Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gravstenar

Startat av Disneyfantasten, 9 oktober 2022 kl. 19:33:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag fixar ett nytt ämne istället för att fortsätta här;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13826.msg141646#msg141646

Vet någon var man han hitta bl.a. följande personers gravstenar?;

- Gösta Prüzelius

- Mille Schmidt

- Mona Seilitz

- John Harryson

- Hans Lindgren

- Guy De La Berg

- Kenneth Milldoff

- Stig Grybe

- Björn Granath

- Rikard Wolff

- Johannes Brost

- Leif Liljeroth

- Lill-Babs

- Charlie Elvegård

- Jan Nygren

- Olof Thunberg

- Jan Sjödin

- Sven Wollter

- Maude Cantoreggi Pedersen

- Bo Christer Hjelte

- Margreth Weivers

- Svante Thuresson

- Lil Terselius

- Liza Öhman

- Sven Melander

- Rolf Skoglund

- Jan Koldenius

- Olof Lundström

m.fl.

(med reservation för att jag kanske kommer på fler senare)

Lillefot

#1
Rikard Wolff ligger begravd på norra begravningsplatsen, samma som Gunnar Ernblad. Infon kommer härifrån:
https://norrabegravningsplatsen.se/sten-nr-724-rikard-wolff/

Av någon anledning finns inte hans gravsten med på sidor där man kan söka efter gravstenar. Jag sökte och det kan vara kopplat till att hans begravning endast hölls för hans nära och kära.

Jag hoppas också att någon kan veta om vart Olof Thunberg ligger i sin eviga vila, så att de som vill får hjälp med att besöka den och sörja honom. Jag tror information tidigare har funnits någonstans på nätet, men jag kan inte hitta det nu.

EDIT: John Harryson är begravd på Kungsholms kyrkogård, i minneslunden. Om man ska tro den här sidan:

EDIT 2: Jan Nygren är begravd på Danderyds kyrkogård, enligt SvenskaGravar.se.

EDIT 3: Charlie Elvegård ska vara begravd på Ulriksdals begravningsplats, enligt Wikipedia. Deras primärkälla går inte att komma åt, så jag kan inte verifiera det. Men förhoppningsvis stämmer informationen:

EDIT 4: Kenneth Milldoffs gravplats ligger på Limhamns kyrkogård, i Malmö enligt SvenskaGravar.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Var kan man hitta Sven-Bertil Taubes gravsten?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 november 2022 kl. 21:33:09Var kan man hitta Sven-Bertil Taubes gravsten?
Han är antagligen inte ens begravd ännu, och ännu mindre troligt är att en sten har hunnit sättas på plats. Det kan ta flera veckor eller t.o.m. månader innan det är klart.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 november 2022 kl. 21:33:09Var kan man hitta Sven-Bertil Taubes gravsten?
Enligt ett pressmeddelande från TT kommer Sven-Bertil Taubes aska att spridas i havet utanför familjens sommarställe Sjösala i Stockholms skärgård.

Det tolkar jag så att det varken kommer att finnas någon grav eller gravsten.

Kremeringen ska ha ägt rum i London igår den 22 november,

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 november 2022 kl. 15:36:29Enligt ett pressmeddelande från TT kommer Sven-Bertil Taubes aska att spridas i havet utanför familjens sommarställe Sjösala i Stockholms skärgård.

Det tolkar jag så att det varken kommer att finnas någon grav eller gravsten.

Kremeringen ska ha ägt rum i London igår den 22 november,
Gravsten kan man ju fortfarande ha?
Houba !

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam

Citat från: Sabelöga skrivet 23 november 2022 kl. 16:36:29Gravsten kan man ju fortfarande ha?
Nja, inte riktigt. I så fall blir det någon minnessten av någé slag.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Kom på fler;

- Brasse Brännström

- Magnus Härenstam

- Tommy Blom

- Ulf Larsson

(kommer kanske på fler senare)

Sabelöga

Citat från: Adam skrivet 23 november 2022 kl. 18:53:44Nja, inte riktigt. I så fall blir det någon minnessten av någé slag.
Du tänker så.
Houba !

Adam

Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 november 2022 kl. 19:28:54Kom på fler;

- Brasse Brännström

- Magnus Härenstam

- Tommy Blom

- Ulf Larsson

(kommer kanske på fler senare)
Om du är så intresserad av var alla dessa personer ligger begravda, varför lägger du inte ner lite jobb på att själv ta reda på det?

Det finns utmärkta databaser på nätet som du kan leta i. Här finns tips på var du kan leta:
https://www.svenskakyrkan.se/begravning/om-gravratt/hitta-gravplatsen

I flera fall står det även på Wikipedia var kända personer ligger begravda. T.ex. finns i artiklarna om Magnus Härenstam och Brasse Brännström inte bara angivet var de ligger begravda utan t.o.m. foton på deras gravar.

Sabelöga

Citat från: Adam skrivet 23 november 2022 kl. 19:52:45Hur tänkte du då?
Gravsten = Minnesmärke. Men så är ju inte fallet. En gravsten måste väll markera någons grav annars är det ju bara ett minnesmärke av något slag.
Houba !

Adam

Citat från: Sabelöga skrivet 24 november 2022 kl. 02:41:01Gravsten = Minnesmärke. Men så är ju inte fallet. En gravsten måste väll markera någons grav annars är det ju bara ett minnesmärke av något slag.
Hade varit en grej om askan hade begravts i en minneslund eller så (för då brukar faktiskt gravstenar komma med när askan begravs), men nu tycks askan tydligen strös ut i ett hav som Östersjön, så då brukar inte gravstenar vara lika vanligt att ha med.
(just saying)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Anders M Olsson

Citat från: Adam skrivet 24 november 2022 kl. 05:56:47Hade varit en grej om askan hade begravts i en minneslund eller så (för då brukar faktiskt gravstenar komma med när askan begravs), men nu tycks askan tydligen strös ut i ett hav som Östersjön, så då brukar inte gravstenar vara lika vanligt att ha med.
(just saying)
Familjen kan naturligtvis välja att sätta upp ett minnesmärke någonstans, men det behöver inte nödvändigtvis vara i form av en sten. Det kan lika gärna vara en bronsplatta eller liknande.