Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Zebastian

Jag tycker rätt bidrag vann. Undrar dock hur det egentligen fungerar med public service de har ju reklam för Marabou & Elon fast det sänds på SVT

TonyTonka

Citat från: Zebastian skrivet 11 mars 2023 kl. 22:06:49Jag tycker rätt bidrag vann. Undrar dock hur det egentligen fungerar med public service de har ju reklam för Marabou & Elon fast det sänds på SVT
Var gjorde de reklam för det? La inte märke till något sådant själv.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 11 mars 2023 kl. 22:38:55Var gjorde de reklam för det? La inte märke till något sådant själv.
Efter eftertexterna.



TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 mars 2023 kl. 22:46:18Efter eftertexterna
Aha, tror det var sponsorerna, Melodifestivalen har ju alltid sponsorer, i år är det te.x OLW och just Marabou, Marabou hade t.o.m. en tävling där man kunde vinna VIP-biljetter till de olika stoppen på turnén. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Loreens låt växer faktiskt när man hört den ett par gånger, och hon är för all del en värdig vinnare - men fortfarande inte någon av mina favoriter. Efter att ha hört alla igen, så är min favorit Maria Sur; med Kiana som god tvåa. Men Loreen kommer kanske på tredje plats i alla fall, så det är ju inte fy skam det heller. :)

Men Loreen lär nog inte vinna Eurovision Song Contest igen, för jag tycker fortfarande inte att den här låten är lika bra som "Euphoria"; som verkligen var något utöver det vanliga...

Citat från: Zebastian skrivet 11 mars 2023 kl. 22:06:49Undrar dock hur det egentligen fungerar med public service de har ju reklam för Marabou & Elon fast det sänds på SVT
Sponsringsskyltar är tillåtet vid större evenemang i public service, vanligtvis sport men även Melodifestivalen och dylikt, men inte reklam. Det är två vitt skilda saker, då sponsringsmeddelanden har särskilda regler - där måste det utöver logotyperna vara neutrala skyltar/påannonseringar, som inte har någon koppling till sponsorerna (d.v.s. man får inte se någon äta choklad i anslutning till sponsringsskylten för Marabou eller liknande); och det är heller inte tillåtet att läsa upp "taglines"/skryt eller liknande.

Citat från: Zebastian skrivet 11 mars 2023 kl. 17:12:35Kommer det bli en grej med att Farah Abadi ska vara med varje år som programledare? Hon var ju med förra året också med Oscar Zia
Rent tekniskt sett var Farah Abadi faktiskt inte programledare ifjol, utan räknades då bara som "sidekick" med Oscar Zia som enda programledaren. Men hon blev (enligt opinionsundersökningar) mer populär än den "riktiga" programledaren, så det var förmodligen därför de kom på att erbjuda henne att bli "riktig" programledare i år.
(Fast jag medger att skillnaden mellan programledare och sidekick kan vara ganska hårfin...)

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 11 mars 2023 kl. 22:06:49Jag tycker rätt bidrag vann. Undrar dock hur det egentligen fungerar med public service de har ju reklam för Marabou & Elon fast det sänds på SVT
Det är inget konstigt då det enligt SVT:s sändningstillstånde får förekomma sponsring i högst 20 evenemang per år.

MOA

Satte på TV:n när de var eftersnack med Linda Bengtzing,orkade int titta så jag bytte till Youtube istället

Lilla My

AND SHE DID IIIIT!! Är SÅ lycklig!  :-*

Lilla My

#728
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2023 kl. 22:49:31Loreens låt växer faktiskt när man hört den ett par gånger, och hon är för all del en värdig vinnare - men fortfarande inte någon av mina favoriter. Efter att ha hört alla igen, så är min favorit Maria Sur; med Kiana som god tvåa. Men Loreen kommer kanske på tredje plats i alla fall, så det är ju inte fy skam det heller. :)
Okej wow, vi har verkligen olika smak isåfall. Tycker Kiana's låt var den sämsta (ikväll bortsätt från Theoz), så upprepande och tjatig. Grym tjej för att vara så ung men låten är verkligen inte final-värdig. Sur är okej, men har istället problemet att låten verkligen inte sätter sig på hjärnan. Har totalt glömt hur den går.

Tycker också att Tattoo har med umph än vad Euphoria hade. Euphoria var bra, absolut rejält jävla bra, men denna har gett mig extrem gåshud varje gång jag sett den live. Tycker den både är mer kraftfull och snabbare på att sätta sig i huvudet än vad Euphoria var - och då ÄLSKAR jag Euphoria också.

Marcusen


Elios

Citat från: Fred skrivet 11 mars 2023 kl. 17:22:06Även Kristian Luuk och Gina Dirawi har varit programledare två år i rad. Ulf Elving var programledare tre år i rad på 1970-talet. Ganska ovanligt men inget direkt konstigt.
Även David Lindgren var det 2017-18

Lilla My

Citat från: Marcusen skrivet 12 mars 2023 kl. 18:40:07Tattoo är en bra låt men jag måste hålla med om att det låter väldigt likt

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/ny-plagiatanklagelse-mot-loreens-tattoo/
Håller inte med. Långt ifrån tillräckligt för att det ska räkna som plagiat.

Folk är bara sura och avundsjuka för att Loreen kicks so much ass ;) Då brukar det bli mycket "PLAGIAT!"-snack.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 12 mars 2023 kl. 18:40:07Tattoo är en bra låt men jag måste hålla med om att det låter väldigt likt

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/ny-plagiatanklagelse-mot-loreens-tattoo/
Den låten har jag inte hört, men däremot är det någon annan låt jag tycker att "Tattoo" påminner kraftigt om - jag lyckas inte sätta fingret på vilken, men ett litet parti (typ ett dussintal toner eller så) är musikmässigt väldigt likt någon annan låt... Det slog mig under den fjärde deltävlingen, men fortfarande har jag inte lyckats komma ihåg vilken annan låt det är.

Citat från: Lilla My skrivet 12 mars 2023 kl. 01:48:29Okej wow, vi har verkligen olika smak isåfall. Tycker Kiana's låt var den sämsta (ikväll bortsätt från Theoz), så upprepande och tjatig. Grym tjej för att vara så ung men låten är verkligen inte final-värdig. Sur är okej, men har istället problemet att låten verkligen inte sätter sig på hjärnan. Har totalt glömt hur den går.
För mig är det precis tvärtom. Maria Surs låt har jag verkligen fått på hjärnan, och jag har kommit på mig själv med att gå runt och nynna på den i tid och otid den senaste månaden...

Visst är Kianas låt en aning tjatig, om än inte ens i närheten lika illa som Theoz och flera andra låtar, men jag tycker ändå att den var riktigt bra.

Zach66

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2023 kl. 21:07:47Den låten har jag inte hört, men däremot är det någon annan låt jag tycker att "Tattoo" påminner kraftigt om - jag lyckas inte sätta fingret på vilken, men ett litet parti (typ ett dussintal toner eller så) är musikmässigt väldigt likt någon annan låt... Det slog mig under den fjärde deltävlingen, men fortfarande har jag inte lyckats komma ihåg vilken annan låt det är.
Är det kanske Madonnas FROZEN du tänker på? Jag tycker i alla fall att inte så litet faktiskt är taget från den låten i Loreens vinnarbidrag/performance.
Temat i numret; öknen, symboler/tecken på både naglar och händer, "kråmandet"/dansen och framför allt musikbryggan i mitten som är exakta toner från en del av Madonnas låt.
Kalla det eloge eller inte, allt detta är i mina ögon inte speciellt nyskapande, utan mer en efterapning av ett/en tidigare mycket känt/känd uppträdande/sång. Därmed inte sagt att jag tycker Loreens låt är dålig.
Men att höja det hela till skyarna, så som medier och många andra gjort (även långt innan finalen), tycker jag är lite långsökt och fånigt.
Vad vore livet utan film?

Lilla My

Citat från: Zach66 skrivet 13 mars 2023 kl. 13:02:21Men att höja det hela till skyarna, så som medier och många andra gjort (även långt innan finalen), tycker jag är lite långsökt och fånigt.
Jag har aldrig förstått mig på den här mentaliteten.

När något hyllas för att många människor älskar det så kommer det alltid folk som inte håller med, det är förståeligt och accepterat (även jag har har saker, filmer och människor som jag inte förstår varför folk älskar det så mycket, det är naturligt). Men att gå från personlig åsikt till att kalla det hela "fånigt", "överdrivet", "töntigt", "idiotiskt", "trist" och allt annat jag hört de senaste dagarna, vad beror det på? Är det ett hat mot att Loreen som person är så hypead? Är det henne ni inte gillar? Är det det faktum att hon åter igen kommer och levererar en suverän låt och ett fantastiskt bidrag? Är det en avundsjuka för att en låt som ni (inte nödvändigtvis du Zach utan alla som klagar) inte gillar som blir älskad och hyllad?

Vi som avgudar bidraget kan säga precis hur mycket vi gillar det, skruva isär precis allt den erbjuder och förklara varför den är så hyllad som den är, och det kommer FORTFARANDE vara folk som klagar på Loreen och låten. Folk som kommer kalla den för PK, kalla den för flummig, kalla den slö och tråkig, kalla den för kopior och plagiat av ditten och datten (inget är unikt längre, alla låtar kommer påminna om någon annan på något sätt och det finns en hel vetenskap bakom detta som man bör studera musikteori för att förstå bättre - men finns också Youtube-videor om det för den som är nyfiken) och kalla Loreen för alla möjliga påhopp endast för att de tycker låten möjligtvis är överdrivet hyllad enligt dem.

Vadå "långsökt och fånigt" ?? Vad är det som är långsökt och fånigt med att hylla en artist som uppenbarligen gör ett fantastiskt jobb och älskar det hon gör och har fått många fans som håller med om det. Tror du vi ljuger??