Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bamse Rasism

Startat av MOA, 19 januari 2021 kl. 17:45:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Hittade en serietidning som heter Bamse & Kalle Svartskalle.På omslaget finns de en svart igelkott som blir utskrattad av andra vanliga igelkottar.Detta måste innebära rasism då bara ordet svartskalle räknas som rasistisk,undrar vad den handlar om egentligen.

Lilla My

Den handlar om just rasism. Eller snarare hur fruktansvärt korkar det är med rasism. Jättefin är den, och viktig! Även om titeln kanske väcker lite andra tankar.

Fred

Just det numret är mot rasism, inte för. Man måste kunna prata om obehagliga saker. Gällande titeln så är det en gammal serietidning, ordet "svartskalle" hade inte en så negativ klang då som nu, det måste man komma ihåg.

Lilla My

Citat från: Dale Oakmont skrivet 19 januari 2021 kl. 23:37:18
Gällande titeln så är det en gammal serietidning, ordet "svartskalle" hade inte en så negativ klang då som nu, det måste man komma ihåg.

Nå ja det var ju inget BRA ord på 80-talet heller, det var fortfarande ett fruktansvärt öknamn mot mörkhyade/invandrare även om det kanske inte var fullt lika laddat som idag. Serien heter ju det av en anledning; det fångar intresset och är dessutom otroligt nära verkligheten. Kan vara viktigt om man ska prata om allvarliga saker ibland.

MOA

Citat från: Dale Oakmont skrivet 19 januari 2021 kl. 23:37:18
Just det numret är mot rasism, inte för. Man måste kunna prata om obehagliga saker. Gällande titeln så är det en gammal serietidning, ordet "svartskalle" hade inte en så negativ klang då som nu, det måste man komma ihåg.
Jag ser att den e gammal

Soscla

Det är ett jättebra nummer!
Och shoutout till ett nummer från 1992 (tror jag) då det flyttar in en skunkfamilj i skogen och Knocke och Smocke klär ut sig och startar en arg mobb för att jaga bort dem, för att "de luktar". Mobben är klädd i vita lakan och höga luvor som ser ut som strutar.... Mycket viktigt nummer!
It's so fluffy I'm gonna die!

MOA

Citat från: Soscla skrivet 20 januari 2021 kl. 17:26:07
Det är ett jättebra nummer!
Och shoutout till ett nummer från 1992 (tror jag) då det flyttar in en skunkfamilj i skogen och Knocke och Smocke klär ut sig och startar en arg mobb för att jaga bort dem, för att "de luktar". Mobben är klädd i vita lakan och höga luvor som ser ut som strutar.... Mycket viktigt nummer!
Vet du hur gammalt detta nummer e?

Soscla

Citat från: MOA skrivet 20 januari 2021 kl. 17:30:12
Vet du hur gammalt detta nummer e?
Ja, det kom ut 1992 som sagt. (kan ha varit 90-93, jag minns inte exakt.) Och eftersom det är så out there är det förmodligen ett manus som Rune skrev och då kan han ha skrivit det tidigare så att det i 90-talsnumret bara var en repris.
It's so fluffy I'm gonna die!