Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gunnar Ernblad 1946-2021

Startat av Steffan Rudvall, 5 oktober 2021 kl. 09:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Hedlund

Citat från: JRL skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:15:45
Om någon har kontaktinformation till dottern och/eller brodern skulle man ju kunna skicka ett artigt brev och förklara att det är viktigt att den informationen bevaras. För det finns en risk att sådant annars kan försvinna i hanteringen av dödsboet.

Jag lovar att se vad jag kan göra.
Om Scenkonstmuseet i Sthlm någonsin får en avdelning tilldelad dubbning så ska de ligga där 🖤
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Mathilda Gustafsson

Citat från: Christian Hedlund skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:03:58
Jag lovar att se vad jag kan göra.
Om Scenkonstmuseet i Sthlm någonsin får en avdelning tilldelad dubbning så ska de ligga där 🖤
Får jag fråga hur du du fick veta den hemska och sorgliga nyheten?

Christian Hedlund

Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Disneyfantasten

Citat från: Christian Hedlund skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:37:47
Via kollegor.

Ojdå, vi har jättemånga som inte är ibland oss längre och ännu flera kommer det att bli tids nog...  :(

Nåja, men för att försöka muntra upp mig, hur långt har du och Linn kommit?  :)

Jabberjaw

Vila i frid, Gunnar Ernblad

Mycket tråkigt att han har lämnat jordelivet..  :'( Han var en eldsjäl utan dess like när det kommer till dubbning. Och väldigt duktig översättare som tog sitt jobb på största allvar sammtidigt som han hade den magiska egenskapen att få allting han rörde vid att komma till "liv". Jag hade god kontakt med Gunnar via e-mail och kan inte annat säga än att han var en väldigt trevlig människa. Av någon anledning så var min barnfavorit med honom den svenska dubbninge utav Dino-Ryttarna (Dino-Riders), som Questar och Krulos.

Jag har dom översättningar som han gjort mellan 1987 - 1992 liggande digitalt någonstans. Men det kanske finns/fanns mer material liggandes hemma hos honom på hans egna arkiv. Han var ju som vi alla säkert känner till vid det här laget väldigt noggrann på att anteckna sina meriter. Så det vore synd om inte detta lever vidare, det tror jag han absolut att han hade velat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Christian Hedlund skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:03:58
Jag lovar att se vad jag kan göra.
Det vore uppskattat. :)

Det är säkerligen en del information och kunskap som bara fanns i Gunnars huvud, och som nu är borta för alltid, men det vore väldigt tragiskt om alla hans anteckningar och dokumentation gick förlorad. Han var ju trots allt noggrann med att anteckna, och där finns säkert mycket intressant som ingen annan har uppgifter om.

Trots allt är det ju lätt hänt att anhöriga kastar bort lite för mycket, när man ska börja städa upp i ett dödsbo; i synnerhet om man inte själv inser värdet av anteckningar.

JRL

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 oktober 2021 kl. 00:39:19
Jag har dom översättningar som han gjort mellan 1987 - 1992 liggande digitalt någonstans. Men det kanske finns/fanns mer material liggandes hemma hos honom på hans egna arkiv. Han var ju som vi alla säkert känner till vid det här laget väldigt noggrann på att anteckna sina meriter. Så det vore synd om inte detta lever vidare, det tror jag han absolut att han hade velat.

Jag tvivlar inte alls på att hans efterlämnade arkiv kommer att sparas, bara de anhöriga blir underrättade om att det finns viktigt material där.
Förhoppningsvis skänker de anhöriga materialet till lämpligt bibliotek, eller någon annan instans som kan göra det tillgängligt för forskning. Christian verkar ha bra koll på läget där, så han kan säkert ge dem en bra rekommendation om vart de bör skänka materialet.

Självklart hade han velat att materialet skulle sparas; han har ju vigt ett helt yrkesliv åt dubbning, och varit oerhört generös med att dela med sig av sina kunskaper!

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:22:09
Jag tvivlar inte alls på att hans efterlämnade arkiv kommer att sparas, bara de anhöriga blir underrättade om att det finns viktigt material där.
Precis, det gäller bara att hans anhöriga får veta att det finns viktigt material innan de börjar städa ur dödsboet. För när man väl börjar städa bort efter ett dödsfall är det ju som sagt lätt hänt att man hellre slänger för mycket...

Och det vore värdefullt om materialet på något sätt kunde tillgängliggöras även så att Dubbningshemsidan får del av det, och inte bara någonstans som kräver fysisk närvaro i Stockholm. För jag tror att det finns mycket i hans anteckningar som vore värdefulla för creditlistor och annat jag arbetar med...

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 oktober 2021 kl. 00:39:19
Vila i frid, Gunnar Ernblad

Mycket tråkigt att han har lämnat jordelivet..  :'( Han var en eldsjäl utan dess like när det kommer till dubbning. Och väldigt duktig översättare som tog sitt jobb på största allvar sammtidigt som han hade den magiska egenskapen att få allting han rörde vid att komma till "liv". Jag hade god kontakt med Gunnar via e-mail och kan inte annat säga än att han var en väldigt trevlig människa. Av någon anledning så var min barnfavorit med honom den svenska dubbninge utav Dino-Ryttarna (Dino-Riders), som Questar och Krulos.


Oj nu blev jag lite avis där. Du hade alltså kontakt med han via mejl. Åh! Jag önskade jag med att fått skriva till han och berätta hur jävla grym han var. Så jävla skit trist.
Hoppas han hade uppskattat det ändå! 🤯😂

Igthorn

Nej fy vilken förlust för dubbnings och skådespelarbranschen :'(

Vila i frid Gunnar och tack för allt du gett oss!

Jabberjaw

Citat från: Elios skrivet  6 oktober 2021 kl. 02:59:49
Oj nu blev jag lite avis där. Du hade alltså kontakt med han via mejl. Åh! Jag önskade jag med att fått skriva till han och berätta hur jävla grym han var. Så jävla skit trist.
Hoppas han hade uppskattat det ändå! 🤯😂

Det hade han förmodligen gjort. :)

Och ja vi hade växelvis bra kontakt. Vid något tillfälle för några år sedan så pratade jag med Gunnar om han kunde tänka sig att prata med Lasse Svensson för att höra om det fanns några arbetskopior eller material utav Media Dubb kvarliggandes. Vill minnas att han dessutom fick svar utav Lasse att han kunde skicka det som fanns kvar dom emellan. Men tyvärr så rann det ut i sanden då det var något med att Lasse hade allting som han hade kvar på något ställe som han var tvungen att isåfall besöka längre fram i tiden. Typ i en sommarstuga eller liknande. :-[

Så allting är bara väldigt tråkigt. Och det är nog bäst i att låta Christian sköta kontakten för att inte gräva i såren för dom anhöriga och inblandade i denna tragedin såhär tidigt.  :'( :-\

Elios

Ska verkligen sägas att när jag var på jobbet och såg detta så blev jag ju helt till mig och min kollega bara: "Vad du ser deprimerad ut!? Varför!?"
Så det var liksom en kniv i hjärtat detta.
Han var lika gammal som min favoritskådespelare Sylvester Stallone!  ::) 8)

MOA

Citat från: Elios skrivet  7 oktober 2021 kl. 18:38:14
Ska verkligen sägas att när jag var på jobbet och såg detta så blev jag ju helt till mig och min kollega bara: "Vad du ser deprimerad ut!? Varför!?"
Så det var liksom en kniv i hjärtat detta.
Han var lika gammal som min favoritskådespelare Sylvester Stallone!  ::) 8)
Jag blev också riktigt ledsen när jag läste detta

Erika


Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  7 oktober 2021 kl. 18:49:58
Jag blev också riktigt ledsen när jag läste detta
Jag var tvungen att ställa in lektionen när jag hörde det.