Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Olof Thunberg (1925-2020)

Startat av E, 25 februari 2020 kl. 20:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Olof Thunberg har gått bort :(

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BRE1Vw/olof-thunberg-dod--gjorde-rosten-till-bamse

Hoppas han var stolt över sina fina barnbarn Greta och Beata❤️

Vila i frid❤️

Disneyfantasten

Det var tråkiga nyheter, inte speciellt förvånadsvärt med tanke på hans höga ålder, men icke desto mindre mycket trist...

Kommer att minnas honom mycket väl som Butter i Snövit och De Sju Dvärgarna, Trofast i Lady och Lufsen, Shere Khan i Djungelboken, Katten Rufus i Bernard och Bianca, Grävlingen i Micke och Molle (även om jag inte gillar själva karaktären, älskar dock filmen), Mr Waternoose i Monsters Inc och såklart som berättarrösten i Bamse... (kommer att minnas honom allra bäst som Shere Khan)

Det hade varit intressant att höra hans insats som Översten i originaldubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna...

Utav det lilla jag hört är han mycket bra som Dallben i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln och slår Håkan Mohede i hästlängder...

Vila i frid Shere Khan...  :'(

Disneyfantasten

Nu verkar förresten Bert-Åke Varg vara den sista överlevande bland de som spelade Dvärgarna i omdubbningen av Snövit... (av de som var talrösterna alltså)

Erika


Daniel Hofverberg

Verkligen sorgliga nyheter, även fast Olof nu har levt ett relativt långt liv; och verkar även ha varit helt klar i knoppen in i det sista.

Vila i frid. :'(

Disneyfantasten

Undrar förresten vem som ska ta över Trofast röst nu, då Thunberg spelat honom i samtliga sammanhang inklusive omdubbningen och uppföljaren...

Har ännu ej hört Johan Hedenberg i rollen (gjorde rollen i en musiksaga som Oscar Isaksson nämnt här på forumet), så jag kan inte uttala mig om honom, jag är dock osäker på om han direkt passar karaktären, men det är förstås möjligt att hans prestation överraskar mig... (själv tror jag att Christian Fex skulle kunna passa bra som ersättare, för han låter väldigt lik Olof Thunberg)

Hos Shere Khan tror jag att Adam Fietz är en passande ersättare...

gstone

Vad tragiskt !!!!! Han var en av dom bästa levande dubbarna i hela Sverige :'( :'( :'( :'( :'(

Villa i Frid ! :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 februari 2020 kl. 22:08:17
Vad tragiskt !!!!! Han var en av dom bästa levande dubbarna i hela Sverige :'( :'( :'( :'( :'(

Villa i Frid ! :-\

Jag håller med, men man får tänka på att han var mycket gammal...

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TecknatÄlskare

Vila i frid.

Minns verkligen han som Shere Khan :'(

Elios

Ja nu blir det att se Bamse i Trollskogen.  ::)

Sabelöga

Houba !

Elios

Naturligtvis vila i frid. Fantastisk och ikonisk röst.
Oförglömlig sådan. Vila i frid.  :'(

Anders

Väldigt sorgligt! Blir alltid en smula ledsen när någon går bort som jag har förknippat med många nostalgiska saker.  :(

Men han nådde i alla fall en hög ålder till skillnad från många andra. 94 år. Det var samma ålder som min morfar nådde.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erik Friman

Har varit medveten om när den dagen skulle komma och att det blev denna gång han. Kommer alltid minnas honom med Bamse och Shere Khan.

Vila i frid.  :'(