Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vissa NYA titlar - ingen blu-ray

Startat av Richardo, 13 januari 2018 kl. 16:58:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Är det någon som kan förklara varför vissa nyproducerade titlar, såsom Bamse i tjuvstaden, bara släpps på DVD och inte blu-ray?

Betyder det att DVD-versionen har ljud och bild som motsvarar det som visades på bio?

Svingo

#1
Ok, det här blir lite långt, men det är ju lördag så man har druckit en del kaffe. (sant)

Nej, det kan man sannerligen inte förklara. Inte vettigt åtminstone. Jag tänkte köpa Bamse och Häxans Dotter på bluray, och lade in en bevakning på den. Frågade även kundtjänst, både före och efter DVDns släpp. Men, intet. Oerhört märkligt. Det slutade med att jag fick bränna över filmen på en blurayskiva, då barnen massakrerar DVDer på löpande band. (Blurayskivor håller ju enormt mycket bättre). Barnen får inte använda DVD-original.

(Barnen ser streamade filmer också, men jag (och de) tycker det är väl så roligt med skivor)

Jag antar att DVDer fortfarande, märkligt nog, säljer bättre än blurayskivor. Och att det speciellt gäller barnskivor. Trist. Begriper mig inte på folk som skaffar 50+ tum TV och kopplar upp en DVD-spelare men ingen blurayspelare. Visst, alla filmer finns inte på bluray, och filmer på DVD är ofta (men inte alltid) billigare...men, nej, jag förstår inte. Känner folk som köpt HD-platt-TV för många år sedan, har gott om pengar, och kopplar in sin gamla DVD-spelare med kompositkablage. Varför köper man en platt-TV för 15000 men inte blurayspelare? Det är ju inte som att vanlig TV eller streamade tjänster pressat ens en 4000-kr-TV till gränsen precis. Ok, nu kommer det 4K-material, men det är så dags nu.

Missförstå mig inte, jag är inte prestandanörd, jag har fortfarande min gamla VHS-spelare inkopplad, jag har en 500kr-blurayspelare, etc. Men folk är galna. Jag tycker Nintendo Wii är en trevlig konsoll, exempelvis, och jag har en del kompisar med sådana. Snart sagt varenda en har _inte_ köpt komponentkablar. Så, de köper en Wii för ett par tusen (då), spel för flera tusen, har en TV för bortemot 10000, men lägger inte ett par hundra på kablar som absolut ger klart bättre bild än den medföljande skiten som Nintendo (obegripligt nog) skickade med och som endast duger till gammeldags CRT-tjock-TV.

Vill passa på att ge en känga till elektronikkedjorna. Varje gång jag köpt TV, åt mig själv eller varit med när kompisar köpt, så har de försökt sälja på mig abonnemang på ditten eller datten, försäkringar, surroundsystem, och jag vet inte allt. Säkert bra, men inget jag behöver. Elgiganten ville sälja en 600kr HDMI-kabel till TV-boxen jag skulle skaffa abonnemang på, eller hur det nu var. Galet. Däremot har _ingen_ föreslagit, eller ens frågat, om jag har en Blurayspelare. Idag kanske jag kan förstå det, men inte 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, ja, ni förstår. Har varit och letat en 4K-tv, inte åt mig själv men åt familjemedlem. Blir erbjuden Netflix, etc, men det givna valet för en kanon-TV ska såklart vara 4K-bluray men det har ingen föreslagit att jag ska köpa. Suck.  Optiska skivor är på väg att dö sotdöden tyvärr, vilket är synd för de är fortfarande bäst. Någon kamrat undrade smått skadeglatt om jag som köpte Bluray 2010 inte ångrar mig nu. Öh, varför då? Jag har ju sett bra kvalitet på skiva och enda anledningen till att han också gjort det är att han tankat blurayrippar, det är sannerligen inte streamad kvalitet eller DVDer han sett på.

Daniel Hofverberg

Det enkla svaret är nog, som alltid: pengar; tyvärr...

Att mastra och pressa Blu-Ray-skivor kostar betydligt mer än att mastra och pressa DVD, och vid smalare filmer anser nog inte filmbolagen att Blu-Ray-utgåvor kommer att sälja tillräckligt bra för att våga ta den ekonomiska risken. Ibland är det nog förståeligt, men ibland tycker jag att filmbolagen är lite väl fega när det gäller nya releaser.

Vid de två Bamse-filmerna misstänker jag tyvärr att Nordisk Film helt enkelt resonerar så att de filmerna främst riktar sig till barn, och att de flesta barn förmodligen inte bryr sig om kvalitetsskillnaden mellan DVD och Blu-Ray... Således inte värt att lägga ner de extra kostnaderna på pressning av Blu-Ray... :(

Dessutom är det ju inte alla som har Blu-Ray än och fler som kan spela DVD, varför man fortfarande inte kan ämna till att bara släppa filmer på Blu-Ray och inte på DVD. Därför blir det ju alltså mer än dubbel kostnad med Blu-Ray och DVD jämfört med enbart DVD.

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 16:58:50
Betyder det att DVD-versionen har ljud och bild som motsvarar det som visades på bio?
Nej, definitivt inte. Biovisningar har en bildkvalitet vida överlägsen DVD, och säkerligen även överlägsen Blu-Ray. Fast nu blir det ju i och för sig en något haltande jämförelse; med en normalstor TV behöver man förstås inte samma upplösning som på en stor bioduk...

Citat från: Svingo skrivet 14 januari 2018 kl. 01:13:36
Har varit och letat en 4K-tv, inte åt mig själv men åt familjemedlem. Blir erbjuden Netflix, etc, men det givna valet för en kanon-TV ska såklart vara 4K-bluray men det har ingen föreslagit att jag ska köpa. Suck.  Optiska skivor är på väg att dö sotdöden tyvärr, vilket är synd för de är fortfarande bäst. Någon kamrat undrade smått skadeglatt om jag som köpte Bluray 2010 inte ångrar mig nu. Öh, varför då? Jag har ju sett bra kvalitet på skiva och enda anledningen till att han också gjort det är att han tankat blurayrippar, det är sannerligen inte streamad kvalitet eller DVDer han sett på.
Tyvärr har Europa inte riktigt hängt med i svängarna, och fastän det finns ett skapligt utbud filmer på Ultra-HD Blu-Ray, så finns det fortfarande såvitt jag vet bara några få UHD Blu-Ray-spelare att få tag på i Sverige; och de fåtal som finns är inte billiga...

När jag skaffade min 55-tums-TV (med UHD och 3D) för något år sedan kunde jag inte hitta åt en enda Ultra-HD Blu-Ray-spelare på marknaden i Sverige; än mindre någon som kunde göras regionsfri för DVD (visserligen är ju majoriteten av alla Blu-Ray-skivor regionsfria, men jag vill ju inte behöva skaffa en separat spelare för att spela upp DVD, och jag har nog närmare 500 region 1-DVD:er här hemma; varför det är ett absolut måste att Blu-Ray-spelaren kan spela alla regioner för DVD...). Jag fick istället nöja mig med en "vanlig" Blu-Ray 3D-spelare, och avvakta med UHD, och i brist på prisvärda alternativ på marknaden får den fortfarande duga.

Jag håller med att det är oroväckande att fysiska skivmedier verkar vara på väg att försvinna allt mer, vilket är en högst otrevlig utveckling. Visserligen är streamingtjänster ett utmärkt påfund, men kan på intet sätt ersätta DVD, Blu-Ray och UHD Blu-Ray. Och digitala köptjänster har som regel sådana absurda DRM-skydd så att de i princip blir oanvändbara.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2018 kl. 02:37:35
När jag skaffade min 55-tums-TV (med UHD och 3D) för något år sedan kunde jag inte hitta åt en enda Ultra-HD Blu-Ray-spelare på marknaden i Sverige; än mindre någon som kunde göras regionsfri för DVD (visserligen är ju majoriteten av alla Blu-Ray-skivor regionsfria, men jag vill ju inte behöva skaffa en separat spelare för att spela upp DVD, och jag har nog närmare 500 region 1-DVD:er här hemma; varför det är ett absolut måste att Blu-Ray-spelaren kan spela alla regioner för DVD...). Jag fick istället nöja mig med en "vanlig" Blu-Ray 3D-spelare, och avvakta med UHD, och i brist på prisvärda alternativ på marknaden får den fortfarande duga.

Panasonic har numera flera olika modeller, och enligt uppgift ska de flesta av dem kunna göras regionsfria:
http://www.regionfreedom.com/
Det är ju dock en lite lustig affärsmodell som den sajten har. För att få ta del av deras modifierade firmware måste man bidra med något - vanligtvis pengar, men de säger inte hur mycket. I stället måste man själv ange hur mycket man tänker bidra med.

Jag köpte själv en Panasonic "allt-i-ett-maskin" i höstas med Ultra HD Blu-ray, brännare, 2TB hårddisk och tre inbyggda tuners för kabel-tv och markmottagning.

Det var en modell som inte säljs här i Sverige, DMR-UBC90, så jag beställde den från Tyskland vilket kostade strax över 8000 kronor klappat och klart. Det blev faktiskt billigare än att köpa en enklare modell här i Sverige.

Det köpet är jag mycket nöjd med. Jag kan t.o.m. spela in från Disney Channel HD, och inspelningarna lagras då okrypterade på hårddisken så att jag kan kopiera ut dem på Blu-ray eller hämta dem över mitt lokala nät. Det trodde jag inte skulle gå eftersom Com Hem använder förstärkt kryptering med CI+.

Om man spelar in mer än ett krypterat program samtidigt kan bara ett av dem lagras okrypterat på hårddisken eftersom CA-modulen bara hanterar en videoström i taget. Men då kan man i efterhand gå in och låsa upp de program som lagrats krypterade. Det tar lika lång tid som att spela programmet i realtid.

Jag har dock inte brytt mig om att installera någon regionsfri firmware, men kanske gör jag det senare. Blu-rayskivor är ofta(st) inte regionskodade, och till regionslåsta DVD-skivor har jag en annan spelare.

Richardo

Kan man inte bara köpa en PS3? Där kan man köra CD, DVD, Blu-Ray, lagra ett mediebibliotek och koppla in ett USB och surfa på webben och mycket annat. De duger kanske inte för UHD, men det finns inte många titler som är på UHD i Sverige i affärerna.

Du sa att Blu-Ray har en bättre kvalité än DVD. Hur är med Skönheten och odjuret? Där är färgerna kraftigt olika från de olika re-leaserna. Vilken är rätt?

Länk: http://members.chello.nl/h.h.j.f.beens/temp/BatB_LD-VHS-3D-BD.jpg

Richardo

Det lustiga med en PS3 är att man kan köra PS3-spel, som är på blu-ray skivor, regionfritt, men det inte blu-ray skivor.

Kan man inte böra köpa UHD skivan och sedan ladda ner den online och sedan bränna ner den på DVD eller dylikt?

Tror ni att företagen i framtiden kommer ta bort DRM-skydd för sina filmer i framtiden? Jag menar, i vilket fall så finns de uppe på nätet, så det är lite meninglöst att ha de kvar. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 16:58:50
Är det någon som kan förklara varför vissa nyproducerade titlar, såsom Bamse i tjuvstaden, bara släpps på DVD och inte blu-ray?
Citat från: Svingo skrivet 14 januari 2018 kl. 01:13:36
Jag tänkte köpa Bamse och Häxans Dotter på bluray, och lade in en bevakning på den. Frågade även kundtjänst, både före och efter DVDns släpp. Men, intet. Oerhört märkligt. Det slutade med att jag fick bränna över filmen på en blurayskiva, då barnen massakrerar DVDer på löpande band. (Blurayskivor håller ju enormt mycket bättre). Barnen får inte använda DVD-original.
Det här är en väldigt gammal tråd, men utifall att någon hittar åt tråden är det värt att påpeka att häromveckan släpptes de tre Bamse-filmerna (Bamse i tjuvstaden, Bamse och häxans dotter och Bamse och dunderklockan) äntligen på Blu-Ray för första gången i Sverige. :)
https://www.discshop.se/filmer/bluray/bamse_och_tjuvstaden_bamse_och_haxans_dotter_bamse_och_dunderklockan_blu_ray/P165383

Dock släpps filmerna på Blu-Ray endast i en gemensam box med alla tre filmerna, så man kan inte köpa bara en film. Priset är i skrivande stund också i saftigaste laget (299 kr på de ställen jag kollat på), men det lär väl gå ner efter ett litet tag... Oavsett vilket är det i alla fall glädjande att filmerna i alla fall släppts på Blu-Ray, vilket jag ärligt talat inte hade väntat mig efter så här lång tid.

Simon Axelsson

Jag vet inte om det hör hit, men har någon någon aning om varför inte Good Boys, som släpptes på bio här i Sverige tidigare i Augusti, släpps på varken DVD eller Blu-Ray här i Sverige (det ser ut så ivarjefall) trots att den verkar släppas i Danmark den 27/12 (enligt Discshop) och om svensk undertext finns med på den danska Blu-Ray:n/DVD:n (ifall mitt enda val är att importera därifrån)?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

#8
Bra fråga! Jag är inte säker på om man kan lita på Discshop i den här frågan, i bemärkelsen att Good Boys faktiskt kommer att släppas i Danmark den 27 december. Jag har letat runt på ett halvt dussin danska nätbutiker, och inte en enda uppger något danskt releasedatum på den filmen - det enda jag hittar är diverse importutgåvor från USA och Storbritannien, men jag hittar inte en enda dansk butik som faktiskt har någon skandinavisk utgåva av den filmen som går att förboka eller som uppger något datum på den. På varken svenska, norska eller danska CDON hittar man åt filmen överhuvudtaget i någon utgåva. :(

Oavsett vilket, så hoppas och tror jag att det inte är för sent än för Good Boys att släppas på DVD och Blu-Ray i Sverige/Norge/Danmark/Finland. Trots allt släpptes ju filmen i USA för bara några veckor sedan, och släpps i Storbritannien imorgon - så den är trots allt fortfarande ny, och har inte släppts i särskilt många länder.

I Tyskland ska Good Boys släppas på DVD och Blu-Ray den 9 januari, och om man nu kan lita på Amazons specifikationer verkar den tyska Blu-Ray-utgåvan ha både svensk, norsk, dansk, finsk och isländsk text:
https://www.amazon.de/Good-Boys-kleine-Jungs-Blu-ray/dp/B07WQZBWWW/

Även den spanska Blu-Ray-utgåvan verkar vara likvärdig, med nordisk text (om specifikationerna stämmer), och där släpptes den för några dagar sedan:
https://www.amazon.es/Chicos-buenos-Blu-ray-Jacob-Tremblay/dp/B07WZV2Q5G/

Om inte annat bör man alltså åtminstone kunna importera Blu-Ray-filmen från Tyskland eller Spanien (vilket land man nu föredrar; båda verkar ha exakt samma utgåva förutom omslaget) - båda länderna är ju medlem i EU, och således inga problem med moms eller tull. Men personligen hade jag avvaktat lite, för om det finns en utgåva med nordiska undertexter i andra länder borde chansen vara ganska stor att filmen faktiskt kommer att släppas på Blu-Ray i Sverige också.

Oklart än om Storbritannien släpper samma utgåva/upplaga som Tyskland och Spanien, eller en annan som saknar skandinavisk text, för jag hittar än så länge inga pålitliga specifikationer om den brittiska utgåvan som alltså släpps under måndagen.

Anders M Olsson

#9
Citat från: Simon Axelsson skrivet 15 december 2019 kl. 23:22:26
Jag vet inte om det hör hit, men har någon någon aning om varför inte Good Boys, som släpptes på bio här i Sverige tidigare i Augusti, släpps på varken DVD eller Blu-Ray här i Sverige (det ser ut så ivarjefall) trots att den verkar släppas i Danmark den 27/12 (enligt Discshop) och om svensk undertext finns med på den danska Blu-Ray:n/DVD:n (ifall mitt enda val är att importera därifrån)?

Det är nog ett misstag att Discshop anger ursprungsland Danmark på Blu-rayutgåvan. Det som är avbildat är det brittiska Blu-rayomslaget. På DVD-utgåvan med samma omslagsbild anger de ursprungsland England.

(För övrigt tycker jag att det är lite märkligt att Discshop är så väldigt fokuserad på att importera skivor från just Storbritannien där det i många fall saknas svensk text när det ofta finns likvärdiga utgåvor i Tyskland, Spanien m.fl. länder som faktiskt har svensk text.)

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2019 kl. 01:29:04

I Tyskland ska Good Boys släppas på DVD och Blu-Ray den 9 januari, och om man nu kan lita på Amazons specifikationer verkar den tyska Blu-Ray-utgåvan ha både svensk, norsk, dansk, finsk och isländsk text:
https://www.amazon.de/Good-Boys-kleine-Jungs-Blu-ray/dp/B07WQZBWWW/

Då undrar jag om du möjligtvis vet hur mycket tidigare/senare filmer brukar släppas på DVD och Blu-Ray kontra Tyskland, kanske kan man estimera ett släppdatum baserat på det?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 december 2019 kl. 07:38:56
Då undrar jag om du möjligtvis vet hur mycket tidigare/senare filmer brukar släppas på DVD och Blu-Ray kontra Tyskland, kanske kan man estimera ett släppdatum baserat på det?
Jag kan inte påstå att jag gjort någon omfattande research i ämnet, men under förutsättning att det är samma distributör i båda länderna (vilket det är i det här fallet - Universal Pictures) och att filmerna haft biopremiär någorlunda samtidigt, så borde det inte skilja nämnvärt.

I det här fallet hade Good Boys biopremiär med ungefär en veckas mellanrum mellan Sverige och Tyskland, så det bör inte spela någon roll i sammanhanget. Det verkar dock som att filmen hade biopremiär i Norge och Danmark tre veckor efter Sverige, så i sådana fall kan det kanske dröja lite längre, då jag förmodar att Universal Pictures kommer att vilja samordna releaserna mellan alla nordiska länder. Men en release på DVD och Blu-Ray mot slutet av januari i Sverige/Norge/Danmark/Finland vore det logiska i mina ögon, men nu är det ju i och för sig inte alltid som distributörerna är logiska...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 december 2019 kl. 07:06:58
Det är nog ett misstag att Discshop anger ursprungsland Danmark på Blu-rayutgåvan. Det som är avbildat är det brittiska Blu-rayomslaget. På DVD-utgåvan med samma omslagsbild anger de ursprungsland England.
Det har du nog rätt i, men det rimmar ju dåligt med Discshops utsatta releasedatum på 27 december, i och med att den brittiska Blu-Ray-utgåvan släpps idag.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 december 2019 kl. 07:06:58
(För övrigt tycker jag att det är lite märkligt att Discshop är så väldigt fokuserad på att importera skivor från just Storbritannien där det i många fall saknas svensk text när det ofta finns likvärdiga utgåvor i Tyskland, Spanien m.fl. länder som faktiskt har svensk text.)
Det håller jag med om, men tyvärr verkar det vara väldigt ont om svenska aktörer som importerar DVD/Blu-Ray från Tyskland, Spanien, Italien, m.fl.

Men när nu Brexit ser ut att bli av snart, så börjar ju i och för sig Storbritannien vara mer intressant med importutgåvor i Sverige från - för utgåvor från Tyskland och Spanien kan man ju enkelt importera själv, som kommer fortsätta vara medlemmar i EU...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2019 kl. 11:00:36
Det har du nog rätt i, men det rimmar ju dåligt med Discshops utsatta releasedatum på 27 december, i och med att den brittiska Blu-Ray-utgåvan släpps idag.

Jag har för mig att Discshop ofta anger lite senare releasedatum än i England för att de ska hinna få hem utgåvorna och verkligen kunna leverera dem till utsatt datum. I det här fallet kanske de har tagit till lite extra marginal med tanke på julhelgen i nästa vecka.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2019 kl. 23:11:12
Det här är en väldigt gammal tråd, men utifall att någon hittar åt tråden är det värt att påpeka att häromveckan släpptes de tre Bamse-filmerna (Bamse i tjuvstaden, Bamse och häxans dotter och Bamse och dunderklockan) äntligen på Blu-Ray för första gången i Sverige. :)
https://www.discshop.se/filmer/bluray/bamse_och_tjuvstaden_bamse_och_haxans_dotter_bamse_och_dunderklockan_blu_ray/P165383

Dock släpps filmerna på Blu-Ray endast i en gemensam box med alla tre filmerna, så man kan inte köpa bara en film. Priset är i skrivande stund också i saftigaste laget (299 kr på de ställen jag kollat på), men det lär väl gå ner efter ett litet tag... Oavsett vilket är det i alla fall glädjande att filmerna i alla fall släppts på Blu-Ray, vilket jag ärligt talat inte hade väntat mig efter så här lång tid.

Boxen finns med i Discshops julkalender och säljs just i dag den 17:e december för 99 kronor. Till det priset får den väl anses som ett fynd. Man kan i.o.f.s. vänta sig att det normala priset sjunker till en liknade nivå en bit in på det nya året, men för den som vill ha den redan nu och kanske köpa den som julklapp är det ett gyllne tillfälle.

Daniel Hofverberg

Jag har precis också upptäckt det, och 99 kr för en Blu-Ray-box med tre filmer måste ju ses som ett mycket bra pris. :) Förmodligen lär det dröja flera månader innan det "ordinarie" priset sjunker till de nivåerna.

Till det här priset tycker jag att Bamse-boxen är köpvärd även om man redan köpt en eller två av filmerna sedan innan på DVD (den tredje filmen släpptes på DVD samtidigt som Blu-Ray-boxen, så den lär väl inte många ha hunnit köpa) - om vi förutsätter att Blu-Ray-utgåvorna är äkta HD och inte uppskalat (som det borde för så här pass nya filmer), så bör ju Blu-Ray vara en markant förbättring gentemot DVD-utgåvorna. :)