Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Steffan Rudvall och 14 gäster tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet  1 april 2023 kl. 20:49:47Ja det var det ;D ;D
Jag kan inte fatta att jag faktiskt föll för det i typ en sekund. ;D

gstone

Citat från: gstone skrivet  1 april 2023 kl. 00:31:11Maia Kealoha kommer att spela Lilo.

Hon aldrig varit i en film förut.

Dock har hon vunnit flera Little Miss Kona Coffee tävlingar.

Vilket jag antar är någon slags skönhets tävling för barn.

Just nu titar dom efter någon att spela Mertle.

https://knightedgemedia.com/2023/03/maia-kealoha-cast-as-lilo-in-disneys-lilo-stitch/
Konstigt på många nivåer at et hawaiiansk kaffebolag har en skönhets tävling för små flickor. ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Hon som ska spela Lilo är 6 år gammal.

Hon som gjord rösten i orginal filmen var 12 år.

I alla fall var hon det när filmen kom ut.

Jag partar om Daveigh Chase inte mSandra Kassman.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Har ni live action remakes på dvd eller bluray ?  

gstone

Citat från: moviefan skrivet  1 april 2023 kl. 21:52:18Har ni live action remakes på dvd eller bluray ? 
Jag har Alice i Underlandet på Dvd.

Maleficent,Berättelsen om Askungen, Djungelboken,Skönheten och odjuret , Dumbo, Aladdin ,Lejonkungen och Cruella på Blu ray.

Faktiskt har jag två blu raysav Cinderella  för fröst köpte jag den utan dubbningen.

Jag äger inte Mulan för den filmen tycker jag inte alls om >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag är spänd på att få veta vilka som spelar muserna  i Live Action Herkules.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Ingen han hindrar mig från att see Disney's live action remakes !! >:(

Även om ni inte gillar dom ser dom än då.

Men bara om dom är dubbade

Dom ska också helst vara musikaler.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  6 april 2023 kl. 17:05:26Ingen han hindra mig från att se Disney's live action remakes!

Även om ni inte gillar dom ser jag dom än då.

Och det har du självfallet all rätt att göra, ingen har sagt annat, men just att de gör det för PR och pengar är en aspekt som gör att det är svårt att sätta dem på topparna.

Men som sagt, två stycken tycker jag är riktigt bra, nämligen de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close, som jag finner underhållande och värda att ses flera gånger om.

Den enda som jag direkt "hatar" är Pinocchio, som jag ännu ej har hunnit se men som jag redan nu tycker ser fruktansvärd ut.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 april 2023 kl. 17:05:26Ingen han hindrar mig från att see Disney's live action remakes !! >:(
Det är väl ändå ingen som faktiskt har hindrat dig, eller...?

Att inte alla håller med dig om deras förträfflighet betyder inte att någon faktiskt har hindrat dig.

Och det är säkerligen många andra som tycker som du - uppenbarligen har ju live-actionfilmerna många tittare; annars hade de inte fortsatt att produceras...

gstone

Vem tycker ni borde spela Yzma om dom gör en live action Kejsarens nya stil  ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 april 2023 kl. 21:24:55Och det är säkerligen många andra som tycker som du - uppenbarligen har ju live-actionfilmerna många tittare; annars hade de inte fortsatt att produceras...

Orsaken till det är dels för att de gjorts för marknadsföringens skull och dels för recensions-projektens skull.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2023 kl. 22:06:32Orsaken till det är dels för att de gjorts för marknadsföringens skull och dels för recensions-projektens skull.
Recensionsprojekt...? Jag har då inte sett alltför många positiva recensioner från kritiker på majoriteten av spelfilmer - förutom då Lejonkungen, om det nu kan räknas som en sådan, och till viss del även Aladdin och Skönheten och odjuret; som alla tre överlag har fått ganska bra kritik från recensenter. Av svenska kritiker har dock Djungelboken (2016) fått överlägset bäst kritik, men det var ju innan Disneys mest intensiva mani med remakes började.

Men att de flesta av filmerna delvis gjorts för att få "gratisreklam" i och med de tecknade filmerna råder väl ingen större tvekan. Icke desto mindre har Disneys taktik än så länge fungerat, då de allra flesta av spelfilmerna har spelat in ganska mycket pengar och blivit relativt stora succéer - det är förvisso få av filmerna som blivit lika populär som Lejonkungen, som är en av senare års mest sedda filmer, men nästan alla har gått över förväntan.

Frågan är bara hur länge som Disneys tur håller i sig...? Än så länge har ju filmerna gått bra, men i den takt Disney har hållit på sistone lär det väl bara vara en tidsfråga innan turen tar slut och någon av filmerna floppar och inte ens spelar in produktionskostnaden - trots allt är det ju svårt att veta i förväg hur en film kommer tas emot, och ännu svårare vid sådana här filmer. Men den som lever får se...
(Men jag tror att vi på goda grunder kan förmoda att Disney kommer att fortsätta att producera remakes på löpande band tills dess att någon av filmerna floppar, så att Disney inser att det inte är lika riskfritt som de fram tills nu verkar tro...)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2023 kl. 01:04:25Recensionsprojekt...? Jag har då inte sett alltför många positiva recensioner från kritiker på majoriteten av spelfilmer - förutom då Lejonkungen, om det nu kan räknas som en sådan, och till viss del även Aladdin och Skönheten och odjuret; som alla tre överlag har fått ganska bra kritik från recensenter. Av svenska kritiker har dock Djungelboken (2016) fått överlägset bäst kritik, men det var ju innan Disneys mest intensiva mani med remakes började.

Men att de flesta av filmerna delvis gjorts för att få "gratisreklam" i och med de tecknade filmerna råder väl ingen större tvekan. Icke desto mindre har Disneys taktik än så länge fungerat, då de allra flesta av spelfilmerna har spelat in ganska mycket pengar och blivit relativt stora succéer - det är förvisso få av filmerna som blivit lika populär som Lejonkungen, som är en av senare års mest sedda filmer, men nästan alla har gått över förväntan.

Frågan är bara hur länge som Disneys tur håller i sig...? Än så länge har ju filmerna gått bra, men i den takt Disney har hållit på sistone lär det väl bara vara en tidsfråga innan turen tar slut och någon av filmerna floppar och inte ens spelar in produktionskostnaden - trots allt är det ju svårt att veta i förväg hur en film kommer tas emot, och ännu svårare vid sådana här filmer. Men den som lever får se...
(Men jag tror att vi på goda grunder kan förmoda att Disney kommer att fortsätta att producera remakes på löpande band tills dess att någon av filmerna floppar, så att Disney inser att det inte är lika riskfritt som de fram tills nu verkar tro...)

Det där med recensioner så menade jag att många recensenter har recenserat filmerna med sina egna åsikter och analyser, antingen genom videor eller genom text-sidor, men naturligtvis måste de ha sett hela filmen först, det är aldrig rättvist att recensera en film man aldrig sett i sin helhet, och självfallet är det alltid rättvisast att uttala sig om en film om man har sett den.

Angående det där med marknadsföring, att en film är inkomstbringande betyder inte alltid att en film får bra kritik, ett konkret exempel: Lilla Kycklingen (2005), är en film som sågats av folk och kritiker (och anses t.o.m. oftast att vara Walt Disney Animation Studios absolut sämsta film) men som ändå tjänade in ganska många pengar som gjorde att Disney kunde fortsätta sitt samarbete med Pixar.

Såhär är det (källa till alla: engelska Wikipedia);

- Tim Burton's Alice i Underlandet (2010);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och kritiserades för sitt narrativ men praisades för skådespeleriet och visuella effekterna och tjänade in mycket pengar.

- Maleficent (2014);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och kritiserades för sitt manus och inkonsekvenser i ton men praisades för Angelina Jolies skådespel, visuella effekterna och kostymerna och tjänade in mycket pengar.

- Berättelsen om Askungen (2015);

Filmen mottogs av positiva recensioner och blev t.o.m. belönad för kostymdesign-kategorierna och tjänade in mycket pengar.

- Djungelboken (2016);

Filmen mottogs av positiva recensioner och blev belönad för sina specialeffekter och tjänade in mycket pengar.

- Alice i Spegellandet (2016);

Denna film mottogs av negativa recensioner och blev inte heller någon vidare ekonomisk succé.

- Skönheten och Odjuret (2017);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och kritiserades för att vara en scen-för-scen kopia av originalfilmen men praisades för skådespeleriet, sångerna och visual-effekterna och tjänade in mycket pengar, många fans har dock kritiserat filmen för att vara en försämrad kopia av originalfilmen.

- Dumbo (2019);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och kritiserades för sin "brist på känsliga hjärta" men praisades för sin ambition, filmen uppträdde dock inte alltför väl på biljettkassan.

- Aladdin (2019);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och kritiserades för regin, CGIn och Marwan Kenzaris karaktärisation för Jafar, men praisades för musiken, kostymdesignerna och skådespeleriet av Will Smith, Mena Massoud och Naomi Scott, filmen tjänade in mycket pengar.

- Lejonkungen (2019);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och praisades för visualeffekterna, musiken och vokal-skådespeleriet (i synnerhet Billy Eichner och Seth Rogen), men kritiserades för sin brist på originalitet och ansiktsbehandlings-känslorna för karaktärerna, dock tjänade in filmen mycket pengar. De nyss nämnda grejerna är orsaken till att många fans ansett denna vara en av de sämre och onödigaste nyinspelningarna.

- Maleficent 2 Ondskans Härskarinna (2019);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och kritiserades för sin röriga komplott och alltför konstgjorda visualeffekter men praisades för skådespeleriet av Angelina Jolie, Elle Fanning och Michelle Pfeiffer.

- Lady och Lufsen (2019);

Filmen fick blandad kritik av kritiker och praisades för skådespeleriet och röstskådespelariet men kritiserades för specialeffekterna, manuset och farthållningen.

- Mulan (2020);

Filmen fick överlag negativ kritik från filmkritiker som bland annat kritiserade karaktärsutvecklingarna samt de kulturella och historiska felaktigheterna, folk anser denna vara en av de sämre nyinspelningarna.

- Cruella (2021);

Filmen fick överlag blandad kritik från kritiker som kritiserade manuset men praisade Emma Stones, Emma Thompsons och Paul Walter Hausens skådespel, samt visualeffekterna, soundtracket, regin, kostymdesignerna och produktionsvärdet.

- Pinocchio (2022);

Filmen mottogs av negativ kritik från filmkritikerna, som fann brist på charm av originalfilmen och kritiserade även skriften och avvikelserna, filmen mottogs även av Razzy Awards, och är hittills den enda nyinspelningen som mottagit sådan nominering. (Razzy Awards är annars extremt sällsynta, ett annat sådant fall har varit Emoji Filmen av Sony Pictures Animation) Filmen anses av många vara den absolut värsta.

(tar mig en titt på de kommande filmerna när de väl är släppta)

Det som många har klagat på med många av Disneys nyinspelningar är att de är samma som originalet fast sämre.