Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

sämsta dubbningarna

Startat av clash, 3 november 2005 kl. 19:53:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chribbe

Citat från: Sun Studio skrivet 14 juni 2006 kl. 18:15:22
En annan "trevlig" dubb är danska Sun Studios dubb till Tintin. Vem sjutton har sagt en göteborgare skulle passa som Kapten Haddock? Dan Bratt gör sin "insats" till Kalkyl riktigt dåligt (Men det kanske beror på att jag har sett Dan Bratt så många gånger på Net on net reklamen på TV4.) och Håkan Mohede är bara löjlig på Dupondtarna. Dock har en del av dom bra inlevelse.
P.S Denna dubb är väl en omdubb? D.S

Netonet-reklam med Dan Bratt? Har bara sett den med Fredrik Dolk, eller är Bratt med i samma?

Nicce Lemonsson

Såg nyligen Goofy-shortssamlingen Alla Älskar Långben. För det första gillade jag inte riktigt urvalet, de flesta av mina favoriter saknades.

För det andra följdes varje kortfilm av mellanstick där barn världen över intervjuades och uttryckte hur extremt rolig Långben är när han snubblar och dessutom pratar väldigt roligt. För det är ju precis de elementen som är Goofy-kortfilmernas starkaste sidor. ::)

För det andra hade man av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att dubba inte bara kortfilmerna utan även mellansticken. Och då urvalet gjorts så att kortfilmer med voiceover ratats består den svenska rösten av imitation av Långbens olika missljud. Sämst (roligast) är dubbningen av barnens Långbensimitationer i mellansticken.

Så mitt val av sämsta dubbning någonsin (ja, den slår faktiskt Cyborg 009) går till nämnda kortfilmssamling.

Förövrigt, någon som kan tipsa om någon (amerikansk) mer seriös DVD-utgåva av Goofy-kortfilmerna?



Trevlig spelhall förresten.  :P

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det är väldigt irriterande att ens tänka tanken på att dubba "intervjuerna" mellan kortfilmerna - det gäller både Alla älskar Långben, Alla älskar Musse och Alla älskar Kalle. Och till råga på allt med en riktigt dålig lektordubb... Dock har jag sett betydligt värre dubbningar än den samlingsfilmen.

Citat från: Nicce Lemonsson skrivet 28 januari 2007 kl. 01:02:36
Förövrigt, någon som kan tipsa om någon (amerikansk) mer seriös DVD-utgåva av Goofy-kortfilmerna?
Förutom Alla älskar Långben (som även släppts i USA), finns det i stort sett bara plåtlådan i Walt Disney Treasures-serien vid namn The Complete Goofy. Den innehåller alla Långben-kortfilmer som gjorts. Tyvärr är den dock utgången (out of print) sedan flera år tillbaka, och enda sättet att få tag i den är via exempelvis eBay eller i begagnat skick - oftast för mycket dyra priser...

Nicce Lemonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2007 kl. 13:13:28
Förutom Alla älskar Långben (som även släppts i USA), finns det i stort sett bara plåtlådan i Walt Disney Treasures-serien vid namn The Complete Goofy. Den innehåller alla Långben-kortfilmer som gjorts. Tyvärr är den dock utgången (out of print) sedan flera år tillbaka, och enda sättet att få tag i den är via exempelvis eBay eller i begagnat skick - oftast för mycket dyra priser...

Tydligen limiterad till 125.000 ex. BuyItNow (eBay) just nu ligger på 90$ exkl. frakt...

Daniel Hofverberg

Det är tyvärr inte alls ovanliga priser - alla de utgångna Walt Disney Treasures-boxarna är svindyra att få tag i efter att de utgått.

Om du inte behöver plåtlådan som ingick, så finns den i oöppnat skick på Amazon Marketplace från 68 amerikanska dollar (exkl. frakt).

clash

Avskyr All grown up. Spessiellt Tommys röst. Tråkig och helt utan inlevelse. Elina e ju den enda som låter ung. De andra hörs att det är vuxna skådisar.

Och jag är FÖRBANNAT TRÖTT på att höra Annica Smedius i varenda film och serie! Sorry att jag tjatar, men tycker det är så tråkigt att höra samma röst ÖVERALLT. Ja, en del här gillar henne men snälla. Det e ju lättare att räkna de nya filmer, serier hon INTE varit med i än de hon har varit med i. Ja, hon gör inte stora roller alltid men ändå...blir ju så tjatigt...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Carl Barks lover

Okej, Tommy låter aningen vuxen men annars kan jag inte hålla med dej clash. Elina låter ung, ja men det gör dom andra med. Inlevesen för Tommy tycker jag är bra. Annica Smedius lyckas göra en tonårsröst nästan perfekt även om man kunde höra lite av hennes vanliga röst. Hon lyckades göra Angelicas röst i rugrats riktigt bra vilket hon lyckades med Tommy. Allgrown up tycker jag är en bra serie även om rugrats var bättre.

Cadpig

Någon som vet hennes födelsedatum?

Nicce Lemonsson

Citat från: clash skrivet 10 februari 2007 kl. 19:17:34
Och jag är FÖRBANNAT TRÖTT på att höra Annica Smedius i varenda film och serie! Sorry att jag tjatar, men tycker det är så tråkigt att höra samma röst ÖVERALLT. Ja, en del här gillar henne men snälla. Det e ju lättare att räkna de nya filmer, serier hon INTE varit med i än de hon har varit med i. Ja, hon gör inte stora roller alltid men ändå...blir ju så tjatigt...

Myggan.  :P ;D

Cadpig

Citat från: Erika skrivet 26 januari 2006 kl. 21:20:32
Jag kom på en otroligt dålig dubbning som jag helt hade glömt bort, Aladdin (inte Disneys version utan en billig och pinsamt usel produktion som Wendros gav ut omkring 1994). Munrörelser går inte ihop, dåliga skådespelare, ingen inlevelse. Ja, kort sagt uruselt!  ::)

Haha! Jag tror jag har sett den. Kan du beskriva hur anden ser ut i den?

Erika

Anden är mörkhyad och ska väl föreställa en "typisk amerikan" med namnet Jordan...

Cadpig

Stämmer så långt. Jag och min polare, han som äger filmen, kallade anden för Kadaffi-rapparen av någon anledning. Finns det någon skum spåkärring som smyger runt också?

Erika

Citat från: Cadpig skrivet 27 september 2007 kl. 14:25:52
Stämmer så långt. Jag och min polare, han som äger filmen, kallade anden för Kadaffi-rapparen av någon anledning. Finns det någon skum spåkärring som smyger runt också?

Stämmer också, men jag tror hon bara är med i början av filmen. Jag är lite osäker på om hon är med något mer i filmen. 

Cadpig


Erika

Citat från: Cadpig skrivet 27 september 2007 kl. 15:27:39
Hittade den på kära gamla imdb: http://www.imdb.com/title/tt0487010/   -kika

Japp, den är det. Efter ha läst den enda kommentaren som filmen fått, verkar det som originalversionen också lider av dåliga munrörelser.