Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2024 kl. 22:10:54Precis, rör det sig om exempelvis Downs syndrom (som fallet var med Familjen Casagrande), eller annat som direkt påverkar rösten och hur man pratar (såsom CP-skador), är det ju klokt och rimligt i möjligaste mån; just för att det är svårt att göra till sättet man pratar på ett riktigt trovärdigt sätt. Så det fanns ju goda skäl varför Nickelodeon ursprungligen krävde att CJ i Familjen Casagrande skulle spelas av skådespelare med Downs syndrom över hela världen; något som ju dock tyvärr inte fungerade längre i och med pandemin (då Downs syndrom räknas som en riskgrupp).

I övriga fall är det väl lite mer tveksamt - där kan jag väl tycka att det kan vara en positiv bonus om så är möjligt, men det får inte ske på bekostnad av en passande röst.
Det finns en figur med down syndromet i serien dubbstudio borde tar en skådespelare från gladare Hudik teatern till dubb enda kruxet är många har IF eller utvecklingsstörning som kallas t.ex Mats han har down syndromet och IF eftersom IF har svårt att hänga med i dubbning eftersom tidskod och teaming på dubbning.

gstone

Eftersom dessa två är på samma VHS

Kan det hända att dom dubbade av samma bolag /röstskådspelare =
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 25 juni 2024 kl. 12:57:28Eftersom dessa två är på samma VHS

Kan det hända att dom dubbade av samma bolag /röstskådspelare =
Inte Videobolaget! Har nog aldrig sett den versionen av Alice I Underlandet men hoppas dubbningen är bra

gstone

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 13:20:59Inte Videobolaget! Har nog aldrig sett den versionen av Alice I Underlandet men hoppas dubbningen är bra
jag den på dvd
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Vilka är dom svenska rösterna i Beyblade Metal Fusion ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

MOA

Citat från: gstone skrivet 25 juni 2024 kl. 21:44:05Vilka är dom svenska rösterna i Beyblade Metal Fusion ?
I don't care!

gstone

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 23:32:14I don't care!
Varför bry du dig äns om att svara då 😒😒😒😒

Detta tyder ju på att du i alla bry dig nog för att skriva att du inte bryr dig 😏
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Mathilda Gustafsson

BTI Studios brukade ge ut uppgifter om sina dubbningar men SDI Media hade en policy emot det. Vad är det som gäller nu när de båda är del av Iyuno?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2024 kl. 02:13:31BTI Studios brukade ge ut uppgifter om sina dubbningar men SDI Media hade en policy emot det. Vad är det som gäller nu när de båda är del av Iyuno?
Det är en bra fråga. Då båda studiorna fortfarande jobbar relativt självständigt, och till och med har velat förhandla om kollektivavtal med Scen & Film (f.d. Teaterförbundet) separat, så kan det möjligen finnas en chans att Iyuno kan lämna ut uppgifter om de dubbningar som spelats in hos gamla BTI Studios - även om jag befarar att de sannolikt inte kommer lämna ut uppgifter om dem heller...

Men om du eller någon annan känner till någon dubbning där vi har ofullständiga eller inga uppgifter och som vi är tämligen säkra på har spelats in i gamla BTI Studios/Iyuno Media Groups lokaler, så kan jag absolut göra ett försök. :)
(Det är ju inte alltid helt lätt att avgöra vilken av de båda studiorna som en dubbning är producerad av, nu när båda crediteras som Iyuno, men ofta kan man avgöra med relativt stor säkerhet genom att titta på regissör/tekniker eller projektledare; i de fall som så pass mycket finns att tillgå)

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 mars 2024 kl. 22:40:18Kan troligtvis ge några svar på några av dina frågor gällande:

Peter och Draken Elliot

Micke och Molle

Mästerdetektiven Basil Mus

Lady och Lufsen (1989)

Fern Gully - Den sista regnskogen

Resten så blir det svårare, och omständligt att få svar på.
Vad gäller KM eller Sun Studio så tror jag att du helt enkelt får etablera en kontakt själv, för att det blir effektivare för dig. (vad jag kan se så har du kommit med en bra början och första steg till det :D).
Hejsan, har du några svar?

Hur ska jag få reda på kompletterade uppgifter när KM Studio vägrar att dela med sig av info?

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2024 kl. 13:06:02Hejsan, har du några svar?

Hur ska jag få reda på kompletterade uppgifter när KM Studio vägrar att dela med sig av info?
Vägrar är ett starkt ord, de får nog inte lämna ut informationen på grund av sina kontrakt.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  3 juli 2024 kl. 13:31:30Vägrar är ett starkt ord, de får nog inte lämna ut informationen på grund av sina kontrakt.
Precis, det är just det som är så irriterande när man så länge undrat om vissa saker...

Jag kanske rentav behöver resa hela vägen upp till studion Karlskoga och sedan visa legitimation...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2024 kl. 13:59:32Precis, det är just det som är så irriterande när man så länge undrat om vissa saker...

Jag kanske rentav behöver resa hela vägen upp till studion Karlskoga och sedan visa legitimation...
En lång resa... som troligtvis aldrig blir av

BPS

Citat från: MOA skrivet  3 juli 2024 kl. 14:03:20En lång resa... som troligtvis aldrig blir av
Dessutom är det ju KM uppköpt alltså är ju inte säkert att arkivet fortfarande ligger i Karlskoga när studion inte gör det.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]