Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juli 2019 kl. 19:52:44
Här kommer nästa del med Nalle  Puh karaktärer (8/9);

Sorken;

Nästa person är den flitige, grävande, dynamittokige Sorken...

(värt att nämna att han genom åren också kallats Dumbom, Mulle Mullvad och Grävling)

I original har Sorken spelats av Howard Morris 1966-1974 och Michael Gough sedan 1988... (dock verkar karaktären inte ha synts till på senare år)

Till skillnad från övriga Nalle Puh karaktärer (dvs, av de som skapades på 1960-talet) så var Sorken inte med i boken, vilket han refererade i den ursprungliga kortfilm där han framträdde...

Hans Lindgren;

I samtliga dubbningar gjorda 1966-2005 så har Sorken spelats av den sedan 2012 bortgångne Hans Lindgren...

Hans Lindgren gör en mycket bra tolkning som Sorken och fungerar mycket bättre där än som Kanin som han också spelade i de ursprungliga kortfilmdubbningarna (iallafall enligt min åsikt), inlevelsen är bra, röstlikheten med originalet och röstkaraktären likaså... (då Hans Lindgren är den jag är uppväxt med så föredrar jag honom överlägset)

(värt att nämna att originalrösten pratar med någon form av läspning, men hur mycket Hans Lindgren läspar varierar mellan produktionerna, dock är det inga problem alls för mig)

Ulf Peder Johansson;

I musiksagan Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1987 så spelas Sorken av KM Studio veteranen Ulf Peder Johansson...

Personligen anser jag Ulf Peder Johansson vara den svagaste i rollen, han är inte nämnvärt lik Sorkens speciella röst och röstkaraktären behålls inte heller, dock har Sorken bara ett fåtal repliker här, så här spelar det inte så stor roll... (annars är Ulf utan tvekan en skicklig och talangfull skådespelare och har gjort många bra roller, som exempelvis i Mupparnas Julsaga, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Ett Småkryps Liv, osv.)

Gunnar Uddén;

I datorspelet Nalle Puh Skolstart 2000 så spelas Sorken av Gunnar Uddén (som i samma franchise spelade Uggla på den tiden)

(Hans Lindgren var dock fortfarande aktiv på den tiden, så han måste ha haft förhinder av någon anledning, dock har Sorken bara två repliker i spelet)

Nu är inte Gunnar Uddén direkt den jag vill höra som Sorken, men jag måste ändå medge att han gör en helt okej insats, han liknar originalrösten och karaktärens andemening någorlunda bra, här förekommer också de tidigare nämnda läspningarna, som sagt är han helt okej och fullt godkänd, men absolut inte bäst...

Bert-Åke Varg;

I serien Små Äventyr med Nalle Puh 2011-2012 (alltså innan Hans Lindgren gick bort november 2012) så spelas Sorken av Bert-Åke Varg som tog över efter att Hans Lindgren vid det årtiondet hade blivit dement...

Då jag ännu inte har hört Bert-Åke Vargs insats som Sorken kan jag inte uttala mig om hur han är i rollen, men personligen hade jag hellre castat honom som Uggla, vilket också hade varit en fin homage till hans insats som Ugglan Helge i serien "Från A Till Ö" som ursprungligen visades 1974-1975...

Om någon råkar ha ett ljudklipp med Bert-Åke Varg som Sorken är det bara att hojta till!

Såhär blir alltså min lista;
1. Hans Lindgren
2. Gunnar Uddén
3. Ulf Peder Johansson

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Har inte Claes Ljungmark också spelat Sorken vid något tillfälle?^^  8)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 23 juli 2019 kl. 01:18:06
Varför heter dem krigsfilmerna och vem är denna karaktären hittar ingenting när jag googlar. Vad heter han i originalnamn och i vilken film medverkar han i?^^

Krigsfilmerna är ett samtligsnamn för de filmer som kom ut 1943-1949 (dvs, de som hade premiär mellan Bambi och Askungen) och de kallas så just för att de producerades under Andra Världskriget (som varade 1939-1945), dessutom skiljer de sig kraftigt från de flesta andra Disneyklassikerna genom att de - istället för långfilmer - endast är episodfilmer med en samling kortfilmer, som faktiskt lanserats som separata kortfilmer, de var heller inte alls i närheten av lika populära eller kända i samma utsträckning som de filmer som kom ut både före och efter dem...

Krigsfilmerna består av följande Disneyklassiker som kom ut under 1940-talet;
- Saludos Amigos (1943)
- Tre Caballeros (1944)
- Make Mine Music (1946)
- Pank och Fågelfri (1947)
- Melody Time (1948)
- Herr Ichabod och Herr Paddas Äventyr (1949)

Samt;
- Sången om Södern (1946)
- Det Svarta Fåret (1948)

Det engelska namnet för Johnny Äpplefrö är Johnny Appleseed och han medverkar i filmen Melody Time!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 23 juli 2019 kl. 02:19:50
Har inte Claes Ljungmark också spelat Sorken vid något tillfälle?^^  8)

Nej, det har han inte!

Du kanske tänker på Bäver i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh? (jag kommer till de karaktärerna senare vid TV-serierna och även vid Nya Äventyr med Nalle Puh)

Värt att nämna att vid Snövit, Askungen, m.fl. så kommer jag endast att bedöma dem från Disneys version!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2019 kl. 08:45:23
Nej, det har han inte!

Du kanske tänker på Bäver i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh? (jag kommer till de karaktärerna senare vid TV-serierna och även vid Nya Äventyr med Nalle Puh)

Värt att nämna att vid Snövit, Askungen, m.fl. så kommer jag endast att bedöma dem från Disneys version!  ;)

Men vadå? Är inte det sorken som dom bara har bytt namn på?^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 23 juli 2019 kl. 14:56:41
Men vadå? Är inte det sorken som dom bara har bytt namn på?^^

Nej, det är en helt annan art och en helt annan karaktär!  ;) (så det gäller inte bara namnet utan även utseendet och arten)

Kolla till exempel på deras svansar och deras färger!  ;) (dessutom så är också Bävern mycket större)

På samma sätt inspirerades Sorken av Bävern i Lady och Lufsen, som också liknar Sorken till utseendet, men som är en helt annan art, har helt andra färger, är mycket större och har också en helt annorlunda svans än Sorken!

Ungefär samma sak är det med exempelvis Baloo & Lille John, Kaa & Sir Väs, Alice & Lena, osv. att de är lika varandra men är inte alls samma karaktär!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2019 kl. 15:37:33
Nej, det är en helt annan art och en helt annan karaktär!  ;) (så det gäller inte bara namnet utan även utseendet och arten)

Kolla till exempel på deras svansar och deras färger!  ;) (dessutom så är också Bävern mycket större)

På samma sätt inspirerades Sorken av Bävern i Lady och Lufsen, som också liknar Sorken till utseendet, men som är en helt annan art, har helt andra färger, är mycket större och har också en helt annorlunda svans än Sorken!

Ungefär samma sak är det med exempelvis Baloo & Lille John, Kaa & Sir Väs, Alice & Lena, osv. att de är lika varandra men är inte alls samma karaktär!  ;)

Fast det mesta av typ Baloo & Lille John, Kaa & Sir Väs, Alice & Lena etc. Dem flesta där är ju lika för att dem är samma djur.
Förutom Alice och Lena som snarare är lika flickor. Men jag har ju aldrig tänkt på detta som att dem skulle vara lika. Vart tycker du det?  ::)

Elios

Hur går det förresten med nästa som är Snövit och de sju dvärgarna?^^  ???

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 juli 2019 kl. 19:12:05
Fast det mesta av typ Baloo & Lille John, Kaa & Sir Väs, Alice & Lena etc. Dem flesta där är ju lika för att dem är samma djur.
Förutom Alice och Lena som snarare är lika flickor. Men jag har ju aldrig tänkt på detta som att dem skulle vara lika. Vart tycker du det?  ::)

Jag ska försöka förklara det;

- Både Alice och Lena är brittiska 12-åriga flickor som i original spelas av Kathryn Beaumont! Dessutom så gjordes också båda filmerna på 1950-talet!

- Både Baloo och Lille John är björnar som har samma röster både på engelska och svenska! (skillnaden är dock att Baloo är en Läppbjörn (Melursus ursinus)* och att Lille John är en Kanelbjörn (Ursus americanus cinnamomum), varav den sistnämnda är en brunfärgad underart till arten Svartbjörn (Ursus americanus americanus)), dessutom så gjordes också båda filmerna i xerography-animation, vilket samtliga Disneyfilmer gjorda 1961-1988 (från Pongo och De 101 Dalmatinerna fram till Oliver och Gänget) har!

- Både Kaa och Sir Väs är skurkaktiga ormar som är gjorda ungefär under samma period (1960 & 1970-talen) (skillnaden är dock att Kaa är en Indisk Pytonorm (Python molurus) (men med hans längd är det lätt att missta honom för en Nätpytonorm (Python reticulatus)*) medan Sir Väs är en Kungspytonorm (Python regius), som är en ganska liten art av pytonorm som bara blir 2 meter)

*I verkligheten blir Läppbjörnen 190 cm lång och väger 190 kg, men Baloo ser ut att vara 250 cm lång och väga 300 kg!

**Jag har läst på Wikipedia osv. att Kaa i Disneys version är en Indisk Pytonorm, en art som bara blir 500 cm lång, men Kaa ser ut att vara minst 50 meter (Nätpytonormen kan bli över 10 meter lång, Grön Anakonda (Eunectes murinus) kan bli 900 cm lång, både Burmesisk Pytonorm (Python bivattitus) och Afrikansk Klippytonorm (Python sebae) kan bli 750 cm långa, Gul Anakonda (Eunectes notaeus) kan bli 300 cm lång, Kungsboaorm (Boa constrictor) kan bli 450 cm lång, osv.)

Citat från: Elios skrivet 28 juli 2019 kl. 19:12:53
Hur går det förresten med nästa som är Snövit och de sju dvärgarna?^^  ???

Oroa dig inte för det, jag lovar att jag kommer att publicera den, jag kan inte säga exakt när ännu... (om allt går som det ska så beräknar jag att karaktärerna publiceras redan i augusti)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2019 kl. 20:29:26
Jag ska försöka förklara det;

- Både Alice och Lena är brittiska 12-åriga flickor som i original spelas av Kathryn Beaumont! Dessutom så gjordes också båda filmerna på 1950-talet!

- Både Baloo och Lille John är björnar som har samma röster både på engelska och svenska! (skillnaden är dock att Baloo är en Läppbjörn (Melursus ursinus)* och att Lille John är en Kanelbjörn (Ursus americanus cinnamomum), varav den sistnämnda är en brunfärgad underart till arten Svartbjörn (Ursus americanus americanus)), dessutom så gjordes också båda filmerna i xerography-animation, vilket samtliga Disneyfilmer gjorda 1961-1988 (från Pongo och De 101 Dalmatinerna fram till Oliver och Gänget) har!

- Både Kaa och Sir Väs är skurkaktiga ormar som är gjorda ungefär under samma period (1960 & 1970-talen) (skillnaden är dock att Kaa är en Indisk Pytonorm (Python molurus) (men med hans längd är det lätt att missta honom för en Nätpytonorm (Python reticulatus)*) medan Sir Väs är en Kungspytonorm (Python regius), som är en ganska liten art av pytonorm som bara blir 2 meter)

*I verkligheten blir Läppbjörnen 190 cm lång och väger 190 kg, men Baloo ser ut att vara 250 cm lång och väga 300 kg!

**Jag har läst på Wikipedia osv. att Kaa i Disneys version är en Indisk Pytonorm, en art som bara blir 500 cm lång, men Kaa ser ut att vara minst 50 meter (Nätpytonormen kan bli över 10 meter lång, Grön Anakonda (Eunectes murinus) kan bli 900 cm lång, både Burmesisk Pytonorm (Python bivattitus) och Afrikansk Klippytonorm (Python sebae) kan bli 750 cm långa, Gul Anakonda (Eunectes notaeus) kan bli 300 cm lång, Kungsboaorm (Boa constrictor) kan bli 450 cm lång, osv.)


All right men då är Baloo en helt annan Björn i Disney remaken. För där sa du att det var en utdöd art.
Men då är väl Lille John den vanligaste björnen antar jag som finns på djurparker och Zoo osv.
Vet du förresten med vad Prins John är för lejon för han ser inte ut som ett vanligt då han inte har någon man.

Det är ju det med Kaa och Sir Väs att båda är ju båda olika sorters pytonormar och det är svårt att se skillnaden på dem förutom att Sir Väs har kläder på sig.

Sedan känner man ju med Alice och Lena att visst två 12-åriga flickor med samma röstskådeslelare kan ju förklara saken att dem är lika men Alice är ju gulhårig (eller ja snarare blond) och Lena är brunett.
Känns dem skulle kunna vara syskon men var inte Alice äldre i Tim Burtons version.
Sen skulle det med kunna vara att Lena och Alice är klasskamrater. :o

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2019 kl. 20:29:26

Oroa dig inte för det, jag lovar att jag kommer att publicera den, jag kan inte säga exakt när ännu... (om allt går som det ska så beräknar jag att karaktärerna publiceras redan i augusti)


När tror du att du har passerat varenda film och karaktär du hade tänkt ta med här?^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 29 juli 2019 kl. 02:17:03
När tror du att du har passerat varenda film och karaktär du hade tänkt ta med här?^^

Det är svårt att säga, men jag TROR att jag kanske blir färdig med Disney-temat i tråden redan nästa år...

Citat från: Elios skrivet 29 juli 2019 kl. 02:16:03
All right men då är Baloo en helt annan Björn i Disney remaken. För där sa du att det var en utdöd art.
Men då är väl Lille John den vanligaste björnen antar jag som finns på djurparker och Zoo osv.
Vet du förresten med vad Prins John är för lejon för han ser inte ut som ett vanligt då han inte har någon man.

Det är ju det med Kaa och Sir Väs att båda är ju båda olika sorters pytonormar och det är svårt att se skillnaden på dem förutom att Sir Väs har kläder på sig.

Sedan känner man ju med Alice och Lena att visst två 12-åriga flickor med samma röstskådeslelare kan ju förklara saken att dem är lika men Alice är ju gulhårig (eller ja snarare blond) och Lena är brunett.
Känns dem skulle kunna vara syskon men var inte Alice äldre i Tim Burtons version.
Sen skulle det med kunna vara att Lena och Alice är klasskamrater. :o

Prins John är den vanliga arten, att han inte har man kan ha att göra med att han är tonåring eller åtminstone tidigt 20-tal år, ungefär som med Kejsare Kuzco som förvisso är människa (förvandlas till lama), men som är en ung kejsare på 18 år, trots allt heter han ju Prins John och är lillebror till Kung Richard!  ;)

Lejonet (Panthera leo) delas dock upp i olika underarter;
- Massaj-Lejon (Panthera leo nubica) = lever vilt i östra Afrika, verkar vara den art som syns mest i Disney-produkter
- Transvaal-Lejon (Panthera leo krugeri) = lever vilt i södra Afrika, verkar vara den art som ses mest i djurparker (har du sett kortfilmen Lambert Det Fårakltiga Lejonet? Den karaktären är av denna underart eftersom Herr Stork ska leverera honom till Sydafrika, men han stannar hos Mamma Får)
- Västafrikanskt Lejon (Panthera leo senegalensis) = lever vilt i västra Afrika, finns bara 250 vilda individer kvar
- Centralafrikanskt Lejon (Panthera leo azandica) = lever vilt i centrala Afrika, finns bara 1 500 vilda individer kvar
- Berberlejon (Panthera leo leo) = utdöd i det vilda, finns endast i vissa djurparker i Morocco och Europa
- Asiatiskt Lejon (Panthera leo persica) = lever vilt i Girskogens nationalpark i norra Indien, finns bara 600 vilda individer kvar
- Kap-Lejon (Panthera leo melanochaita) = utdöd, levde förr i sydligaste Sydafrika, vägde upp till 200 kg

(nu vet jag inte mycket till yttre skillnad på underarterna, men den asiatiska underarten, samt Berber-Lejonet, har iallafall mindre och mörkare man än de afrikanska underarterna)

(värt att nämna att Kongo-Lejonet, Västafrikanska Lejonet och Asiatiska Lejonet är mindre än övriga underarter och väger 190 kg medan de större väger 250 kg)

(den asiatiska underarten har iallafall funnits i Medelhavsländerna, men finns idag bara i Girskogens nationalpark i norra Indien, så om man har sett lejon i exempelvis Herkules så är det alltså just den underarten som det handlar om!)

Det finns åtta björnarter i världen;

>Isbjörn (Ursus americanus);
(den största björnarten av alla, hanen kan bli 300 cm lång och väga 800 kg, lever vilt i norra halvklotet)
uppdelas i två underarter;
- Amerikansk Isbjörn (Ursus americanus americanus) = lever vilt i Kanada, Northwest Territories, Baffinön, Grönland, Svalbard, Ryssland, Labrador, Newfoundland, Quebec, Island och Norge
- Sibirisk Isbjörn (Ursus americanus marinus) = lever vilt i Ryssland, Beauforthavet, Alaska, Berings hav, Kamtjatka, Kurilerna, Ochotska havet och Japan

>Brunbjörn (Ursus arctos);
(den mest utbredda björnarten, lever vilt i Europa, Asien och Nordamerika)
uppdelas i ett flertal underarter;
- Europeisk Brunbjörn (Ursus arctos arctos) = kan bli upp till 250 cm lång och väga ca 300-400 kg
- Grizzlybjörn (Ursus arctos horribilis) = kan bli upp till 250 cm lång och väga 450-550 kg
- Kodiakbjörn (Ursus arctos middendorffi) = kan bli upp till 300 cm lång och väga upp till 800 kg
- Kamtjatkabjörn (Ursus arctos beringianus) = kan bli upp till 280 cm lång och väga upp till 700 kg
- Himalayansk Brunbjörn (Ursus arctos isabellinus) = kan bli upp till 220 cm lång och väga upp till 550 kg
- Ussuri-Brunbjörn (Ursus arctos lasiotus) = kan bli upp till 280 cm lång och väga upp till 650 kg, är mörkbrun, nästan svart
m.fl.

>Svartbjörn (Ursus americanus);
(kan bli upp till 200 cm lång och väga 200-300 kg, lever vilt i Nordamerika)
uppdelas i flera underarter;
- Östlig Svartbjörn (Ursus americanus americanus)
- Florida-Svartbjörn (Ursus americanus floridanus)
- Kalifornisk Svartbjörn (Ursus americanus californiensis)
- Kanelbjörn (Ursus americanus cinnamomum), brunfärgad
- Kermodebjörn (Ursus americanus kermodei), vitfärgad
- Glaciärbjörn (Ursus americanus emmonsii), silverblå
m.fl.

>Kragbjörn (Ursus thibetanus);
(kan bli upp till 200 cm lång och väga upp till200 kg, lever vilt i Kina, Indien, Pakistan, Japan och Korea)
uppdelas i sju underarter;
- Tibetansk Svartbjörn (Ursus thibetanus thibetanus)
- Himalayansk Svartbjörn (Ursus americanus lasiotus)
m.fl.

>Läppbjörn (Melursus ursinus);
(kan bli 190 cm lång och väga 190 kg)
uppdelas i två underarter;
- Indisk Läppbjörn (Melursus ursinus ursinus)
- Lankesisk Läppbjörn (Melursus ursinus inornatus)

>Glasögonbjörn (Tremarctos ornatus);
(kan bli upp till 180 cm lång och väga upp till 180 kg)

>Malajbjörn (Helarctos malayanus);
(den minsta av alla, kan bli 100 cm lång och väga 60 kg)

>Jättepanda (Ailuropoda melaonleuca);
(kan bli upp till 160 cm och väga upp till 140 kg)
uppdelas i två underarter;
- Sichuan-Jättepanda (Ailuropoda melanoleuca melanoleuca) = den vanliga typiska svartvita underarten
- Qinling-Jättepanda (Ailuropoda melanoleuca qinlingensis) = brunfärgad och vit, mindre känd än ovannämnda

Du kanske undrar varför Sir Väs är gul? Jo, det kan jag svara på; han är nämligen en albino-variant av pytonorm, albino betyder att det är em vitfärgad variant av ett djur och eftersom skinnet på ormen blir vitt när det är albino så blir fläckarna gula!

Det finns också svarta varianter av vissa djur och då kallas det melanism, en Panter är alltså en melanistisk Leopard (eller Jaguar)

Många fans klassar Alice och Lena som bästa vänner! (likaväl som att Anna och Rapunzel också skulle kunna vara bästa vänner, likaså Merida & Vaiana, osv.)

E

Detta ämne handlar ju om röster så varför postade du ämnet i Off-Topic

Elios

Jag ser fram emot här när Peter Pan kommer. Men undrar egentligen inte om det är mer rättvist om man dömmer ens röstprestation på fler kategorier. För mig känns det inte som man kan dömma över en pytteliten replik den har det är inte riktigt fair.  :'(

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 19 augusti 2019 kl. 21:35:03
Jag ser fram emot här när Peter Pan kommer. Men undrar egentligen inte om det är mer rättvist om man dömmer ens röstprestation på fler kategorier. För mig känns det inte som man kan dömma över en pytteliten replik den har det är inte riktigt fair.  :'(

Ursäkta att jag frågar, men vad menar du med "om man dömmer ens röstprestation på fler kategorier"?

Jag har valt att inte bedöma Hans Lindgrens insats som Kalle Anka då jag bara hört en yttepytteliten replik vilket inte är tillräckligt för att ge en rättvis bedömning!  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 19 augusti 2019 kl. 21:35:03
Jag ser fram emot här när Peter Pan kommer.

Det kommer, men jag tar det i ordning, så innan jag tar Peter Pan så ska jag först ta i tu med Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Askungen och Alice i Underlandet!  ;)