Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Spam - utrota?

Startat av Richardo, 17 december 2019 kl. 12:31:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Sedan ett år tillbaka får jag hela tiden mail skickat till min inkorg.

Går det att få bort det mesta av spammen från inkorgen, eller ska man helt enkelt skapa en ny e-mail?

Sabelöga

Citat från: Richardo skrivet 17 december 2019 kl. 12:31:13
Sedan ett år tillbaka får jag hela tiden mail skickat till min inkorg.

Går det att få bort det mesta av spammen från inkorgen, eller ska man helt enkelt skapa en ny e-mail?
Om allt kommer från samma adress eller liknande så är det väll bara att blockera avsändaren. Annars finns det nog inget sätt att blockera spam i allmänhet nej.
Houba !

Richardo

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 17 december 2019 kl. 16:24:52
Om allt kommer från samma adress eller liknande så är det väll bara att blockera avsändaren. Annars finns det nog inget sätt att blockera spam i allmänhet nej.

Det gör jag, men de dyker alltid upp.

I Outlook finns det nätfiske, skräppost och blockera som alternativ. Jag väljer skräppost.

Sabelöga

#3
Citat från: Richardo skrivet 17 december 2019 kl. 16:34:43
Det gör jag, men de dyker alltid upp.

I Outlook finns det nätfiske, skräppost och blockera som alternativ. Jag väljer skräppost.
Om du för varje skräppost du får väljer skräppost så hamnar bara det enskilda meddelandet i skräppostslådan. Då kan avsändaren i praktiken skicka vidare mejl till dej. (utgått från att du får från samma avsändare) Du måste blockera avsändaren(rna) om du inte redan har gjort det.
Houba !

Elios

Citat från: Richardo skrivet 17 december 2019 kl. 12:31:13
Sedan ett år tillbaka får jag hela tiden mail skickat till min inkorg.

Går det att få bort det mesta av spammen från inkorgen, eller ska man helt enkelt skapa en ny e-mail?

Är det här på forumet du får det eller?

Daniel Hofverberg

Tyvärr är spam ett stort problem över hela världen, och överlag finns det inte mycket att göra åt det. :(

En del spamfilter kan fungera ganska bra (bl.a. SpamAssassin med lämpligt inställda nivåer), medan andra fungerar mindre bra. Råkar mycket komma från samma person kan man ju som sagt blockera adressen, men i 9 fall av 10 brukar det inte vara fallet.

Citat från: Richardo skrivet 17 december 2019 kl. 12:31:13
Går det att få bort det mesta av spammen från inkorgen, eller ska man helt enkelt skapa en ny e-mail?
Att byta till ett nytt e-postkonto ger ärligt talat inte mycket, för inom kort lär du sannolikt få mycket spam där också.

Jag får ungefär 30 - 40 spam-mail om dagen, vilket i och för sig nog är mer än vanligt då mina e-postadresser är publikt tillgängliga. Men även till e-postadresser som aldrig använts eller listats någonstans får jag spam, så därför kan man knappast räkna med att kunna bli av med spam. Det bästa man kan göra är att (förhoppningsvis) reducera mängden till någorlunda hanterbara nivåer.

Om du har skrivit din e-postadress öppet på någon webbsida, forum eller dylikt, som är indexerbart för spamrobotar, så kan du för all del säkerligen minska ner mängden spam genom att skapa en ny e-postadress och aldrig publicera den öppet någonstans på nätet. Likaså om du har uppgett din adress på många skumma sajter, som inte nödvändigtvis har helt rent mjöl i påsen. Men i övriga fall lär du inte kunna få ner mängden spam nämnvärt genom att byta till en ny e-postadress.

Elios

Men vissa spam hamnar väl direkt bland skräppost?   :o
Känns faktiskt lite grann som att det fanns en blockeringsmetod på Hotmail förr men av någon konstig anledning har dom tagit bort den eller är det bara jag som inte kan hitta den?  :o

Elios

Är det förresten så att du någonsin får spam via mejl här på forumet Daniel?  ???

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2019 kl. 23:29:57
Om du har skrivit din e-postadress öppet på någon webbsida, forum eller dylikt, som är indexerbart för spamrobotar

Kan spamrobotar se epostadressen om jag använder den till Linkedin och jobbansökningar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 18 december 2019 kl. 10:23:55
Kan spamrobotar se epostadressen om jag använder den till Linkedin och jobbansökningar?
Det beror på om LinkedIn visar e-postadressen i klartext, även för personer som inte är inloggade. Det borde du kunna se om du, i någon webbläsare där du inte är inloggad, går in på din egen profil och ser vad du kan se.

De borde inte visa e-postadresser för gäster, men säker är jag inte...