Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tinkas juläventyr & Tinka och kungaspelet (Tinkas juleeventyr/Tinka og kongespillet)

Startat av Daniel Hofverberg, 30 november 2019 kl. 08:27:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 november 2022 kl. 15:50:53Jag har för mig att det finns någon slags sida där man kan göra tillfälliga kontonummer för prenumerationer och liknande grejer. Aldrig använt detta själv dock och vet inte om det funkar eller ens vad det heter.
Det var inte mycket att gå på...

Jag tvivlar på att det skulle finnas någon öppen sida där vem som helst kan skapa tillfälliga kortnummer. Det skulle i så fall vara en tjänst som vissa banker tillhandahåller till sina kunder. Jag vet t.ex. att sparbankerna hade en sån tjänst tidigare, men den lades ner för några år sen.

Men även om det går att skapa tillfälliga kortnummer löser det inte problemet. Om man är kund i en svensk bank hamnar tillfälliga kortnummer fortfarande i en svensk nummerserie som inte lär godkännas av tv2.dk. För att få ett danskt kreditkort måste man förmodligen vara bosatt i Danmark.

Det finns en tjänst i USA där man som utlänning** kan få ett amerikanskt virtuellt betalkort, usunlocked.com. Men någon motsvarande tjänst för Danmark känner jag inte till...

**D.v.s. om man har tur och blir godkänd av de amerikanska myndigheterna. Jag lyckades inte bli det. Varför man får avslag berättar de inte... :(

Anders M Olsson

Jag råkade se att Neel Rønholt som spelar Nille Skräddare (Tinkas fostermor) i Tinka-serierna ska spela Sandy i Grease i en turnerande teaterföreställning till våren.


https://youtu.be/4XtszJ9-JLo

Det var verkligen otippat! Neel är 38 år och kanske lite i äldsta laget för att spela Sandy som studerar på High School och bör vara 17-18 år.

Men för all del - Pernilla Wahlgren har spelat Sandy både när hon var 24 och 36 år...

Tintin

Såg på Trakt idag att det skulle finnas två specialavsnitt till Tinka og sjælens spejl. Men visades sig vara resuméer till det två tidigare säsongerna. I jakten på information fann jag även följande artikel från igår.

https://underholdning.tv2.dk/2022-12-06-tinka-og-lasse-siger-farvel-det-skal-de-lave-nu

Daniel Hofverberg

Jag ligger väldigt långt efter, men har hunnit se 14 avsnitt av Tinka og sjælens spejl - jag borde kanske hinna klart innan julen officiellt är över (d.v.s. på Tjugondag knut nu på fredag), men annars gör det ju inte så mycket då Tinka-kalendrarna innehåller så mycket annat så att de inte är beroende av julstämning på samma sätt som många andra julkalendrar.

Än så länge tycker jag att den är riktigt bra, men inte riktigt i samma klass som första Tinkas juläventyr. Men ändå med god marginal 2022 års bästa julkalender.

En liten fundering, dock - liten spoiler för alla som inte sett minst 7 avsnitt av Tinka og sjælens spejl:
Spoiler
Jag har alltid trott att tomtarna inte kan ta av sig sina tomteluvor, i och med att Tinka och de andra aldrig någonsin tagit av dem under de två första serierna. Men så är ju uppenbarligen inte fallet... Då kan man ju undra varför Tinka inte har tagit av tomteluvan när hon besökt människornas värld i de två första julkalendrarna, för att smälta in lite mer och inte sticka ut lika mycket...?
[close]

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2023 kl. 08:58:10Jag ligger väldigt långt efter, men har hunnit se 14 avsnitt av Tinka og sjælens spejl - jag borde kanske hinna klart innan julen officiellt är över (d.v.s. på Tjugondag knut nu på fredag), men annars gör det ju inte så mycket då Tinka-kalendrarna innehåller så mycket annat så att de inte är beroende av julstämning på samma sätt som många andra julkalendrar.

Än så länge tycker jag att den är riktigt bra, men inte riktigt i samma klass som första Tinkas juläventyr. Men ändå med god marginal 2022 års bästa julkalender.

En liten fundering, dock - liten spoiler för alla som inte sett minst 7 avsnitt av Tinka og sjælens spejl:
Spoiler
Jag har alltid trott att tomtarna inte kan ta av sig sina tomteluvor, i och med att Tinka och de andra aldrig någonsin tagit av dem under de två första serierna. Men så är ju uppenbarligen inte fallet... Då kan man ju undra varför Tinka inte har tagit av tomteluvan när hon besökt människornas värld i de två första julkalendrarna, för att smälta in lite mer och inte sticka ut lika mycket...?
[close]
Just det som du tar upp som spoiler är inget som jag har tänkt på. Däremot finns det ett antal ställen i Tinka og sjælens spejl där jag tycker att storyn inte riktigt hänger ihop. Det gäller både saker som inte helt stämmer med de två första serierna, och kontinuitetsfel inom den nya serien. Kanske har det att göra med att Tinka og sjælens spejl har fått nya manusförfattare som inte riktigt förstår sig på Tinkas universum?

Men om man kan ha överseende med en del missar tycker jag liksom du att serien är riktigt bra, om än inte den allra bästa julkalendern av 2022 års nya produktioner. Min guldstjärna får Julehjertets hemmelighed som jag tycker sopar banan med de andra.

Julehjertets hemmelighed kommer dessutom att få en uppföljare i påsk, Troldehjertets hemmelighed, som jag ser mycket fram emot.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 januari 2023 kl. 20:09:13Men om man kan ha överseende med en del missar tycker jag liksom du att serien är riktigt bra, om än inte den allra bästa julkalendern av 2022 års nya produktioner. Min guldstjärna får Julehjertets hemmelighed som jag tycker sopar banan med de andra.
Ja, Julehjertets hemmelighed var väldigt bra - jag kan inte riktigt avgöra om jag föredrar den eller Tinka og sjælens spejl. Bådadera är i alla fall i en helt annan klass än svenska Kronprinsen som försvann, även fast jag tycker den var helt okej och betydligt bättre än En hederlig jul med Knyckertz.

Men danska julkalendrar håller överlag en betydligt högre klass än de svenska, och det märks ju tydligt att de har en högre budget och spelas in under en längre tid än de svenska "hafsverken". Kanske det vore en bra idé med ett uppgör mellan SVT och TV4, så att de får turas om att göra julkalendrar vartannat år; ungefär som det oftast har fungerat mellan DR och TV2 i Danmark...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 januari 2023 kl. 20:09:13Julehjertets hemmelighed kommer dessutom att få en uppföljare i påsk, Troldehjertets hemmelighed, som jag ser mycket fram emot.
Jag ser också verkligen fram emot Troldehjertets hemmelighed; och jag tycker det är en bra idé att börja med påskföljetonger på det sättet - som det låter som att DR kommer fortsätta satsa på framöver. Julehjertets hemmelighed hade dock i mina ögon ett ganska bra slut, men det finns absolut saker som går att spinna vidare på.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 januari 2023 kl. 20:09:13Däremot finns det ett antal ställen i Tinka og sjælens spejl där jag tycker att storyn inte riktigt hänger ihop. Det gäller både saker som inte helt stämmer med de två första serierna, och kontinuitetsfel inom den nya serien. Kanske har det att göra med att Tinka og sjælens spejl har fått nya manusförfattare som inte riktigt förstår sig på Tinkas universum?
Jag har fortfarande några avsnitt kvar av serien (har hunnit fram till avsnitt 19), men en sak jag just nu funderar över - Spoiler för alla som inte sett t.o.m. avsnitt 14 av Tinka og sjælens spejl:

Spoiler
Hur kom det sig egentligen att Tinka, Grot, Birk och Falke hamnade på västra slätterna utanför Tomtarnas rike när de gick igenom tunneln...?

Det stod ju "Tænk på stedet du kender, så er det der du ender", och Tinka tänkte ju på Lasse när de gick igenom portalen då han dök upp i sista sekunden. Då borde de väl hellre ha hamnat tillbaka i Søgaard när de gick igenom portalen, eller åtminstone någonstans med anknytning till Lasse...? Där ute på vischan fanns väl ingen som helst koppling till Lasse, så hur kom det sig att de hamnade just där...?
[close]

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2023 kl. 13:52:01Jag har fortfarande några avsnitt kvar av serien (har hunnit fram till avsnitt 19), men en sak jag just nu funderar över - Spoiler för alla som inte sett t.o.m. avsnitt 14 av Tinka og sjælens spejl:

Spoiler
Hur kom det sig egentligen att Tinka, Grot, Birk och Falke hamnade på västra slätterna utanför Tomtarnas rike när de gick igenom tunneln...?

Det stod ju "Tænk på stedet du kender, så er det der du ender", och Tinka tänkte ju på Lasse när de gick igenom portalen då han dök upp i sista sekunden. Då borde de väl hellre ha hamnat tillbaka i Søgaard när de gick igenom portalen, eller åtminstone någonstans med anknytning till Lasse...? Där ute på vischan fanns väl ingen som helst koppling till Lasse, så hur kom det sig att de hamnade just där...?
[close]
Spoiler
Kinnok hamnade också där eftersom han tänkte på sin käresta Hilda när han gick genom portalen. Jag tolkar det så att man måste tänka på en bestämd plats och rensa bort alla andra tankar. Om man har sin käresta i tankarna är det svårt att koncentrera sig, och då kan man hamna var som helst.
[close]

Anders M Olsson

Jag ser att Tinkas juläventyr inte längre finns kvar på TV4 Play. Däremot finns Tinka och kungaspelet kvar, och kommer enligt informationen att ligga kvar hela nästa år.

Drömmarnas jul finns också kvar, och kommer att ligga kvar hela 2024 och 2025.

Konstigt nog är Kometernas jul redan borttagen. Jag har svårt att se logiken i att vissa av julkalendrarna får ligga kvar i flera år, medan andra tas bort redan efter några månader.

Låt oss nu hoppas på att TV4 lägger upp Tinka och själens spegel när årets julkalendersäsong börjar. Det är bara lite drygt tre månader dit. Tiden går fort! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 augusti 2023 kl. 10:11:55Konstigt nog är Kometernas jul redan borttagen. Jag har svårt att se logiken i att vissa av julkalendrarna får ligga kvar i flera år, medan andra tas bort redan efter några månader.
Aj då, och jag som inte hunnit ladda ner den... :(

Väldigt märkligt att den försvunnit så fort.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 augusti 2023 kl. 10:11:55Låt oss nu hoppas på att TV4 lägger upp Tinka och själens spegel när årets julkalendersäsong börjar. Det är bara lite drygt tre månader dit. Tiden går fort! :)
Ja, vi får verkligen hoppas att TV4 har det goda omdömet att köpa in den tredje och avslutande Tinka-kalendern och släpper den till den 1 december i år.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2023 kl. 11:06:44Aj då, och jag som inte hunnit ladda ner den... :(

Väldigt märkligt att den försvunnit så fort.
Nu är Kometernas jul tillbaka igen på TV4 Play, dock saknas fortfarande Tinkas juläventyr...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2023 kl. 11:06:44Ja, vi får verkligen hoppas att TV4 har det goda omdömet att köpa in den tredje och avslutande Tinka-kalendern och släpper den till den 1 december i år.
Håller fullständigt med. :)

Rättade till namnet på TV4:s playtjänst...

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  8 september 2023 kl. 13:27:01Nu är Kometernas jul tillbaka igen på TV4+, dock saknas fortfarande Tinkas juläventyr...
Håller fullständigt med. :)
Är den? Jag hittar den inte. Om jag följer din länk kommer jag bara till en sida med texten "Oj, här var det tomt. Vi kunde inte hitta innehållet du sökte efter."

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 september 2023 kl. 13:50:15Är den? Jag hittar den inte. Om jag följer din länk kommer jag bara till en sida med texten "Oj, här var det tomt. Vi kunde inte hitta innehållet du sökte efter."
För mig funkar det kanske den versionen är sparad av webbläsaren i cacheminnet.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 september 2023 kl. 14:02:38För mig funkar det kanske den versionen är sparad av webbläsaren i cacheminnet.
Ja, det verkar troligt. Vad händer om du försöker starta ett avsnitt?

Med en annan webbläsare lyckades jag faktiskt få upp startsidan för Kometernas jul. Men det gick inte att starta några avsnitt. När jag försökte kom jag bara till sidan "Oj, här var det tomt". Därefter kunde jag sen inte få upp startsidan fler gånger.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 september 2023 kl. 16:26:54Ja, det verkar troligt. Vad händer om du försöker starta ett avsnitt?

Med en annan webbläsare lyckades jag faktiskt få upp startsidan för Kometernas jul. Men det gick inte att starta några avsnitt. När jag försökte kom jag bara till sidan "Oj, här var det tomt". Därefter kunde jag sen inte få upp startsidan fler gånger.
Det funkar att spela upp avsnitten för mig.