Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Åsikter om korkarna till paket och flaskor

Startat av Jonas9881, 26 februari 2024 kl. 15:12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 09:06:34Precis, jag tror inte heller det är särskilt stor risk att just korken tappas bort ute i naturen. Vid 33 cl-drickor kan man väl möjligen klara av att dricka en läsk vid ett enda tillfälle, utan att skruva igen korken emellan, men knappast vid större flaskor än så (och det finns ju inte så många 33 cl PET-flaskor, då läsk i den storleken oftast är i form av burkar).

I andra EU-länder, som inte har samma pant som vi har, är det däremot säkert ett stort problem att hela läskflaskor slängs i naturen; men när man får betalt för flaskorna när man pantar dem lär ytterst få göra det i Sverige (liksom Danmark och Finland). Men då vore det ju smartare av EU att satsa på lagstadgad pant i alla länder, istället för att bråka om själva korkarna - det skulle göra oerhört mycket större skillnad för att minska mikroplaster i naturen...
Håller med dig, bättre att införa pant i alla länder, eller iallafall många fler än bara norden.

Och skulle det inte vara bättre och ha mer i pant. Alltså typ 20 kronor i pant som man då betalar när man köper flaskan och sedan får tillbaks när man pantar, då slängs absolut ingen flaskan för 20 kronor är ju ingen som vill bli av med jämfört med 1 krona.

Och man kan väl tappa bort korken om man har 0.5 liters flaska eller 1 liters om man är långt ute i naturen, behöver ju inte vara läsk utan vanligt vatten. Och man kan ju dricka flera gånger och skruva igen korken flera gånger och sedan tappa bort den, behöver ju inte vara första gången man dricker att den tappas bort.

Och det finns vanligt vatten i flaskor även om det inte är vanligt förekommande, och jag tänker inte med bubblor utan vatten som är stilla.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Sabelöga

#31
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 08:49:58Jag har dock svårt att tro att det verkligen är så många som tappar bort korkarna, så att de pantar flaskorna medan just korkarna hamnar ute i naturen; så personligen har jag svårt att se hur just korkarna skulle göra någon nämnvärd skillnad...
(I andra EU-länder, som åtminstone ännu inte har samma pantsystem som i Sverige, förvånar det mig dock inte om hela PET-flaskor blir slängda ute i naturen; något som nog knappt förekommer alls i Sverige tack vare panten. Trots allt är det väl nästan bara de nordiska länderna som har pant i dagsläget, vilket lär göra enorm skillnad på mängden flaskor som hamnar ute i naturen)

Och gör man samma sak även på mjölkkartonger tycker åtminstone jag att det är att gå på tok för långt - för det finns väl ingen människa som dricker mjölk direkt ur kartongen ute i naturen...?
Jag hittar pantburkar och flaskor i naturen då och då och även mjölkkartonger och annat skräp om man letar lite. Folk slänger allt möjligt skräp i natuten, inte för att dom dricker mjölken direkt ur kartongen i skogen utan snarare för att det hamnar där.

Dessutom var det väldigt vanligt förr att korken inte följde med när folk förr i tiden slängde både flaskan och korken i skogen.


Här är för övrigt en illustration från Wikimedia Commons om vilka länder i Europa som har någon form av pantsystem.

Grönt: Fullt pantsystem (flaskor, burkar)
Gult: Planerat införande
Grått: ingen pant
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 28 februari 2024 kl. 13:38:05Jag hittar pantburkar och flaskor i naturen då och då och även mjölkkartonger och annat skräp om man letar lite. Folk slänger allt möjligt skräp i natuten, inte för att dom dricker mjölken direkt ur kartongen i skogen utan snarare för att det hamnar där.
Kanske folk är mer skötsamma i norra Sverige då, för jag har aldrig sett en enda pantflaska eller burk i naturen...

Däremot ser jag slängda godispapper, glasspapper och andra plastförpackningar lite varstans nästan dagligen... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 15:22:57Kanske folk är mer skötsamma i norra Sverige då, för jag har aldrig sett en enda pantflaska eller burk i naturen...

Däremot ser jag slängda godispapper, glasspapper och andra plastförpackningar lite varstans nästan dagligen... :(
Burkar ser jag ofta liggandes utomhus främst energidrycksburkar men sen så jobbar jag ju på en gymnasieskola också...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 15:22:57Kanske folk är mer skötsamma i norra Sverige då, för jag har aldrig sett en enda pantflaska eller burk i naturen...
Antagligen.
Houba !