Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

PROJEKT: Rädda 80-tals-serierna och de svenska dubbningarna

Startat av Sjobbe, 28 juni 2011 kl. 00:44:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sjobbe

Gör en snabb uppdatering innan jag ska sova, fixar listan sen. 2 Defenders och 1 He-man har jag fått in tack vare forumets egna Mysan. Stort tack till henne! Arbetet går vidare.


Mysan


Sjobbe

Det går saaaaaakta framåt. Har ju börjat tanka in banden vilket är väldigt tidskrävande. Ska också kosta på en extern hårddisk då det börjar bli trångt på min burk nu. Men som jag säkert sa från början, det kommer att ta tid. Har lyckats få ett konto på tecknat.net och där har jag kommit i kontakt med en del människor som kanske kan hjälpa mig.

Sjobbe

Köpt in en Komplett He-Mandvdbox så nu har jag videokällan kirrad till den serien.  Thundercatsboxen också fixad.

Lite jobbigt dock att uppdatera alla trådar jag postat i forum på internet. Därför har jag tänkt starta en blogg där man enklare följa arbetet . Men har en fundering..    kan jag koppla bloggen till mitt google-konto som har mitt riktiga namn?
Antar att något företag ogillar att jag eventuellt ska posta dessa serier med svensk dubbning någonstans på internet, och om dom får veta vem jag är hota med stämning och antipiratbyrån. Vore skönt att inte smyga i buskarna och faktiskt kunna printa sitt namn så att folk ser vem som gör skitgörat. Men vill ju heller inte åka dit för något..   

Sjobbe

Löste mina problem och nu finns en sida uppe på:
http://vhsheroes.blogspot.com

där kan man kolla listorna över insamlade band och hur arbetet fortskrider.
Man kan även donera!   :)

Daniel Hofverberg

#21
Citat från: Cadpig skrivet 28 juni 2011 kl. 13:24:16
Såvitt jag vet har "bara" 12 avsnitt av Dino-Riders släppts på WHS i Sverige, egentligen 13 men episod 12 och 13 är ihopklippta till ett. Och det 14:e avsnittet är ju snarare en spin-off än det "riktiga" sista avsnittet.
Jag har nu satt mig in i Dino-Riders lite närmare, och tydligen har de 13 "vanliga" avsnitten dubbats till svenska, och det enda som inte dubbats är alltså det avslutande specialavsnittet The Ice Age Adventure (som heller inte släppts på DVD).

Så här ligger det till: Arena Filmtrade/Tuff Stuff släppte fyra VHS-volymer med avsnitt 1 - 12 av serien med svenskt tal 1990. Dessa VHS-volymer innehöll kompletta avsnitt, med avsnittstitlar och allting intakt. De släppte dock märkligt nog inte avsnitt 13, så deras sista volym avslutades med skylten "To Be Continued...".

Därefter har ju bl.a. Svenska Videoförlaget släppt flera senare VHS-volymer, där avsnitten klippts ihop till långfilmer genom att klippa bort avsnittstitlarna från alla utom det första avsnittet på varje kassett. Deras sista kassett (Astras anfall) innehöll avsnitt 10 - 13 ihopklippta, så där fanns alltså det dittills outgivna avsnitt 13 med. I och med ihopklippningen av avsnitten saknas en pytteaning av både avsnitt 12 och 13, men det handlar bara om de första och sista 5 sekunderna av avsnitt 12 (för att ta bort avsnittstiteln och "To Be Continued..." i slutet), samt de första 6 sekunderna av avsnitt 13 (för att ta bort avsnittstiteln).

För övrigt skulle jag personligen avråda från att ta sig tid att synka om Dino-Riders till den brittiska DVD-boxen, då den inte alls har speciellt bra bildkvalitet. Jag har nu digitaliserat alla avsnitten från VHS och gjort en mildare restaurering på datorn med några videofilter (brusreducering och skärpeförbättring), och ärligt talat tycker jag att mina restaurerade VHS-rippar har bättre bildkvalitet än DVD-boxen. Om det nu inte finns någon mer DVD-utgåva i något annat land med bättre kvalitet än den brittiska boxen som Jetix gav ut...?

Oscar Isaksson

Hej, är det någon som kommer ihåg den Japanska tv serien
Legenden om snövit och de sju dvärgarna (The Legend of Snow White/Shirayuki Hime no Densetsu).
Serien har givits ut på tre VHS-filmer av Wendros AB men då var avsnitten ihopklippta till 69 minuter på varje film, vet någon om serien har visats på svensk tv.

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 april 2012 kl. 16:47:46
Hej, är det någon som kommer ihåg den Japanska tv serien
Legenden om snövit och de sju dvärgarna (The Legend of Snow White/Shirayuki Hime no Densetsu).
Serien har givits ut på tre VHS-filmer av Wendros AB men då var avsnitten ihopklippta till 69 minuter på varje film, vet någon om serien har visats på svensk tv.

Jag tror inte det, men jag är heller inte säker...


Daniel Hofverberg

Jag tror inte heller att The Legend of Snow White någonsin visats på TV i Sverige, så de ihopklippta VHS-filmerna är förmodligen allt som finns i svenskdubbad form.

Oscar Isaksson

Synd, för det är en väldigt bra serie och jag hade hoppats att kunna göra en komplett samling på DVD.   :(

Oscar Isaksson

Jag är nog ganska ung när jag tänker efter, för dem tidigaste minnena är när kanal 5 visade barnprogram, omkring 1997,98 men konstigt nog har jag sett dom serier ni äldre snackar om.

Så skulle ni kunna skriva en lista på serier som ni har inspelade. för jag behöver lite hjälp med att  komma ihåg äldre serier. :D   

Sjobbe

ok, men då kan jag alltså stryka Dinoriders från listan? Eller kommer du Daniel att dela med dig av ditt material?

Daniel Hofverberg

Självklart kan jag göra DVD-kopior av Dino-Riders till alla som är intresserade. Det är på 2 DVD-skivor, med VHS-utgåvorna digitaliserade och restaurerade via diverse AviSynth-filter. Jag tycker som sagt att mina restaurerade VHS-kopior har snäppet bättre kvalitet än den brittiska DVD-boxen, vilket ärligt talat känns helt sjukt...