Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 december 2018 kl. 10:05:41
Jag ÄLSKAR 5 Myror är fler än 4 Elefanter. Speciellt Lattjo-Lajban-Lådan och Elefanterna ;D ;D ;D ;D

Lattjolajban är min favorit i serien också!  ;D

E

Daniel: borde inte detta ämne vara i Filmer och TV-serier eftersom Fem Myror är en TV-serie ???

Daniel Hofverberg

Så sant; sagt och gjort. :)

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 januari 2019 kl. 21:51:10
Det finns ju över 100 SKETCHER i programmet. Jag tror att allihop INTE fick plats på DVD och VHS-utgåvorna. Och dom har INTE försvunnit helt och hållet. Då och Då dyker programmet upp på Barnplay ibland ;)
"Inte fick plats"...? Jag skulle snarare förmoda att det finns någon form av rättighetsproblem med vissa sketcher och inslag - så brukar det vanligtvis vara om någonting tas bort till DVD-utgåvor, gentemot TV-sändningar. Vad det kan röra sig om för rättighetsproblem vet jag inte, men det skulle ju exempelvis kunna vara att vissa sångnummer/musikstycken inte får ges ut på DVD enligt kontrakten med rättighetsinnehavarna, o.s.v.

Jag håller med att det är olyckligt att DVD-utgåvorna är nedklippta och inte har med allt. Förhoppningsvis sänds serien i sin helhet snart på Barnkanalen i repris, eller av annan anledning läggs upp på SVT Play.

Erik Friman

#18
Jag hade forskat kring barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter och hade hittat något intressant. Programmet hade från början premiär den 19 november 1973 på TV2. Hur många antal avsnitt och vilka datum de sändes fram till innan 1977 års julkalender, är svårt att hitta. 1983 redigerades programmet till sammanlagt fyrtio avsnitt och är den nuvarande versionen som många är bekanta med.

Då undrar man om den ursprungliga versionen från 1973 såg annorlunda ut och skiljer sig från den nuvarande, om det visades en annan ordning av sketcherna eller om det innehöll något annat som togs bort. Det hade stått några sidor om att Fem myror, från första omgångarna runt 1973-74, hade medverkats av två dockor, som hette Knysten och Fräs. Rösten till Knysten gjordes av John Harryson och Fräs av Helena Brodin. Jag hittade några bilder.
http://bilderisyd.se/wp-content/uploads/2017/06/eva3fri.jpg
http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/wp-content/uploads/sites/9/2014/01/Knysten-och-Fr%C3%A4s.png
Eftersom Fem myror var skapade efter inspirationen av amerikanska Sesame Street (Sesam), kanske produktionen ville ha någonting liknande med att ha sketcher med dockorna och inte bara med levande människor.

Jag hade läst Magnus Härenstams biografibok "Morsning & Goodbye" att de skulle göra och skriva antal sketcher som nådde upp till trehundra och att de gjorde femton program, som var först menad tills de gjorde upp till trettio. Det nämndes ingenting om dockorna Knysten och Fräs, men en annan intressant sak nämndes att Lasse Åberg och Ardy Strüwer var från början valda för programmet och fick uppdraget att göra ett pilotavsnitt. De underkändes och tog istället över av Magnus och Brasse.

Jag hade kontaktat SVT som skulle sätta igång med uppgiften att hitta all material, som kan ta en och en halv månad, och hör av till mig slutet av februari. Jag har deras meddelande.

CitatHej Erik!

Denna fråga är inte helt lätt att svara på, men även jag skulle vara intresserad av svaret. Det jag hittar i vår databas över gamla program är att det gjordes fem program som visades i november 1973 (19, 20, 21, 22 och 23 november) och därefter tio, som visades i januari och februari 1974 (7, 8, 9, 21, 23 och 25 januari samt 5, 6, 7 och 8 februari). Sedan gör databasen något märkligt. Istället för att, som den brukar, lista resterande program anger den att resterande inslag hade sändningsdatum 1975-01-01, vilket dock inte stämmer. Det står dock som en anmärkning: "Sändningsanmärkning: 1975-02-15 - 1975-05-24". Det bör alltså ha varit mellan dessa datum som de återstående avsnitten sändes, men med tanke på hur oregelbundet de sändes våren 1974 vågar jag inte ens gissa exakt när de sändes våren 1975 och därmed inte heller hur många avsnitt som sändes då. Detta har jag dock möjlighet att kolla upp om ungefär en och en halv månad, så om du har möjlighet att ge dig till tåls till slutet av februari kan jag svara noggrannare då.

Jag kan dock bekräfta så mycket som att det i de första omgångarna (1973 och 1974) fanns med två dockor som hette Knysten (röst av John Harryson) och Fräs (röst av Helena Brodin). Än vet jag inte om dessa var med 1975, men förhoppningsvis kan jag hitta svaret i februari, när jag får möjlighet att gräva i de gamla pappersarkiven.

När julkalendern gjordes 1977 var lucköppningarna det enda "nya" som spelades in. Övrigt material hämtades från 1973, 1974 och 1975 års avsnitt.

Utöver att Knysten och Fräs är bortklippta från den version som har visats sedan 1983 är det dock svårt att säga hur avsnitten skiljer sig, innan jag har all information. Jag vet inte om det är ännu mer som är bortklippt eller om avsnitten så att säga är "omstuvade" mot hur de såg ut på 70-talet. Förhoppningsvis vet jag mer i slutet av februari.

Tyvärr kan vi inte tillhandahålla detta ursprungsmaterial (inklusive Knysten och Fräs). Eftersom julkalendern finns på Öppet arkiv är det den versionen som allmänheten får nöja sig med, så att säga.

Men, som sagt, i slutet av februari har jag förhoppningsvis mer information.

Hälsningar
Anders

TonyTonka

Citat från: Erik Friman skrivet 14 januari 2019 kl. 22:14:35
Jag hade forskat kring barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter och hade hittat något intressant. Programmet hade från början premiär den 19 november 1973 på TV2. Hur många antal avsnitt och vilka datum de sändes fram till innan 1977 års julkalender, är svårt att hitta. 1983 redigerades programmet till sammanlagt fyrtio avsnitt och är den nuvarande versionen som många är bekanta med.

Då undrar man om den ursprungliga versionen från 1973 såg annorlunda ut och skiljer sig från den nuvarande, om det visades en annan ordning av sketcherna eller om det innehöll något annat som togs bort. Det hade stått några sidor om att Fem myror, från första omgångarna runt 1973-74, hade medverkats av två dockor, som hette Knysten och Fräs. Rösten till Knysten gjordes av John Harryson och Fräs av Helena Brodin. Jag hittade några bilder.
http://bilderisyd.se/wp-content/uploads/2017/06/eva3fri.jpg
http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/wp-content/uploads/sites/9/2014/01/Knysten-och-Fr%C3%A4s.png
Eftersom Fem myror var skapade efter inspirationen av amerikanska Sesame Street (Sesam), kanske produktionen ville ha någonting liknande med att ha sketcher med dockorna och inte bara med levande människor.

Jag hade läst Magnus Härenstams biografibok "Morsning & Goodbye" att de skulle göra och skriva antal sketcher som nådde upp till trehundra och att de gjorde femton program, som var först menad tills de gjorde upp till trettio. Det nämndes ingenting om dockorna Knysten och Fräs, men en annan intressant sak nämndes att Lasse Åberg och Ardy Strüwer var från början valda för programmet och fick uppdraget att göra ett pilotavsnitt. De underkändes och tog istället över av Magnus och Brasse.

Jag hade kontaktat SVT som skulle sätta igång med uppgiften att hitta all material, som kan ta en och en halv månad, och hör av till mig slutet av februari. Jag har deras meddelande.


Mycket intressant, inte visste jag att Fem myror är fler än fyra elefanter haft inslag med dockor.  :o
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag läste faktiskt på om det här för ett par år sedan, och om jag inte minns fel vill jag minnas att jag kom fram till att Fem myror är fler än fyra elefanter såg helt annorlunda ut 1973 - 1974 - det hade en annan struktur där sketcher hade bytt plats och/eller i andra avsnitt än den version vi känner till idag.

Till nästa visningsomgång 1975 - 1977 (sändes även i repris 1978) verkar det som att man har stuvat om och redigerat om programmet, så att saker och ting bytt plats, och förmodligen var det i samband med det som dockorna av någon anledning togs bort.

Sen verkar det ha stuvats om igen och klippts om 1983 till den version som använts vid alla TV-sändningar sedan dess. Senast sändes det väl på Barnkanalen 2013, men jag hoppas att det kommer igen snart.

Sen stuvades och redigerades ju programmet om igen till DVD-utgåvorna, där även en massa material (tyvärr) klippts bort.

Jag vet dock inte om 1973 - 1974 års version innehöll fler inslag/sketcher som klippts bort efter det utöver dockorna, och inte heller vet jag om 1975 - 1977 års version innehöll mer eller mindre än 1983 års version. Jag har tyvärr aldrig sett den ursprungliga versionen från 1973 - 1974, då det var innan jag föddes...

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2019 kl. 22:44:28
Sen stuvades och redigerades ju programmet om igen till DVD-utgåvorna, där även en massa material (tyvärr) klippts bort.
Jag har alla tre senaste VHS-utgåvor distribuerad av Independent Video från 2000. Om inget skiljer så mycket på minuterna och ordningen så bör det vara identiska med DVD-utgåvorna.
Det skiljer sig från de äldre VHS-utgåvorna som från början består sammanlagt åtta med speltid över en timme i varje, distribuerad av Warner Home Video 1982-83 och Kanal 10 1990, och de tre VHS-er som lades tillsammans med alla åtta, distribuerad av Pickwick Video och Carlton Video runt 90-talet.

E

#22
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2019 kl. 22:44:28
Jag läste faktiskt på om det här för ett par år sedan, och om jag inte minns fel vill jag minnas att jag kom fram till att Fem myror är fler än fyra elefanter såg helt annorlunda ut 1973 - 1974 - det hade en annan struktur där sketcher hade bytt plats och/eller i andra avsnitt än den version vi känner till idag.

Till nästa visningsomgång 1975 - 1977 (sändes även i repris 1978) verkar det som att man har stuvat om och redigerat om programmet, så att saker och ting bytt plats, och förmodligen var det i samband med det som dockorna av någon anledning togs bort.

Sen verkar det ha stuvats om igen och klippts om 1983 till den version som använts vid alla TV-sändningar sedan dess. Senast sändes det väl på Barnkanalen 2013, men jag hoppas att det kommer igen snart.

Sen stuvades och redigerades ju programmet om igen till DVD-utgåvorna, där även en massa material (tyvärr) klippts bort.

Jag vet dock inte om 1973 - 1974 års version innehöll fler inslag/sketcher som klippts bort efter det utöver dockorna, och inte heller vet jag om 1975 - 1977 års version innehöll mer eller mindre än 1983 års version. Jag har tyvärr aldrig sett den ursprungliga versionen från 1973 - 1974, då det var innan jag föddes...
Programmet fanns faktiskt tillgängligt på Barnkanalens Barnplay runt 2016-2017. Senast det sändes på själva kanalen var 2012.

Samma år skrev jag email till SVT att jag ville att dom skulle sända Fem Myror igen och det gjorde dom så (inget skryt) det är nog tack vare mig som det sändes ;)

Daniel Hofverberg

Intressant; tyvärr var jag inte efterklok nog att spara ner det från SVT Play när det väl fanns...

Enligt Svensk Mediedatabas sändes Fem myror är fler än fyra elefanter senast 2013-04-14 på Barnkanalen; förutom att två avsnitt sändes 2015 i samband med Magnus Härenstams bortgång.

Citat från: Erik Friman skrivet 16 januari 2019 kl. 11:26:52
Jag har alla tre senaste VHS-utgåvor distribuerad av Independent Video från 2000. Om inget skiljer så mycket på minuterna och ordningen så bör det vara identiska med DVD-utgåvorna.
Det skiljer sig från de äldre VHS-utgåvorna som från början består sammanlagt åtta med speltid över en timme i varje, distribuerad av Warner Home Video 1982-83 och Kanal 10 1990, och de tre VHS-er som lades tillsammans med alla åtta, distribuerad av Pickwick Video och Carlton Video runt 90-talet.
Jag tror också att de senaste VHS-utgåvorna är 100% identiska med DVD-utgåvorna.

De äldre VHS-utgåvorna har jag aldrig sett, så jag har ingen aning hur de såg ut, men det är mycket möjligt att dessa kan ha varit "omstuvade" ännu en gång...

Det är förvånansvärt varför just den här serien har behandlats så pass styvmoderligt, som trots att den sänts ofta och väl, verkar finnas i hur många omredigerade versioner som helst...

Erik Friman

Jag har fått svaret från SVT:

CitatHej igen, Erik!

Nu har jag kunnat göra en del efterforskningar och har funnit följande:

De första fem avsnitten av "Fem myror är fler än fyra elefanter" visades från den 19 till den 23 november 1973. Då var mycket riktigt Knysten och Fräs med och i "Röster i Radio-TV:s" artikel lyftes de fram ordentligt.

Från den 7 till den 11 januari och från den 21 till den 25 januari samt från den 4 till den 8 februari 1974 visades tio nya avsnitt, blandade med de fem från november 1973. Här kom man alltså upp i 15 avsnitt totalt och här var fortfarande Knysten och Fräs med.

Sedan dröjde det ett år, till den 15 februari 1975. Då kom 15 nya avsnitt, men istället för fem avsnitt från måndag till fredag visades nu ett avsnitt i veckan på lördagar. Detta ledde till att dessa tog hela våren att visa - sista avsnittet visades den 24 maj. Här verkar dock Knysten och Fräs ha varit bortrensade, men nu hade man alltså kommit upp i totalt 30 avsnitt.

Till julkalendern 1977 spelade man in nya scener enbart med lucköppningen, men i övrigt tog man material från de 30 avsnitten som hade visats 1973, 1974 och 1975. Här hade man dock bara klippt ut de delar man ville ha till julkalendern och Knysten och Fräs förekom inte här.

Från den 10 september 1978 till den 1 april 1979 visades de 30 "originalavsnitten" i repris och var, enligt vad jag har kunnat finna, var de oklippta, d.v.s. utan ändringar från originalvisningarna.

Från den 26 augusti 1984 till den 9 juni 1985 visades serien igen, men denna gång "nyredigerad". Huruvida de var omstuvade eller inte är svårt att säga, men Knysten och Fräs var nu borttagna. Det är denna version som har visats då och då sedan dess och som finns utgiven på DVD. Det märkliga är dock att avsnitten alltid verkar ha varit 30 minuter, både på 70- och 80-talet. På 70-talet blev det ju totalt 30 avsnitt, medan den "nyredigerade" version från 1984 bestod av 40 avsnitt. När nu Knysten och Fräs var bortklippta borde det ju ha tillkommit något, för att kunna fylla de bortklippta minuterna och dessutom bli tio avsnitt till. Jag har dock inte lyckats utröna vad som kan ha tillkommit 1984.

Originalversionen av serien består då av sammanlagt 30 avsnitt med de 15 första från 1973-1974 med dockorna Knysten och Fräs, och de 15 sista utan dockorna från 1975. Om det verkar stämma att just denna originalversion hade gått några antal repriser utan något nyredigerad version förrän den gjordes från och med 1983-1984.

Svingo

Intressant det här. Jag såg julkalendern och sändningen 1978, och lärde mig då att läsa tydligen, men eftersom jag bara var 5 år kommer jag egentligen inte ihåg ett skvatt av hur serien såg ut då.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2019 kl. 21:25:02
Intressant; tyvärr var jag inte efterklok nog att spara ner det från SVT Play när det väl fanns...

Jag sparade (som sagt tidigare), år 2017, ner avsnitt 1-40, _trodde jag_, men jag verkar sakna avsnitt 19-20 och kanske kommer det aldrig upp igen på SVT Play. Extremt frustrerande, då barnen precis har börjat titta på serien igen. Suck. Får väl leta upp vilka bokstäver som saknas och sätta in från, tja, julkalendern på den skiva barnen ser. (Japp, jag är stofil och lägger ut sakerna på skiva ganska ofta, får plats med det mesta på Bluray)

Finns det någon som mot förmodan har avsnitt 19-20 till övers?

Tycker nog att denna kulturjuvel borde ligga ständigt på Öppet arkiv.

Lilla My

#26
Citat från: Svingo skrivet 14 oktober 2019 kl. 17:57:48
Finns det någon som mot förmodan har avsnitt 19-20 till övers?

Hela kalendern ligger ute på Öppet Arkiv fortfarande om det är dem avsnitten du vill ha :) : https://www.oppetarkiv.se/video/1129490/julkalendern-fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-avsnitt-19-av-28

Andra visningar av Fem Myror har jag personligen faktiskt inte sett på Öppet Arkiv? Känns som jag missat något. Har sett några avsnitt random visade på Barnkanalen (och därigenom repris via SVT play) men på ÖA har jag bara sett själva julkalendern.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2019 kl. 21:25:02
De äldre VHS-utgåvorna har jag aldrig sett, så jag har ingen aning hur de såg ut, men det är mycket möjligt att dessa kan ha varit "omstuvade" ännu en gång...

VHS'erna från när jag var liten (90-tal) hade inga "Vera, Ellen & Cecilia"-animationer som julkalendern har. Dessutom fattas en hel del scener som finns med i kalendern som jag aldrig har sett förut, men som sagt fanns där istället en hel del scener som fattas från kalender-boxen och som generellt verkar svåra att få tag i nu förtiden (bl.a. Jaffy-glassen, magiska P-brunnen och den här;
https://youtu.be/cmH8smAiBHY ).

MOA

Var finns sketcherna där Brasse bakar sockerkaka & där Brasse spelar partymusik på radion?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 22 april 2022 kl. 21:23:29
Var finns sketcherna där Brasse bakar sockerkaka & där Brasse spelar partymusik på radion?

Det sistnämnda förstod jag inte riktigt vad du menade.

Men den förstnämnda finns iallafall på SVT Öppet Arkiv!  :) ( det är avsnitt 5. Bokstaven Ö )

Steffan Rudvall

#29
Hur ligger det till med den här serien egentligen? Jag har förstått att det ska finnas en ursprunglig serie och en julkalender och sen en blandning av dessa två...