Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: MOA skrivet  3 juli 2024 kl. 14:03:20En lång resa... som troligtvis aldrig blir av
Varför tror du inte det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2024 kl. 13:06:02Hejsan, har du några svar?

Hur ska jag få reda på kompletterade uppgifter när KM Studio vägrar att dela med sig av info?
Jag är på landet just nu och har inte varit i Stockholm sedan april. Planerar att åka tillbaka som tidigast i mitten på augusti.

Sen detta med KM så ska jag se vad som gäller och hur det ligger till med deras arkiv. För detta låter inget vidare och samtidigt väldigt luddigt.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 juli 2024 kl. 17:29:00Jag är på landet just nu och har inte varit i Stockholm sedan april. Planerar att åka tillbaka som tidigast i mitten på augusti.

Sen detta med KM så ska jag se vad som gäller och hur det ligger till med deras arkiv. För detta låter inget vidare och samtidigt väldigt luddigt.
Okej, tack för hjälp på förhand, ska ha tålamod till dess.

Ja, visst är det luddigt att de inte delar med sig av uppgifter när man undrat så länge, framförallt när de har skrivit kontrakt om det.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juli 2024 kl. 19:44:31Ja, visst är det luddigt att de inte delar med sig av uppgifter när man undrat så länge, framförallt när de har skrivit kontrakt om det.
Det är det jag inte köper rakt av.

BPS

Det är väl helt enkelt så att de inte har tid att leta i sina pappersarkiv för att hitta informationen åt dig
Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juli 2024 kl. 19:44:31Okej, tack för hjälp på förhand, ska ha tålamod till dess.

Ja, visst är det luddigt att de inte delar med sig av uppgifter när man undrat så länge, framförallt när de har skrivit kontrakt om det.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  4 juli 2024 kl. 19:57:54Det är väl helt enkelt så att de inte har tid att leta i sina pappersarkiv för att hitta informationen åt dig
Om jag har informationen kan jag dela med mig av den så att fler får ta del av den.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juli 2024 kl. 20:09:50Om jag har informationen kan jag dela med mig av den så att fler får ta del av den.
hur passa mycket undrar du ? ???
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 juli 2024 kl. 17:29:00Sen detta med KM så ska jag se vad som gäller och hur det ligger till med deras arkiv. För detta låter inget vidare och samtidigt väldigt luddigt.
Ja, jag tycker också det verkar luddigt och märkligt. KM Studio har ju hjälpt mig många gånger, och vid några tillfällen har de även letat i sina pappersarkiv efter uppgifter om Disney-produktioner; även om jag har full förståelse för att de inte alltid har tid till sådant.

Citat från: BPS skrivet  4 juli 2024 kl. 19:57:54Det är väl helt enkelt så att de inte har tid att leta i sina pappersarkiv för att hitta informationen åt dig
Så kan det mycket väl vara, men då borde de väl säga det rakt ut istället för att "hitta på" andra förklaringar.

Hade de skrivit så rakt ut, så hade jag inte tyckt det var det minsta anmärkningsvärt; för jag har full förståelse för att det tar tid att leta i dammiga pappersarkiv - tid de kanske inte har, då de givetvis måste prioritera att fullfölja nya dubbningar för leverans till kunderna i tid.

MB

Daniel har ju Dubbningshemsidan och ber om uppgifter för den Oscar Isaksson får uppgifter för sin forskning men Disneyfantasten är privatperson så det kanske är därför han inte fått ut något.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juli 2024 kl. 20:09:50Om jag har informationen kan jag dela med mig av den så att fler får ta del av den.
Du får inte kräva för mycket info  ::)
Då blir det ju jobbigt för dom  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Även om jag inte kam se själva dubbningerna

Kanske någon bli berätta dom svenska rösterna i Top Cat gör stan osäker och Yogi Björn - Det stora äventyret ?   ???
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2024 kl. 00:19:55Även om jag inte kam se själva dubbningerna

Kanske någon bli berätta dom svenska rösterna i Top Cat gör stan osäker och Yogi Björn - Det stora äventyret ???
Citat från: TonyTonka skrivet 26 mars 2023 kl. 01:24:09Yogi Björn - Det stora äventyret

Utgiven 1993 av Egmont enligt svensk mediedatabas. Jag har tidigare tagit upp den i Yogi Björn-tråden, men nu har jag identifierat fler röster.

Yogi Björn - Thomas Engelbrektson
Bobo - Jannike Grut
Skogvaktare Smith - Mats Qviström
Cindy Björn - Jannike Grut
Järnhanden Jones - Håkan Mohede
Cirkusdirektören - Håkan Mohede
Djurtränaren - Mats Qviström
Menig soldat - Håkan Mohede
Professor - Håkan Mohede
Barn - Jannike Grut, Håkan Mohede
Lokföraren Casey - Håkan Mohede
Armékaptenen - Håkan Mohede
Björnsoldater - Håkan Mohede, Thomas Engelbrektson, m.fl.
Blond skogvaktare - Håkan Mohede
Brunhårig skogvaktare - Håkan Mohede
Björnfén - Jannike Grut
Radiorösten - Maud Cantoreggi 
Dam med paj - Maud Cantoreggi 
Man - Håkan Mohede
Kvinna - Jannike Grut

Dubbningsbolag: Gissningsvis Salut.

Jag gäckas tyvärr fortfarande av Bobos röst, samma skådespelare gör också Cindy och alla de andra kvinnliga figurerna. Vissa drag i hennes röst påminner om Maud Cantoreggi, andra om Anja Schmidt, men det skulle också kunna vara Cecilia Hjalmarsson, Ewa Nilsson eller t.o.m. Nina Gunke, men jag kan inte deras röster. Därför bifogar jag röstprover på Bobo, Cindy, Björnfén och radiorösten. Detta mysteriet gör mig nästan galen xD.

Kanske kan @Erika eller någon annan som är bra på röstidentifiering hjälpa till och utkröna om det är Maud, Anja eller någon helt annan.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2024 kl. 00:15:07Du får inte kräva för mycket info  ::)
Tror inte du att det är jobbigt för mig att inte få veta verifierade uppgifter på länge?  ;)

Förresten, "kräva" är ju ändå ett starkt ord, allt jag vill är att få veta saker som jag länge undrat över, har man verifierade uppgifter kan man dela med sig av dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  5 juli 2024 kl. 23:45:32Daniel har ju Dubbningshemsidan och ber om uppgifter för den Oscar Isaksson får uppgifter för sin forskning men Disneyfantasten är privatperson så det kanske är därför han inte fått ut något.
Jag tycker inte att det borde göra någon skillnad på att lämna ut uppgifter eller inte, men däremot kan det förstås göra skillnad på hur mycket tid de anser det vara värt att lägga ner; och framförallt om det är värt tiden att leta i pappersarkiv. Det tar ju trots allt ganska lång tid, medan det som finns digitalt lär gå på sekunder att leta fram

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 juli 2024 kl. 06:56:54Tror inte du att det är jobbigt för mig att inte få veta verifierade uppgifter på länge?  ;)

Förresten, "kräva" är ju ändå ett starkt ord, allt jag vill är att få veta saker som jag länge undrat över, har man verifierade uppgifter kan man dela med sig av dem.
@gstone kanske ändå är inne på någonting här - hur mycket har du efterfrågat från KM Studio, och framförallt för hur många filmer?

Jag har aldrig frågat efter uppgifter till fler än 1 - 2 filmer åt gången om det gäller äldre produktioner som troligen inte finns digitalt, och inte mer än 5 - 6 filmer om det är nyare produktioner (från några år in på 2000-talet och framåt) där jag förväntar mig att det finns digitala rollistor; och sen väntat minst några veckor innan jag kontaktat dem igen. Mer än så rekommenderar jag inte vid ett och samma tillfälle, för då finns risken att de anser att det är för mycket jobb och inte orkar göra något av det.

Trots allt får man ju inte glömma bort att det här är något som ingen dubbningsstudio behöver göra, utan det gör dem när de har tid över men måste förstås alltid prioritera nya betalda projekt med dubbningar som ska levereras till kunder.

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2024 kl. 00:15:07Du får inte kräva för mycket info  ::)
Ja, precis - det gäller att hitta en bra balans så att inte personalen blir överväldigad och tycker att det känns som för mycket jobb att kolla upp någonting.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2024 kl. 11:56:59Ja, precis - det gäller att hitta en bra balans så att inte personalen blir överväldigad och tycker att det känns som för mycket jobb att kolla upp någonting.
Tänker själv på det när jag frågar om dubbningar

vanglivis fråga bara om en eller två karaktär åt gången.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]