Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Varför ogillar många dubbning?

Startat av TonyTonka, 14 juni 2015 kl. 21:07:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 oktober 2019 kl. 22:25:44
Shadow Hunters, ja... såg första säsongen, sen blev den lite för mycket för mig, dubbningen var dock rätt bra. Jag förstår egentligen varför den dubbades, det är väl lite som de fem första Harry Potter-filmerna.
Hade varit väldigt lustigt om Big Mouth hade dubbats, den är ju inte alls lämplig för barn.

Man kan dock inte jämföra Shadow Hunter med Harry Potter. En bättre jämförelse är om Twilight hade dubbats, för mig ska inte dessa barn ovänliga serier dubbas. Det hade inte gjort ngt om Netflix hade ett vuxenlås för barndelen kontra den andra delen. 

Samlaren

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 oktober 2019 kl. 08:48:39
Varför skulle dom två filmerna vara något för samma publik?  :P

Shadow hunter är ingen film det är en serie.

gstone

Citat från: Samlaren skrivet 27 oktober 2019 kl. 19:47:08
Shadow hunter är ingen film det är en serie.
Formulerade mig fel. Men vist är både Petson och findus filomerna och Shadow Hunters dubbade av Eurotrioll och har Annika som spelade Elsa i en roll ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Samlaren

Tror det. Men det verkar kanske inte var Netflix som beställt dubben utan kanske BBC?

Då några av deras serier redan är dubbade (Wolf Blood, The Worst Witch (!990tals versionen), Young Dracula) sedan finns det fler BBC serier som är dubbade

Vet ngn om det är BBC eller den tjänst/kanal här i Sverige som visar serien som köper dubb eller om visa serier blir mer attraktiva med dubb.

gstone

Eftersom vi nämen engelska dubbningar av filmer från andra och någon/några  sa tror här eller någon annan tråd att Svenska dvder aldrig engelska som språk val om det är film som inte är gjord på engelska.


Det är faktiskt fel jag känner en  dansk/fransk producerad animerad som på dvdn inte bara hade finska och svenska och kansk e dansk och norsk med minnes säkert men också hade den engelska dubbningen på skivan gjord i Amerika i efterhand.

Så även det nästa aldrig tyvärr att animerad från icke-engelska språkaiga har engelska språk på den svenska vilket är synd för nästa all Studio Ghibli har mycket bra engelska dubbningar all fram till jag tror Det blåser up en Windows gjord av Disney av allsa bolag, så finnes det ett undan Asterix och Vikingarna är en dansk/fransk samaproductiom som på sin svenska dvd även hade den engelska dubbning med bland andra Brad Gratt( Blos i Hitta Nemo), Sean Astin från Sagan om Ringen och Evan Rachel Wood (som barnmedicin u Frost 2 för bra någon månad sedan) i sin rollista.

Själv önskar att både Om dy lysnar riktigt noga, ponyoPonyo,Marie och häxans blommor ,Hugo och Josefine och Mura min lila syster alla hade även dom engelska dubbningar på sina svenska dvder.

Det särskilt tråkigt med Hugo och Josefine (men ofrånkomligt  då engelska gjord efter filmen kom på dvd i Sverige 😢😞) då inte ens den brittiska utgåvan filmen som resten av Världen heter Ernest och Celstine har den engelska dubbning så jag inte lyckas köpa den någonstans än. Frakt från USA är väldigt hög.

Även filmen April and the extardionary world konstigt nog saknad en engelska dubbning på sin brittiska Blu Ray och dvd . Men det lyckas jag lösa. Även om det blev rätt dyrt tror jag.

Jag skulle i alla fall VERKLIGEN  gilla att om en fransk eller japansk animerad till exempel hade en engelsk språk dubbning skulle den med var inkluderad på den svenska dvd utgåvan !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Också gilla forfarande bara dubbar med kända personer. Om inte det originalet avvände "Voice Actors " isället för kändisar då kan jag acpetra att den svenska dubbningen också amvänder skådespelare som mest bara dubbar :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Om något så är det väll snarare så som du säjer just det att film som är producerat på ett annat språk än engelska är benägna att låtsas som dom inte är det eller strunta i det helt. Både på dvd:er och på streamingtjänster har jag sett det allt för många gånger att fransk eller för den delen tysk men mer sällan nordiska animerade filmer saknar originalspråk men har med den engelska dubbningen av nån anledning. Detta är enligt mej en indikator på hur äckligt amrikaniserade vi har blivit här i Sverige när film tros gå sämre om dom kommer från andra länder än just engelskspråkiga och därav gör allt för att maskera detta. VIF Europa.

Jag tycker detta är sorgligt då jag ibland vill se europeiska filmer på originalspråk men om det bara finns svenskt tal och (kanske) engelskt, inte fan skulle jag då se på den engelska dubbningen :/
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 januari 2020 kl. 06:52:56
Om något så är det väll snarare så som du säjer just det att film som är producerat på ett annat språk än engelska är benägna att låtsas som dom inte är det eller strunta i det helt. Både på dvd:er och på streamingtjänster har jag sett det allt för många gånger att fransk eller för den delen tysk men mer sällan nordiska animerade filmer saknar originalspråk men har med den engelska dubbningen av nån anledning. Detta är enligt mej en indikator på hur äckligt amrikaniserade vi har blivit här i Sverige när film tros gå sämre om dom kommer från andra länder än just engelskspråkiga och därav gör allt för att maskera detta. VIF Europa.

Jag tycker detta är sorgligt då jag ibland vill se europeiska filmer på originalspråk men om det bara finns svenskt tal och (kanske) engelskt, inte fan skulle jag då se på den engelska dubbningen :/

Hoppas du inte blir upprörd  men ogillar att du säge "äckligt amrikaniserade". Jag skulle istället använt "Underbart amrikaniserade". Men är bara vad jag skulle gjort. Sjäv tycker att amerikanisering är väldigt bra. Behöves MYCKET mer av det i Mellan Östen till och empel och  stora delar av asien. Amerika är trots det leande landet inon kultur.
Även om Sverige är bättre när det kommer till demokrati. Jag skulle fortfarande heller fördra Amerika en någon arabisk dij´katurr eeller   indiskt t koko land eller vad nu Putin sylar. Kina är förbanne mig enren och skär diktatur 

Men för att korkmatta är amerikanisering bra. Så långe Sverige berhåler sitt social skyddsnät som Sjukvård, Handikapp hjälp också vidare.

Jag är glad att USA att Kapitalism  van kultur kampen i kalla kriget i slut ända istället för Sovjetunionens kommunism.

Lever heller i ett samhälle där Walt Disney , Charles Dikens, Jean Austen och Stanley Kubrick hyllas än Karl Marx , Ghandni, Vladimir Lenin och ett profeten Muhammed.

Västerlige civilisation har fött så många underbar konstnär och tänkare som Charles Darwin , Walt Disney, Steve Jobs, Mark Zuckerberg , Dan Aykroyd, Hans Christian Andersen,Benjamin Banneker, Susan Boyle, Tim Burton, Lewis Carroll , Jerry Seinfeld , Anthony Hopkins , Robin Williams, Michelangelo, Andy Warhol, Abraham Lincoln, Emily Dickinson, Albert Einstein( född i österuopa  ja ,men flyttade till USA när Hitler tog makten), Bill Gates , Temple Grandin , Dan Harmon och Adam Young (Owl City).


[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My


Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 12 januari 2020 kl. 12:25:32
Hoppas du inte blir upprörd  men ogillar att du säge "äckligt amrikaniserade". Jag skulle istället använt "Underbart amrikaniserade". Men är bara vad jag skulle gjort. Sjäv tycker att amerikanisering är väldigt bra. Behöves MYCKET mer av det i Mellan Östen till och empel och  stora delar av asien. Amerika är trots det leande landet inon kultur.
Även om Sverige är bättre när det kommer till demokrati. Jag skulle fortfarande heller fördra Amerika en någon arabisk dij´katurr eeller   indiskt t koko land eller vad nu Putin sylar. Kina är förbanne mig enren och skär diktatur 

Men för att korkmatta är amerikanisering bra. Så långe Sverige berhåler sitt social skyddsnät som Sjukvård, Handikapp hjälp också vidare.

Jag är glad att USA att Kapitalism  van kultur kampen i kalla kriget i slut ända istället för Sovjetunionens kommunism.

Lever heller i ett samhälle där Walt Disney , Charles Dikens, Jean Austen och Stanley Kubrick hyllas än Karl Marx , Ghandni, Vladimir Lenin och ett profeten Muhammed.

Västerlige civilisation har fött så många underbar konstnär och tänkare som Charles Darwin , Walt Disney, Steve Jobs, Mark Zuckerberg , Dan Aykroyd, Hans Christian Andersen,Benjamin Banneker, Susan Boyle, Tim Burton, Lewis Carroll , Jerry Seinfeld , Anthony Hopkins , Robin Williams, Michelangelo, Andy Warhol, Abraham Lincoln, Emily Dickinson, Albert Einstein( född i österuopa  ja ,men flyttade till USA när Hitler tog makten), Bill Gates , Temple Grandin , Dan Harmon och Adam Young (Owl City).
I sånna fall så går våra åsikter isär då jag igentligen inte har nått emot engelsk kultur i sej. Utan snarare det att det är det enda vi får se här. Det att svenskar är så satans dåliga på att översätta saker därifrån, å förklär saker som kommer nån annanstans som om dom kommer därifrån och den allmäna monokulturella riktningen som råder i samhället. *spyr* Eller som my fellow peers skulla ha sagt my god så jävla cringe asså, are you for real?  ::)
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 januari 2020 kl. 18:00:41
I sånna fall så går våra åsikter isär då jag igentligen inte har nått emot engelsk kultur i sej. Utan snarare det att det är det enda vi får se här. Det att svenskar är så satans dåliga på att översätta saker därifrån, å förklär saker som kommer nån annanstans som om dom kommer därifrån och den allmäna monokulturella riktningen som råder i samhället. *spyr* Eller som my fellow peers skulla ha sagt my god så jävla cringe asså, are you for real?  ::)

Jag älskar engelsk kultur vad de gäller underhållning. Men ogillar mycket av deras politik. särskilt deras sociala skyddsnät är uselt och deras vård av handikappade och folk med funktionsvariationer är i stor sätt skräp. >:(

Där emot älskar deras ide om att istället¨för ha allmän värnplikt så har dom betalde militärtjänst för dom som vill.  Det SÅ MYCKET BÄTTRE. ;D

Också säg vad du vill om Amerikas utrikes politik men i alla fall gör dom ett väldigt tappert försök att rota ut , stoppa och straffa islamisk terrorism :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2020 kl. 12:53:19
Också säg vad du vill om Amerikas utrikes politik men i alla fall gör dom ett väldigt tappert försök att rota ut , stoppa och straffa islamisk terrorism :D

.... duuuuuuuude

Elios

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2020 kl. 14:01:59
terrorist sympatisör ?  Fy kämpes så lågt trodde jag inte ens du skulle stupa ! :o

Du kan väl ändå inte ha någon med känsla eller ,rdliamde med sådan onda monster ? :(

Tror inte att hon menar så. Utan mer att du kanske drar alla över en hel kamm ibland.  :o

gstone

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2020 kl. 14:05:06
Tror inte att hon menar så. Utan mer att du kanske drar alla över en hel kamm ibland.  :o

Förlåt.

Mamma och Pappa brukar säja att jag har en tendense att göra just det.

Så du har nog rätt.

Ber om ursäkt
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2020 kl. 12:53:19
Också säg vad du vill om Amerikas utrikes politik men i alla fall gör dom ett väldigt tappert försök att rota ut , stoppa och straffa islamisk terrorism :D
Citat från: gstone skrivet 19 januari 2020 kl. 14:01:59
terrorist sympatisör ?  Fy kämpes så lågt trodde jag inte ens du skulle stupa ! :o

Du kan väl ändå inte ha någon med känsla eller ,rdliamde med sådan onda monster ? :(
Asså seriöst, du beter dig som en medlem på Flashback forum eller nåt