Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tinkas juläventyr & Tinka och kungaspelet (Tinkas juleeventyr/Tinka og kongespillet)

Startat av Daniel Hofverberg, 30 november 2019 kl. 08:27:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Vad konstigt, jag lyckas komma åt Kometernas jul på TV4 Play på minst tre olika webbläsare (Firefox, Edge och Safari).

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 september 2023 kl. 16:53:10Det funkar att spela upp avsnitten för mig.
Fungerar för mig med.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  8 september 2023 kl. 17:37:55Vad konstigt, jag lyckas komma åt Kometernas jul på TV4 Play på minst tre olika webbläsare (Firefox, Edge och Safari).
Fungerar för mig med.
Nu börjar jag fatta vad det är som händer! Det verkar ha att göra med sammanslagningen av TV4 Play och C More.

Ni som kan se serien har förmodligen inget abonnemang på C More!

Om jag loggar ut från TV4 Play kan jag se seriens hemsida, men så fort jag loggar in försvinner den. Som ni kanske minns fanns Kometernas jul bara på TV4 Play, inte som tidigare julkalendrar även på C More.

Det betyder att man faktiskt hamnar på olika webbplatser beroende på om man abonnerar på C More eller inte, även om båda är förvillande lika, och båda heter TV4 Play!

För att testa min teori har jag nu skapat ett nytt konto på TV4 Play utan abonnemang på C More, och nu kommer jag åt serien!

Jag kan tillägga att det anges att avsnitten kommer att finnas kvar till den 28 december 2026, så serien har förmodligen aldrig varit borttagen från TV4 Play som jag trodde. Den "försvann" för mig i samband med att C More gick upp i TV4 Play.

Sabelöga

Kul att KiKa i år kommer visa Tinka und der Spiegel der Seele (Tinka og sjælens spejl).
Houba !

Erika

Nu är det bekräftat, Tinka och själens spegel kommer visas i svenskdubbad version på TV4 Play. Svenskdubbad trailer finns här.

Erika

Citat från: Erika skrivet 24 november 2023 kl. 22:14:55Nu är det bekräftat, Tinka och själens spegel kommer visas i svenskdubbad version på TV4 Play. Svenskdubbad trailer finns här.
Och credits för Tinka och själens spegel.
1.png2.png

Daniel Hofverberg

För en gångs skull ovanligt utförliga dubbcredits, och trevligt att regissör och tekniker står utsatt; som TV4/C More oftast brukar hoppa över. :)

Glädjande nog finns Tinka och själens spegel med även på betaldelen av TV4 Play (d.v.s. det som fram tills nyligen var C More), som fjolårets Kometernas jul inte gjorde. Trevligt att kunna se julkalendern utan att tvingas utsättas för reklam; plus då att det är bökigt att behöva ha två separata konton för TV4 Play (en betal och en gratis) för att komma åt allt innehåll...

Till skillnad från de två första Tinka-kalendrarna (men i likhet med fjolårets kalender) finns även svensk text för hörselskadade, vilket jag uppskattar - det är ju annars i stort sett bara SVT (plus Apple TV+) som verkligen satsar på textning för hörselskadade av svenskdubbade program, medan nästan alla TV-kanaler och tjänster numera har textning för hörselskadade av i originalet svenskspråkiga program.

Mathilda Gustafsson

Lite synd att de har bytt röst på huvudkaraktären min syster dotter tyckte det lätt fel när vi såg avsnitt 1.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2023 kl. 08:45:15Trevligt att kunna se julkalendern utan att tvingas utsättas för reklam; plus då att det är bökigt att behöva ha två separata konton för TV4 Play (en betal och en gratis) för att komma åt allt innehåll...
Jag har inte längre något abonnemang på TV4 Play+ (f.d. C More), men märkligt nog kunde jag ändå se hela första avsnittet av Tinka och själens spegel utan någon som helst reklam. Undrar om det kommer att stå sig under de kommande avsnitten... ?

Om man vill tanka hem avsnitten går det att göra med svtplay-dl, men det har blivit lite krångligare än tidigare. Man måste nämligen ange en s.k. token. Hur man gör det finns beskrivet på den här sidan:
https://svtplay-dl.se/tv4play/

(Tidigare behövde man även ange växeln -P dash vid nerladdning från TV4 Play för att den nerladdade videon inte skulle hacka, men det tycks inte behövas längre.)

William

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2023 kl. 09:19:32Lite synd att de har bytt röst på huvudkaraktären min syster dotter tyckte det lätt fel när vi såg avsnitt 1.
Ja det störde mig också otroligt mycket och jag har inte ens det klart avsnittet än

Mathilda Gustafsson

Citat från: William skrivet  1 december 2023 kl. 13:11:41Ja det störde mig också otroligt mycket och jag har inte ens det klart avsnittet än
Jag tycker inte att det låter fel men det är ju synd om barnen inte vill titta för att de tycker att det gör det.

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 december 2023 kl. 11:24:52Jag har inte längre något abonnemang på TV4 Play+ (f.d. C More), men märkligt nog kunde jag ändå se hela första avsnittet av Tinka och själens spegel utan någon som helst reklam. Undrar om det kommer att stå sig under de kommande avsnitten... ?
Har heller inget abonnemang på TV4 Play+, och ändå var det ingen reklam alls - både avsnitt 1 och 2.

Tintin

Nu var det ett år sedan jag såg Tinka och själens spegel (på danska), men i resumén till dagens avsnitt var det med en scen med en fisk som jag inte kommer ihåg från gårdagens avsnitt (på svenska). Om jag inte minns helt fel så var det samma i den danska versionen (och att den scenen kommer först senare).

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet  2 december 2023 kl. 15:54:51Nu var det ett år sedan jag såg Tinka och själens spegel (på danska), men i resumén till dagens avsnitt var det med en scen med en fisk som jag inte kommer ihåg från gårdagens avsnitt (på svenska). Om jag inte minns helt fel så var det samma i den danska versionen (och att den scenen kommer först senare).
Tänker du på ögonblicket när någon daskar till Tinka i ansiktet med en fisk? Jo, det finns med i första avsnittet. Även Grot blir träffad av en fisk som någon har kastat. Det finns också med, både i första avsnittet och i resumén.

tinka_fisk.jpg

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2023 kl. 17:06:13Tänker du på ögonblicket när någon daskar till Tinka i ansiktet med en fisk? Jo, det finns med i första avsnittet. Även Grot blir träffad av en fisk som någon har kastat. Det finns också med, både i första avsnittet och i resumén.

tinka_fisk.jpg
Ja, det var den scenen jag tänkte på. Jag ser om Tinka och själens spegel mest för dubbningens skull (så det blir väl mer att man lyssnar än tittar). Mer fokus på Trolltider - legenden om bergatrollet och Snøfall 2 i år.

Hittade dock en video på YouTube med 10 fel i Tinka-serien på YouTube (mest från Tinka och själens spegel) på kanalen Spørge Jørgen (men innehåller spoilers så lägger inte in länk). Videon heter 10 Fejl i Tinka!

Daniel Hofverberg

Nu har jag hunnit ikapp och sett de sex avsnitt av Tinka och själens spegel som TV4 Play släppt hittills. Även om den inte är riktigt lika bra som de två första, så är det ändå en riktigt bra julkalender; och väl värd att se om trots att jag såg den på danska ifjol. Också mer bekvämt med svenska, så man inte slipper sitta och fundera över vad enstaka ord här och var betyder; även om det i och för sig inte var några större problem att förstå helheten.

Dubbningen är bra, men helt klart lite tråkigt att Tinka bytt röst från Ellen Thureson till Elif Grahn. Elif Grahn är förvisso en utmärkt skådespelare, men rösten skiljer sig lite för mycket från den man är van vid. Ellen Thureson är ju ändå fortfarande aktiv i branschen och har varit med i dubbningar i år, men hon kanske var sjuk eller hade förhinder nu under hösten när julkalendern skulle dubbas...?

Lite märkligare är det faktum att ledmotivet uppenbarligen har spelats in på nytt. Såvitt jag kan minnas var det exakt samma inspelning med samma sångare mellan Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet, men till Tinka och själens spegel är introt nyinspelat - samma sångtexter, men helt klart inte längre samma sångare. Den kvinnliga sångaren måste utan tvekan vara Anna Isbäck, hennes röst tar man knappast miste på - men vem är den manliga sångaren...?
(Jag förmodar att det är någon av de crediterade skådespelarna, men tyvärr har de ju inte crediterat sångare specifikt)

Och vem är det som sjunger slutsången? Trevligt att den har dubbats, även om sångtexterna känns en smula direktöversatta - "månelösa natt", kan man verkligen säga så i Sverige...? Det känns som en typisk nödlösning för att få rätt antal stavelser... Åtminstone i min värld, så heter det "månlösa" i det svenska språket...

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2023 kl. 13:17:40Jag tycker inte att det låter fel men det är ju synd om barnen inte vill titta för att de tycker att det gör det.
Men de flesta barn kan väl ändå inte vara så kräsna att de inte vill titta bara för att en rollfigur har bytt röst...? Röstbyten händer ju trots allt hela tiden, och det är verkligen inte många filmserier och serier som behållit exakt samma röster genom alla år...

Visst är det lite tråkigt, men sånt händer ju tyvärr - man kan ju liksom inte tvinga någon att aldrig bli sjuk, och heller inte gärna tvinga skådespelarna att skriva kontrakt för en framtida dubbning innan man ens vet om att det skulle bli en tredje julkalender i serien; än mindre att TV4 köpt in den...

Såvitt jag kan se verkar i alla fall alla andra rollfigurer ha fått behålla sina röster, och det är ju ändå ganska imponerande när det har gått 4 år sedan den första julkalendern i serien.