Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2024 kl. 09:46:02Just nu är det alldeles för tidigt att säga eftersom den filmen inte har premiär förräns om ungefär två månader, det bästa vi kan göra är att helt enkelt ha tålamod tills filmen kommer.  :)
Ursäkta att jag frågad :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 augusti 2024 kl. 09:44:49Vilka kommer dom Svenska rösterna vara i Den Vilda Roboten ?
Jag har tittat igenom de pressreleaser som distributören skickat ut om Den vilda roboten, men kan inte se att några röster har offentliggjorts i någon av dessa - i pressreleaserna har bara amerikanska originalröster skrivits ut. :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2024 kl. 09:46:02Just nu är det alldeles för tidigt att säga eftersom den filmen inte har premiär förräns om ungefär två månader, det bästa vi kan göra är att helt enkelt ha tålamod tills filmen kommer.  :)
Det är inte helt ovanligt att distributörer av biofilmer offentliggör en del svenska röster ett tag i förväg, ibland rentav flera månader i förväg, men så verkar åtminstone just nu inte vara fallet här.

För att få en komplett creditlista behöver man som regel vänta minst tills det återstår 1 - 2 veckor innan premiär (om det inte gäller Disney, då måste man tyvärr vänta tills premiärdagen).

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2024 kl. 12:21:31Kom att tänka på det, någon som vet vem som spelar karaktären Tycoon i Wuzzlarna?

Karaktären dyker nämligen upp i avsnitt 13 som är det sista avsnittet, men karaktären står inte alls crediterad i rollistan som finns på @Alexander Lundahls blogg;

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-wuzzlarna-29471050

https://nouw.com/magicgold/episodlista-wuzzlarna-1985-30546432

Enligt vad jag läst i episod-listan verkar karaktären heta Tviger på svenska.

Karaktären är en korsning mellan tvättbjörn och tiger, alla karaktärer i Wuzzlarna är en korsning mellan två olika sorters djur.
Om du läser så har han skrivit i bloggen "12 av 13 avsnitt finns dubbade på svenska." Så det är inte säkert att det är dubbat. Men jag vet inte var det svenska namnet kommer ifrån. Vad jag förstått så var det inte Monica som försvenskade namnen utan folk på Gutenberghus/Hemmets Journal, samma med Bumbi-björnarna.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 augusti 2024 kl. 17:14:17Om du läser så har han skrivit i bloggen "12 av 13 avsnitt finns dubbade på svenska." Så det är inte säkert att det är dubbat. Men jag vet inte var det svenska namnet kommer ifrån. Vad jag förstått så var det inte Monica som försvenskade namnen utan folk på Gutenberghus/Hemmets Journal, samma med Bumbi-björnarna.
Dock är det avsnitt 5 som är odubbat, alla de andra är dubbade vilket skedde i och med VHS-utgivningarna, Tycoon är med i avsnitt 13 och det är dubbat.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2024 kl. 18:18:49Dock är det avsnitt 5 som är odubbat, alla de andra är dubbade vilket skedde i och med VHS-utgivningarna, Tycoon är med i avsnitt 13 och det är dubbat.
Ah just ja, det var så det var. Får uräkta att 2017 var ett bra tag sedan. På vilken VHS är "What´s Up, Stox" med?

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2024 kl. 13:45:56Idag fick jag svar på att Peter Rangmar och Jan Rippe tillfrågades men hade förhinder i samband med Timon och Pumbaa, tack vare Oscar Isaksson.

Då är jag nyfiken på hur det ligger till med de bytta rösterna i Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet, Jafars Återkomst, Aladdin TV-serien, osv. (jag kan vara tålmodig och vänta på svar tills augusti när Oscar Isaksson är klar med sin semester, vill inte stressa upp honom)
Det jag vet är att Mikael Samuelson blev tillfrågad att komma till Karlskoga när Jafars Återkomst skulle dubbas. Tyvärr han hade inte tid över till det, då han var fullt upptagen med Fantomen på Operan på Oscarsteatern i Stockholm.

Myrra Malmberg spelade musikal i London, under perioden när Aladdin TV-serien dubbades och hade inte möjlighet att medverka.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 augusti 2024 kl. 18:46:53Ah just ja, det var så det var. Får uräkta att 2017 var ett bra tag sedan. På vilken VHS är "What´s Up, Stox" med?
Den Stora Festen.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2024 kl. 19:28:03Den Stora Festen.
Då skriver jag genast upp, att jag ska kolla upp avsnittet på Kungliga Biblioteket, för att ge dig ett klart besked om Tviger.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 augusti 2024 kl. 19:06:24Det jag vet är att Mikael Samuelson blev tillfrågad att komma till Karlskoga när Jafars Återkomst skulle dubbas. Tyvärr han hade inte tid över till det, då han var fullt upptagen med Fantomen på Operan på Oscarsteatern i Stockholm.

Myrra Malmberg spelade musikal i London, under perioden när Aladdin TV-serien dubbades och hade inte möjlighet att medverka.
Tack så mycket för infon
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 augusti 2024 kl. 19:06:24Det jag vet är att Mikael Samuelson blev tillfrågad att komma till Karlskoga när Jafars Återkomst skulle dubbas. Tyvärr han hade inte tid över till det, då han var fullt upptagen med Fantomen på Operan på Oscarsteatern i Stockholm.
Trist, men ändå ganska förståligt
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 augusti 2024 kl. 19:06:24Myrra Malmberg spelade musikal i London, under perioden när Aladdin TV-serien dubbades och hade inte möjlighet att medverka.
Tur att Maria Rydberg visade sig vara en bra ersättare :D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Undrar om Sagan om ringen: Striden vid Rohan kommer dubbas till svenska 
???
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Finnes det en svensk dubbning av Inch High Private Eye ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 augusti 2024 kl. 19:49:16Finnes det en svensk dubbning av Inch High Private Eye ?
Ja, den dubbades av Sun Studio och sändes på Cartoon Network under kanalens barndom; första halvan av 1990-talet.

En ganska bra dubbning vill jag minnas, men ännu en Sun Studio-produktion med "översatta" egennamn - något som dock fungerar betydligt bättre när man inte har något att jämföra med, då serien bara har en enda svensk dubbning...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2024 kl. 20:35:11Ja, den dubbades av Sun Studio och sändes på Cartoon Network under kanalens barndom; första halvan av 1990-talet.

En ganska bra dubbning vill jag minnas, men ännu en Sun Studio-produktion med "översatta" egennamn - något som dock fungerar betydligt bättre när man inte har något att jämföra med, då serien bara har en enda svensk dubbning...
Kommer du ihåg vilka några av rösterna var ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]