Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

E

Vilka artister vill ni se nästa år?

Jag vill se dessa:

Chris Kläfford
Nathalie Brydolf
Sonja Aldén
Vanna Rosenberg
Rebecka Karlsson
Annika Herlitz
Nordman
Peter Jöback
Martin Almgren

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 mars 2019 kl. 18:19:23
Vilka artister vill ni se nästa år?

Jag vill se dessa:

Chris Kläfford
Nathalie Brydolf
Sonja Aldén
Vanna Rosenberg
Rebecka Karlsson
Annika Herlitz
Nordman
Peter Jöback
Martin Almgren

Orkar inte diskutera nästa år då det är för långt tid tills dess. Men menar du Vanna Rosenberg som programledare då eller?^^

E

Citat från: Elios skrivet 10 mars 2019 kl. 18:22:29
Orkar inte diskutera nästa år då det är för långt tid tills dess. Men menar du Vanna Rosenberg som programledare då eller?^^
Nej som artist såklart. Jag tycker hon är bra på att sjunga

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 10 mars 2019 kl. 18:08:20
Dem säger lyckas hör jag det som.
Då ere väll bara jag som är pervers antar jag.
Houba !

E

#169
Nu står det att Rebecka fick flest röster men hon gick ändå inte vidare på grund av att hon fick för få röster från appen och dens nya ålders-regel >:( >:( >:(
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/8wrXPd/missade-finalen--pa-grund-av-svts-nya-regler

Nu tycker jag att dom ska ta bort appen helt och hållet och ha kvar telefon-röstningen och sms-röstningen

Appen gör ju också så att tittarrösterna i finalen blir mindre jämfört med tidigare år >:(

Tycker också att jurygrupperna borde bestå av svenska städer som det gjort tidigare för programmet visas ju inte i dom andra länderna ???

Daniel Hofverberg

#170
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 mars 2019 kl. 11:06:37
Nu tycker jag att dom ska ta bort appen helt och hållet och ha kvar telefon-röstningen och sms-röstningen

Appen gör ju också så att tittarrösterna i finalen blir mindre jämfört med tidigare år >:(

Tycker också att jurygrupperna borde bestå av svenska städer som det gjort tidigare för programmet visas ju inte i dom andra länderna ???
Det är ju inte appens fel, så den tycker jag gott kan vara kvar tillsammans med röstning.

Men man borde helt klart se över viktningen, då det inte känns riktigt rättvist att alla åldersgrupper får disponera över samma "pott" oavsett hur många som röstat - det borde finnas mer rättvisa sätt att se till så att inte barn och ungdomars massröstning tar överhanden... Som det är nu innebär alltså det att även om bara en enda person över 75 år skulle rösta i Melodifestivalen samtidigt som en miljon barn mellan 10 och 15 år röstar, så får den enda 75-plussaren samma "makt" som alla dessa en miljon människor mellan 10 och 15 år tillsammans (nu finns det förstås inte en miljon barn mellan 10 och 15 år i Sverige, så det var ett tillspetsat exempel, men bara så att poängen framgår) - det känns inte rimligt eller rättvist, oavsett hur olyckligt det slog för Rebecka.

Jag instämmer fullständigt att man bör gå tillbaka till svenska jurygrupper istället för de utländska grupperna. Tanken är förvisso god, men när SVT i övrigt verkar vara så måna om att motverka fusk och att allt ska gå rätt till, så är det märkligt att man inte tänkt tanken att utländska jurygrupper kanske inte är opartiska eftersom de själva också är med i Eurovision Song Contest och därmed alltså ska vara med och utse sin egen konkurrent. Hur kan man vara säker på att inte utländska jurygrupper röstar taktiskt på ett sämre bidrag, eller åtminstone ett bidrag som inte påminner om ens eget lands bidrag, för att öka sina egna chanser i Eurovision Song Contest...? Inte för att jag tror att många jurymedlemmar öppet skulle resonera på det sättet, men man kan i alla fall inte utesluta möjligheten att de medvetet eller undermedvetet ändå påverkas av hur deras eget lands bidrag låter (vilket i många fall förmodligen redan är klart, då det inte är så många länder som har flera deltävlingar som Sverige har).

Dessutom blir de utländska jurygrupperna förstås en nackdel för de bidrag som är på svenska, vilket i år också visas av det faktum att det enda svenskspråkiga bidraget i finalen (Jon-Henrik Fjällgren) fick minst röster av de utländska jurygrupperna. Med tanke på att svenskspråkiga bidrag ändå brukar översättas till engelska innan Eurovision Cong Contest, så att versionen i Melodifestivalen ändå inte motsvarar vad som kommer att skickas utomlands, så blir det ju orättvist med utländska jurygrupper som förstås knappast lär förstå ett ord svenska (utom möjligen våra nordiska grannländer, som kanske förstår tillräckligt).

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2019 kl. 11:37:35
Det är ju inte appens fel, så den tycker jag gott kan vara kvar tillsammans med röstning.

Men man borde helt klart se över viktningen, då det inte känns riktigt rättvist att alla åldersgrupper får disponera över samma "pott" oavsett hur många som röstat - det borde finnas mer rättvisa sätt att se till så att inte barn och ungdomars massröstning tar överhanden... Som det är nu innebär alltså det att även om bara en enda person över 75 år skulle rösta i Melodifestivalen samtidigt som en miljon barn mellan 10 och 15 år röstar, så får den enda 75-plussaren samma "makt" som alla dessa en miljon människor mellan 10 och 15 år tillsammans (nu finns det förstås inte en miljon barn mellan 10 och 15 år i Sverige, så det var ett tillspetsat exempel, men bara så att poängen framgår) - det känns inte rimligt eller rättvist, oavsett hur olyckligt det slog för Rebecka.

Jag instämmer fullständigt att man bör gå tillbaka till svenska jurygrupper istället för de utländska grupperna. Tanken är förvisso god, men när SVT i övrigt verkar vara så måna om att motverka fusk och att allt ska gå rätt till, så är det märkligt att man inte tänkt tanken att utländska jurygrupper kanske inte är opartiska eftersom de själva också är med i Eurovision Song Contest och därmed alltså ska vara med och utse sin egen konkurrent. Hur kan man vara säker på att inte utländska jurygrupper röstar taktiskt på ett sämre bidrag, eller åtminstone ett bidrag som inte påminner om ens eget lands bidrag, för att öka sina egna chanser i Eurovision Song Contest...? Inte för att jag tror att många jurymedlemmar öppet skulle resonera på det sättet, men man kan i alla fall inte utesluta möjligheten att de medvetet eller undermedvetet ändå påverkas av hur deras eget lands bidrag låter (vilket i många fall förmodligen redan är klart, då det inte är så många länder som har flera deltävlingar som Sverige har).

Dessutom blir de utländska jurygrupperna förstås en nackdel för de bidrag som är på svenska, vilket i år också visas av det faktum att det enda svenskspråkiga bidraget i finalen (Jon-Henrik Fjällgren) fick minst röster av de utländska jurygrupperna. Med tanke på att svenskspråkiga bidrag ändå brukar översättas till engelska innan Eurovision Cong Contest, så att versionen i Melodifestivalen ändå inte motsvarar vad som kommer att skickas utomlands, så blir det ju orättvist med utländska jurygrupper som förstås knappast lär förstå ett ord svenska (utom möjligen våra nordiska grannländer, som kanske förstår tillräckligt).

Arvingarnas låt var också på svenska. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Någon som minns dem "gamla" melodofestivalen ni vet där det bara var en enda stor final?  8)

E

Nån mer än jag som tycker att röstningssystemet i Mello var bättre förr. För tittarpoängen brukade vara ÖVER 100

Men sedan 2016 har det högsta poängen slutat på 64 eller nåt :( Nån som vet varför ???

Elios

Den ENDA riktigt såhär bra låten jag tyckte var riktigt bra och verkligen kan lyssna på är ju Habibi med Dolly Style som man inser lite nu i efterhand att varför röstade jag inte på dem då hade dem kanske gått vidare.  :-\

Lilla My

Röstningen är ju till för att alla ska få en chans att säga sin mening SAMT att låtarna ska gå igenom en expert-jury som kan musik. Finns ju en anledning till att Sverige generellt skickar sjukt bra låtar till Eurovision som kommer långt. Förra året (eller var det förrförra?) blev det ju gnäll över att äldre personer inte hade appen eller förstod den och att deras favoriter därför inte kom vidare, därför byggdes appen om. Nu fungerar den så att alla åldrar får säga sin mening och ändå gnälls det.

Det är alltid massa jävla gnäll. Årets vinnare fick mest poäng av juryn OCH mest poäng av svenska folket. Kan inte folk vara nöjda med det? ;D

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 mars 2019 kl. 08:18:40
En sak som jag dock inte fattade är att det bara var 8 JURYGRUPPER för det brukar ju vara fler

För att folk har hostat ihjäl sig på jurygrupperna i flera år nu antagligen. "DE FUSkAJ!!"  etc.

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 mars 2019 kl. 10:04:59
Dessutom har jag undrat länge nu i vilket syfte man hjärtröstar. Har inte själv installerat appen men sett tjejen sitta med det. Och känns mer eller mindre som att den avlyssnar micken och att SVT samlar in information för diverse syften som statistik. Någon som installerat appen på android och ser vilka behörigheter den vill åt? Väldigt svårt att tro att dom bara gjort en app för skoj skull som "barnen" skall sitta och spamma hjärt röstning på.  ::)

Är inte sådan avlyssning olaglig? Nej, appen vill inte ha tillgång till varelsig dina bilder eller din mikrofon. Den är till för att kunna rösta några gånger gratis, antagligen för de som inte har råd att ringa att rösta ens det billigaste alternativet.

E

#177
Mellos Facebook sida la upp för några dar sen att man kan gå med i nåt som heter Mello-panelen.

Om man anmäler sig till dom så kommer dom skicka frågor till er om vad man vill se i Mello nästa år eller vad man vill förbättra ;)

Igår skickade dom till mig och frågade vilka jag vill se som programledare och dom visade massa bilder på olika kändisar som jag skulle klicka på

Jag klickade på:

Vanna Rosenberg
Ellen Bergström
Mia Skäringer

Och dessutom skrev jag Dolph Lundgren ;D för han stog inte med

Nästa gång dom skickar till mig ska jag säga att andra chansen borde vara som en helt vanlig deltävling

Daniel Hofverberg

Ett kul initiativ, men när ska man egentligen få dessa frågor...? Jag anmälde mig för några dagar sedan, men jag har inte fått någon fråga om programledare eller något mail alls utöver de inledande registreringsfrågorna.

E

#179
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2019 kl. 11:01:40
Ett kul initiativ, men när ska man egentligen få dessa frågor...? Jag anmälde mig för några dagar sedan, men jag har inte fått någon fråga om programledare eller något mail alls utöver de inledande registreringsfrågorna.
Jag fick mailet i skräpposten i mail-appen. Kolla där om du har fått nåt.