Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bamse

Startat av Soscla, 26 augusti 2009 kl. 14:29:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Jag förstår inte alls varför de lägger ned pengar på det där projektet. Det finns väl inget större intresse för Bamse idag, varken i Sverige eller utomlands? Det är inte alls svårt att begripa varför det där projektet blivit uppskjutet gång på gång (har knappast med animationstekniken att göra), och jag tror inte att vi ska vara för säkra på att filmen blir av den här gången heller.

Hade för den delen hellre sett att de gjort film av 91:an eller Hälge.

Daniel Hofverberg

Tja, i Sverige tror jag nog att det kan finnas ett hyfsat intresse av Bamse än idag. Däremot håller jag med dig att det utomlands knappast kan finnas något nämnvärt intresse, och det kan nog ställa till med problem då de flesta filmer i dagens läge görs med med utgångspunkt från att kunna lanseras internationellt.

Därför blir jag heller inte förvånad om filmen inte blir av, då frågan är om en tecknad film som inte lär fungera alltför väl i utlandet kan dra in tillräckligt mycket pengar i Sverige för att spela in produktionskostnaden.

Lilla My

Citat från: JRL skrivet 22 maj 2012 kl. 19:25:32
Jag förstår inte alls varför de lägger ned pengar på det där projektet. Det finns väl inget större intresse för Bamse idag, varken i Sverige eller utomlands? Det är inte alls svårt att begripa varför det där projektet blivit uppskjutet gång på gång (har knappast med animationstekniken att göra), och jag tror inte att vi ska vara för säkra på att filmen blir av den här gången heller.

Jag som Bamse-fantast tycker det är jättekul att dem åtminstånde försöker sig på en ny långfilm. Har för mig att den från början var till något jubileum av något slag. Men ja, om dem inte kommer längre är det väll ingen mening. Dock verkar dem ju komma igång på riktigt nu, den större förseningen förra gången var väll p.g.a. att dem blev helt missnöjda och gjorde om alltihopa.


Citat från: JRL skrivet 22 maj 2012 kl. 19:25:32
Hade för den delen hellre sett att de gjort film av 91:an eller Hälge.

Tycker det är roligt att du nämner de två och samtidigt klagar på att intresset för Bamse är liten  ::)

JRL

Citat från: Fantasygold skrivet 22 maj 2012 kl. 19:34:51
Jag som Bamse-fantast tycker det är jättekul att dem åtminstånde försöker sig på en ny långfilm. Har för mig att den från början var till något jubileum av något slag. Men ja, om dem inte kommer längre är det väll ingen mening. Dock verkar dem ju komma igång på riktigt nu, den större förseningen förra gången var väll p.g.a. att dem blev helt missnöjda och gjorde om alltihopa.

Det brukar heta så. Jag tror inte för en sekund att det där hade med animationen att göra (men det är såklart enkelt och ofarligt att skylla på den). Alla vill rädda sina ansikten. Man gör inte om en helt färdig långfilm bara utan vidare, det fungerar inte så. Givetvis handlade det om att de hade svårt att få ihop de pengar som behövdes för att påbörja den storskaliga produktionen (till skillnad från den avsevärt billigare förproduktionen). (Jag är tämligen väl insatt i filmbranschen, så jag vet hur det fungerar.)

Citat från: Fantasygold skrivet 22 maj 2012 kl. 19:34:51
Tycker det är roligt att du nämner de två och samtidigt klagar på att intresset för Bamse är liten  ::)

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Men alla kan inte tycka lika, så enkelt är det ::)

Lilla My

Citat från: JRL skrivet 22 maj 2012 kl. 19:44:14
Det brukar heta så. Jag tror inte för en sekund att det där hade med animationen att göra (men det är såklart enkelt och ofarligt att skylla på den). Alla vill rädda sina ansikten. Man gör inte om en helt färdig långfilm bara utan vidare, det fungerar inte så. Givetvis handlade det om att de hade svårt att få ihop de pengar som behövdes för att påbörja den storskaliga produktionen (till skillnad från den avsevärt billigare förproduktionen). (Jag är tämligen väl insatt i filmbranschen, så jag vet hur det fungerar.)

Fast dem gjorde väll aldrig klart den förra filmen? Dem påbörjade den smått men blev sedan, som sagt, missnöjda. Detta har gjorts förr på andra filmer också såvitt jag vet, fast har inga argument att styrka det med för tillfället. Jag tror det säger sig självt också att dem hällre gör en välarbetat film om dem nu ändå lägger pengar på det, än en dålig halvgjord film som ingen av dem ens gillade från början. Den lilla "trailern" som visades var ju till den "nya" filmen så att säga, och SEDAN blev det strul med animationen eller hur det nu var.

Citat från: JRL skrivet 22 maj 2012 kl. 19:44:14
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Men alla kan inte tycka lika, så enkelt är det ::)

Menade bara att det finns en åldersskillnad på nämnda tidningar och Bamse, och således olika folkmassor som läser dessa. Tror inte att en tecknad Hälge-film hade blivit så värst populär, jag själv känner bara en pers som faktiskt äger Hälge-tidningar. Fast,  jag själv har alltid vart ett Knasen-fan och alltid velat se en live action Beetle Bailey-film i 40-talsstil. Drömma kan man ju alltid.  ::)

Daniel Hofverberg

Jag tror också att Hälge i dagens läge är betydligt mindre populärt än Bamse, så det var ett lite egendomligt exempel. Åtminstone i min generation tror jag knappt att en enda människa ens har hört talats om Hälge. 91:an är väl lite mer tidlöst och har väl en viss publik än idag.

JRL

Jag skulle hellre se en långfilm av "Anslagstavlan", så att man får hela bakgrundshistorien till varför gubben rensar tavlan och vad det står på lappen som han sätter upp. Ska det vara 70-tal och politisk korrekthet så är det definitivt roligare :P Eller 90 minuter med "Linus på linjen", det vore väl nåt? :D (Förvisso en italiensk figur, men det borde inte vara något hinder.)

Oavsett vad man tycker att de borde ha gjort film av istället så kommer den där filmen inte att bli av. Med tanke på att Jan Gissbergs ambitiösa projekt att göra tecknad långfilm av "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" (som väcker betydligt större intresse utomlands än Bamse) gick i stöpet ger jag inte vatten för Bamse (som är en rent svensk/nordisk angelägenhet).

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet 23 maj 2012 kl. 14:18:32
Oavsett vad man tycker att de borde ha gjort film av istället så kommer den där filmen inte att bli av. Med tanke på att Jan Gissbergs ambitiösa projekt att göra tecknad långfilm av "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" (som väcker betydligt större intresse utomlands än Bamse) gick i stöpet ger jag inte vatten för Bamse (som är en rent svensk/nordisk angelägenhet).
Jag håller med att det var väldigt tråkigt att den planerade filmversionen av Nils Holgersson inte blev av, och du har förstås helt rätt i att det inte bådar så gott för smalare tecknade filmer än så. Skillnaden mot den är ju dock att Bamse enligt nuvarande information är tänkt att animeras i Taiwan istället för Sverige, vilket förstås blir betydligt billigare. Det kan kanske göra skillnaden mellan om filmprojektet i slutändan blir genomförbart eller inte.

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet 22 maj 2012 kl. 19:25:32

Hade för den delen hellre sett att de gjort film av 91:an eller Hälge.
Det finns faktist flera spelfilmer från 40-50-60-70 talet ungefär med 91:an.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Karro

Någon som vet rösterna?

Ariel

Projektet är inte nedlagt!
Jag har fått svar från Bamseredaktionen och det verkar som att "Tre vänner" kommer ligga bakom produktionen.
Filmen kommer att heta Bamse och tjuvstaden och animationen av filmen har antagligen påbörjats och förväntas bli klar till julen 2013.
Ni kan läsa mer här http://www.trevanner.se/se/film/bamse-pa-nya-aventyr/

Kort fakta om filmen:
Regissör: Christian Ryltenius
Producent: Jon Nohrstedt
Manus: Johan Kindblom och Tomas Tivemark
Premiär: December 2013

Jag vet inte om ni redan visste det jag skrev ovan, men hoppas att det kan vara till någon hjälp på något vis.
Knowledge talks, wisdom listens.

JRL

Citat från: Ariel skrivet 25 maj 2012 kl. 16:23:33
Projektet är inte nedlagt!
Jag har fått svar från Bamseredaktionen och det verkar som att "Tre vänner" kommer ligga bakom produktionen.
Filmen kommer att heta Bamse och tjuvstaden och animationen av filmen har antagligen påbörjats och förväntas bli klar till julen 2013.
Ni kan läsa mer här http://www.trevanner.se/se/film/bamse-pa-nya-aventyr/
[...]

Jag vet inte om du syftade på det jag skrev, men jag har aldrig påstått att projektet skulle vara nedlagt. Jag har bara sagt att jag inte tror att det kommer att bli av, vilket jag står för. Jag tror inte att det kommer att gå att finansiera ett så pass dyrt projekt som i princip bara intresserar svenskar. För att en så dyr produktion ska bära sig ekonomiskt krävs att den även går att sälja till andra länder, och så tror jag inte är fallet här.

Soscla

Man vet aldrig vem som kan vara intresserad! För övrigt tror jag att här i Sverige är intresset för Bamse många gånger större än det för 91:an eller Hälge.

Citat från: Ariel skrivet 25 maj 2012 kl. 16:23:33
Premiär: December 2013

Hm, förut var det ju premiär sommaren 2013. Latmaskeri!
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Såvitt jag läst har det väl inte offentliggjorts någonting om vilken budget som filmen har, och då är det ju svårt att avgöra om det kan tänkas gå ihop eller inte. Jag vet heller inte hur mycket pengar det går att spara in genom att outsourca animationen till Taiwan. Men det finns absolut en viss risk att JRL har rätt och att filmen i slutändan inte kommer att bli av - för intresset i utlandet måste absolut vara väldigt begränsat, och i dagens läge brukar man ju vilja kunna lansera de flesta filmer internationellt. Jag skulle väl gissa att det är ungefär 50/50 chans huruvida filmen verkligen blir av.

Citat från: Soscla skrivet 27 maj 2012 kl. 21:07:50
För övrigt tror jag att här i Sverige är intresset för Bamse många gånger större än det för 91:an eller Hälge.
Det tror jag också. Men ingen av de tre tror jag är tillräckligt välkänd internationellt för att producenter och finansiärer ska våga hoppas på någon framgång utomlands. Därför måste nog filmbolaget budgetera för att Bamse ska kunna gå runt i Sverige utan någon utlandsförsäljning.

Daniel Hofverberg

Det ser ut som att projektet med Bamse-långfilmen trots allt kommer att bli av. Idag har det offentliggjorts att Bamse och tjuvstaden har blivit tilldelad produktionssstöd (statligt bidrag) på 8 miljoner kronor av Svenska Filminstitutet.

Det är väl inte definitivt än att filmen med säkerhet blir av, men de allra flesta filmer som blir tilldelad produktionsstöd har väl kommit så pass långt i produktionen att det brukar bli en färdig film i slutändan.