Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SF Anytime

Startat av moviefan, 22 september 2023 kl. 21:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Har ni köpt/hyrt film via SF Anytime ?  Jag har köpt en del filmer, bla Babe och Min bäste väns brölop.

Lillefot

Inte själv, däremot gjorde en av lärarna på Marieborg det en decemberdag. De hyrde då Home Alone som vi i klassen fick se. Det en riktigt rolig film.

Däremot har jag hyrt filmer på både Viaplay samt iTunes, då blev det Ant-Man respektive Clash of the Titans (2010). Den ena ville jag se igenom då jag var inne i en Marvel-fas, och den andra såg jag som del av en uppsats som jag skulle skriva 2021.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Jabberjaw

Citat från: moviefan skrivet 22 september 2023 kl. 21:42:37Har ni köpt/hyrt film via SF Anytime ?  Jag har köpt en del filmer, bla Babe och Min bäste väns brölop.
Nej men jag höll på hyra en film där en gång för 59kr.... När jag insåg att filmen fanns på HBO för typ 89kr :(

Fattar inte hur det ens skall vara ok att "hyra" en film på en sån här tjänst eller köpa digitalt. Det blir ju lite komiskt när det finns streaming tjänster som har samma film plus ytterligare hundratals för 30kr mer. ::)

Omständigheterna kring att jag nästan hyrde filmen var att jag hade dambesök och vi ville se just den filmen där och då. Blev ett abonnemang istället i en månad.

moviefan

Kommer nog bara köpa filmer på SF Anytime, framöver.  

Anders M Olsson

SF Anytime finns som de flesta säkert vet i Sverige, Danmark, Norge och Finland, men utbudet kan skilja sig något mellan länderna. Jag var intresserad av en serie som bara finns på deras sajt i Danmark, inte på den svenska, så jag räknade med att de skulle ha spärrar mot att jag som svensk handlar där.

Det var inga problem att logga in på den danska sajten med mitt svenska användar-id, men när jag klickade på "köp" fick jag ett felmeddelande om att serien av rättighetsskäl bara var tillgänglig i Danmark.

Till min stora förvåning var det väldigt enkelt att komma runt. Jag behövde bara koppla upp mig med VPN mot Danmark, sen gick det galant att köpa serien. Det var inte ens något problem att betala med mitt svenska kreditkort.

När jag sen kopplade upp mig mot SF Anytimes svenska sajt fanns den köpta serien där, med svenska undertexter och allt. Så jag behöver inte använda VPN när jag tittar på serien. Det behövdes bara under själva köpet. Ibland är saker enklare än man tror! :)

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 september 2023 kl. 21:52:33Fattar inte hur det ens skall vara ok att "hyra" en film på en sån här tjänst eller köpa digitalt. Det blir ju lite komiskt när det finns streaming tjänster som har samma film plus ytterligare hundratals för 30kr mer. ::)
Ja, det kan förstås hända ibland att filmer man vill se både finns på köp/hyrtjänster och på abonnemangstjänster.

Det finns naturligtvis en oerhörd massa film på abonnemangstjänsterna, men frågan är om det är just de filmerna man helst av allt vill se? Om man bara vill se film i största allmänhet utan att leta efter specifika titlar kan man säkert få sitt lystmäte den vägen till ett billigt pris.

Själv brukar jag vara ganska kräsen, och leta efter specifika titlar. Då brukar det sällan vara sånt som är inkluderat i olika abonnemang, utan mera troligt finns det bara som digitala köp- eller hyrfilmer.

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2024 kl. 16:09:01SF Anytime finns som de flesta säkert vet i Sverige, Danmark, Norge och Finland, men utbudet kan skilja sig något mellan länderna. Jag var intresserad av en serie som bara finns på deras sajt i Danmark, inte på den svenska, så jag räknade med att de skulle ha spärrar mot att jag som svensk handlar där.

Det var inga problem att logga in på den danska sajten med mitt svenska användar-id, men när jag klickade på "köp" fick jag ett felmeddelande om att serien av rättighetsskäl bara var tillgänglig i Danmark.

Till min stora förvåning var det väldigt enkelt att komma runt. Jag behövde bara koppla upp mig med VPN mot Danmark, sen gick det galant att köpa serien. Det var inte ens något problem att betala med mitt svenska kreditkort.

När jag sen kopplade upp mig mot SF Anytimes svenska sajt fanns den köpta serien där, med svenska undertexter och allt. Så jag behöver inte använda VPN när jag tittar på serien. Det behövdes bara under själva köpet. Ibland är saker enklare än man tror! :)
Intressant, normalt sett brukar såna spärrar även inkludera landet på betalkorten. Så att få höra att så inte är fallet hos de var glatt överraskande.

Risken finns förstås att de inför det senare om de själva sen får reda på det, men förhoppningsvis sker det inte.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2024 kl. 16:09:01SF Anytime finns som de flesta säkert vet i Sverige, Danmark, Norge och Finland, men utbudet kan skilja sig något mellan länderna. Jag var intresserad av en serie som bara finns på deras sajt i Danmark, inte på den svenska, så jag räknade med att de skulle ha spärrar mot att jag som svensk handlar där.

Vad Var det för serie?  ;D

Daniel Hofverberg

Tack för informationen - mycket intressant och tacksamt att det gick så pass enkelt att komma runt.

Så kontentan var alltså att ansluta med dansk VPN, logga in på den danska sidan, köpa serien/filmen med vanliga betalmetoder och sen koppla från VPN - och då finns den köpta serien/filmen tillgänglig utan VPN från den svenska sidan?

Nu har jag nämligen också hamnat i sitsen att jag vill köpa något som bara finns tillgängligt i Danmark, så jag vill dubbelkolla innan så att jag inte gör fel...

Av ren nyfikenhet, vad är det för serie du har köpt?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2024 kl. 14:22:12Så kontentan var alltså att ansluta med dansk VPN, logga in på den danska sidan, köpa serien/filmen med vanliga betalmetoder och sen koppla från VPN - och då finns den köpta serien/filmen tillgänglig utan VPN från den svenska sidan?
Ja, precis så.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2024 kl. 14:22:12Av ren nyfikenhet, vad är det för serie du har köpt?
Matador. Ja, jag vet att den finns att se gratis på dr.dk/drtv/, men då får man inte svenska undertexter. För min egen del hade det gått bra med de danska, men i det här fallet var det till en vän som ville se den, och hon förstår inte ett ord danska.

Dessutom slipper man DRs kanallogga om man köper serien på SF Anytime. (Nu såg jag att de faktiskt har ändrat loggan nyligen, så att den bara visas under några sekunder i början av varje avsnitt.)

Vad är det för serie som du själv tänker köpa?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 september 2024 kl. 16:32:22Matador. Ja, jag vet att den finns att se gratis på dr.dk/drtv/, men då får man inte svenska undertexter. För min egen del hade det gått bra med de danska, men i det här fallet var det till en vän som ville se den, och hon förstår inte ett ord danska.

Dessutom slipper man DRs kanallogga om man köper serien på SF Anytime. (Nu såg jag att de faktiskt har ändrat loggan nyligen, så att den bara visas under några sekunder i början av varje avsnitt.)

Vad är det för serie som du själv tänker köpa?
Faktiskt precis samma serie. Great minds think alike... ;)

Jag klarar mig också hyfsat med dansk text (utan text hade jag däremot varit chanslös), men då skulle ingen vilja se med mig - ingen i min bekantskapskrets skulle ens ämna till att se något som inte har svensk text...
(Vid Onlinepasset för Göteborgs filmfestival varje år blir det här påtagligt, då jag ofta får lov att se filmerna själv; då många filmer som visas på festivalen bara har engelsk text och något annat än svenska som talat språk)