Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Pirater i Mörka Vatten - röster?

Startat av Soscla, 8 november 2006 kl. 21:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag har nu hört med Gunnar Ernblad om saken, och han mindes att det var Eurotroll som gjorde dubbningen och att han var översättare. Därmed verkar det solklart att serien visades på FilmNet först, och att det var de som beställde dubbningen.

Gunnar mindes också att det definitivt var han som spelade Bloth, och han har berättat att de lade ner ovanligt mycket tid och energi på den här dubbningen. Tyvärr kom han dock inte ihåg något mer om dubben.

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Det blev en kortvarig lycka...
Citat"Detta videoklipp visar innehåll från Warner Bros. Entertainment, som har blockerat det av upphovsrättsliga skäl."

Jag tycker det är dålig stil av Warner att klaga på svenskdubbade avsnitt som faktiskt inte finns på DVD och inte går att få tag i på lagligt sätt. Det är en helt annan femma att filmbolag vill få ner YouTube-klipp på sådant som finns tillgängligt på DVD i dagsläget, men så är ju faktiskt inte fallet här. Pirater i mörka vatten har ju än så länge bara släppts på DVD i USA via deras On Demand-tjänst, som till råga på allt inte skickar utanför USA...

Jag har dock hittat åt ganska många avsnitt från FilmNet, och kan förhoppningsvis hitta åt resten också. Jag håller för fullt på att digitalisera och bränna ut allting, och när jag fått serien komplett skickar jag gärna DVD-kopior till er som är intresserade.

Soscla

VA tusan i helv*** va snabba de är att censurera. Hur kan de ens ha sån koll? *Mummel mummel mummel*

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2012 kl. 18:53:15
Jag har dock hittat åt ganska många avsnitt från FilmNet, och kan förhoppningsvis hitta åt resten också. Jag håller för fullt på att digitalisera och bränna ut allting, och när jag fått serien komplett skickar jag gärna DVD-kopior till er som är intresserade.

Du är räddaren i nöden.
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2012 kl. 18:53:15

Jag har dock hittat åt ganska många avsnitt från FilmNet, och kan förhoppningsvis hitta åt resten också. Jag håller för fullt på att digitalisera och bränna ut allting, och när jag fått serien komplett skickar jag gärna DVD-kopior till er som är intresserade.

Underbart!  ;D

Anders

Citat från: Soscla skrivet  8 januari 2012 kl. 19:27:35
VA tusan i helv*** va snabba de är att censurera. Hur kan de ens ha sån koll? *Mummel mummel mummel*

Du är räddaren i nöden.

Jo, Warner Bros är kända för att vara extremt snåla. Väldigt få av deras material har givits ut på DVD (åtminstone inte i Sverige.) Inte ens Disney, som givit ut alla sina filmer på DVD, anmäler upphovsrättsskyddade klipp på Youtube med sådan desperation.

Mitt förra konto på Youtube blev anmält för att jag hade laddat upp några avsnitt av Belvisions Tintin. Jag förstår inte varför de klagar. Det har inte visats på över 20 år, det har inte givits ut på DVD och jag hade erkänt att jag inte ägde materialet. Tydligen vill vissa upphovsmän att deras material för alltid ska glömmas bort.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Citat från: Soscla skrivet  8 januari 2012 kl. 19:27:35
VA tusan i helv*** va snabba de är att censurera. Hur kan de ens ha sån koll? *Mummel mummel mummel*

Du är räddaren i nöden.

Jo, Warner Bros är kända för att vara extremt snåla. Väldigt få av deras material har givits ut på DVD (åtminstone inte i Sverige.) Inte ens Disney, som givit ut alla sina filmer på DVD, anmäler upphovsrättsskyddade klipp på Youtube med sådan desperation.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Jo, men hur hittar de ens hitta åt klippet och anmäla det på mindre än 30 minuter (vilket var så lång tid som hade gått från det att klippet lades upp till dess att jag försökte spela upp det)...? Och till råga på allt på en söndag... Det är ju 10 gånger värre än Disney, som ändå är ökända för att vara ganska petnoga med allting juridiskt.

I det här fallet handlar det ju inte ens om Warners eget material, då ju serien producerades av Hanna-Barbera, och det råkar vara Warner Bros. som äger rättigheterna till deras produktioner i dagens läge.

Jag har som sagt full förståelse för om filmbolag vill stoppa YouTube-klipp på sådant som finns tillgängligt på DVD med samma dubbning i Sverige, men när det gäller material som inte släppts på vare sig DVD eller VHS känns det ju ärligt talat ganska löjligt - då finns det ju inte ens en teoretisk risk att de kan förlora några pengar på YouTube-klippet. Även om man bortser från den svenska dubbningen (som för övrigt Warner sannolikt inte äger några rättigheter till) så finns ju inte serien att tillgå på laglig väg ens i originalversion i Europa, då den amerikanska DVD-boxen bara säljs via Warners egen webbsida och de inte skickar någonting utanför USA.

Vore man väldigt optimistiskt lagd så skulle man kanske kunna hoppas på att de stoppat klippet just för att Warner är på väg att släppa serien på DVD i Sverige, men det känns tyvärr väldigt orealistiskt...

Anders

På något sätt verkar de alltid hitta dessa klipp på Youtube. När en annan användare på Youtube hade laddat upp ett avsnitt av Batman så var jag medveten om Warner Bros jakt på dessa TV-serier. Jag bad honom då spara klippen under "Unlisted", men det blev ändå borttaget. Det hjälper heller inte att koda klippet, exempelvis skriva "B4TM4N" eller liknande.

Om de inte vill att länder, där TV-serien har givits ut på DVD, ska kunna se klippen så kan du ju bara blockera klippet i dessa länder. Jag tror dock inte att en amerikan är intresserad av att se denna TV-serie på svenska.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Jag tror också att antalet amerikaner som kan flytande svenska och är intresserad av svenskdubbade avsnitt lär vara tämligen begränsat...  ::)

För er som är intresserad av serien, så har jag i alla fall i dagsläget avsnitt 1 - 7, 9 - 15 samt 19 - 21. Jag letar för fullt efter resterande avsnitt. En DVD-skiva med avsnitt 1 - 7 är helt klar, och i samband med digitaliseringen har jag också försökt att restaurera bild och ljud så gott jag kunnat.

Soscla

YouTube påstår att om man känner att man blivit orättvist behandlad när det gäller upphovsrättsfrågor kan man göra massa krångel och anmäla det till företaget som blockade, då skulle jag kunna lägga fram alla jättebra argument som ni sa, men jag vet inte om de kommer hålla med...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2012 kl. 09:16:14
För er som är intresserad av serien, så har jag i alla fall i dagsläget avsnitt 1 - 7, 9 - 15 samt 19 - 21. Jag letar för fullt efter resterande avsnitt. En DVD-skiva med avsnitt 1 - 7 är helt klar, och i samband med digitaliseringen har jag också försökt att restaurera bild och ljud så gott jag kunnat.

Jag tar gärna avsnitt 1-7! :D <3 <3 <3
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Tyvärr skulle jag tro att det knappast är lönt att försöka överklaga till YouTube, för rent juridiskt sett har ju Warner Bros. inte gjort något fel. Det är fortfarande upphovsrättsskyddat material, fastän det ju är poänglöst från deras sida att blockera något som inte ens finns på DVD. Så det är löjligt och dumt, men rent formellt sett har de ändå lagen på sin sida.

Jag kan gärna bränna en kopia av avsnitt 1 - 7 till dig, men det kanske är klokt att avvakta ett litet tag först och se om jag hittar åt de resterande avsnitten, så jag kan skicka alla skivor samtidigt (billigare porto).

Christer

Jag tror YouTube går på ljudigenkänning, du kan testa att ladda upp utan signaturmelodin.

Oscar Isaksson

Föresten hur går arbetet med att fixa till Pirater i mörka vatten?  :D

Daniel Hofverberg

Två DVD-skivor är klara med avsnitt 1 - 14 digitaliserat, restaurerat och mastrat. Jag håller just nu på att gå igenom exakt vad jag har, för att se om jag har alla de återstående sju avsnitten för den sista skivan...