Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hotell Transsylvanien (TV-serien)

Startat av Disneyfantasten, 16 juni 2024 kl. 09:30:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Såg nyss första avsnittet av Hotell Transsylvanien TV-serien på Sommarlov.

Den var inte riktigt lika bra som de första tre långfilmerna, men det var iallafall första avsnittet, resten kommer under sommaren.

Lät som att Gunnar Ernblad var tillbaka som Frankenstein (vilket inte kan stämma då han gick bort oktober 2021)...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2024 kl. 09:30:11Såg nyss första avsnittet av Hotell Transsylvanien TV-serien på Sommarlov.

Den var inte riktigt lika bra som de första tre långfilmerna, men det var iallafall första avsnittet, resten kommer under sommaren.

Lät som att Gunnar Ernblad var tillbaka som Frankenstein (vilket inte kan stämma då han gick bort oktober 2021)...
Inte alls konstigt, serien är inte ny men ny för Sommarlov. Serien är mig veterligen från 2017.

Jag förstår dock inte riktigt avsnittsordningen på SVT Play det finns tre avsnitt, avsnitt 2 ur säsong 2, avsnitt 24 ur säsong 2 och avsnitt 40 ur säsong 2.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2024 kl. 09:37:43Inte alls konstigt, serien är helt inte ny men ny för SVT. Serien är mig veterligen från 2017.
Okej, men ja det förklarar saken.

Förövrigt stod inga credits angivna överhuvudtaget efter avsnittet.

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2024 kl. 09:43:42Okej, men ja det förklarar saken.

Förövrigt stod inga credits angivna överhuvudtaget efter avsnittet.
Det är en Disney serie så jag är lite chockad att du inte kände till den sedan tidigare

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet 16 juni 2024 kl. 09:47:26Det är en Disney serie så jag är lite chockad att du inte kände till den sedan tidigare
Det gjorde jag, men jag förstår inte varför Disney producerar en serie till en Sony Pictures film.

Förresten så är just de första tre Hotell Transsylvanien filmerna, tillsammans med första Det Regnat Köttbullar och första Surf's Up, bland de få Sony Pictures filmer som jag tycker är bra.

Jag trodde att dubbningen var ny.

Will Siv

Är det fler röster från filmerna?

Är Mikaela Mavis?
- what.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2024 kl. 09:50:13Det gjorde jag, men jag förstår inte varför Disney producerar en serie till en Sony Pictures film.

Förresten så är just de första tre Hotell Transsylvanien filmerna, tillsammans med första Det Regnat Köttbullar och första Surf's Up, bland de få Sony Pictures filmer som jag tycker är bra.

Jag trodde att dubbningen var ny.
Check out "Spider verse" filmerna och "Mitchells VS The Machines"  :)
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 16 juni 2024 kl. 12:00:58Är det fler röster från filmerna?

Är Mikaela Mavis?
Jag tror det, nu var det i och för sig ett bra tag sedan jag såg de tre första filmerna, men jag vill tro att det var Mikaela, hon är mig veterligen fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 16 juni 2024 kl. 12:04:09Check out "Spider verse" filmerna och "Mitchells VS The Machines"  :)
Jag har hört gott om dem, så jag kan väl göra det någon gång när tillfälle ges, har även hört gott om Arthur och Julklappsruschen.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2024 kl. 12:24:02Jag har hört gott om dem, så jag kan väl göra det någon gång när tillfälle ges, har även hört gott om Arthur och Julklappsruschen.
Den är en samproduktion med Aardman ("Wallace & Gromit", "Flykten från Hönsgården")
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2024 kl. 09:43:42Förövrigt stod inga credits angivna överhuvudtaget efter avsnittet.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2024 kl. 09:50:13Jag trodde att dubbningen var ny.
När det inte står utsatt dubbcredits alls på SVT är det nästan alltid ett tydligt tecken på att dubbningen är äldre och inköpt från någon annan källa.

Det verkar som att SVT aldrig bryr sig om att försöka få tag i och visa upp dubbcredits om de inte själva har beställt dubbningen, av någon anledning...

Citat från: Will Siv skrivet 16 juni 2024 kl. 12:00:58Är det fler röster från filmerna?

Är Mikaela Mavis?
Jodå, visst spelas Mavis av Mikaela Ardai Jennefors. :)

Jag kan inte garantera att "min" creditlista är komplett, då jag efter all denna tid ärligt talat inte kommer ihåg exakt var uppgifterna kommer ifrån, men här finns i alla fall dubbcredits för serien:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/hotell-transsylvanien-serien/

När jag letar i KBs tidningstjänst verkar det som att serien började sändas på Disney Channel i augusti 2017, så mest troligt bör den svenska dubbningen ha gjorts runt våren/sommaren 2017.

Intressant att notera är att TV-serien officiellt heter Hotell Transsylvanien (med två S), tvärtemot filmerna som officiellt heter Hotell Transylvanien (med ett S). Men den detaljen verkar SVT ha missat, som kallar serien för Hotell Transylvanien...
(Om man ser till den riktiga regionen i Rumänien, så är väl stavningen med två S den korrekta...?)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2024 kl. 18:12:11När det inte står utsatt dubbcredits alls på SVT är det nästan alltid ett tydligt tecken på att dubbningen är äldre och inköpt från någon annan källa.

Det verkar som att SVT aldrig bryr sig om att försöka få tag i och visa upp dubbcredits om de inte själva har beställt dubbningen, av någon anledning...
Jodå, visst spelas Mavis av Mikaela Ardai Jennefors. :)

Jag kan inte garantera att "min" creditlista är komplett, då jag efter all denna tid ärligt talat inte kommer ihåg exakt var uppgifterna kommer ifrån, men här finns i alla fall dubbcredits för serien:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/hotell-transsylvanien-serien/

När jag letar i KBs tidningstjänst verkar det som att serien började sändas på Disney Channel i augusti 2017, så mest troligt bör den svenska dubbningen ha gjorts runt våren/sommaren 2017.

Intressant att notera är att TV-serien officiellt heter Hotell Transsylvanien (med två S), tvärtemot filmerna som officiellt heter Hotell Transylvanien (med ett S). Men den detaljen verkar SVT ha missat, som kallar serien för Hotell Transylvanien...
(Om man ser till den riktiga regionen i Rumänien, så är väl stavningen med två S den korrekta...?)
På engelska stavas det med 1 S (Transylvania)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 16 juni 2024 kl. 18:42:10På engelska stavas det med 1 S (Transylvania)
Ja, både filmerna, serien och regionen i Rumänien stavas med ett S på engelska - så jag gissar att det är därifrån som den (egentligen) felaktiga stavningen till långfilmerna kommer i Sverige; är man inte så insatt och översätter rakt av från engelskan är det väl lätt hänt att det blir fel...

Sen kan man ju dock undra om det inte ändå hade varit klokt att bibehålla den felaktiga stavningen till TV-serien, istället för att då plötsligt ändra till rätt stavning; för att bibehålla kontinuiteten med filmerna...?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Will Siv

Avsnittet "Kladderi" har en "Frost" referens  ;D

Förresten, någon som vet vem som spelar Quasimodo? Det är inte Fredrik Hiller som i filmerna, fast han är med i serien.
- what.