Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tidlös prinsessa - Find Me in Paris

Startat av Anders M Olsson, 5 oktober 2019 kl. 20:24:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Tack för batchfilen och länken - att kolla på australiensiska ABCs webbsida hade jag inte ens en tanke på... Mycket trevligt att äntligen få en chans att se den tredje säsongen, efter den väldigt spännande cliff-hangern i slutet av säsong 2. :)

Jag hade i och för sig föredragit att se säsongen med svensk dubbning, när man nu sett säsong 1 och 2 med svenskt tal, men vem vet om och när SVT tänker sända säsong 3 - de verkar ju minsann oftast inte vara världens snabbaste... :( Så för att inte hinna glömma bort hur säsong 2 slutade, så är det väl bäst att hålla sig till godo med engelskspråkig originalversion.

Lite synd dock att inte de 6 sista avsnitten hade engelska undertexter, då jag brukar föredra att ha sådana påslagna om inte svensk/norsk/dansk text finns att tillgå. :(

Jag kunde i alla fall ladda hem alla 26 avsnitten utan problem med hjälp av youtube-dl. Lite underligt att man inte behöver VPN för att ladda hem via youtube-dl utan bara för uppspelning via webben - det har jag stött på förut med andra sidor, men jag förstår inte riktigt hur det går till som...

Anders M Olsson

#46
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2020 kl. 11:58:01
Lite synd dock att inte de 6 sista avsnitten hade engelska undertexter, då jag brukar föredra att ha sådana påslagna om inte svensk/norsk/dansk text finns att tillgå. :(

Jag håller med. Här kommer ytterligare en batchfil som laddar ner engelska undertexter till alla 26 avsnitten i säsong 3 från Hulu. Man behöver varken VPN eller konto på Hulu för att hämta undertexterna. De nedladdade filerna är i WebVTT-format, men går att konvertera till srt med batchfunktionen i Subtitle Edit (Tools / Batch convert).

Det är inte samma transkription som den australiensiska. Tyvärr synkar inte de här undertexterna "rakt upp och ner" till den australiensiska versionen. Det beror på att Hulu har lagt till några sekunders extra förtexter där det står "Hulu Presents" och "a Hulu ORIGINAL" innan själva avsnittet börjar. Dessutom har de två sekunders svart på ett par ställen i varje avsnitt. Det är plats för reklamavbrott för dem som abonnerar på den billiga versionen av Hulu. Men det bör gå att fixa, t.ex. med Subtitle Edit.

Obs: Den första versionen av den här batchfilen försökte att automatiskt konvertera texterna till .srt, men flera av .srt-filerna blev trunkerade. Version 2 som jag har laddat upp nu hämtar bara undertexterna som .vtt-filer, sen får man själv konvertera dem om så önskas.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket. Synd att de inte går att använda rakt av, men det går ju som sagt att synka om och fixa till. Att allting blivit förskjutet i och med den extra skylten i början är ju inga problem att automatiskt fixa till, men nedtoningarna till svart för reklam är ju lite värre; då jag gissar att de inte lär vara på samma position i varje avsnitt...

Om någon är intresserad av att se säsong 1 i originalversion, så såg jag förresten att säsong 1 också finns på ABCs webbsida och går att ta ned med youtube-dl även utan australiensisk IP-adress.

Skicka bara in direktadressen till youtube-dl, som man enklast får via "Share"-länken. Det här är exempelvis avsnitt 4:
https://iview.abc.net.au/show/find-me-in-paris/series/1/video/ZW1034A004S00

Ändra bara 04 till avsnittsnumret du vill ta ned, från 01 till 26. :)

Även med säsong 1 är det tyvärr lite inkonsekvent med den engelska textningen, som finns till de flesta avsnitt men inte riktigt alla. :(

Anders M Olsson

#48
Find Me in Paris säsong 3 börjar på tysk TV den 28 november och på norsk TV till jul.

Ännu inga nyheter om finsk TV som kanske är det mest intressanta stället för oss eftersom de brukar visa serien i full HD med engelskt tal och bara en ganska oförarglig kanallogga i form av ett "vattenmärke" i övre vänstra hörnet.

Australisk TV kör en reprisomgång av tredje säsongen, och avsnitten 1-19 finns just nu på webben, se ovan. Batchfilen som tankar ner hela tredje säsongen bör fortfarande fungera, även utan VPN.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2020 kl. 11:58:01
Lite synd dock att inte de 6 sista avsnitten hade engelska undertexter, då jag brukar föredra att ha sådana påslagna om inte svensk/norsk/dansk text finns att tillgå. :(

Avsnitten 21 och 22 finns nu med engelsk textning på ABC i Australien.

Förmodligen hade de väl helt enkelt inte hunnit få de sista sex avsnitten textade till första visningen, men nu när de repriserar hela säsongen är texterna klara.

Även avsnitten 23 - 26 kommer antagligen att ha texter när de läggs upp inom de närmaste dagarna.

Anders M Olsson

#50
Hela tredje säsongen av Tidlös prinsessa / Find Me in Paris finns nu upplagd på det australiensiska tv-bolaget ABCs playtjänst, inklusive undertexter på engelska.

Passa på att tanka ner avsnitten innan de börjar försvinna igen!

Bifogade batchfiler tankar ner alla avsnitt i första och tredje säsongen i den mån de finns upplagda, och man behöver ingen VPN. Dock behöver man youtube-dl!

(Om nerladdningen skulle stanna upp är det bara att avbryta, radera det avsnitt som inte laddats ner helt, och starta om batchfilen. Avsnitt som redan är nerladdade hoppas automatiskt över.)

Första säsongens avsnitt 21-24 finns inte tillgängliga just nu, men de kommer nog upp inom de närmaste dagarna.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för batchfilen, och trevligt att ABCs playtjänst har löst problemet så att alla säsong 3-avsnitt nu har undertexter. :) Lite skillnad från vissa kanaler och tjänster i Skandinavien, som inte brukar vara alltför hjälpsamma med att lösa problem som dyker upp...

Helst hade jag förstås sett att SVT kunnat börja sända säsong 3, så man kunnat se även den med svenskt tal när man nu vant vid vid den svenska dubbningen för säsong 1 och 2 - men tyvärr verkar det som att vi får se oss om i stjärnorna efter svenska sändningar av den tredje säsongen inom den närmaste tiden... :(

Anders M Olsson

#52
Australisk TV har nu börjat sända 2:a säsongen samtidigt som de flesta avsnitten ur 1:a och 3:e säsongen har försvunnit från deras playtjänst.

Jag bifogar en batchfil för att ladda ner 2:a säsongen, eller i alla fall så långt de har kommit med att lägga upp avsnitten. Man behöver ingen VPN för att ladda ner avsnitten, däremot måste man ha VPN till Australien om man vill se dem direkt på webben.

Tysk TV (ZDF) har just nu samtliga avsnitt från alla tre säsongerna på sin playtjänst. Då är de naturligtvis dubbade till tyska och med speciella förtexter för den tyska publiken:
https://www.zdf.de/kinder/find-me-in-paris

Norsk TV (NRK) har förberett en sida för 3:e säsongen, men där finns ännu inga avsnitt att se (eller ladda ner):
https://tv.nrk.no/serie/finn-meg-i-paris/sesong/3

Ännu inga nyheter från finsk TV (YLE), vilket är lite märkligt eftersom de var så snabba att lägga upp 2:a säsongen i fjol höstas:
https://arenan.yle.fi/1-4406077

Anders M Olsson

I dag har NRK lagt upp första avsnittet i tredje säsongen, och de kommande veckorna kommer de att lägga upp ett nytt avsnitt varje dag.

https://tv.nrk.no/serie/finn-meg-i-paris

Hela första och andra säsongerna finns också på deras playtjänst. Första säsongen kommer att finnas där till den 15 januari och andra säsongen hela våren till den 16 maj.

Allt är naturligtvis dubbat till norska, och man behöver VPN till Norge för att komma åt avsnitten. (Såvida man inte befinner sig i Norge eller har norskt Bank-ID.)

Daniel Hofverberg

Trevligt att NRK har börjat sända säsong 3. Jag hoppas att SVT också börjar sända säsong 3 snart, men tyvärr befarar jag att så inte kommer bli fallet... :(

Intressant att notera är också att C More sedan några dagar tillbaka precis har släppt hela säsong 1 av Tidlös prinsessa, men mig veterligen bara på streamingtjänsten (inte på C Mores linjära kanaler). Trevligt att fler kan få en chans att se serien, genom att den äntligen finns tillgänglig en längre tid än bara de veckor/månader som SVT Play brukar ha lagt ut varje avsnitt. Som alltid med streamingtjänster kan man ju förvisso inte veta hur länge något finns kvar, men det bör ju med all säkerhet röra sig om längre tid än dubbade serier brukar finnas ute på SVT Play i alla fall. :)

Det intressanta i sammanhanget är att serien på C More har både svenskt, norskt, danskt och "finskt" ljudspår som man kan välja mellan (men tyvärr inga undertexter alls) - fast det är dock en sanning med modifikation, för väljer man finska får man i själva verket engelskt originaltal (utan text). Oklart varför ljudspåret ändå är döpt till "Finska", och jag förstår inte riktigt varför det inte finns någon finsk textning på C More när nu serien inte dubbats till finska...

Hursomhelst ändå trevligt att för första gången i Sverige och Norge kunna se serien i engelskspråkig originalversion (utan att behöva gå via utländska tjänster).

Tyvärr saknas helt dubbcredits på C More, men utifrån en snabbtitt verkar det svenska ljudspåret innehålla samma dubbning som på SVT och det norska ljudspåret verkar innehålla samma norska dubbning som på NRK. Då återstår frågan om varifrån den danska dubbningen på C More egentligen kommer...? Har serien sänts på danska DR vid något tillfälle, eller var kommer den dubben ifrån?

Säsong 2 av Tidlös prinsessa kommer tydligen att släppas på C More den 29 januari, enligt den pressrelease som TV4 nyligen skickat ut. :)

Man kan onekligen undra hur C More kommer att göra med säsong 3...? Kommer den också komma inom kort, även om den säsongen inte hunnit sändas på SVT, eller kommer C More nöja sig med de två första säsongerna?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 01:11:47
Då återstår frågan om varifrån den danska dubbningen på C More egentligen kommer...? Har serien sänts på danska DR vid något tillfälle, eller var kommer den dubben ifrån?

Jag tror inte att DR har visat Find mig i Paris, men Nickelodeon har visat första säsongen med dansk dubbning. Första säsongens första avsnitt ligger fortfarande kvar på Nickelodeons danska webbsajt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 december 2020 kl. 11:45:17
Jag tror inte att DR har visat Find mig i Paris, men Nickelodeon har visat första säsongen med dansk dubbning. Första säsongens första avsnitt ligger fortfarande kvar på Nickelodeons danska webbsajt.
Då är frågan om det är Nickelodeon som har beställt den danska dubbningen, eller om de köpt in den färdig från annat håll...?

Under förutsättning att det nu är samma danska dubbning på C More som på Nickelodeon, vilket jag inte har jämfört...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 01:11:47
Säsong 2 av Tidlös prinsessa kommer tydligen att släppas på C More den 29 januari, enligt den pressrelease som TV4 nyligen skickat ut. :)

Man kan onekligen undra hur C More kommer att göra med säsong 3...? Kommer den också komma inom kort, även om den säsongen inte hunnit sändas på SVT, eller kommer C More nöja sig med de två första säsongerna?

Vad jag kan se (utan att ha något abonnemang) har C More de två första säsongerna med svenskt, danskt och norskt tal. Dock ingen säsong 3 ännu så länge.

Finska YLE verkar (ännu?) inte ha visat tredje säsongen, trots att de var så tidiga med andra säsongen redan hösten 2019.

SVT började i söndags med en ny reprisomgång av första säsongen, ett avsnitt om dagen. Andra säsongen följer med början den 2 april. Det är väl inte troligt att de kommer att visa tredje säsongen i den här omgången, utan i bästa fall till hösten.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 mars 2021 kl. 17:01:32
SVT började i söndags med en ny reprisomgång av första säsongen, ett avsnitt om dagen. Andra säsongen följer med början den 2 april. Det är väl inte troligt att de kommer att visa tredje säsongen i den här omgången, utan i bästa fall till hösten.

Ibland är det väldigt trevligt att man har fel! :)

SVT börjar visa tredje säsongen av Tidlös prinsessa den 28 april!

Just nu finns nästan hela första säsongen på SVT Play och kommer att ligga kvar där till 1 maj. Så den som inte redan har sett serien har en gyllne chans att se den från början.

Daniel Hofverberg

Wow! Det var mycket glädjande nyheter att SVT äntligen ska börja sända säsong 3 - det var verkligen inte en sekund för tidigt...! :)

Precis när jag nästan gett upp hoppet om att SVT skulle köpa in den tredje säsongen, så överraskar de mig...