Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jultomtens Lärling.

Startat av Will Siv, 3 december 2022 kl. 12:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Nu snackar vi julkalendrar mitt i sommarn LoL

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 23:07:06Serien brukar ju typ gå som en extra julkalender varje år men har man någon gång visat hela serien inte bara avsnitten som visas i december varje år? För det ska tydligen finnas 50 stycken
Det är en väldigt bra fråga, och jag måste medge att jag blir lite konfunderad över sändningarna av Jultomtens lärling. Vid den första sändningen på SVT1 2008 står det "Del 1 av 52" i tablån, men likväl verkar sändningarna avbrytas vid avsnitt 50 och jag hittar inga spår av något avsnitt 51 eller 52... ???

Likaså vid de första sändningarna på Barnkanalen i november/december 2009, 2010 och 2011; då det alla tre gånger står "Del 1 av 52" i tablån, men de likväl verkar sluta med avsnitt 50.

Efter 2011 verkar SVT ha gjort uppehåll fram till 2016 med serien, och då ser det ut som att sändningarna slutar med avsnitt 48. 2017 sänds avsnitt 1 - 50 (som en julkalender med två avsnitt dagligen mellan 1 december och juldagen), och 2018 nöjer de sig med att sända de 27 första avsnitten. 2019 sänds återigen 50 avsnitt, två avsnitt dagligen i december månad. 2020 verkar SVT märkligt nog sända 49 avsnitt, först 1 - 48 och sen avsnitt 50; men såvitt jag kan se inte avsnitt 49 (!).

2022 står det "Del 1 av 52" i tablåerna, men där avbryts serien redan efter 12 avsnitt. Och nu senast i december 2023 verkar SVT Barn ha sänt de första 18 avsnitten (men inte resten), trots att det även där står "Del 1 av 52" vid det första avsnittet...

Så kort sagt verkar serien vara väldigt styvmoderligt behandlad av SVT, där SVT1 och Barnkanalen/SVT Barn vid olika reprisomgångar genom åren har visat allt mellan 12 och 50 avsnitt; men där de alltid ändå skriver ut "Del X av 52" i tablåerna. Minst sagt förvirrande...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2024 kl. 03:50:38Det är en väldigt bra fråga, och jag måste medge att jag blir lite konfunderad över sändningarna av Jultomtens lärling. Vid den första sändningen på SVT1 2008 står det "Del 1 av 52" i tablån, men likväl verkar sändningarna avbrytas vid avsnitt 50 och jag hittar inga spår av något avsnitt 51 eller 52... ???

Likaså vid de första sändningarna på Barnkanalen i november/december 2009, 2010 och 2011; då det alla tre gånger står "Del 1 av 52" i tablån, men de likväl verkar sluta med avsnitt 50.

Efter 2011 verkar SVT ha gjort uppehåll fram till 2016 med serien, och då ser det ut som att sändningarna slutar med avsnitt 48. 2017 sänds avsnitt 1 - 50 (som en julkalender med två avsnitt dagligen mellan 1 december och juldagen), och 2018 nöjer de sig med att sända de 27 första avsnitten. 2019 sänds återigen 50 avsnitt, två avsnitt dagligen i december månad. 2020 verkar SVT märkligt nog sända 49 avsnitt, först 1 - 48 och sen avsnitt 50; men såvitt jag kan se inte avsnitt 49 (!).

2022 står det "Del 1 av 52" i tablåerna, men där avbryts serien redan efter 12 avsnitt. Och nu senast i december 2023 verkar SVT Barn ha sänt de första 18 avsnitten (men inte resten), trots att det även där står "Del 1 av 52" vid det första avsnittet...

Så kort sagt verkar serien vara väldigt styvmoderligt behandlad av SVT, där SVT1 och Barnkanalen/SVT Barn vid olika reprisomgångar genom åren har visat allt mellan 12 och 50 avsnitt; men där de alltid ändå skriver ut "Del X av 52" i tablåerna. Minst sagt förvirrande...
Kanske har något av de längre 24 minuters avsnitten visats som två 12 minuters avsnitt? För det verkar inte finnas mer än 50 avsnitt av serien

Historielektions Soveren

Hela serien med svensk dubb finns faktiskt på Internet Archive men vet inte om det är okej att dela länken den visas ju varje jul även fast den är okomplett
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2024 kl. 03:50:38Det är en väldigt bra fråga, och jag måste medge att jag blir lite konfunderad över sändningarna av Jultomtens lärling. Vid den första sändningen på SVT1 2008 står det "Del 1 av 52" i tablån, men likväl verkar sändningarna avbrytas vid avsnitt 50 och jag hittar inga spår av något avsnitt 51 eller 52... ???

Säkert? För jag såg då 1 avsnitt per dag fram till den 24:e, så det måste varit 24 avsnitt, eller  ???

Har för mig att serien också visades på Nickelodeon nåt år.

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 16 juni 2024 kl. 22:36:06Hela serien med svensk dubb finns faktiskt på Internet Archive men vet inte om det är okej att dela länken den visas ju varje jul även fast den är okomplett
Med tanke på att Jultomtens lärling inte finns tillgänglig nu - den försvann från SVT Play i januari - och den hursomhelst inte sänts i komplett skick på flera års tid, så ser jag inga problem med att dela länken. :)

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2024 kl. 22:26:50Med tanke på att Jultomtens lärling inte finns tillgänglig nu - den försvann från SVT Play i januari - och den hursomhelst inte sänts i komplett skick på flera års tid, så ser jag inga problem med att dela länken. :)
https://archive.org/details/jultomtens-larling-svenskt-tal
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 17 juni 2024 kl. 22:29:21https://archive.org/details/jultomtens-larling-svenskt-tal
Tack för länken. Vad kommer egentligen det där från för källa...? Jag ser nämligen att det inte finns några utsatta dubbcredits alls, och det borde det väl ändå ha funnits när SVT sänt serien...?

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2024 kl. 22:36:28Tack för länken. Vad kommer egentligen det där från för källa...? Jag ser nämligen att det inte finns några utsatta dubbcredits alls, och det borde det väl ändå ha funnits när SVT sänt serien...?
SVT Play tror jag, fick den av en vän som var okej med att jag laddade upp den.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 17 juni 2024 kl. 22:43:32SVT Play tror jag, fick den av en vän som var okej med att jag laddade upp den.
Men hade serien verkligen inga utsatta dubbcredits på SVT Play...? Det låter väldigt ovanligt, i så fall.