Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney kortfilmssprogram på 80-talet

Startat av TonyTonka, 5 maj 2009 kl. 20:44:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har hört talas om Kortfilmssprogram som har gått på bio på 80-talet. Kan man få lite info om dom?
Te.x Vilka som har gjort rösterna till Kalle,Musse och Långben i dom samlingarna.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Vi har pratat mycket om kortfilmssamlingar på bio i tråden Kalle Anka - i den "lilla" tråden på 10 sidor kan du läsa alla detaljer:
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=429

Det korta svaret är i alla fall att av de kortfilmssamlingar jag sett har en varit helt på engelska (Kalle Anka och hans busiga kompisar). I en annan, Kalle Ankas skrattkalas, var samtliga kortfilmer utom en på engelska. Undantaget var Bootle Beetle, där berättarrösten och stövelbaggens röst var dubbad, men Kalle Anka var kvar i otextad originalversion. I Kalle Ankas födelsedagskalas var en del röster dubbade, och en del odubbade. Musse Pigg, Kalle Anka, Knattarna och Piff & Puff var odubbade i originalversion, medan övriga rollfigurer hade dubbats (inkl. Kalle Ankas drömröst och Kalles bättre och sämre jag). Slutligen återstår Kom så skrattar vi, där fem av de sju kortfilmerna var dubbade och de övriga var på engelska. Där spelades både Kalle Anka och Långben av Hans Lindgren, som dessutom var berättare för två av kortfilmerna. Musse medverkade enbart i en av kortfilmerna som inte var dubbade.

Jag har beställt fler studiekopior från Statens ljud- och bildarkiv av ytterligare 11 kortfilmssamlingar, för att se hur det ligger till med dubbning av dem. Men hittills har jag alltså inte stött på någon film med Musse Pigg i dubbad form, och bara en där Kalle Ankas röst var dubbad.

Elios

Detta räknades nog som deras klassiker och då jag tror dem fick namnet klassiker till Disneys kortfilmer.