Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sluta stjäla andras jobb [Stupid people] här och på Internet

Startat av Jabberjaw, 15 juli 2023 kl. 00:02:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Märkt att det på sista tiden blivit extremt populärt att medlemmar och säkert icke medlemmar också från detta forumet. Startar upp egna YouTube kanaler där man för glatta livet lägger ut andra personers videor på sina "egna kanaler". Snälla, sluta vara efterblivna och lata. Med efterblivna menar jag då att man inte tänker längre än näsan räcker. >:( ???

Här lägger medlemmar ner sin fritid på att göra saker. Och så läggs det upp på någon annan medlems kanal, utan credits. Utan minsta tanke på att det kanske spottar den som rippat, synkat eller digitaliserat på något sätt innehållet av själva videon. :(

Det finns en viss kultur inom samlare i övriga världen. Där man inte tar och lägger upp andras verk utan att fråga först, eller sålänge orginalvideon ligger uppe på nätet. Att spara videon för att man är rädd att den skall försvinna förstår jag och accepterar helt och hållet. Men att lägga upp saker på sina egna YouTube kanaler är så jäkla sjukt. Sett att dom kanaler som lägger upp andras innehåll ofta svarar med kommentarer såsom "Jag ska försöka lägga upp mer", precis som att dom gör minsta ansträngning i det dom håller på med. Dom går ju i princip bara in på andras videor, laddar ner klippet och laddar upp på sin egen kanal? ::)

P.S    Denna tråden kan verka bitter. Men det tär säkerligen på fler än mig när man beter sig så. Lägg upp klipp, men respektera vem som synkat, rippat och editerat orginalvideon. Ge credits, sluta ta egen vinning i andras verk och jobba lite själva också.

//Jabberjaw

gstone

Min åsikt är att om video redan finns tillgänglig att se för allmänheten ska man låta den vara !

Dock om det är något man hordar och vägar vissa alla.

Då tycker jag man kan göra det tillgängligt för fler människor.

Men om det är något som personen inte dela med dig av vet jag inte hur någon ens kan se den eller kopiera den i första taget  ;D

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Eftersom som du skriver "sålänge orginalvideon ligger uppe på nätet"Antar jag art du håller med  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: gstone skrivet 15 juli 2023 kl. 00:45:52Eftersom som du skriver "sålänge orginalvideon ligger uppe på nätet"Antar jag art du håller med  ;)
Jävla helvete nu blev det konstigt storlek på texten igen ! >:(

Att skriva på Dubbningshensidan på platan är hoplöst i bland !  :(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 15 juli 2023 kl. 00:02:24Märkt att det på sista tiden blivit extremt populärt att medlemmar och säkert icke medlemmar också från detta forumet. Startar upp egna YouTube kanaler där man för glatta livet lägger ut andra personers videor på sina "egna kanaler". Snälla, sluta vara efterblivna och lata. Med efterblivna menar jag då att man inte tänker längre än näsan räcker. >:( ???

Här lägger medlemmar ner sin fritid på att göra saker. Och så läggs det upp på någon annan medlems kanal, utan credits. Utan minsta tanke på att det kanske spottar den som rippat, synkat eller digitaliserat på något sätt innehållet av själva videon. :(

Det finns en viss kultur inom samlare i övriga världen. Där man inte tar och lägger upp andras verk utan att fråga först, eller sålänge orginalvideon ligger uppe på nätet. Att spara videon för att man är rädd att den skall försvinna förstår jag och accepterar helt och hållet. Men att lägga upp saker på sina egna YouTube kanaler är så jäkla sjukt. Sett att dom kanaler som lägger upp andras innehåll ofta svarar med kommentarer såsom "Jag ska försöka lägga upp mer", precis som att dom gör minsta ansträngning i det dom håller på med. Dom går ju i princip bara in på andras videor, laddar ner klippet och laddar upp på sin egen kanal? ::)

P.S    Denna tråden kan verka bitter. Men det tär säkerligen på fler än mig när man beter sig så. Lägg upp klipp, men respektera vem som synkat, rippat och editerat orginalvideon. Ge credits, sluta ta egen vinning i andras verk och jobba lite själva också.

//Jabberjaw
Kanalen vid namn Nostalgi TV-Kanalen har stulit Daniels videor från Archive.org,däribland Dot & Kängurun utan & skriva credits.Riktigt dåligt

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 15 juli 2023 kl. 10:20:48Kanalen vid namn Nostalgi TV-Kanalen har stulit Daniels videor från Archive.org,däribland Dot & Kängurun utan & skriva credits.Riktigt dåligt
Även kortfilmer från Ovanliga dubbningar och Lucky Luke från Goliat & BPS.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juli 2023 kl. 13:13:31Även kortfilmer från Ovanliga dubbningar och Lucky Luke från Goliat & BPS.
Den blev väl avstängd från Youtube dock? Eller har ägaren bakom den börjat på nytt?
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2023 kl. 13:20:53Den blev väl avstängd från Youtube dock? Eller har ägaren bakom den börjat på nytt?
Den blir det lite då och då men personen skapar bara ny kanaler.

Jabberjaw

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2023 kl. 13:20:53Den blev väl avstängd från Youtube dock? Eller har ägaren bakom den börjat på nytt?
Jag spammade den gamla kanalen med inskick av copyright ;D
 Men man orkar ju egentligen inte. Men nu hoppas jag den nya av naturliga skäl stängs av i sinom tid. Och att personen bakom kontot lägger ner. Troligtvis är det någon man inte alls tror gör detta i betydligt högre ålder. Men som aktivt följer detta forumet, då det annars skulle vara ganska svårt att komma över Archive.org kanalerna...

MOA

Om man laddar ner en video & redigerar den & laddar upp den i sitt namn e de lika mycket plagiat?Detta kanske låter könstigt men kan en liten detalj ändra på plagierandet eller e de likadant?Om ni int fattar kan jag förklara vidare i ett annat inlägg

Lillefot

Citat från: MOA skrivet  3 oktober 2023 kl. 16:02:56Om man laddar ner en video & redigerar den & laddar upp den i sitt namn e de lika mycket plagiat?Detta kanske låter könstigt men kan en liten detalj ändra på plagierandet eller e de likadant?Om ni int fattar kan jag förklara vidare i ett annat inlägg
Som jag har förstått det från min skolgång, så räcker det inte med några enstaka ändringar i ett material, utan det räknas fortfarande som plagiat att lägga upp någon annans synkning/material utan att ha fått tillstånd till det.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

MOA

Användaren SatOnTheTellyThing har skrivit i beskrivningen om Mumfie Intro "Do not reuse" 9 år senare laddar användaren Little Old Engines upp samma video,enda skillnaden e att den e instrumental. Man ser även SatOnTheTellyThings watermark.Där har ni plagiat med en liten ändring

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  3 oktober 2023 kl. 16:21:48Som jag har förstått det från min skolgång, så räcker det inte med några enstaka ändringar i ett material, utan det räknas fortfarande som plagiat att lägga upp någon annans synkning/material utan att ha fått tillstånd till det.
Fast rent tekniskt sett har jag svårt att tro att synkning eller digitalisering verkligen kan uppnå så kallad verkshöjd, så att det överhuvudtaget kan bli tal om plagiat i ordets rätta mening. Definitionen av verkshöjd är ju att det är osannolikt att flera personer oberoende av varandra skulle kunna uppnå samma resultat, och vid en synkning borde ju sannolikheten vara ganska stor att det blir likvärdigt resultat; åtminstone om inte personerna som synkat klantat sig rejält...

Om det däremot är en originalproduktion som någon äger alla rättigheter till, så har du rätt i det du skriver.

Gör man en egen bildversion börjar det väl kanske vara gränsfall om det kan uppnå verkshöjd eller inte; det beror nog på hur unik den är i förhållande till originalversionen...

DingoPictures2005

https://youtu.be/1Ud4z6P7yBU
Vart är denna stulen ifrån?
Vet att @Jabberjaw nämnde att denna clownen kopierar andras digitaliseringar till sin egen kanal men hittar inte originalvideon till denna.........

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 13 september 2024 kl. 23:34:03Trodde att clownens kanal var originell, snart kan man inte lita på någon på internet
Jävlar fel länk😬