Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Aladdin (Disney)

Startat av Erika, 17 oktober 2004 kl. 11:56:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 maj 2023 kl. 22:12:21Hur är det ens möjligt? Han borde ju följa manus det är ju trots allt en dubbning och inte röstskådespeleri i originalversion.
Robin Willams dialog var tydligen inte färdig inspelade.

Han hade bara animation att gå på.

Tydligen hitttade han på det mesta själv.

Han är(eller var) en väldigt känd finisk komiker.

Men pappa(som är finisk) känd mycket väl till honom :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 22:28:02Robin Willams dialog var tydligen inte färdig inspelade.

Han hade bara animation att gå på.

Tydligen hitttade han på det mesta själv.

Han är(eller var) en väldigt känd finisk komiker.

Men pappa(som är finisk) känd mycket väl till honom :D
Utöver Aladdin harde han varit gjort två andra dubbroller någonsin.

Han är tydligen död nu :'( :'( :'(

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 maj 2023 kl. 22:12:21Hur är det ens möjligt? Han borde ju följa manus det är ju trots allt en dubbning och inte röstskådespeleri i originalversion.
Jag förstår inte heller hur det kan vara möjligt. Visst kan man improvisera fram bearbetningar av manus i realtid, men rimligtvis måste man ändå ha ett manus översatt från originalet att utgå ifrån. Det är ju trots allt ingen originalversion, så man måste ju utgå ifrån originalet om inte resultatet ska bli helt obegripligt och helt utan likhet med originaldialogen...

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 22:28:02Robin Willams dialog var tydligen inte färdig inspelade.

Han hade bara animation att gå på.
Men vid originalversioner brukar ju dialogen spelas in före animationen, så att man bör ha haft Robin Williams dialog som utgångspunkt när man animerade filmen...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 22:58:07Jag förstår inte heller hur det kan vara möjligt. Visst kan man improvisera fram bearbetningar av manus i realtid, men rimligtvis måste man ändå ha ett manus översatt från originalet att utgå ifrån. Det är ju trots allt ingen originalversion, så man måste ju utgå ifrån originalet om inte resultatet ska bli helt obegripligt och helt utan likhet med originaldialogen...
Men vid originalversioner brukar ju dialogen spelas in före animationen, så att man bör ha haft Robin Williams dialog som utgångspunkt när man animerade filmen...?
Jag kannha missförstått.

Vill ha källan ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 22:58:07Jag förstår inte heller hur det kan vara möjligt. Visst kan man improvisera fram bearbetningar av manus i realtid, men rimligtvis måste man ändå ha ett manus översatt från originalet att utgå ifrån. Det är ju trots allt ingen originalversion, så man måste ju utgå ifrån originalet om inte resultatet ska bli helt obegripligt och helt utan likhet med originaldialogen...
Men vid originalversioner brukar ju dialogen spelas in före animationen, så att man bör ha haft Robin Williams dialog som utgångspunkt när man animerade filmen...?
Han var tydligen hyllade i rollen med !

Dom flesta finskar älskar honom som Anden !

En del säger att förbättrade rollen.

Jag tror han fick något slags pris för den  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Varför är alla så emot det här ? :'(

Jag tycker det är kul att han gjord dubbningen på det sätt.

Jag säker på att till och med Williams själv skulle sammatycka.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 23:32:22Varför är alla så emot det här ? :'(

Jag tycker det är kul att han gjord dubbningen på det sätt.

Jag säker på att till och med Williams själv skulle sammatycka.
Vi är inte emot det, vi är bara skeptiska på om det verkligen skulle stämma, eftersom det verkar orealistiskt för en dubbning. Jag undrar om det inte blivit något missförstånd någonstans, eller om det är rykten som har tagits för att vara sant...?

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 23:28:46Jag kannha missförstått.

Vill ha källan ?
Ja, det vore uppskattat. :)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Josh Gad har sagt på Twitter att Disney fått lova Robin Willlams dötsbo att använda ljudklip av honom som Anden i den ny
hundra års jubileums kortfilmen :D


https://www.instagram.com/p/CtZrjDzPgEv/?igshid=MzRlODBiNWFlZA%3D%3D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.