Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Äventyrsdags (Adventure Time), credits?

Startat av Alex, 20 november 2011 kl. 19:51:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alex



Ett Cartoon Network-program, och en av mina favorit-TV-serier, som jag bara har sett på engelska. Jag vet om att det finns en svensk dubbning, kallad Äventyrsdags, men kan inte hitta någon credits-lista, varken här på Dubbningshemsidan eller någon annanstans på internet. Undantaget är en ofullständig lista på Wikipedia utan källhänvisning. Jag tror att jag har läst på Dubbningshemsidan att det ska vara svårt att få creditslistor från Cartoon Network, är det så fortfarande?

Skutt

ja! det är så fortfarande men jag kan lite ifrån äventyrsdags vilka som spelar dem!
;)

     Svenska Röster
     
     * Finn -  Daniel Melén
     * Jake -  Christian Fex 
     * Prinsessan Bubbelgum -  Norea Sjöqvist
     * Is Kungen -  Ole Ornered

     Övriga Röster

     * Kim Sulocki
     * Christian Fex
     * Adam Fietz
     * Göran Gillinger?
     
    ja det var de hoppas dem är rätt! :)

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr är det fortfarande problem att få tag i credits från Cartoon Network - de har hittills haft en irriterande förkärlek för att ignorera alla mail. Om serien skulle vara dubbad av Dubberman, så är det inga problem att få tag i dubbcredits genom dem. Men tyvärr är det ju inte alltför många serier som de har dubbat, och den möjligheten finns tyvärr inte vid de dubbningar som SDI Media gjort. Jag gissar att den här serien sannolikt är dubbad av SDI Media (precis som 90% av allt på Cartoon Network), men jag har egentligen inga belägg för det.

Dock har Äventyrsdags med Finn & Jake nyligen släppts på DVD i Sverige, så eventuellt kanske det kan gå att få tag i kompletta dubbcredits genom Warner. DVD-utgåvorna har tyvärr inga utsatta dubbcredits (det vore förstås för mycket begärt...), men möjligtvis kanske det kan gå att få fram listor via Warner Home Video. Mina kontaktpersoner på Warner har tyvärr slutat på företaget, men jag ska undersöka om det finns någon annan man kan prata med där som kan hjälpa till.

Soscla

VA?! Stopp stopp stopp! Jag har bara blivit visad vissa utvalda delar av den här serien och det var ju ASLÄSKIGT!! D: D: Jag förstår inte hur folk tänker nuförtiden, jag accepterar att det är nåt coolare än Teletubbies och Gnottarna, men det här är ju inspelade mardrömmar från nån mentalpatient! Alltså... tycker jag i alla fall. Fast det är okej att titta på om man är lite äldre. (Om man vågar :S)
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Jag håller med till viss del, men jag tycker mest det är snarare en dum än läskig show. Kände hur min IQ långsamt sjönk ju mer jag såg det. Samma sak med Flapjack. Vilket är skumt, eftersom jag älskade de shower som startade hela denna "halvläskiga och knäppa"-serierna. Men nu för tiden spårar det ju ur totalt.

Gud va vuxen man känner sig plötsligt. Det enda jag kan tänka är att "sådant här ska mina barn aldrig få se".

Soscla

Citat från: Fantasygold skrivet 18 december 2011 kl. 18:54:39

Gud va vuxen man känner sig plötsligt. Det enda jag kan tänka är att "sådant här ska mina barn aldrig få se".
Hahaha ja, jag muttrar det för mig själv nästan varje dag att "mina barn ska minsann hållas under uppsikt, mutter mutter". Illa xD
It's so fluffy I'm gonna die!

Alex

Citat från: Soscla skrivet 17 december 2011 kl. 21:52:18
VA?! Stopp stopp stopp! Jag har bara blivit visad vissa utvalda delar
De som har visat dig delar av serien har troligen valt att visa just sådana klipp som kan uppfattas som "asläskiga" om de ses utan sammanhang. Men att påstå att Adventure Time är en läskig serie känns rent felaktigt, även om den kan innehålla kortare delar som kan uppfattas som "läskiga".

@Fantasygold: Tja, det är ju en "knäpp" serie, i stil med Sam & Max: Freelance Police, Flapjack, etc. Gillar man inte den sortens humor kan det ju absolut uppfattas som dumt. Dock kan jag säga att serien har blivit något mindre knäpp (och handlar även mindre om äventyr...) sedan säsong 2.

Har förresten sett två avsnitt ("Evicted!" och "Trouble in Lumpy Space") på svenska nu, och kan säga att det var väldigt mycket sämre än det engelska originalet, speciellt Marcelines röst och sången "The House Hunting Song" i "Evicted!" (både vad gäller text och sång). Blir nog inte så mycket mer Adventure Time på svenska för min del, mer än om jag för nyfikenhets skull vill kolla hur de har gjort med specifika figurers röster och översättningar av sånger.

cooladdis

Hej! jag är helt såld på tv serien Adventures time eller om man skulle översätta: äventyrs dags!
som går på Cartoon Network.
jag undrar om det är någon som vet nån hemsida där man kan köpa dubbade adventures time (äventyrs dags) filmer??????? :D

Erika

#8
Citat från: cooladdis skrivet 25 december 2011 kl. 12:15:50
Hej! jag är helt såld på tv serien Adventures time eller om man skulle översätta: äventyrs dags!
som går på Cartoon Network.
jag undrar om det är någon som vet nån hemsida där man kan köpa dubbade adventures time (äventyrs dags) filmer??????? :D

Finns att köpa hos bl. a. Discshop och Cdon.

Edit 1:
Dessutom finns det redan en "Äventyrsdags"-tråd, så jag tar och försöker att sammanfoga båda trådarna.

Edit 2:
Ja, jag lyckades! :)

Daniel Hofverberg

Ja, det har ganska nyligen släppts fyra volymer med Äventyrsdags på DVD i Sverige. Jag är osäker på exakt hur många avsnitt som finns med, men jag gissar på att de fyra volymerna innefattar hela säsong 1.

Om bara de DVD:erna säljer någorlunda bra, så kommer det säkert fler DVD-volymer så småningom.

Alex

Har enbart sett tre volymer, men dessa tre innefattar hela första säsongen.

Daniel Hofverberg

Det var jag som skrev fel i hastigheten - det har bara släppts tre DVD-volymer i Sverige, inte fyra.

cooladdis

#12
hej! jag undrar om någon vet vart man kan köpa adventure time (äventyrs dags) filmer säsong 2!
dubbade på svenska! :D





Jag slog ihop trådarna. /Erika

Alex

Tjena.

Tyvärr har bara den första säsongen av Adventure Time släppts på DVD på svenska än så länge, vilket faktiskt är mer än vad som släppts i USA, där man bara har släppt en DVD med några utvalda avsnitt.

Daniel Hofverberg

Med tanke på att de tre DVD-volymerna som utgör säsong 1 släpptes i Skandinavien för bara en månad sedan, så är det väl inte särskilt konstigt att säsong 2 inte kommit än. Men om bara säsong 1-DVD:erna säljer hyfsat bra, så förmodar jag att sannolikheten är stor att säsong 2 släpps så småningom. Någon sådan DVD är dock inte med i Warners nuvarande releaseplan, så det lär inte komma inom de närmaste månaderna i alla fall.

Det är ändå bättre ställt med Äventyrsdags än många andra serier, i och med att alla tre volymerna med säsong 1 släpptes samtidigt i november istället för att som vanligt dra ut på det i något halvår eller mer. Och personligen måste jag medge att jag blev förvånad över att Warner ens tänkt tanken på att släppa en sådan här serie på DVD. Det finns trots allt många betydligt mer kända och populära serier som Warner äger rättigheterna till (från Warner, Hanna-Barbera och MGM) som inte släppts på DVD.