Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Favoritdubbare

Startat av clash, 8 mars 2006 kl. 16:18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GaBBe

Citat från: clash skrivet 13 april 2006 kl. 16:28:04
Citat från: Sun Studio skrivet 13 april 2006 kl. 13:46:50
Citat från: clash skrivet 29 mars 2006 kl. 23:54:48
Om jag skulle va vissa andra nu skulle jag klaga på att du nämner hans obehagliga röst...men nejdå, tyck du det även om jag INTE håller med. ´Monica Forsberg e ju jättebra, tycker folk klagar FÖR MKT på henne.
Monica Forsberg är en bra dubbare när hon har sextioelva roller. Jag skulle nog också tycka Anders Öjebo om inte han var i resterande sextioelva rollerna tillsammans med Roger Storm med flera.

Ja, det är ju bara dom som har många roller, eller hur`*ironi*
Louise...=P
Haha...

clash

bl.a. hon ja. Kanske inte i alla serier hon medverkat i men tycker inte man ska gnälla på en skådis som har gjort flera röster när många gjort det.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Carl Barks lover

Jag menade inte har sextioelva roller. Jag brukar ofta glömma nyckelord. :-[

clash

Om jag säger såhär:Jag har ört Louise Reader i dubbelt så många roller än Monica Forsberg. Tyvärr.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Cadpig

Favoriter (lite huller om buller), Monica Forsberg, Andreas Nilsson, Gunnar Ernblad, John/Peter Harryson, Jessica Andersson, Johan Hedenberg, Linus Hallström, Charlie Elvegård, Peter Wanngren, Hans Lindgren och Jimmy Björndal.

En extra stjärna vill jag skänka Rolf Skoglund som är en av de mest unika röstskådespelarna i hela branschen. Jag menar, ingen låter som Roffe. Bästa roll hitills: Piggsvinet i Bambi 2.

Mysan

oj finns så många bra, några favoriter är Monica Forsberg, Tomas Bolme, Anita Wall, Åke Lindström, Beatrice Järås, Gunnar ernblad, Bert åke varg, Mia Benson, Christel Körner, Johanna Ljungberg, Roger Storm,Ingemar Carlehed
Sofia Haby,Göran Hagvall, Harry Goldstein, Classe Olsson och Anette Kishinowsky,Bertil Engh, Hans Gustafsson,Sten Carlberg...

Kloppstock

#36
Citat från: Cadpig skrivet 16 april 2006 kl. 12:24:03
En extra stjärna vill jag skänka Rolf Skoglund som är en av de mest unika röstskådespelarna i hela branschen. Jag menar, ingen låter som Roffe. Bästa roll hitills: Piggsvinet i Bambi 2.

Jag skulle vilja påstå att du ljuger ;) Mattias Hendrickson hade nästintill identisk röst, tyvärr råkade han avlida för 2 års sedan >:(

Men jag håller med Roffe regererar..jag kan faktiskt imitera honom rätt hyggligt om jag får säga det stjälv, hemligheten är att spela Parkinson-sjuk, och skaka i heela kroppen under tiden man pratar
Roffes bästa insats var snarare som Gollum i Radioteatern Sagan Om Ringen

Min Lista

Annelie Berg - Har alltid haft en enorm fetich för henne som alldrig försvinner, skulle kunna tänka mig att gifta mig med henne..om hon vore ogift, favoritinsats= Allt

Staffan Hallerstam - Idol, brukar sitta & spola tillbaka till Staffan partier, och begrunda den unika rösten, hela gubben är föknippad med total nostalgi
"Neflit" utan Staffan & "Coco" utan Staffan vore som kändispremiär utan ICA Paul

Rogers Storm - Avgudad sedan insatsen som Fenton Spadrig, dessutom hans läspande stämma som "General Svinhugg" förtjänar August-Priset

Anders Öjebo - Intro sångerna till tidiga Disneydags-serier vore väll enough för att ta med honom för + insatser som "Sune Fluga" i just
Duck Tales tex

Lena Erickson - Väldigt erotisk röst om jag får utrycka mig krasst, roligt att hennes röst är så spucken, väsande som hela tiden växlar
mellan mörk & ljust tonläge, markerar bokstaven "U" pracktexempel på en bra insats: Robotica

Beril Engh Väldigt unik röst, + arikulerar & har en tydlig markering på bokstaven "T" som låter ganska kul, favoritroll får vi väll betrakta som
King Louie i Luftens Hjältar

Louise Raeder - Lite små-upphetsande röst, som skvallrar om ett behagligt yttre vilket stämmde fint, bra på att spela bimbo-roller
& låta ung

Per Sandborg - Ochså unik röst, som jag gärna imiterar, är i sitt esse när han spelar elakt skrattande skurkar, samt sin fd roll som
TV4 mannen på...emm..Tv4

Monica Forsberg - Nostalgi röst, som inte känns så jäkla svår att identifiera när man hör den, ändock välldigt kompetent skådis

Ulf Källvik - Bra på att låta som en skränande lodis, spela uteliggarkaraktärer

Irene Lind
- Märkligt tantig röst, 6:ans sandpapper, men duktg skådis, bästa insats som
Raszagal i Starcraft samt outro-speaker-röst i Telletubbies

Gunnar Ernblad - Bästa insats: Dressman reklamen!

Johannes Brost - Bara gjort 1 dubbning?, men den var så typisk Johannes-usel att han blev
Dubbar Johannes med hela svenska folket inte särskild trevlig röst..låter som en ostämd banjo

Göran Greider - Är fan inte dubbare, utan politisk högerdebbatör & dalademokrat med ett synnerligen konstigt hår,
skulle funka att han gjorde rösten till en hummla i dubbningsamanhang!












ddubbning


Citat
Johannes Brost - Bara gjort 1 dubbning?, men den var så typisk Johannes-usel att han blev
Dubbar Johannes med hela svenska folket inte särskild trevlig röst..låter som en ostämd banjo


Enligt medverkade Johannes Brost 1981 som vuxne Molle i Micke och Molle. 1984 medverkade han i den svenska dubbningen av spelfilmen "Den oändliga historien" som Bastians far.
1993 gjorde han två röster i dubbningen av den danska animerade filmen " Hugo- Djungeldjuret " , nämligen rollerna som "Bullekaj" och "lejonet".1996 medverkade han i uppföljaren til nyss nämnda film "Djungeldjuret Hugo - den stora filmhjälten" och gjorde där rösten till " doktor Sturmdrang".2000 var han rösten till "Waddlesworth" i dubbningen av spelfilmen "102 dalmatiner". Till detta kan man om man tittar på denna sajt lägga hans roll som Farbror Joakim/Ebenezer Scrooge i originaldubben av "Musse Piggs julsaga" 1983. En sökning på SLBA visar också att han medverkar på en VHS med den animerade filmen "Sport Billy"  med årtalsmärkning "1983 ?" och dessutom på fem andra VHS´er med "Sport Billy " en av dem märkt "1984?" de andra märkta "1987?". Så Johannes Brost har alltså gjort mer än en dubbningsroll.










Igthorn

#38
Jag har alltid gillat Annelie Berg ända sedan jag såg Sailor Moon för första gången. Om det inte vore för att det lätt skulle leda till uttjötning skulle jag gärna höra henne prata upp stationerna på tunnelbanetågen. "Nästa: Västertorp...." osv.
En annan värd att nämna som jag också träffat en gång i tiden är Annica Smedius, för att inte förglömma en herre med nära relation till tidigare nämnde; Per Sandborgh.
Monica Forsberg, som gjorde min barndom till det den är idag, och så Gunnar Ernblad, mannen med rösten.
Sedan har vi en annan herre, som kanske inte är så jättekänd, men han överraskade oss med Baloo i sitt eget lilla flygplan; Jan Koldenius.
Andreas Nilsson, behöver jag säga mer?
Sist men inte minst, mannen bakom den girige, snåla och världens rikaste anka; John Harryson
Har säkert glömt någon, men ni vet vilka ni är.

Alex

Det finns alltid några skådisar som kan gröa en dubb bra, min favoriter är de här;
Annelie Berg -  Nästan helt omöjlig att inte tycka om. Synd att hon ofta dubbar små fjantiga barnprogram i Lattjo Lajban än stora bioproduktioner. Favoritroll är "Annie" Tsukino/Sailor Moon, aningen mörkare röst än originalet Kotono Mitsuishi men fantastisk inlevelse.
Annica Smedius -  Riktigt duktig skådis, kan förställa rösten bra och passar bra till sofistikerade roller. Tänker främst på Sam i Totally Spies och Ami Mizuno i Sailor Moon. Annica har även bra dokumentär-röst.
Maria Weisby - ÄLSKAR hennes röst. Synd att man inte hör henne så mycket på tv. :-\ Porträtterade Rei Hino/Sailor Mars fantastiskt och tillochmed bättre än originalet. Hennes kraft i rösten som genast kan övergå till mjukare tonarter i känslosamma scener. Blev ju senare ersatt med Ewa-Maria Björkström-Roos som förstörde hela karaktären. Hon är dock inte fantastisk på att förställa rösten och man hör ofta hennes "WHOA! WHOA! WHOA!" när hon ska låta imponerad. Favoritroll är självklart Sailor Mars.
Louise Raeder - Jätteduktig skådis som kan låta sådär riktigt jobbigt bitchig (tänker på Mandy i Totally Spies). Jamade sina roller godkänt som Luna i Sailor Moon, dock inte under andra dubbningsomgången då hon lät riktigt konstig. Gjorde en fantastisk tolkning av Sailor Pluto där hon talade väldigt lugnt, dte lät väldigt bra och bättre än originalet.
Irene Lindh - Passar riktigt bra till elaka karaktärer (Lejonkungen 2) och till äldre karaktärer. Hennes värsta roll var Sailor Jupiter, Irene kan inte låta som en 14-åring och det blir bara konstigt när hon pratar om pojkvänner och fnissar. Gjorde dock en fantastisk Queen beryl/Drottning Morga i samma serie, hennes kusliga röst ger mig rysningar.
Charlotte Ardai-Jennefors - Fantastisk röst. Passar perfekt till karaktärer som har en "bubblig" perosnlighet, kan låta rolig och porträtterade Alex i Totally Spies bra och Sailor Venus gjorde hon jättebra men har lite problem att förställa rösten. Gjorde Drottning Selene (Serenity) i Sailor Moon att låta som en ängel, helt fantastiskt.
Sanna Ekman - Kan man låta kvinnligare och sexigare? Har inte sett henne i så många dubbningar. Är bara Sailor Moon som hon varit med i mycket eller?  Har lite svårt att förställa rösten men oftast spelar hon demoner så de gjort hennes röst mycket, mycket mörkare än vad hon är. Har bra inlevelse och skulle gärna höra henne oftare.
Staffan Hallerstam - Helt okej på att förställa rösten. Gillar hans mjuka röst och har bra inlevelse.

En skådis jag stör mig på i Sailor Moon främst är Olav F Andersen. Visst var han översättare av serien men alla de 5 karaktärer som hade stor betydelse i serien lät EXAKT likadant, gillar inte hans uttal av vissa boktäver heller. :/

Hehe, dessa kom visst alla från Sailor Moon, jag gillar många mer men det är de här som jag gillar mest. Gillar MorganKanes dubbningar bra mycket mer än andra.  :D

den bäste

Emma Iggström, Sofia Haby, Johanna Ljungberg, Monica Forsberg, Jessica Andersson, Lisa Tull, Mia Kihl, Jenny Wåhlander, Zara Zimmerman, Andreas Werling, Cecilia Lundh, Claes Ljungmark, Gabriel Odenhammar, Micaela Remondi, Anna Nylen, Birgitta Fernström, Peter Wanngren, Sanna Ekman, Susanne Barklund, Annika Rynger, Frida Nilsson m.m.

Dubbmaster

Jag håller med "Den bäste" i de mesta...:) men vad har hänt Andreas Werling och de andra unga människorna som dubbatt för km studio? Länge sen man såg något med de..¨nån som vet något?

Carl Barks lover

Troligen kommer dom att forsätta med att jobba för KM. KM Studios har ju vart väldigt anonyma på sista tiden men enligt Andreas Nilssons hemsida är dom på gång igen (Vet inte om detta ska vara goda eller dåliga nyheter  :-\)

Daniel Hofverberg

KM Studio har onekligen hamnat lite i skymundan på senare tid - de har inte alls dubbat lika mycket som förut, efter att Disney övergick till att anlita Sun Studio. Faktum är att de flesta dubbningsbolag hamnat i skymundan på sistone, och Sun Studio har fått mer och mer jobb. Sen något år tillbaka ägs ju Sun Studio dessutom av SDI Media, så antagligen är det bara en tidsfråga innan de två företagen helt och hållet slås ihop...

Men jag har faktiskt inget emot om KM Studio börjar bli lite mer aktiva igen. Deras dubbningar har onekligen förbättrats efter det att Anders Öjebo lämnade företaget och gick över till Eurotroll; vilket gjort att KM inte längre är lika förtjusta i att anlita Öjebo i femtioelva roller i samma film... ;)

Akilles

Jag säger bara en sak! jag gillar verkligen Bert - Åke VArg grovt mycket! jag hoppas han kommer leva länge till, så att han kan göra många bra röster till många härliga och färgsprakande karaktärer.

Jag tycker hans röst är så tilltalande på något sätt som jag inte ens kan beskriva, varm, djup och käsloladdad. Lev i ömhet Bert-Åke Varg, lev i ömhet.  :-*