Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lilla kycklingen

Startat av gstone, 8 februari 2021 kl. 17:43:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vem spelar berättaren LILLA KYCKLINGEN ?

Är vilka då det i orginal version är två olika skådespelare,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker Lilla kycklingen har en av dom bästa svenska dubbningarna av någon animerad film ;D

Dom dubbade till och med sångerna med kända svenka arister.

Jag kan inte kommA så ,ånga fiolmer där ppåo sånger som spelas u bakgruden dubbas.

Jag tycker alla röster är jättebra .

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag vet inte om jag skulle gå fullt så långt, men visst är det en välgjord dubbning.

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2022 kl. 20:35:09
Jag kan inte kommA så ,ånga fiolmer där ppåo sånger som spelas u bakgruden dubbas.
Men just det är ju inte dubbningens förtjänst i sig, utan beror ju på vad M&E-spåret innehåller - om sånger i bakgrunden finns med i M&E-spåret kan de ju inte dubbas hur mycket man än hade velat, och finns sånger inte med i M&E-spåret har man ju inte så mycket till val än att dubba dem (då det annars skulle bli instrumental musik utan sång)...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2022 kl. 22:55:11
Jag vet inte om jag skulle gå fullt så långt, men visst är det en välgjord dubbning.

Tyvärr hjälper det dock inte filmen...  :( :-\

Men medan castingen i originalversionen - åtminstone i mina ögon - är kass (med undantag för Elton John i eftertexterna) så är iallafall den svenska dubbningen välgjord sett till översättning och de flesta av rösterna...

De enda undantagen är väl de tre huvudpersonerna själva (Lilla Kycklingen, Anki Dopping och Grisen Plutten), som spelas av David Hellenius, Christine Meltzer och Peter Magnusson, som i min ögon är riktigt irriterande, både i allmänhet och när det gäller rösterna, därför blir det extra irriterande när de är med och dubbar överlag, särskilt David och Peter (det är delvis därför jag inte alls är särskilt nöjd med de svenska dubbningarna av Bilar 2 och Monsters University), annars är det ytterst sällan jag irriterar mig på personer i sig som är med i dubbningar eller som är kända eller dylikt.

Elios

Detta är helt klart Disneys sämsta film.
Bara en massa skit.  ::)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  9 februari 2022 kl. 10:04:04
Detta är helt klart Disneys sämsta film.
Bara en massa skräp.  ::)

Otvivelaktigt!

Sabelöga

Jag gillar den här filmen. Tycker den är skönt absurb och nonsensartad.
Houba !

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  9 februari 2022 kl. 10:04:04
Detta är helt klart Disneys sämsta film.
Bara en massa skit.  ::)

Oerhörd sanning. Såg den när den gick på bio och redan då tyckte jag den var skit. Gillade rymd-bitarna (för har alltid vart en sucker för rymden) men allt andra var ju kasst.

Adam

#8
Jag kan säga att när jag såg den de två första gångerna som 7-8-åring (och på bio båda gånger, dessutom) så ogillade jag bara hur titelkaraktären behandlades av stadens invånare (om man förstås borträknar hans tre bästisar), och dessutom några små vitsar som filmen bjöd på här och där, men jag kan också säga att som barn var jag annars ganska konsumerad. Jag bara tuggade och svalde vilken animerad rulle jag än såg, oavsett hur grotesk filmen än var, och särskilt om det hade namnet på en storslagen produkt. Någon som helt enkelt ignorerade väldigt tydliga problem som stirrade en i ansiktet, och betedde sig som om inget var fel, i tur med att stötta en eller flera personer (dvs producenter, regissörer, författare, etc) som inte skulle bry sig alls om man trillade av pinn vilken dag som helst. 🤷‍♂️
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

MOA

Protagonistens farsa e ett asshole

Adam

Citat från: MOA skrivet  9 februari 2022 kl. 21:31:25
Protagonistens farsa e ett asshole
Kunde inte sagt det bättre själv om Tupp Kluck. Han är inte bara en usel förälder, utan officiellt en av de värsta Disneykaraktärerna som någonsin skapats, nästan så att jag faktiskt tycker synd om svenska dubbningens Per Eggers som var tvungen att slösa en del av sin talang på en sådan vidrig figur. (Fast återigen, det är lönlöst att tala för högtravande)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet  9 februari 2022 kl. 15:09:25
Oerhörd sanning. Såg den när den gick på bio och redan då tyckte jag den var skit. Gillade rymd-bitarna (för har alltid vart en sucker för rymden) men allt andra var ju kasst.
Sluta vara dum :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#13
Citat från: gstone skrivet  9 februari 2022 kl. 22:46:23SLUTA >:( >:( >:( >:( >:(

Nej, den suger - av många olika anledningar;

- animationen är fruktansvärd, speciellt om man jämför med alla andra Walt Disney Animation Studios filmer, jag har ingen aning om vad budgeten låg på för filmen men det kan inte ha gått till bra redigeringsverktyg iallafall, t.o.m. Disneys EGNA animerade filmer samma årtionde har sjukt högre nivå på kvalitet

- storyn är dum, hela grejen med filmen är dum

- ingen humor alls

- hela filmen är daterad, jag känner hur jag blir 17 år yngre när jag kollar på den här filmen för hela filmen OSAR 2005

- huvudkaraktären är inte bara ful, utan en av de värsta huvudkaraktär jag stött på i en animerad Disney-film, tanken är att man ska vara på hans sida och heja på honom, men det är det minsta jag vill göra filmen igenom, och inte hjälper det att (nästan) alla stadens innevånare ser ned på honom heller

- alla förekommande karaktärer är antingen irriterande, i vägen eller otroligt tråkiga

- värst är nog hans pappa Tupp Kluck, snacka om botten-farsa

- karaktärs-skådespelarna i originalversionen passar sjusärdeles dåligt till sina roller

- i den svenska dubbningen är de tre huvudkaraktärernas röster fruktansvärt irriterande

Visserligen har filmen flera bra svenska röster, bl.a. Per Eggers, Dan Ekborg, Bert-Åke Varg, Sussie Eriksson, m.fl. men tyvärr hjälper det som sagt inte filmen.

Jag tyckte faktiskt någorlunda om filmen som barn men emellertid började filmen pendla väldigt mycket för mig genom årens lopp och tyvärr så måste jag konstatera att denna film inte alls har klarat tidens tand speciellt väl, jag förstår inte ens att filmen är Disney, i det här fallet känns det som att Disney "klivit över kycklingen" så att säga, nuförtiden upplevs den tyvärr väldigt daterad och fungerar inte alls lika bra idag som 2005...  :-\

Eller rättare sagt lär väl filmen ha haft sina stora brister hela tiden, men attityder förändras med åren och Disneys nybörjande av 100% datoranimation gick förmodligen relativt obemärkt förbi för de allra flesta 2005 medan vi reagerar över den på ett helt annat sätt idag, med andra ord; många hade inga större problem med filmen när den kom förutom att den såg fruktansvärd ful ut och var överlag ganska trist och sen hade sina fans, men den är daterad som FASIKEN...  :o :-\

Dock gillar jag när Elton John sjunger "Don't Go Breaking My Heart", men annars finns det inte mycket intressant i filmen...

(förlåt att jag lånat några av mina meningar från andra medlemmar på forumet)

Disneyfantasten