Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fantasia & Fantasia 2000 på DVD/Bluray

Startat av _Alexander_, 14 oktober 2010 kl. 15:17:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam

#45
Citat från: Zebastian skrivet 14 januari 2022 kl. 22:39:22
Jag trodde aldrig att någon kunde ha Fantasia som favoritfilm. Vad är det du gillar med en film utan tal som är jättelång och utan handling?
Filmen är först och främst ett äkta levande konstverk, som dessutom är mycket tidlöst på många sätt, i och med att den blandar klassisk musik med rörliga bilder som b.la inkluderar kreativa animationsmetoder som fortfarande håller.
För det andra så är denna film en utmärkt introduktion till Musse Piggs nuvarande ikoniska look, med pupiller till ögon.
Alla segment är unika och visar på ett underbart fantasifullt sätt allt som har att göra med livet och döden, naturen, sagor, drömmar, urtiden, mytologi, samt godhet och ondska, allt det som ingått i våra liv och sinnen i alla tider. I många fall känns det som att besöka ett konstmuseum, fast med rörliga bilder blandat med klassisk musik, förstås.
En film som denna behöver förresten inte en enda handling. Den är menad att ha flera olika.

Å andra sidan måste en del kanske vara riktigt konstintresserade för att uppskatta hela filmen.
Man kan t.ex jämföra Fantasia med J.R.R. Tolkiens bok Sagan om Ringen på ett sätt: att båda verk ursprungligen var gjorda för en lite äldre publik, och har av det skälet en långsam uppbyggnad, med långa förord i Sagan om Ringen gentemot Fantasias två startsegment; som börjar med abstrakta animationer kombinerat med klipp från dirigenten och orkestern samt årstidernas gång.

(Vet att jag kom lite off-topic, men allt jag ville säga med detta inlägg var en logisk förklaring till varför jag anser att filmen är så unik och mästerlig som den är.)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

#46
Citat från: Adam skrivet 14 januari 2022 kl. 23:26:18
En film som denna behöver förresten inte en enda handling. Den är menad att ha flera olika.

Å andra sidan måste en del kanske vara riktigt konstintresserade för att uppskatta hela filmen.
Man kan t.ex jämföra Fantasia med J.R.R. Tolkiens bok Sagan om Ringen på ett sätt: att båda verk ursprungligen var gjorda för en lite äldre publik, och har av det skälet en långsam uppbyggnad, med långa förord i Sagan om Ringen gentemot Fantasias två startsegment; som börjar med abstrakta animationer kombinerat med klipp från dirigenten och orkestern samt årstidernas gång.

(Vet att jag kom lite off-topic, men allt jag ville säga med detta inlägg var en logisk förklaring till varför jag anser att filmen är så unik och mästerlig som den är.)


Så det är en vuxen film.

Då kan inte Disneyfantasten se den  ;D  ;D

Arga gubben var ett misstag.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2022 kl. 17:05:04
Så det är en vuxen film.

Då kan inte Disneyfantasten se den  ;D >:(

Syftar du på Sagan om Ringen?

Isåfall har du rätt; jag gillar inte Sagan om Ringen!

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2022 kl. 17:06:32
Syftar du på Sagan om Ringen?

Isåfall har du rätt; jag gillar inte Sagan om Ringen!
Som jag skrev i inlägget så syftar jag på boken (men filmen av Peter Jackson är också ett mästerverk. Kan dock förstå om en del finner den överskattad).

Låt oss iaf hålla oss till ämnet.  ;)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 15 januari 2022 kl. 17:21:52
Låt oss iaf hålla oss till ämnet.  ;)

Jo det håller jag med om...

Adam

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2022 kl. 17:05:04
Så det är en vuxen film.

Då kan inte Disneyfantasten se den  ;D >:(

Fantasia var ursprungligen tänkt som en film för en vuxen publik, men faktum är att människor i alla åldrar kan uppskatta filmen, ibland kanske inte alla segment, men den har ändå sekvenser som både barn och vuxna kan tycka om. (exempelvis segmentet Trollkarlens lärling med Musse Pigg)
'Just saying.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 15 januari 2022 kl. 17:38:39
Fantasia var ursprungligen tänkt som en film för en vuxen publik, men faktum är att människor i alla åldrar kan uppskatta filmen, ibland kanske inte alla segment, men den har ändå sekvenser som både barn och vuxna kan tycka om. (exempelvis segmentet Trollkarlens lärling med Musse Pigg)
'Just saying.

Precis, just Trollkarlens Lärling är den bästa ur hela filmen, medan den sämsta är den inledande där knappt någonting alls händer...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2022 kl. 17:42:30
Precis, just Trollkarlens Lärling är den bästa ur hela filmen, medan den sämsta är den inledande där knappt någonting alls händer...
Fantasia är dock inte en film man ser på grund av handlingen man ser den för kombinationen mellan musiken och animationen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 januari 2022 kl. 17:45:05
Fantasia är dock inte en film man ser på grund av handlingen man ser den för kombinationen mellan musiken och animationen.

Precis, det är det som gör filmen (eller filmerna, för det har gjorts två stycken, den andra är Fantasia 2000) så unik jämfört med övriga Disneyfilmer!

gstone

Disneyfantasten kan inte se Fantasia för det är en vuxen film.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2022 kl. 21:14:32
Disneyfantasten kan inte se Fantasia för det är en vuxen film.
Bara för att Disneyfantasten inte gillar att se vuxenfilmer så betyder det inte att han inte kan se dem. Han får se vad han vill ingen kan tvinga honom att se eller inte se något.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 januari 2022 kl. 21:16:23
Bara för att Disneyfantasten inte gillar att se vuxenfilmer så betyder det inte att han inte kan se dem. Han får se vad han vill ingen kan tvinga honom att se eller inte se något.

Precis, dessutom så är inte Fantasia en vuxenfilm alls!


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2022 kl. 17:42:30
Precis, just Trollkarlens Lärling är den bästa ur hela filmen, medan den sämsta är den inledande där knappt någonting alls händer...
Fastän jag verkligen tycker om Fantasia nuförtiden (när jag var barn tyckte jag inte om den!), så måste jag medge att Toccata & fuga i D-moll är tämligen utdraget och intetsägande. Det finns ju en del klippningar av filmen där det inslaget har klippts bort, och det har jag förståelse för då det helt klart är det svagaste segmentet i filmen.

Adam

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 00:55:00
Fastän jag verkligen tycker om Fantasia nuförtiden (när jag var barn tyckte jag inte om den!), så måste jag medge att Toccata & fuga i D-moll är tämligen utdraget och intetsägande. Det finns ju en del klippningar av filmen där det inslaget har klippts bort, och det har jag förståelse för då det helt klart är det svagaste segmentet i filmen.
Trots att Toccata och fuga i D-moll är lite slö och udda i och med att det är abstrakt så känner jag ändå att även det segmentet är viktigt för filmen, framförallt för dess början. Är det något det segmentet gör så är det att inleda filmen med att bygga upp en klar bild av vad filmen går ut på, så att säga. Förutom segmentets animation, kamera-shots och ljussättning så är även de extra visuella shotsen i slutet bland det bästa Disney har gjort.

Men framförallt tycker jag att det var ett smart val av Disney att låta en riktig orkester framföra Toccata och fuga i D-moll. Det brukar annars vanligtvis framföras på orgel. (inte att jag inte uppskattar styckets orgel-tolkningar förstås)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘