Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

What a Cartoon!

Startat av Steffan Rudvall, 19 augusti 2021 kl. 15:08:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Adam skrivet 19 augusti 2021 kl. 22:33:45
Törs man fråga om Sun Studio även i så fall dubbade pilotavsnittet av Kurage, den hariga hunden, som hette The Chicken from Outer Space (sv: Kycklingen från yttre rymden), om det är någon som vet?  ???
Det borde de ju, det här är mycket intressant man ser en inblick i hur dubbningen skulle se ut om den inte gjordes av Eurotroll.

MOA

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 19 augusti 2021 kl. 21:52:05
Men Mikael Roupé har ju översatt mycket eller har jag fått något om bakfoten?
Jag tror du blandat ihop han med nån annan

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 19 augusti 2021 kl. 23:34:53
Jag tror du blandat ihop han med nån annan
Nej då, Mikael har översatt men just i denna stressiga period hann väl inte med det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 19 augusti 2021 kl. 21:52:05
Men Mikael Roupé har ju översatt mycket eller har jag fått något om bakfoten?
Ja, Mikael Roupé har översatt mycket, men det har nog huvudsakligen varit långfilmer och i mindre utsträckning TV-serier - och de TV-serier han översatt har nog varit betydligt senare än 1993 - 1995.

Citat från: Adam skrivet 19 augusti 2021 kl. 22:33:45
Törs man fråga om Sun Studio även i så fall dubbade pilotavsnittet av Kurage, den hariga hunden, som hette The Chicken from Outer Space (sv: Kycklingen från yttre rymden), om det är någon som vet?  ???
Rent logiskt sett borde ju även The Chicken from Outer Space ha sänts på pan-europeiska Cartoon Network, och i så fall var det med största sannolikhet dubbat till svenska, men jag har faktiskt inget minne av att ha sett just det avsnittet... :(

Jag är faktiskt inte helt säker på om pan-europeiska Cartoon Network sände alla 48 "avsnitt" av What a Cartoon!, eller bara vissa. När jag tittar igenom Wikipedias avsnittslista, så känner jag tydligt igen nästan alla de avsnitt som det står 1995 som årtal på, men många av de som står 1996 och 1997 på har jag faktiskt inga minnen av - det är möjligt att de sändes senare än så i Europa, så att det var efter att jag inte längre hade tillgång till kanalen, eller så har jag bara glömt bort alla dessa alternativt missat att fortsätta se serien efter något år...

Själv minns jag att jag av alla kortfilmer jag såg som del av What a Cartoon! tyckte mest om den mycket charmiga kortfilmen Hard Luck Duck, som var bland det sista som William Hanna själv skrev och regisserade innan sin bortgång. :)

Erika

Jag har sett The Chicken from Outer Space med svenskt tal, men jag vill minnas att endast Kurage har en liten replik och då endast i slutet. Mikael Roupé gjorde Kurages röst, vill jag minnas.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2021 kl. 00:46:14
Jag är faktiskt inte helt säker på om pan-europeiska Cartoon Network sände alla 48 "avsnitt" av What a Cartoon!, eller bara vissa. När jag tittar igenom Wikipedias avsnittslista, så känner jag tydligt igen nästan alla de avsnitt som det står 1995 som årtal på, men många av de som står 1996 och 1997 på har jag faktiskt inga minnen av - det är möjligt att de sändes senare än så i Europa, så att det var efter att jag inte längre hade tillgång till kanalen, eller så har jag bara glömt bort alla dessa alternativt missat att fortsätta se serien efter något år...

Jag är heller inte säker på om alla avsnitt har sänts eller inte, men vissa av avsnitten från 1996 och 1997 känner jag igen. Jag minns ha sett exempelvis Blammo the Clown, Larry and Steve, Johnny Bravo and the Amazon Women, Awfully Lucky och Gramps.

CitatSjälv minns jag att jag av alla kortfilmer jag såg som del av What a Cartoon! tyckte mest om den mycket charmiga kortfilmen Hard Luck Duck, som var bland det sista som William Hanna själv skrev och regisserade innan sin bortgång. :)

Ja, den gillade jag med. :)

Adam

Citat från: Erika skrivet 20 augusti 2021 kl. 06:12:14
Jag har sett The Chicken from Outer Space med svenskt tal, men jag vill minnas att endast Kurage har en liten replik och då endast i slutet. Mikael Roupé gjorde Kurages röst, vill jag minnas.

Jag är heller inte säker på om alla avsnitt har sänts eller inte, men vissa av avsnitten från 1996 och 1997 känner jag igen. Jag minns ha sett exempelvis Blammo the Clown, Larry and Steve, Johnny Bravo and the Amazon Women, Awfully Lucky och Gramps.

Får man fråga också om du minns något om de svenska rösterna i Larry & Steve? (som för övrigt var som en barnvänlig föregångare till Family Guy)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

MOA

Citat från: Adam skrivet 21 augusti 2021 kl. 12:46:20
Får man fråga också om du minns något om de svenska rösterna i Larry & Steve? (som för övrigt var som en barnvänlig föregångare till Family Guy)
Jaså den var dubbad

Erika

#22
Citat från: Adam skrivet 21 augusti 2021 kl. 12:46:20
Får man fråga också om du minns något om de svenska rösterna i Larry & Steve? (som för övrigt var som en barnvänlig föregångare till Family Guy)

Steves röst vill jag minnas gjordes av Mikael Roupé medan Larrys röst tror jag kan ha varit Stefan Frelander (rösten var kraftigt förställd).

MOA

Citat från: Erika skrivet 21 augusti 2021 kl. 14:52:15
Steves röst vill jag minnas gjordes av Mikael Roupé medan Larrys röst tror jag kan ha varit Stefan Frelander (rösten var saftigt förställd).
Saftigt?Kraftigt?

Erika


Adam

Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Adam

Citat från: Erika skrivet 21 augusti 2021 kl. 14:52:15
Steves röst vill jag minnas gjordes av Mikael Roupé medan Larrys röst tror jag kan ha varit Stefan Frelander (rösten var kraftigt förställd).
Tack för svaret.  ;D
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2021 kl. 20:53:35
Inte helt otippat var det Sun Studio i Köpenhamn som dubbade "serien". En av kortfilmerna i den här serien var ju exempelvis piloten till Powerpuff-pinglorna, innan man visste om den skulle få en egen serie (en pilot som producerades för att försöka få finansiering till en egen serie) - jag vill minnas att den kortfilmen hade samma röster som när TV-serien väl kom igång, men jag kan förstås minnas fel där.

Menar du Whoopass Stew! så hade jag velat se den. :)

Det finns en kortfilm med någon kille som skär av sig ett finger och ersätter den med en morot när han förbereder sig för en dejt. tror inte de pratar i den. Men en av få what a cartoon som jag minns.

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 21 augusti 2021 kl. 20:16:05
Menar du Whoopass Stew! så hade jag velat se den. :)
Nej, jag syftar på piloten som ingick som del av What a Cartoon! som ursprungligen bara hette The Powerpuff Girls, men som senare även har kallats för Meat Fuzzy Lumkins - och till viss del även den andra piloten som också ingick i What a Cartoon! och hette Crime 101.

Whoopass Stew! var ju en tidig studentfilm gjord av samma skapare, som aldrig sänts på TV och som därmed inte kan klassas som en pilot.

Alexander vdp

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2021 kl. 20:53:35
Ja, alla kortfilmer i serien What a Cartoon! dubbades mycket riktigt till svenska, och sändes flitigt på Cartoon Network under ett par års tid - i tablåerna hette serien dock alltid "World Premiere Toons", som jag inte är riktigt säker på var det namnet kommer.

Inte helt otippat var det Sun Studio i Köpenhamn som dubbade "serien". En av kortfilmerna i den här serien var ju exempelvis piloten till Powerpuff-pinglorna, innan man visste om den skulle få en egen serie (en pilot som producerades för att försöka få finansiering till en egen serie) - jag vill minnas att den kortfilmen hade samma röster som när TV-serien väl kom igång, men jag kan förstås minnas fel där.
World premiere toons var gamla namnet på what a cartoon som användes i starten