Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den bästa filmatiseringen av Rumpelstiltskin?

Startat av Erika, 5 april 2021 kl. 14:14:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Favoriten är...?

Rumpelstilzchen (1940)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (1955)
0 (0%)
Das Zaubermännchen (1960)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (1962)
0 (0%)
Faerie Tale Theatre: Rumpelstilskin (1982)
0 (0%)
Rumpelstiltskin (1985)
0 (0%)
Rumpelstiltskin (1987)
0 (0%)
Rumplcimprcampr (1997)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (2007)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (2009)
1 (100%)
Annan, nämligen...
0 (0%)

Antal personer som röstat: 1

Erika

Av dessa är Rumpelstilzchen (2009) är min favorit då den är ganska kul på sina ställen och sevärd samt kanske den bästa Sechs auf einen Streich-filmen. Det enda minuset är titelpersonen själv då denne spelar över på ett tröttsamt sätt... 


Erika

Citat från: MOA skrivet  5 april 2021 kl. 15:24:07
Känner faktiskt int till detta

Säker på det? Det är en ganska känd saga insamlad av bl. a. bröderna Grimm, kallas ibland på svenska för bl. a. Bullerskaft, Bulleribasius och Päronskaft. Den tyska varianten är utan tvekan mest känd (och därmed den som blivit film i första hand/förekommer som referens), men det finns varianter från andra länder - från Sverige, har vi t. ex. varianten Flickan som spann guld av långhalm.

MOA

Citat från: Erika skrivet  5 april 2021 kl. 16:12:28
Säker på det? Det är en ganska känd saga insamlad av bl. a. bröderna Grimm, kallas ibland på svenska för bl. a. Bullerskaft, Bulleribasius och Päronskaft. Den tyska varianten är utan tvekan mest känd (och därmed den som blivit film i första hand/förekommer som referens), men det finns varianter från andra länder - från Sverige, har vi t. ex. varianten Flickan som spann guld av långhalm.
Nä jag e nog för ung

Anders M Olsson

#4
Sagan känner jag mycket väl till, men jag kan inte påminna mig att jag har sett en enda filmatisering av den.

Första gången jag kom i kontakt med figuren Rumpelstiltskin var i det relativt tidiga datorspelet King's Quest.

Rumpelstiltskin (a.k.a. "mr Gold") är även en ganska framträdande figur i TV-serien Once Upon a Time. Men där har man fantiserat ganska fritt kring nästan alla kända och okända sagofigurer, så det kan knappast räknas som en filmatisering av sagan.
https://www.imdb.com/title/tt1843230/

gstone

Innan Disney officiellt avslöjade filmen gick det att ryckte om att filmen som skulle visa sig vara Vaiana skulle vara baserad på Rumpelstiltskin och ha titeln The Name Game.

Det sas att filmen skulle handla om en TIKI-skärare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.