Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Luftens hjältar (TaleSpin)

Startat av TonyTonka, 17 december 2010 kl. 17:32:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 mars 2022 kl. 00:46:34
Dock är det här ju en person vars namn är en hybrid mellan två av skådespelarna som faktiskt medverkar så det känns snarare som att något blivit fel.
Ja, det känns ju troligt att något har blivit fel vid dokumentationen hos dubbningsstudion, men för att vara säker skulle man behöva hitta åt den här rollfiguren för att höra hur rösten faktiskt låter...

Citat från: Zebastian skrivet 31 mars 2022 kl. 00:36:38
Jag förstår inte riktigt varför skulle de kreditera en person som inte finns?
Vanligtvis bör man absolut kunna lita på att officiella credits stämmer, men ingen är ju mer än människa och den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från...

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2022 kl. 01:57:16
Ja, det känns ju troligt att något har blivit fel vid dokumentationen hos dubbningsstudion, men för att vara säker skulle man behöva hitta åt den här rollfiguren för att höra hur rösten faktiskt låter...
Vanligtvis bör man absolut kunna lita på att officiella credits stämmer, men ingen är ju mer än människa och den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från...
Han måste ju finnas! Annars skulle man inte ha med honom!

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 31 mars 2022 kl. 13:12:14
Han måste ju finnas! Annars skulle man inte ha med honom!
I normala fall hade jag hållit med dig, men det förefaller osannolikt att KM Studio i just detta fall skulle ha anlitat någon som aldrig tycks ha medverkat i någonting annat genom tiderna...

Även fast det är sällsynt, så händer det ju faktiskt att även officiella credits innehåller felaktigheter. Som sagt, den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från.

Det är dock teoretiskt sett möjligt att det kan stämma, för enligt folkbokföringen finns det tre personer i Sverige som heter Ingemar Carlsén (just nu - det kan ha varit fler eller färre på 1990-talet, beroende på namnändringar eller dylikt). Men det är nog betydligt mer sannolikt att det är felcrediterat, och antingen ska vara Ingemar Carlehed eller Stephan Carlsén (den förstnämnda är nog mer sannolikt).

Men ska vi kunna dra någon säker slutsats måste vi faktiskt hitta åt rollfiguren ifråga i något avsnitt, för att kunna lyssna på rösten.

Oscar Isaksson

Jag ska ha detta mysterium i åtanke och luska i hur det ligger till när jag går igenom avsnitt och slutcredits.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2022 kl. 13:19:50
I normala fall hade jag hållit med dig, men det förefaller osannolikt att KM Studio i just detta fall skulle ha anlitat någon som aldrig tycks ha medverkat i någonting annat genom tiderna...

Även fast det är sällsynt, så händer det ju faktiskt att även officiella credits innehåller felaktigheter. Som sagt, den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från.

Det är dock teoretiskt sett möjligt att det kan stämma, för enligt folkbokföringen finns det tre personer i Sverige som heter Ingemar Carlsén (just nu - det kan ha varit fler eller färre på 1990-talet, beroende på namnändringar eller dylikt). Men det är nog betydligt mer sannolikt att det är felcrediterat, och antingen ska vara Ingemar Carlehed eller Stephan Carlsén (den förstnämnda är nog mer sannolikt).

Men ska vi kunna dra någon säker slutsats måste vi faktiskt hitta åt rollfiguren ifråga i något avsnitt, för att kunna lyssna på rösten.

Både Ingemar och Stephan är lätta att identifiera, så om det inte låter som någon utav dem så måste det innebära att det är Ingemar Carlsén iallafall.

Förresten kanske lite brytande från ämnet, men Figge Norling medverkade faktiskt så tidigt som i ett avsnitt av Bumbibjörnarna dubbat 1989-1990 (Alexander Lundahl har pratat med honom via mail och Figge har därmed själv bekräftat det), så kan det vara möjligt att någon som inte var aktiv så tidigt som 1990-1993 kanske medverkade i något avsnitt av DuckTales, Nya Äventyr Med Nalle Puh, Piff & Puff Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck och/eller Långbens Galna Gäng? (eller möjligen kanske också någon större skådespelare alternativt någon som bott utanför västra Sverige, osv.)

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 31 mars 2022 kl. 13:39:37
Jag ska ha detta mysterium i åtanke och luska i hur det ligger till när jag går igenom avsnitt och slutcredits.

Lycka till med det!  :)

Förresten, Dick Eriksson (som i vanliga fall inte brukar dubba hos KM Studio) medverkar dels i Luftens Hjältar (där han spelar Douglas enligt ett PM av forumsmedlemmen Fred) och dels Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 31 mars 2022 kl. 13:39:37
Jag ska ha detta mysterium i åtanke och luska i hur det ligger till när jag går igenom avsnitt och slutcredits.
Gör gärna det. :)

Om man kan hitta åt rollfiguren "Kapten Flygbas", så vore det ju lätt att lösa mysteriet - för Ingemar Carlehed och Stephan Carlsén har ju inga direkta likheter röstmässigt; och de har ju så pass säregna röster så att man tydligt bör kunna avgöra om det är någon av de två eller en tredje person (i så fall troligtvis den faktiska Ingemar Carlsén). Men utan att veta vad Kapten Flygbas kan tänkas heta på engelska, så är det ju inte så lätt att hitta åt honom...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2022 kl. 13:44:54
Gör gärna det. :)

Om man kan hitta åt rollfiguren "Kapten Flygbas", så vore det ju lätt att lösa mysteriet - för Ingemar Carlehed och Stephan Carlsén har ju inga direkta likheter röstmässigt; och de har ju så pass säregna röster så att man tydligt bör kunna avgöra om det är någon av de två eller en tredje person (i så fall troligtvis den faktiska Ingemar Carlsén). Men utan att veta vad Kapten Flygbas kan tänkas heta på engelska, så är det ju inte så lätt att hitta åt honom...

Eller i vilket avsnitt han medverkar...

Jag menar, Alexander Lundahl har så utförliga rollistor till både Wuzzlarna och Bumbibjörnarna där han skrivit i vilka avsnitt karaktärerna dyker upp genom att märka dem med avsnittsnummer, och jag har tagit inspirationen från honom kommer så småningom att uppdatera rollistorna jag skriver.

Steffan Rudvall

Jag tror att Kapten Flygbas kanske kan vara Captain Hotspur...

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 mars 2022 kl. 14:37:29
Jag tror att Kapten Flygbas kanske kan vara Captain Hotspur...

Nej tyvärr inte, Captain Hotspur är Kapten Hetsporre på svenska.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 31 mars 2022 kl. 14:41:08
Nej tyvärr inte, Captain Hotspur är Kapten Hetsporre på svenska.

Och han spelas enligt credits av Hans Lindgren.

Oscar Isaksson

Det finns dock i samma avsnitt en kapten som görs av Stephan Karlsén.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 31 mars 2022 kl. 14:47:26
Det finns dock i samma avsnitt en kapten som görs av Stephan Karlsén.

Samma avsnitt som Kapten Hetsporre eller Kapten Flygbas?

Det finns iallafall också en till karaktär som Stephan spelar i serien, nämligen Fred enligt credits, en karaktär som är en noshörning.

Hetsporre är ett lejon.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2022 kl. 14:49:15
Samma avsnitt som Kapten Hetsporre eller Kapten Flygbas?

Hetsporre är ett lejon.

Avsnittet jag syftar på är A Bad Reflection On You, Part 1 (Världens bästa pilot) där Kapten Hetsporre och en annan kapten (som inte nämns vid något annat namn)medverkar.

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 31 mars 2022 kl. 14:47:26
Det finns dock i samma avsnitt en kapten som görs av Stephan Karlsén.
Jag tror inte att det är han att ta fel på efternamnet är nog mer sannolikt än att ta fel på förnamnet...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 31 mars 2022 kl. 14:53:39
Avsnittet jag syftar på är A Bad Reflection On You, Part 1 (Världens bästa pilot) där Kapten Hetsporre och en annan kapten (som inte nämns vid något annat namn)medverkar.

Tack för avsnittsnamnet, info om avsnittsnamn där respektive karaktär medverkar är praktiskt och användbart!  :D