Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Brisby och NIMHs hemlighet (The Secret of NIMH, 1982)

Startat av Sailor Storm, 17 november 2004 kl. 08:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Elios skrivet 27 april 2020 kl. 14:50:10
Så pass. Likadant med uppföljaren?^^

Jag har långe undrat vem som spelar Tant Näbbmus i uppföljaren på svenska !! :o :o :o
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

#31
Vet någon var jag kan hitta Brisby och NIMHS Hemlighet med TV3s Dubb?
Någon som har den inspelad?

Adam Larsson


Steffan Rudvall


Daniel Hofverberg

Alla VHS-utgåvor har samma dubbning. Det är bara TV-sändningar på TV3 som haft en annan dubbning, som gjorts speciellt för TV3 och inte använts någon annanstans.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 00:55:42
Alla VHS-utgåvor har samma dubbning. Det är bara TV-sändningar på TV3 som haft en annan dubbning, som gjorts speciellt för TV3 och inte använts någon annanstans.
Vilken dubbning föredrar du?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 juni 2020 kl. 00:58:04
Vilken dubbning föredrar du?
Jag föredrar helt klart TV3s omdubb, som jag tycker håller en mycket högre klass än VHS-dubben. De flesta av rösterna är mer lika originalrösterna, och omdubben har en betydligt bättre översättning. :)

Det här är nog faktiskt ett av fåtalet fall där en dubbning gjord speciellt för TV håller en märkbart högre klass än mer "officiella" dubbningar från distributören.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 01:13:56
Jag föredrar helt klart TV3s omdubb, som jag tycker håller en mycket högre klass än VHS-dubben. De flesta av rösterna är mer lika originalrösterna, och omdubben har en betydligt bättre översättning. :)

Det här är nog faktiskt ett av fåtalet fall där en dubbning gjord speciellt för TV håller en märkbart högre klass än mer "officiella" dubbningar från distributören.
Var kan man hitta den?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 juni 2020 kl. 01:16:03
Var kan man hitta den?
Den dubbningen har bara visats ett par gånger på TV3, där jag vill minnas att den ena gången var påsken 1996. Efter det har den inte använts alls. :(

Jag råkade dock vara efterklok nog att spela in filmen från TV3, så jag har den inspelad. :)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 01:24:05
Den dubbningen har bara visats ett par gånger på TV3, där jag vill minnas att den ena gången var påsken 1996. Efter det har den inte använts alls. :(

Jag råkade dock vara efterklok nog att spela in filmen från TV3, så jag har den inspelad. :)

Hur kommer det sig att filmen blev omdubbad om det redan fanns en dubbning gjord av filmens distributör?

Jag har aldrig gillat VHS dubbningen så för mig spelar det ingen roll att den blev omdubbad men det skulle vara intressant att veta varför

Adam Larsson


Varsågod

Ämnestråden är skapad på fel ställe, vilket kan vara en anledning till blygsamt gensvar, men jag gissar att aktiviteten är låg på forumet vid tiden för ditt ursprungliga inlägg.

Disneyfantasten

Då har man sett hela TV3s dubbning och jag måste säga att den var bättre än Videobolagets dubbning.  :)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#44
Citat från: gstone skrivet 28 april 2022 kl. 19:53:15
Jag gillar den gamla dubbningen.
Du borde ge TV3 versionen då den enligt mig och många andra är den bättre av de två...

Här är den så kan du se den och döma själv. https://archive.org/details/brisby-och-nimhs-hemlighet-omdubb