Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Varför använder vissa artister autotune nuförtiden?

Startat av E, 20 december 2019 kl. 18:30:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Jag har märkt att en del artister som till exempel Celine Dion, Madonna, Britney Spears, Cher mfl använder autotune nuförtiden när dom släpper nya låtar eller uppträder nuförtiden. Men varför gör dom det, är det för att dom inte kan sjunga längre eller vad är grejen

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 20 december 2019 kl. 18:30:50
Jag har märkt att en del artister som till exempel Celine Dion, Madonna, Britney Spears, Cher mfl använder autotune nuförtiden när dom släpper nya låtar eller uppträder nuförtiden. Men varför gör dom det, är det för att dom inte kan sjunga längre eller vad är grejen

Dem kanske är hesa.  :P

Lilla My

Kan säga att alla artister använder mer eller mindre autotune i sina proffesionella inspelningar nuförtiden, för att ge högsta kvalité på sin musik.

E

Citat från: Lilla My skrivet 20 december 2019 kl. 19:43:01
Kan säga att alla artister använder mer eller mindre autotune i sina proffesionella inspelningar nuförtiden, för att ge högsta kvalité på sin musik.
Hur vet du det ???

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 20 december 2019 kl. 20:53:09
Hur vet du det ???

Känner folk som jobbar inom musikbranschen. Trodde det var allmän kunskap att allting autotunas i större inspelningar för att korrigera och göra låten perfekt.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 20 december 2019 kl. 20:57:18
Känner folk som jobbar inom musikbranschen. Trodde det var allmän kunskap att allting autotunas i större inspelningar för att korrigera och göra låten perfekt.

Ja man vill ju ha låtarna i så bra slag som möjligt ju. Att man ska höra det i bakground så att säga.  8)

Lilla My

Autotune hörs bara tydligt om personen i fråga faktiskt sjunger i fel tonart. Oftast är korrigeringarna så minimala att man inte hör dem på direkten, förhoppningsvis inte alls.

Lilla My

Här är en video som en av mina favorit-Youtubare gjorde för snart ett år sedan om just autotune, om någon är intresserad -
https://www.youtube.com/watch?v=kuxWXYz6sRo