Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det är förstås helt sant, och något jag hade glömt bort i hastigheten. Faktum är att förutom de nyinsatta inslagen varje år är nuvarande program en repris från 1988. 1989 gjorde nämligen Disney det nyare julprogrammet The New From All of Us To All of You, och det ville inte SVT sända. Därför kom de överens med Disney om att istället fortsätta sända repriser från 1988 med årets nyheter inklippta från det nyare programmet, medan TV3 istället började sända det nya programmet. Det sände de därefter fram tills 1996 och Kanal 5 sände det ett år 1997, men sedan dess har det inte synts till i svensk TV. Det har däremot visats på norska NRK fram tills några år sedan och visas fortfarande på finska YLE, medan danska DRK visar en ännu nyare version av julprogrammet som sammanställdes av Disney i början av 2000-talet.

Men redan 1988 hade SVT:s program varit i stort sett oförändrat i några års tid, och om jag inte minns fel var det runt 1984 - 1985 som sista förändringen överhuvudtaget gjordes.

Clown of the Jungle-dubben i Grattis Kalle gjordes förstås 1995 (till Kalle Ankas 60-årsjubileum), och var därmed långt efter att SVT:s nuvarande version av julaftonsprogrammet senast gjordes något med. Åtminstone jag har inte stött på någon äldre dubb av den kortfilmen än så, och vid de kortfilmssamlingar jag sett på bio var det inslaget i originalversion.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2010 kl. 16:25:20


Clown of the Jungle-dubben i Grattis Kalle gjordes förstås 1995 (till Kalle Ankas 60-årsjubileum), och var därmed långt efter att SVT:s nuvarande version av julaftonsprogrammet senast gjordes något med. Åtminstone jag har inte stött på någon äldre dubb av den kortfilmen än så, och vid de kortfilmssamlingar jag sett på bio var det inslaget i originalversion.


Clown of the Jungle finns ju dubbad på den tidiga köp-vhs:en En dag med Kalle Anka.


Daniel Hofverberg

Det är så sant, och det hade jag helt glömt bort i hastigheten. Men även En dag med Kalle Anka kom ju ut senare än 1988, och fanns därmed inte tillgänglig när SVT:s nuvarande julaftonsprogram gjordes.

Vi har ju visserligen inte lyckats att klarlägga till 100% ursprunget av dubbningarna på En dag med Kalle Anka, men eftersom de dubbningarna inte fanns med under någon kortfilmssamling på bio under 1980-talet så verkar det ju mest troligt att dubbningarna gjordes för VHS-filmen.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2010 kl. 23:08:26
Det är så sant, och det hade jag helt glömt bort i hastigheten. Men även En dag med Kalle Anka kom ju ut senare än 1988, och fanns därmed inte tillgänglig när SVT:s nuvarande julaftonsprogram gjordes.

Vi har ju visserligen inte lyckats att klarlägga till 100% ursprunget av dubbningarna på En dag med Kalle Anka, men eftersom de dubbningarna inte fanns med under någon kortfilmssamling på bio under 1980-talet så verkar det ju mest troligt att dubbningarna gjordes för VHS-filmen.


Aha, jag visste inte riktigt när den kom ut. Ser nu på Disneyanias sida om En dag med Kalle Anka att den kom ut "På video i Sverige första gången 1990." (Citat från Disneyanias sida) . Enligt samma sida gavs tydligen originalversionen av VHS:en ut året innan, 1989.

Nej,om det inte finns någon 80-talskortfilmssamling vi inte känner till så gjordes nog dubbningarna direkt för VHS-filmen, ja. Möjligen kan ju någon eller några av dubbningarna vara gjorda för fristående kortfilmsvisningar på bio. Fast jag har på något sätt en känsla av att fristående kortfilmsvisningar var vanligare innan 80-talet.

TonyTonka

finns kortfilmerna Kalle anka i Djunglen, Musses Husvagn och Plutos Julgran i mer än en dubbning? (OBS lektordubben i Julaftonsprogrammet räknas inte tycker jag)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Clown of the Jungle finns det två svenska dubbningar av som jag känner till - den första från VHS-filmen En dag med Kalle Anka, och den andra från Grattis Kalle - 60 år.

Jag har bara stött på en dubbning vardera av Mickey's Trailer och Pluto's Christmas Tree, och av dessa finns det såvitt jag vet åtminstone inte fler dubbningar på VHS eller DVD. Däremot kan jag inte utesluta möjligheten att det kan ha funnits äldre biodubbningar av dessa. Det låter dock ganska osannolikt, då jag inte sett någon av dessa kortfilmer i dubbad form under någon av de kortfilmssamlingar jag studerat som visats på bio sedan 1979 (vilket såvitt jag vet är alla utom två som visades på bio under den tiden), så att de i så fall måste vara av äldre datum än 1979.

TonyTonka

vilka gör rösterna i årets inslag (dv.s trassel)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: Tonytonka skrivet 24 december 2010 kl. 16:03:41
vilka gör rösterna i årets inslag (dv.s trassel)

Måns Zelmerlöw som Flynn Rider och Molly Sandén som Rapunzel.

Elios


Daniel Hofverberg

Ja, Molly Sandén har varit med i flera tidigare dubbningar. Nu senast minns jag att hon hade en relativt stor roll i den tyska tecknade barnfilmen Prinsessan Lillifee, som dubbades av Eurotroll och som visats på bio under hösten. Filmen distribueras av SF, och jag skulle tro att den borde släppas på DVD ganska snart.

Personligen är jag väldigt konfunderad varför Bilar visades som "årets nyhet" i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (utöver Trassel). Det är väl ändå ingen nyrelease av den filmen på gång just nu? Och om inte mitt minne sviker mig, så visades väl exakt samma inslag i 2006 års program... Utifrån tidigare års mönster, så vore väl exempelvis Toy Story 3 betydligt mer logiskt att visa som nyhet i årets program tillsammans med Trassel.

Är det någon som har tillgång till exempelvis danska DR 2 och kunde se vad de visade för nyheter i den versionen av programmet (då den kanalen visar den nu aktuella Disney-producerade versionen av julprogrammet utan egna ändringar)? Tyvärr har jag inte längre tillgång till någon av de andra nordiska ländernas kanaler.

SwedishKuriboh

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2010 kl. 00:19:27
Personligen är jag väldigt konfunderad varför Bilar visades som "årets nyhet" i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (utöver Trassel). Det är väl ändå ingen nyrelease av den filmen på gång just nu? Och om inte mitt minne sviker mig, så visades väl exakt samma inslag i 2006 års program... Utifrån tidigare års mönster, så vore väl exempelvis Toy Story 3 betydligt mer logiskt att visa som nyhet i årets program tillsammans med Trassel.


Håller med om att det var en riktig cop-out... men tyvärr så tror jag att det finns en förklaring till varför de valde att åter visa Pixars (IMHO) sämsta film.
I fjol visade de Toy Story 2 för att öka lite hype inför Toy Story 3 som skulle komma senare det året. Och under 2011 kommer de tyvärr släppa Bilar 2...

Daniel Hofverberg

Själv har jag inget emot Bilar, och tycker det var en trevlig film (om än för lång). Men däremot har jag mycket emot att de visar exakt samma inslag som nyhet mer än ett år, i synnerhet när det inte ens släppts någon nyutgåva av filmen. Den filmen finns väl dessutom fortfarande i handeln, varför det inte bör finnas något behov av någon nyutgåva heller. Valet av Toy Story 2 ifjol var visserligen tvivelaktigt även det, men det kunde i alla fall bortförklaras med att det ju faktiskt var på gång en nyrelease av filmen på DVD plus att det inte ingått som inslag i julaftonsprogrammet tidigare.

Hade det däremot funnits någon färdiganimerad sekvens av Bilar 2 som kunde visas, så hade jag inte alls sagt någonting. Sen kan man ju förstås ifrågasätta om verkligen filmer producerade av Pixar hör hemma i det här programmet, men då Disney numera äger företaget så är det väl någotsånär godkänt (även om jag personligen tycker att man fortfarande borde hålla sig till filmer från Walt Disney Feature Animation).

Elios

Tycker med (och hela min familj för den delen) att det var konstigt att Bilar visades igen det ska ju vara Toy Story 3 och inget annat. Tycker heller inte att Bilar är en så jätte bra film.

Daniel Hofverberg

#43
Jag håller helt med att Toy Story 3 hade varit mest logiskt att visa, utifrån tidigare års mönster. Men jag har hittat en artikel på nätet som uppger att det tydligen var samma inslag även i Danmark, och eftersom de visar det nyaste julprogrammet från Disney (den senaste versionen av The New From All of Us To All of You från slutet av 1990-talet) utan en massa egna ändringar så bör det innebära att det är Disney i USA som hittat på den här märkliga idén.

Cadpig

Jag tycker Bilar är ett hån. Och det var ett hån av SVT att visa ett redan tidigare visat klipp från sagda skräpfilm och kalla det en nyhet, oavsett vad deras skäl var.

Har jag ett minne som en kålrot eller visades inte klippet från Toy Story 3 förra julen?