Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lilo & Stitch

Startat av Eriksson, 15 februari 2011 kl. 18:50:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Jag lade märke till en liten egendomlighet i en replik i Lilo & Stitch.

I scenen i början när Stitch är försvunnen och på väg mot Jorden och Högsta Rådsdamen kallar till sig Pleakley, så säger hon vid ett tillfälle:

"Ett tillfångatagande skulle ge oss den kunskap om 6-2-6 som vi inte besitter."

Men på engelska säger hon:

"A quiet capture would require an understanding of 6-2-6 that we do not possess."

Vilket snarare betyder något i stil med:

"Ett diskret tillfångatagende skulle fordra den kunskap om 6-2-6 som vi inte besitter."

Hur kan det ha blivit så fel i översättningen? Har man medvetet valt att formulera om det och i så fall varför?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Syftar du på långfilmen eller TV-serien? Om det är långfilmen så var det Monica Forsberg som översatte den, och även om hon gjort en del misstag genom åren så brukar man lägga ner ganska gott om tid vid sådana storfilmer. Därför tycker jag inte att såna misstag borde slinka igen, men självklart kan alla göra fel.

Ingen annan än Monica själv lär väl kunna svara med säkerhet, men jag gissar att ordet quite kan ha hoppats över av synkskäl, för att få en bättre läppsynk. Att ordet require däremot översatts så galet så att hela meningen förändrar innebörd tror jag inte kan ha varit avsiktligt, utan det misstänker jag är ett slarvfel.

Eriksson

Ja, det är från långfilmen. Och ordet är inte quite, utan quiet. Och att det är just det ordet har betydelse. Precis innan säger Högsta Rådsdamen säger nämligen så här: "Vad skulle hända om våra militära styrkor bara landade där?" Pleakely svarar att det skulle orsaka planetomfattande panik. Först sedan kan det ju bli tal om ett diskret tillfångatagande, vilket alltså skulle fordra den kunskap de inte besitter. Det är därför de tar hjälp av Jumba. Men på svenska säger de alltså att de måste fånga Stitch för att få den kunskap om honom som de inte besitter. Syftningsfelet är grovt, i mina öron.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Vad gäller quite och quiet, så hade jag läst och uppfattat rätt men skrev bara fel i hastigheten.

Jag håller med att det är ett syftningsfel, men jag kan inte uttala mig om varför. Men det kan tänkas vara ändrat av synkmässiga skäl för att få bättre munrörelser, även om det väl är minst lika troligt att det är ett rent slarvfel. Särskilt när man översätter snabbt och under tidspress (som det ofta sker vid dubbningar), så kan ju alltid misstag uppstå; även hos de bästa översättare... Jag anser dock inte att Monica faller under den kategorin, utan brukar väl vara ganska medelbra som översättare.

Eriksson

Det brukar inte vara något större fel på Monica Forsbergs översättningar, även om hon som du nämner inte tillhör de allra bästa. Och översättningen på Lilo & Stitch är faktiskt bra i övrigt. Det är bara just den repliken som är konstig. Förmodligen ett slarvfel.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Steffan Rudvall

Disney har utav någon konstig anledning bytt ut torktumlaren som Lilo gömmer sig i mot en bänk med en pizza kartong på Disney +

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 01:06:20
Disney har utav någon konstig anledning bytt ut torktumlaren som Lilo gömmer sig i mot en bänk med en pizza kartong på Disney +

Ska det vara någon slags parodi eller!?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 01:21:09
Ska det vara någon slags parodi eller!?  ???
Vadå parodi? Detta är gjort av Disney för att det är farligt att att gömma sig i en torktumlare

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 02:03:06
Vadå parodi? Detta är gjort av Disney för att det är farligt att att gömma sig i en torktumlare

Det var det löjligaste jag har hört. Varför tar man bort det där? Oj jävlar i gasen vad folk i hela världen börjar bli PK nu, även Disney!!!!!!!!!!!
Dem ska antingen klippa bort eller göra om en grej. Fine med Tomte Verkstaden på under Kalle Ankas Julafton. (Även om jag tyckte det var jävligt löjligt ändå!) Sen en bloopers på Toy Story 2 där Stinky Peete hälsar på Barbie dockor? Why!? Sen var det en svart kvinna som gnällde hörde jag ett rykte om, över att det inte var en svart docka med i Toy Story 4.
Och nu gör dem det för fan igen. Nu i Lilo & Stitch så ersätter torktumlaren med en pizzakartong!?  :o ??? WHAT!??!?!?!?!?!?!??!?!?!?!
BUT F*CKING WHY????
Jag trodde med parodi att dem hade gjort det för comic effect för att det skulle vara roligt. Men nej nu har PK-Töntarna varit i farten igen och ersatt det hela med en förklaring att det är farligt att gömma sig i en torktumlare. Ahahahahahaha! På riktigt. Det var det töntigaste jag varit med om i Disneys historia. Tror folk på allvar att folk kommer att gömma sig i en torktumlare? For Real?!?!?!?!?!
Det är klart det är farligt men herregud då kan ni ju lika gärna ersätta också då den scenen i Djungelboken där Mowgli ska äta myror i sången Var nöjd med allt som livet ger där Baloo håller upp den stora scenen och Bagheera skriker: "Mowgli! Se Upp!" I rädsla om att den ska krossa honom. Då hade dem ju lika gärna kunnat ersätta den stenen med en jävla Kebabrulle eller något. Eller varför inte ersätta myrorna med hasselnötter. För att dels är det livsfarligt att få en 500kg stor bautasten på sig (Ja som Obelix då!^^) och det är super äckligt att äta myror!
Kom igen för fan vart är vägen påväg ersätt med elefanterna i Disney deras betar med bananer istället för dem är så vassa. Åhå snälla bara lägg ner!  >:(🤪🤪🤪🤪🤪🤪

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 02:38:04
Det var det löjligaste jag har hört. Varför tar man bort det där? Oj jävlar i gasen vad folk i hela världen börjar bli PK nu, även Disney!!!!!!!!!!!

Det har inget mer att vara PK att göra. Skärp dig. Scenen med torktumlaren ändrades redan väldigt tidigt i vissa länder har jag för mig just av anledningen att de var rädda att barn skulle ta efter Lilo och kliva in i en torktumlare själva. Hurvida det är smart att byta ut scenen eller ej kan diskuteras; å ena sidan är det nog väldigt få barn som skulle råka fara illa av att härma Lilo, å andra sidan finns risken ändå där och Disney har ett rykte som måste bevaras så fläckfritt som de kan. Dessutom är det bara en scen som inte har någon relevans till storyn, så i det stora hela ser jag inget fel i att byta ut torktumlaren. Hade ingen sagt till dig att de hade gjort så hade du inte ens märkt det, eller hur?

Dessutom finns filmen i oredigerad form att se fortfarande. Var god njut av den om denna ändring nu ger dig magsår av ångest.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 02:38:04
Dem ska antingen klippa bort eller göra om en grej.

Ja fyfan för att världen anpassar sig efter nya tider och försöker låta våra barn växa upp i en mer inkluderande värld med mindre klyftor mellan kön och etnicitet genom att ändra på sådant som kan vara stötande eller väcka till mobbning. Fyfan? ...  ???

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 02:38:04
BUT F*CKING WHY????

Se mitt svar ovan

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 02:38:04
Men nej nu har PK-Töntarna varit i farten igen och ersatt det hela med en förklaring att det är farligt att gömma sig i en torktumlare. Ahahahahahaha! På riktigt. Det var det töntigaste jag varit med om i Disneys historia. Tror folk på allvar att folk kommer att gömma sig i en torktumlare? For Real?!?!?!?!?!

När jag var liten ville jag härma Aang från Avatar genom att hoppa på min studsmatta så pass att jag ramlade ut och landade på nacken flera gånger. Jag ville även vara som Kida från Atlantis och klättrade på berg och hoppade nedför små stup för att vara cool. Vi lekte aktivt djur på lekplatsen i lågstadiet och i skogen bakom vår skolgård fanns ett litet "stup" där vi aktivt gjorde vår egna tolkning av Mufasas dödsscen genom att slänga oss nedför det på olika sätt.

Barn är idioter. Barn älskar tecknade karaktärer de kan se upp till. Barn härmar för att lära sig och ta efter av sina idoler.

"PK-töntar" var ovanligt milt sagt dock. Tack.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 02:38:04
Det är klart det är farligt men herregud då kan ni ju lika gärna ersätta också då den scenen i Djungelboken där Mowgli ska äta myror i sången Var nöjd med allt som livet ger där Baloo håller upp den stora scenen och Bagheera skriker: "Mowgli! Se Upp!" I rädsla om att den ska krossa honom.

Det är större chans att barn kan klättra in i en torktumlare och skadas/dö än att barn själva lyckas lyfta en enorm jävla sten och ha ihjäl varandra med som i Djungelboken. Barn vet antagligen också med sig att det är farligt med stora tunga stenar, men att en torktumlare kan ha ihjäl dig är det inte många barn som vet.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 02:38:04
Kom igen för fan vart är vägen påväg [...]

Mot en bättre värld, om bl.a. människor som du bara kunde chilla och öppna ögon och öron och sluta klamra fast vid nostalgi och "gamla goda tiden!" som om det vore ett livselexsir.

Steffan Rudvall

Jag har ingenting emot ändringen och tycker faktiskt att det är bra men varför just en pizza kartong de kunde väl ha haft ett skåp eller något annat som hon kunde gömma sig i

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 02:59:41
Det har inget mer att vara PK att göra. Skärp dig. Scenen med torktumlaren ändrades redan väldigt tidigt i vissa länder har jag för mig just av anledningen att de var rädda att barn skulle ta efter Lilo och kliva in i en torktumlare själva. Hurvida det är smart att byta ut scenen eller ej kan diskuteras; å ena sidan är det nog väldigt få barn som skulle råka fara illa av att härma Lilo, å andra sidan finns risken ändå där och Disney har ett rykte som måste bevaras så fläckfritt som de kan. Dessutom är det bara en scen som inte har någon relevans till storyn, så i det stora hela ser jag inget fel i att byta ut torktumlaren. Hade ingen sagt till dig att de hade gjort så hade du inte ens märkt det, eller hur?

Dessutom finns filmen i oredigerad form att se fortfarande. Var god njut av den om denna ändring nu ger dig magsår av ångest.


Nu ska vi se här. PK är ju tycker jag här att det är för mycket Politiskt korrekt just nu och att man ska hålla på att tissla och tassla runt och ändra på en massa grejer på gamla filmer och allting. Särskilt då Disney. Du har nog helt klart rätt är kanske inte PK. Men jag är så trött på att så fort man ser ett litet fel så ska det ändras. Och PK är det ända som jag kunde komma på här. Folk ska inte ta efter Lilo att gömma sig i en torktumlare men att det vet inte barn för dom kan dö osv. Det är klart det är ju så men att det är ju en så kort sekvens av filmen att varför skulle barn ens ta efter det!? Och fattar inte varför man ersätter det med en pizzakartong för när jag nu ser bilden på den så ser det faktiskt ut som en pizzaugn och att hon istället för en tumlare gömmer sig i en ugn. Vilket är ännu farligare så att jag tycker nog snarare nu efter att ha sätt ändringen så kan jag nog konstatera att Disney har bara gjort saken värre. Nu kanske folk kommer ta efter det och gömma sig i en ugn istället. Vad vet jag??
Och hade ingen nämnt det hade jag inte tänkt på det? Hmm, nä kanske inte. Men ändå.
Haha Fläckfritt du säger där. Var det meningen som vits. Fläckfritt, torktumlare! ;)

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 02:59:41

Ja fyfan för att världen anpassar sig efter nya tider och försöker låta våra barn växa upp i en mer inkluderande värld med mindre klyftor mellan kön och etnicitet genom att ändra på sådant som kan vara stötande eller väcka till mobbning. Fyfan? ...  ???


Syftade nu på Tomte Verkstaden där ja på Kalle Ankas Jul. Det sa jag ju med att det var fine för min del. Bara att jag tycker det är löjligt med att överreagera på det att åh det är så hemskt det kränker alla människor. Okej vi har fattat punkt slut. Det ända jag ville säga är att jag inte tycker det är så farligt. Och nu vet jag vad ni tänker säga men du Elios är ju inte från en viss entnicitet så du har ju inget att ta åt dig. Nej jag vet för jag ser inget hån i det dem gör för jag ser bara det dem visar upp. Folk har blivit diskriminerade i alla tider för sånt här och det tror jag inte kommer att hjälpas av att klippa bort saker ur filmer.

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 02:59:41

Se mitt svar ovan


Japp jag såg det.  ;D

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 02:59:41

När jag var liten ville jag härma Aang från Avatar genom att hoppa på min studsmatta så pass att jag ramlade ut och landade på nacken flera gånger. Jag ville även vara som Kida från Atlantis och klättrade på berg och hoppade nedför små stup för att vara cool. Vi lekte aktivt djur på lekplatsen i lågstadiet och i skogen bakom vår skolgård fanns ett litet "stup" där vi aktivt gjorde vår egna tolkning av Mufasas dödsscen genom att slänga oss nedför det på olika sätt.

Barn är idioter. Barn älskar tecknade karaktärer de kan se upp till. Barn härmar för att lära sig och ta efter av sina idoler.

"PK-töntar" var ovanligt milt sagt dock. Tack.


Så då kanske man då borde göra om alla dessa sekvenserna också så att barn inte ska kunna skada sig och så!?
Jo att barn härmar och leker fattar man väl men då borde dem ju ändå kolla hur gick det för den tecknade figuren sen. Klarade han sig bra? Nja det är en tolkningsfråga som är lite svårt att komma fram till något rimligt svar som sagt.

Varsågod men det var dock menat till lite annat PK folk.  ;)

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 02:59:41

Det är större chans att barn kan klättra in i en torktumlare och skadas/dö än att barn själva lyckas lyfta en enorm jävla sten och ha ihjäl varandra med som i Djungelboken. Barn vet antagligen också med sig att det är farligt med stora tunga stenar, men att en torktumlare kan ha ihjäl dig är det inte många barn som vet.


Sant och riktigt. Men menar att barn ändå kan leka vid stenar och en sten kan stå rakt framför dig och lutar den eller något liknande så vet du mycket väl om att den kan komma på dig och då blir det sista barnet ser just den stenen. Med torktumlarna är ju den stora frågan om ens barn kan sätta igång den!? Vet dem ens hur en fungerar? Visst kan dem gömma sig i den och föräldrarna eller någon som ska använda den och dem gömmer sig i den och inte vet det. Så visst finns den chansen. Men kom igen det är inte så svårt att missa det när dem väl öppnar den.

Citat från: Lilla My skrivet 13 april 2020 kl. 02:59:41

Mot en bättre värld, om bl.a. människor som du bara kunde chilla och öppna ögon och öron och sluta klamra fast vid nostalgi och "gamla goda tiden!" som om det vore ett livselexsir.


Den "gamla goda tiden" gjorde min barndom. Jag växte upp med Disney och jag F*cking ÄLSKADE varje sekund av det jag såg på då. Det var nostalgi och fick mig att se underbart på livet och vilja leva fullt ut. Så att ja det är lite som ett livselixir och jag saknar den tiden varje dag och det är iallafall det jag tycker med att livet var bättre förr. Kanske menar folk i högern det också när dem säger att det var bättre förr. Inte i att dem menade att misshandla kvinnor eller köra med aga på skolan. Utan för att dom saknade sin underbara barndom eller att få känna sina gamla upplevelser om när man var barn och kände nostalgi mm. Vad vet jag egentligen?  :(

Henrik Karlsson

Den ändringen är inte gjord för Disney Plus den gjordes redan när filmen var ny

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
PK är ju tycker jag här att det är för mycket Politiskt korrekt just nu och att man ska hålla på att tissla och tassla runt och ändra på en massa grejer på gamla filmer och allting.

PK handlar ju om att vara "Politiskt Korrekt", och används som ett skällsord. Men i själva verket handlar det ju om att zooma ut lite och se det ur ett större perspektiv. Som, för att ta dina gamla som exempel, stanna upp och tänka "det här som jag är uppväxt med och älskat sedan barnsben, finns det något problematiskt i det? Finns det något i det här som kränker, sårar eller nedvärderar andra människor än mig själv?" Ibland är svaret ja, och beroende på hur starkt det är kan det vara läge att ändra, byta ut eller varna framtida generationer, så de slipper gå 20+ år och tro att deras barndomsfilmer är helt fläckfria innan de själva också inser att så inte var fallet.

Scenen med torktumlaren har ju med säkerhet för barn att göra. Att ändra i filmer för att göra det mer inkluderande för minoriteter kallas ju oftast PK men att ändra en scen p.g.a. säkerhet så att Disney inte ska råka få på nosen om de blir stämda, är inte det lite mer moderat över det? ;)

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
Det är klart det är ju så men att det är ju en så kort sekvens av filmen att varför skulle barn ens ta efter det!?

Vänd på det; "Det är ju en så kort sekvens av filmen så vad gör det att torktumlaren byttes ut?"

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
Bara att jag tycker det är löjligt med att överreagera på det att åh det är så hemskt det kränker alla människor. Okej vi har fattat punkt slut. Det ända jag ville säga är att jag inte tycker det är så farligt. Och nu vet jag vad ni tänker säga men du Elios är ju inte från en viss entnicitet så du har ju inget att ta åt dig. Nej jag vet för jag ser inget hån i det dem gör för jag ser bara det dem visar upp. Folk har blivit diskriminerade i alla tider för sånt här och det tror jag inte kommer att hjälpas av att klippa bort saker ur filmer.

Kanske du inte ser ett problem just för att du inte är från en viss etnicitet. Du ser sin avbild överallt och dessutom i ett heroiskt, roligt, sorligt och hjältemodigt stadie och överallt där emellan. Kan då vara nyttigt att veta om hur priviligerad du är och lugna ned dig, kan jag tycka ;) Du har rätt till din åsikt men du har också ett privilegium att låta människor av etnicitet föra sin talan före dig - Låt dem då göra det och lyssna på vad de säger innan du gör din egen röst hörd. Du kanske lär dig något.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
Så då kanske man då borde göra om alla dessa sekvenserna också så att barn inte ska kunna skada sig och så!?
Jo att barn härmar och leker fattar man väl men då borde dem ju ändå kolla hur gick det för den tecknade figuren sen. Klarade han sig bra? Nja det är en tolkningsfråga som är lite svårt att komma fram till något rimligt svar som sagt.

Som sagt; barn är idioter. De tänker inte så. Hade barn haft sådant konsekvenstänk hade vi levt i en helt annan värld än idag.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
Varsågod men det var dock menat till lite annat PK folk.  ;)

Jag är fruktansvärt PK och ganska stolt över det. Talar du om "PK-töntar" så talar du även om mig.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
Med torktumlarna är ju den stora frågan om ens barn kan sätta igång den!? Vet dem ens hur en fungerar? Visst kan dem gömma sig i den och föräldrarna eller någon som ska använda den och dem gömmer sig i den och inte vet det. Så visst finns den chansen. Men kom igen det är inte så svårt att missa det när dem väl öppnar den.

Det finns skräckhistorier där barn och djur dött genom att hoppa in och gömma sig i just torktumlare där föräldrarna sedan satt igång den. Möjligheten finns.

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 04:02:01
Den "gamla goda tiden" gjorde min barndom. Jag växte upp med Disney och jag F*cking ÄLSKADE varje sekund av det jag såg på då. Det var nostalgi och fick mig att se underbart på livet och vilja leva fullt ut. Så att ja det är lite som ett livselixir och jag saknar den tiden varje dag och det är iallafall det jag tycker med att livet var bättre förr. Kanske menar folk i högern det också när dem säger att det var bättre förr. Inte i att dem menade att misshandla kvinnor eller köra med aga på skolan. Utan för att dom saknade sin underbara barndom eller att få känna sina gamla upplevelser om när man var barn och kände nostalgi mm. Vad vet jag egentligen?  :(

Som sagt; nostalgi är underbart och en väldigt stark känsla, men låt den inte vara som en dimma för dina ögon. DIN nostalgi kommer alltid finnas och vara värdig, men det betyder inte att vi inte behöver ändra material och tänka annorlunda inför kommande generationer.

Folk som säger "det var bättre förr" har också ofta ett slags filter (eller ibland en jävla järnridå) inför allt som var dåligt förr i tiden. Generellt sett går världen åt ett bättre håll, på så sjukt många plan, men priviligerade människor som växte upp i en tid då de inte behövde oroa sig för att hitta mat för dagen eller diskrimineras dagligen tycker det är jobbigt att se folk som inte har haft det lika bra som de i livet och blir därför arga när denna del av världen kommer in i deras världsbild - Det är därför så många blev arga över tiggare, bl.a.

Du kan ha stor nostalgi för problematiska filmer, det har även jag (en av mina favoritfilmer som barn innehöll en otroligt nedvärderande skildring av romer t.ex.) men du bör ändock veta med dig att det är problematiskt och där igenom också kunna acceptera att detta kan ändras inför framtida generationer. Världen förändras konstant oavsett vad, så varför inte försöka ändra den till något lite bättre än det vi och våra föräldrar växte upp i ;)

(Ber om ursäkt för eventuella stavfel, har precis vaknat)

Disneyfantasten

Vilka spelar Amelia Westgaard, Klara Olander, Lena Persson, Peter Kjellström, Gunnar Uddén, Alexander Lundberg, Johan Wilhelmsson, Christian Jernbro, Ola Norman och Stefan Berglund i filmen?

Monica Forsberg spelar iallafall definitivt damen som säger "varför har det blivit så mörkt?" (tyvärr har jag dock glömt namnet på henne)

Hon som har handom hundcentret tror jag är Anna Norberg, fast det KAN också vara Jenny Wåhlander...

I övrigt spelas Mertle av Blenda Nyman...

Var gäller Lena Persson och Klara Olander så har de knappt dubbat något annat än Lilo och Stitch (som enligt min uppsökning är en av de två som står angiven hos bägge två) och Amelia Westgaard har bara medverkat i just Lilo och Stitch och tyvärr har jag inga erfarenheter av någonderas röst...  :(