Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Remakes vs. Uppföljare

Startat av TonyTonka, 17 september 2023 kl. 00:53:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Om du måste välja, remakes eller uppföljare?

Remakes
0 (0%)
Uppföljare
9 (100%)

Antal personer som röstat: 9

TonyTonka

När det kommer till Disney, så har ju både uppföljarna och nyinspelningarna blivit kritiserade, och i vissa fall avskydda. Så jag undrar nu, om ni måste välja mellan en Disney-uppföljare eller en Disney remake, vad väljer ni då och varför?

Själv väljer jag en uppföljare, för där blir i alla fall storyn (i de flesta fallen i alla fall) ny och orginell, även om många av manusen till uppföljarna är rätt så kassa. Det blir inte riktigt samma gamla skåpmat som nyinspelningarna tyvärr ofta blir. Men det är min åsikt, vad tycker ni? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lillefot

#1
Ett konkret svar på denna fråga blir svår att ge, då det skiljer så mycket från film till film. En del filmer tycker jag absolut kan med fördel få följas upp eller tolkas på nytt, medans för andra ser jag väldigt få anledningar till varför det behövs.

Men överlag sett så föredrar jag uppföljare, för de följer då upp handlingen som filmen före hade. En del uppföljare har visserligen väldigt snarlika handlingar med sina föregångare, men grundpremissen brukar oftast skilja sig tillräckligt mycket.

Värst är dock när en uppföljare är skriven på ett sätt så att den ursprungliga filmen känns nästan meningslös. Exempelvis Star Wars: Rise of Skywalker är i mina ögon en urusel uppföljare och en dålig kopia av Return of the Jedi, där grundpremissen
Spoiler
med att Palpatine överlevde sin död
[close]
är totalt ologisk och får klimaxet i originaltrilogin att framstå som helt poänglös. Sedan hjälper det inte heller att filmen slår rekord i antalet plotholes... :(

För remakes så kan de för all del ge nytt liv och perspektiv på gamla klassiker. Men speciellt hos Disney känns de ofta som själlösa kopior av sina animerade original, eller med så många ändringar att "kärnan" helt förloras.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 17 september 2023 kl. 00:53:31När det kommer till Disney, så har ju både uppföljarna och nyinspelningarna blivit kritiserade, och i vissa fall avskydda. Så jag undrar nu, om ni måste välja mellan en Disney-uppföljare eller en Disney remake, vad väljer ni då och varför?

Själv väljer jag en uppföljare, för där blir i alla fall storyn (i de flesta fallen i alla fall) ny och orginell, även om många av manusen till uppföljarna är rätt så kassa. Det blir inte riktigt samma gamla skåpmat som nyinspelningarna tyvärr ofta blir. Men det är min åsikt, vad tycker ni? ^^
Pest eller kolera?  :)

Om jag måste välja får det bli uppföljare, även om jag helst hade velat slippa både remakes och uppföljare.

Disneystudion borde satsa på nya, fräscha idéer istället för att försöka pressa ut allt som går ur sina gamla succéer.

MOA

Jag vill int ha remakes av animerade klassiker,jag vill ha uppföljare!Vad tänkte Disney på när dom startade alla dessa remakes,tänk om Rachel Zegler dödar den trenden

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet 17 september 2023 kl. 09:06:20Jag vill int ha remakes av animerade klassiker,jag vill ha uppföljare!Vad tänkte Disney på när dom startade alla dessa remakes,tänk om Rachel Zegler dödar den trenden
Man kan alltid hoppas, för jag börjar tröttna rejält på dem. :/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Blockhaj

Heter det inte nyinspelningar på svenska?

Daniel Hofverberg

Citat från: Blockhaj skrivet 25 september 2023 kl. 17:54:06Heter det inte nyinspelningar på svenska?
Nyfilmatiseringar skulle jag vilja säga, men kärt barn har många namn...

Disneyfantasten

Ursäkta sent svar, skulle ha svarat förra veckan men blev efter med det av någon anledning, nåja, i varje fall;

Uppföljare utan tvekan, för de berättar bara nya historier, dessutom har jag personligen ljusare syn på uppföljare än vad många andra har, då jag tycker att många av dem lyckas bygga upp franschisen på ett bra sätt, både hos Disney (inkl. Pixar) och andra filmbolag.

När det gäller remakes så tänker jag i första hand på Disney-nyinspelningar i form av spelfilms-versioner av tidigare animerade klassiker, och de enda av dessa som jag personligen ÄLSKAR är de två Dalmatiner-filmerna (1996 & 2000) med Glenn Close.

Av alla de nyinspelningar som släppts på 2010 & 2020-talen är förmodligen Berättelsen om Askungen nästan den enda som jag inte har någonting emot, och det beror på dels att den skiljer sig tillräckligt mycket från den tecknade för att inte kännas som någon nyinspelning av den tecknade utan istället känns som sin egna grej och dels för att den inte innehåller särskilt mycket fotorealistisk CGI-teknik, och den gjordes ju INNAN Disney blev som tokiga i nyinspelningar.

Värst av allt är dock utan tvekan förra årets nyinspelning av Pinocchio då den innehåller många poänglösa adderingar, många klichéer, och massa annat... (för ovanlighetens skull har den t.o.m. mottagits av Razzy Awards, precis som fallet med The Emoji Movie)

Jag kan inte låta bli att irritera mig på att Disney ämnat till att producera en nyinspelning av Vaiana som dessutom kommer att släppas 2025, då är ju filmen inte ens 10 år gammal... (och ju nyare en film är desto onödigare känns det med en nyinspelning)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 09:30:53Jag kan inte låta bli att irritera mig på att Disney ämnat till att producera en nyinspelning av Vaiana som dessutom kommer att släppas 2025, då är ju filmen inte ens 10 år gammal... (och ju nyare en film är desto onödigare känns det med en nyinspelning)
Ja de e nästan värre än nästa års Snövit

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 09:30:53Jag kan inte låta bli att irritera mig på att Disney ämnat till att producera en nyinspelning av Vaiana som dessutom kommer att släppas 2025, då är ju filmen inte ens 10 år gammal... (och ju nyare en film är desto onödigare känns det med en nyinspelning)
Ja, det håller jag fullständigt med om - eller åtminstone gör jag det om filmen riktar sig till samma målgrupp som originalfilmen. Det enda existensberättigandet jag kan se till att göra en nyfilmatisering av Vaiana är om man ska rikta sig till en äldre målgrupp (ungdomar och/eller vuxna), i och med att många vuxna vägrar att se allting tecknat/animerat om de inte tittar med sina barn; och bland tonåringar finns det ännu färre som vill se på animerat.

Det finns trots allt fortfarande en allmän (miss)uppfattning att animerat bara är till för barn, så vill man rikta sig till en äldre målgrupp är det logiskt med en remake då de ju med stor sannolikhet inte har sett originalfilmen Vaiana och heller aldrig kommer att se den...

Men riktar man sig huvudsakligen till en yngre publik känns det fullständigt meningslöst att göra en nyfilmatisering av en så ny film.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 10:54:15Det finns trots allt fortfarande en allmän (miss)uppfattning att animerat bara är till för barn
Ja, just den där mentaliteten är jag helt emot.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 13:01:45Ja, just den där mentaliteten är jag helt emot.
Jag också, men det förändrar inte att gissningsvis minst 70% av alla vuxna likväl tänker så...
(Det har förstås knappast gjorts någon djupgående forskning i ämnet, utan procentsatsen är en vild gissning - men att döma av min bekantskapskrets är det i alla fall inte en enda som frivilligt skulle se någonting tecknat/animerat utan sina eventuella barn närvarande; möjligtvis med ett litet undantag för japansk anime)