Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 december 2019 kl. 09:50:31
Dagens avsnitt var faktiskt sorgligt :'(

Jag ska inte spoila för er som inte har sett det än utan ni får se avsnittet själva

Dessutom fick Postnord en känga i det avsnittet. Postverket på Nordpolen heter visserligen "Nordposten", men texten i brevbärarens mössa står med exakt samma font som Postnord använder. Så det råder väl ingen tvekan om vem de syftar på när brevbäraren överlämnar några försenade brev...  :)

TonyTonka

Personligen tycker jag att julkalendern i år är helt okej. Dock har jag tröttnat på Pernilla Wahlgren som jag tycker har blivit lite överexponerad i olika sammanhang de senaste åren, även om jag egentligen inte har något emot henne som person.

Att kalendern är skriven av Fredde Granberg märker man tydligt, då han inte har kunnat låta bli att använda sin kära skithumor ett par gånger. Jag har dock alltid varit svag för Fredde Granbergs produktioner, så det är inte konstigt att jag gillar kalendern.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag tycker att Panik i tomteverkstan har tagit sig lite sen början, och har i alla fall fått en röd tråd och en skaplig story, så därför har jag fortsatt se den. Men fortfarande är jag inte alltför imponerad, och den är nog sämre än de senaste årens julkalendrar. Men den har i alla fall utvecklats till en helt okej julkalender, som absolut går att se.

Största problemet tycker jag är att humorn är sämre än tidigare års kalendrar. Humorn känns som väldigt mycket "Hit and miss", där det bara är ungefär en tredjedel av skämten som faktiskt fungerar medan resten känns mer eller mindre meningslöst. Rollfigurerna fungerar helt okej, men det är ju förutsägbart och mycket klichéer - men det allra största problemet är som sagt humorn. :(

PostNord-drifterna fungerade bra, men det är också den enda gången jag skrattat högt under hela julkalendern. Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, och känns inte naturlig för fem öre.


Men Sverige i all ära, så är det utan tvekan Danmark som är den okrönte kungen vad gäller julkalendrar.

Anders M Olsson

Några spridda reflektioner om årets julkalender:

- Om man ska vara på lite felfinnarhumör: Nog borde väl Nordpolen ligga i ständig natt så här års?

- Robotbocken "Bockbot" är väldigt lik robothunden K-9 i Doctor Who.

- Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou som Julina tycker jag är ett fynd. Hon spelar bättre än de flesta av sina vuxna kollegor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2019 kl. 08:03:37
Några spridda reflektioner om årets julkalender:

- Om man ska vara på lite felfinnarhumör: Nog borde väl Nordpolen ligga i ständig natt så här års?
Jag tänkte precis samma tanke...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2019 kl. 08:03:37
- Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou som Julina tycker jag är ett fynd. Hon spelar bättre än de flesta av sina vuxna kollegor.
Jag instämmer fullständigt. Hon spelar klart bäst av alla skådespelarna i årets svenska julkalender, och är ärligt talat en av fåtalet som inte spelar över.

Annars är det lite väl mycket överspel i år, även bland sådana skådespelare som sällan eller aldrig brukar spela över annars... :(

Anders M Olsson

SVT Play har lagt upp de två första avsnitten av en bakom kulisserna-serie om årets julkalender, och ytterligare fyra avsnitt kommer att publiceras inom de närmaste dagarna.

Jag tycker faktiskt att bakom kulisserna-reportagen är bättre och mer intressanta än själva julkalendern...

Alexander

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2019 kl. 12:21:48
SVT Play har lagt upp de två första avsnitten av en bakom kulisserna-serie om årets julkalender, och ytterligare fyra avsnitt kommer att publiceras inom de närmaste dagarna.

Jag tycker faktiskt att bakom kulisserna-reportagen är bättre och mer intressanta än själva julkalendern...

Får ni avsnitt 2-3 att spela? Endast avsnitt 1 vill spelas.

Erika

Citat från: Alexander skrivet 26 december 2019 kl. 10:12:42
Får ni avsnitt 2-3 att spela? Endast avsnitt 1 vill spelas.

Fungerar felfritt för mig.

Alexander

#308
Citat från: Erika skrivet 26 december 2019 kl. 10:16:22
Fungerar felfritt för mig.


Efter några timmar, så funkar avsnitten att se nu.

Elios

Såg bara sista avsnittet av julkalendern. Var väl helt okej men har ju inte sätt början alls och har ingen aning om vad detta handlar om som sagt. Så det är väl därför man inte riktigt har hängt med antar jag.  ::)

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 27 december 2019 kl. 06:19:59
Såg bara sista avsnittet av julkalendern. Var väl helt okej men har ju inte sätt början alls och har ingen aning om vad detta handlar om som sagt. Så det är väl därför man inte riktigt har hängt med antar jag.  ::)

Du kan se alla avsnitten på SVT Play där de ligger kvar till den 23 januari. Som helhet var serien väl ganska hyfsad, men de borde ha kunnat komma på en bättre avslutning. Jag blev faktiskt besviken på sista avsnittet som jag tyckte var sämre än resten av serien.

Richardo

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 december 2019 kl. 08:07:22
Du kan se alla avsnitten på SVT Play där de ligger kvar till den 23 januari. Som helhet var serien väl ganska hyfsad, men de borde ha kunnat komma på en bättre avslutning. Jag blev faktiskt besviken på sista avsnittet som jag tyckte var sämre än resten av serien.

Finns det ett speciellt skäl till att de endast ligger kvar till den 23 januari

Julkalendern kommer knappast sändas igen och det är SVT som har rättigheterna för den

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 27 december 2019 kl. 09:07:00
Finns det ett speciellt skäl till att de endast ligger kvar till den 23 januari

Julkalendern kommer knappast sändas igen och det är SVT som har rättigheterna för den
Det beror med all säkerhet på rättighetsskäl. Bara för att SVT äger rättigheterna för en produktion, betyder det inte att de äger alla rättigheter. Framförallt får man inte glömma bort reprisersättningen, som ska utgå till skådespelare (och annan personal) om en serie ska tillgängliggöras på SVT Play under en längre period (eller sändas i repris på TV).

Avtalet mellan Sveriges Television och Teaterförbundet uppger att en normal licensperiod för tillgängliggörande på SVT Play sträcker sig i 30 dagar, vilket stämmer ganska bra från det datum då det sista avsnittet sändes (d.v.s. julafton). Vill SVT publicera julkalendern längre än så på SVT Play måste de alltså betala för nya perioder, och ersätta skådespelarna för det (i form av 23% av det ursprungliga gaget för varje ny period på 30 dagar). Förmodligen vill inte SVT lägga pengar på det i ett sådant skede, då inte många lär vilja se på en julkalender alltför långt efter jul; varför de förmodligen sparar de pengarna till att publicera igen lagom till nästa jul eller någon annan kommande jul.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 december 2019 kl. 08:07:22
Som helhet var serien väl ganska hyfsad, men de borde ha kunnat komma på en bättre avslutning. Jag blev faktiskt besviken på sista avsnittet som jag tyckte var sämre än resten av serien.
Jag håller med att det sista avsnittet var allt annat än lyckat. Det kändes överdrivet tillrättalagt och förenklat, då allt gick från att se becksvart ut till att allting ska lösa sig inom loppet av fem minuter... :( Plus då ett avslutande musikalnummer på flera minuter, som inte hade minsta lilla relevans till något annat.

clara liljeberg

jag tror att den nya julkalendern utspelar sig i det magiska landet drakköping där befolkningen är drakar och som kanske handlar om en drakfamilj som hade några döttrar och en son som håller igång julbestyren i väntan på att draktomten ska dela ut klappar och jag vill veta hur drakarna firade högtiderna där.

TonyTonka

Citat från: clara liljeberg skrivet  1 februari 2020 kl. 17:13:50
jag tror att den nya julkalendern utspelar sig i det magiska landet drakköping där befolkningen är drakar och som kanske handlar om en drakfamilj som hade några döttrar och en son som håller igång julbestyren i väntan på att draktomten ska dela ut klappar och jag vill veta hur drakarna firade högtiderna där.

Det är faktiskt redan klart vad årets julkalender handlar om, och det är inte drakar. :)

https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2020/01/02/mirakel-julkalender-svt-2020/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D