pålsson:

Lizette Pålsson var den röst som mest liknade originalet och förmedlade karaktärens personlighet på bästa sätt. Det är också hon som har spelat karaktärer längst från och med 1998 till 2018.

Mikaela Tidermark:

Hon är inte riktigt lika orginalrösten men hennes insats är ganska bra hon får Snövit att låta lite mer naturlig.

Mia Adolphson

Mia är okej som Snövit dock inte särskilt orginalrösten och hennes röst är lite för mörk.

Marianne Kock

Mariannes är mörkare och ganska olikt originalet hon skulle nog passa bättre som Mary Poppins.

Anna Nylén

Anna använder samma röst som när hon spelar Bibbi Bumbi Snövit ska ju vara ett barn men rösten passar inte då det inte är särskilt likt orginalrösten.

Lena Ericsson skulle nog passa som Snövit.

Min personliga Snövit lista
1.Lizette Pålsson

2.Anna-Lotta Larsson

3.Mikaela Tidermark

4.Tatiana Angelini

4.Mia Adolphson

5. Anna Nylén

6.Marianne Kock

Anna-Lotta Larsson var bäst.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 18:38:46
Anna-Lotta Larsson var bäst.
Hon är den jag är uppväxt med och jag gillar henne men jag tycker dock att Lizette Pålsson är närmare originalet.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 mars 2022 kl. 00:46:50
Hon är den jag är uppväxt med och jag gillar henne men jag tycker dock att Lizette Pålsson är närmare originalet.

Samma här.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 mars 2022 kl. 00:46:50
Hon är den jag är uppväxt med och jag gillar henne men jag tycker dock att Lizette Pålsson är närmare originalet.

Såg du förresten denna fråga?;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 18:19:43
Fråga: hur tycker du med Karin Glenmarks, Ebba Blitz och Jenny Wåhlandes insatser?

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 21:29:49
Musse Pigg

Originalrösterna:

Walt Disney (1928–1947)

Jimmy MacDonald (1946–1978)

Clarence Nash (1951–1952)

Wayne Allwine (1977–2009)

Bret Iwan (2009–)

Chris Diamantopoulos (2013–)

Sven-Erik Vikström & Anders Öjebo

Här är jag faktiskt lite kluven då både Anders Öjebo och Sven-Erik Vikström är väldigt bra som Musse Pigg jag tycker att Anders är bättre på att dubba Wayne Allwines och att Sven-Erik är bättre på att dubba Walt Disneys Musse men om jag ska välja någon av dem så väljer jag Anders Öjebo på grund av nostalgi han har spelat Musse sen jag var typ 8 så jag är mest uppvuxen med Anders

Som sagt är Sven-Erik mycket duktig på att spela Musse Pigg är väldigt lik Walt Disney och passar väldigt bra så han får andra plats

Rune Halvarsson
Rune är okej han har samma röst karaktär som originalet dock så brister inlevelsen

Peter Wanngren
Peter försökte nog sitt bästa men han passar inte som Musse han är bättre som Långben dock är han ju inte ultimat men det kommer vi till senare.

Hans Lindgren
Efter att ha hört Hans Lindgren som Kalle Anka så förväntade jag mig att det skulle vara samma nivå på hans insats som Musse men jag blev positivt överraskad, Sven-Erik Vikström är enligt mig lite bättre än Hans Lindgren men Hans är ändå hyfsat lik originalrösten och  denna insats är hästlängder ifrån hans Kalle.

Andreas Nilsson skulle nog ha passat som Musse Pigg.

1. Anders Öjebo
2. Sven-Erik Vikström
3. Hans Lindgren
4. Rune Halvarsson
5. Peter Wanngren
Vad tycker du om Steve Kratz som Musse?

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 22 maj 2022 kl. 00:37:06
Vad tycker du om Steve Kratz som Musse?

Samt Karin Glenmark, Ebba Blitz och Jenny Wåhlander som Snövit.

Mathilda Gustafsson

Varför frågar ni ens? Den här tråden har varit död en ganska lång tid nu.

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 22 maj 2022 kl. 08:42:49
Varför frågar ni ens? Den här tråden har varit död en ganska lång tid nu.

Död är knappast rätt ord, den har bada varit i viloläge, ungefär som Alexander Lundahls blogg...