Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Louise Raeder

Startat av Carl Barks lover, 14 januari 2006 kl. 18:45:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Carl Barks lover

Då Clash här på forumet kritiserat henne på varenda ämne här på forumet så jag skapat en tråd om henne. Lätta nu era hjärtan.

Christer

Kommer alltid att främsta vara Janine Melnitz i The Real Ghostbusters för mig.

Och kanske Pippi Pelikan.

Daniel Hofverberg

Själv tycker jag att Louise är en mycket bra skådis. Visst, hon är inte suverän på att göra till rösten (bara godkänd), men det gäller ju å andra sidan 95% av alla dubbningsskådisar...

Och som en parentes kan jag nämna att hon är riktigt trevlig också. Jag träffade henne på Eurotroll i augusti 2004, och vi satt (eller stod) och pratade i en hel timme...

Låt mig förresten poängtera att efternamnet stavas Raeder, inte Reader (det uttalas med Ä-ljud).

Erika

Citat från: Christer skrivet 14 januari 2006 kl. 19:17:16
Och kanske Pippi Pelikan.

Det barnprogrammet kommer jag ihåg! :)

Jag gillar Louise Raeder väldigt mycket och har gillat det mesta hon gjort i dubbningssammanhang.

clash

Jag utalar mig inte om henne som personligen men jag gillar INTE att höra henne överallt. Elller nånstans om jag ska vara ärlig. Kommer också ihåg det där Pippi Pelikan och det var roligt men det var den där Dudde som var roligast. Men va så liten då den gick senast så kommer inte ihåg så mkt.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Carl Barks lover

Det var just vad jag menade Clash.

clash

Så bra då. Men jag gillar inte hennes röst och tycker inte hon e nån vidare skådis. That´s it.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Kolla på Dubbningshemsidans gästbok så tycker fler som jag. Att hon borde sluta asså! Men hon har ju säkert gjort 70% av allt som finns.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Dock har de flesta av de gästboksinläggen postats från samma eller åtminstone mycket snarlika IP-adresser, varför man inte kan utesluta att det i själva verket är samma person. Jag säger inte att det nödvändigtvis är det - i dagens läge är IP-adresser inget säkert tecken på någons identitet - men det kan åtminstone inte uteslutas.

Men självklart finns det fler personer än bara du som är kritisk mot henne. Men jag tror fortfarande att ni är i underläge, och att det är fler personer som uppskattar henne. Att i stort sett alla dubbningsbolag trots allt anlitar henne, tycker jag talar sitt tydliga språk.

Dock har Louise inte medverkat i fullt så många dubbningar som du vill göra gällande... Jag skulle inte vilja påstå att hon är med oftare än någon annan av de gamla "dubbningsveteranerna". Och åtminstone av de dubbningar jag sett, så tycker jag inte att hon mer än vid något enstaka fall medverkat i roller som hon inte passar för.

clash

Som vilka? Hon har ju varit med riktigt länge vilket gör att hon att hon blir tjatig. Och du säger att hon bara haft enstaka roller i serier? Du har då inte sett Denver och Chipmunkarna.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

PAAATE

Citat från: clash skrivet 15 mars 2006 kl. 16:23:12
Som vilka? Hon har ju varit med riktigt länge vilket gör att hon att hon blir tjatig.

Är det inte du som tycker Monica Forsberg är bra...?  ::)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

clash

Ja, det tycker jag. Monica är en bra sångerksa, skådis, sångskrivare och översättare. Men vad har det med Loise Reader att göra?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Citat från: clash skrivet 15 mars 2006 kl. 16:23:12
Och du säger att hon bara haft enstaka roller i serier? Du har då inte sett Denver och Chipmunkarna.
Nu har du nog läst fel på mitt inlägg... Jag skrev att det bara i enstaka fall förekommit att hon haft roller jag inte tycker att hon passar för. Jag har aldrig sagt något om att hon bara haft enstaka roller i serier...

Jag har sett både Denver och Chipmunkarna. Chipmunkarna var för länge sen för att kunna minnas något, men Denver tyckte jag var fullt godkänd, och där störde jag mig inte på Louises roller.

clash

Nähä, men du kunde väl höra att hón var den enda kvinliga rösten?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Nej, det kunde jag inte.

Visserligen var det ett par år sen jag såg Denver senast, så jag kan inte svära på att jag skulle kunna säga detsamma om jag såg om serien nu...

Elios

Själv tycker jag att Louise Raeder är han fantastisk skådespelare och har en väldigt unik röst. Jag förknippar henne främst som Barbamamma där jag tror att jag hörde henne allra först. Man kan onekligen inte ta miste på hennes röst. Även dottern Elina Raeder är ju den bästa kvinnliga rösten i sin tid. Älskar den.
Det tog lång tid dock innan jag fattade att den rösten hår har är Louise Raeder och moder till Elina Raeder och Anton Olofsson Raeder.
Men gillar henne även i Rädda Willy och Inspector Gadget. Undrar förresten om hon har dubbat ihop med någon av dem andra lite andra dubbningsbolagen förutom Eurotroll. Så hon kanske stött på diverse kända ansikten som Sharon Dyall och Myrra Malmberg.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2006 kl. 20:10:46
Låt mig förresten poängtera att efternamnet stavas Raeder, inte Reader (det uttalas med Ä-ljud).
Bra att veta, jag har alltid innan dess uttalat det Rääjder av nån anledning. Från å med nu ska jag säja (läsa ut det) som det ska: Räder.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 januari 2020 kl. 08:42:25
Bra att veta, jag har alltid innan dess uttalat det Rääjder av nån anledning. Från å med nu ska jag säja (läsa ut det) som det ska: Räder.
Det gjorde jag faktiskt också förut. Fram tills dess att jag träffade Louise på Eurotroll för en massa år sedan, i samband med inspelningen av Anders & Måns på SVT - för jag tror nog att man borde kunna lita på att hon själv vet hur hennes efternamn ska uttalas... ;)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2020 kl. 13:31:19
Det gjorde jag faktiskt också förut. Fram tills dess att jag träffade Louise på Eurotroll för en massa år sedan, i samband med inspelningen av Anders & Måns på SVT - för jag tror nog att man borde kunna lita på att hon själv vet hur hennes efternamn ska uttalas... ;)

Har du träffat henne fler gånger sedan dess?^^
Själv har jag alltid sagt som det låter Raeder. Kommer kanske fortfarande säga det. Förutom om jag träffar henne förstås.  :D

Alexander

Louise Raeder är idag mest med i dubbningar från Eurotroll och SDI Media märker jag.  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 15 januari 2020 kl. 21:08:40
Har du träffat henne fler gånger sedan dess?^^
Inte fysiskt, nej - tyvärr. :(

Men å andra sidan är det inte ofta jag är i Stockholmstrakten, då jag bor närmare 100 mil därifrån...

TonyTonka

Någon som vet vilken roll Louise Raeder gör i Ronja Rövardotter? ^^

Älskar Louise Raeders röst förresten.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  4 maj 2020 kl. 01:44:29
Någon som vet vilken roll Louise Raeder gör i Ronja Rövardotter? ^^

Älskar Louise Raeders röst förresten.  ;D


Sent svar, men jag tror hon är en av rösterna till Rumpnissarna.


Will Siv

En klipp samling som har med original dubbningen av "Thomas"


https://youtu.be/AhgFjFY_nBk

Roligt att visa i kommentarsfältet tycker att Louise låter som Azula när hennes dotter ÄR Azula! ;D

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet  8 november 2021 kl. 00:25:14
En klipp samling som har med original dubbningen av "Thomas"


https://youtu.be/AhgFjFY_nBk

Roligt att visa i kommentarsfältet tycker att Louise låter som Azula när hennes dotter ÄR Azula! ;D
Där fick Percy så han teg

Will Siv