Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lucky Luke

Startat av Hiding, 10 juni 2007 kl. 01:37:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hiding

Jag såg på en gammal "Lucky Luke"-kassett från "SELECT VIDEO" (som var poppis på 80-talet med knallröda fodral). Fantastiskt kul! "Lucky Luke - Det stora äventyret" hette den...

Såg för en tid sedan att den fanns på DVD och köpte, men fann att de (naturligtvis) hade dubbat om den. De härliga rösterna från "SELECT VIDEO"-utgåvan var borta. Vet inte vilka skådespelare som gjorde rösterna åt Luke och Daltonbröderna m.fl. i denna version från SELECT VIDEO, men vill gärna ha reda på om de även gör rösterna i någon annan Lucky Luke film.

Mysan

håller med, tycker också om lucky luke från select!
inte säker men tror rösten till Lucky Luke är den samma som dubbar till He-man och Tiger i Nalle Puh (Peter Wanngren?)

Erika

"Lucky Luke -  Det stora äventyret" är väl "långfilmen" (egentligen tre-fyra avsnitt av tv-serien som blivit ihopklippta till en långfilm), om jag inte minns helt fel. Jag minns i alla fall att bl.a. Peter Harryson, Gunnar Ernblad, Leif Ahrle och Carl Billquist medverkade i den dubbningen som gjordes tidigt 80-tal.


ddubbning

Citat från: Erika skrivet 10 juni 2007 kl. 20:18:38
"Lucky Luke -  Det stora äventyret" är väl "långfilmen" (egentligen tre-fyra avsnitt av tv-serien som blivit ihopklippta till en långfilm), om jag inte minns helt fel. Jag minns i alla fall att bl.a. Peter Harryson, Gunnar Ernblad, Leif Ahrle och Carl Billquist medverkade i den dubbningen som gjordes tidigt 80-tal.



Medverkande i "Lucky Luke -Det stora äventyret" (1983):

Leif Ahrle  Lucky Luke
Mathias Henrikson  Joe Dalton
Lars Lennartsson  Jack Dalton
Ulf Håkan Jansson  William Dalton
Peter Harryson  Averell Dalton
Yvonne Lombard  mamma Dalton
Carl Billquist  Pendegast
Gunnar Ernblad  Bigrock
Gunnar Ernblad  Jolly Jumper, hästen
Carl Billquist  Ratata, hunden
   
Källa: Svensk Filmdatabas

Erika

Tack för uppgifterna, ddubbning!  :)

ddubbning


Mysan

men är det samma dubbning till långfilmen och de fristående filmerna? hur många lucky luke filmer (vhs, från select) finns utgivna? har sett en del filmer utgivna från select och de kör med samma skådisar som dubbar, iallafall i blackstar,lassie,sealab 2020 (röst-dubbningen till defenders of the earth,zorro,black beauty minns jag inte), därför tänkte jag om det va samma röstskådisar till lucky luke som de andra select filmer

Mysan

så Peter wanngren medverkar inte i nån lucky luke film??? i tidigare inlägg glömde jag nämna he-man (oxå Peter Wanngren!)

ddubbning

Citat från: Aurora skrivet 12 juni 2007 kl. 19:01:41
så Peter wanngren medverkar inte i nån lucky luke film??? i tidigare inlägg glömde jag nämna he-man (oxå Peter Wanngren!)

Peter Wanngren medverkar enligt Ljud-och bildarkivet på en del vhsfilmer, som är samlingar med flera kortfilmer, alltså ej långfilmer och han medverkar även på de DVD´er med kortfilmer som Atlantic Film gett ut 2002.

Daniel Hofverberg

Peter Wanngren medverkade utan tvekan i TV-serien Lucky Luke, i den dubbning som SVT visade en gång i tiden (och som mig veterligen också beställdes av SVT). Jag är ganska säker på att den dubbades av KM Studio.

Men som bekant så finns det även andra dubbningar av serien. Jag misstänker dock att KM Studios är den enda dubbningen av TV-serien som helhet, och att övriga dubbningar bara gäller enskilda videofilmer (med avsnitt från serien). Men det är jag inte säker på, utan är bara min gissning.

Erika

Jag har för mig att KM Studio bara dubbade säsong ett medan säsong två (som visats på bl.a. K-TV) dubbades av ett annat dubbningsbolag.

Daniel Hofverberg

Jag tycks minnas att det var rätt många avsnitt som KM Studio dubbade; men jag har inte full koll på hur många avsnitt som varje säsong bestod av (de Internet-sidor jag kollat på har haft ofullständig information), så det är mycket möjligt att du har rätt.

Mysan

existerar select video i dag?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2007 kl. 11:25:18
Jag tycks minnas att det var rätt många avsnitt som KM Studio dubbade; men jag har inte full koll på hur många avsnitt som varje säsong bestod av (de Internet-sidor jag kollat på har haft ofullständig information), så det är mycket möjligt att du har rätt.


Det är 26 avsnitt i varje säsong (sammanlagt 52 avsnitt), säsong två producerades nästan 10 år efter första säsongen. 

Citatexisterar select video i dag?

Jag är inte säker, men jag tror de blev en del av Egmont ibörjan av 90-talet. 

Mysan

Citat från: Erika skrivet 13 juni 2007 kl. 16:01:25
Det är 26 avsnitt i varje säsong (sammanlagt 52 avsnitt), säsong två producerades nästan 10 år efter första säsongen. 

Jag är inte säker, men jag tror de blev en del av Egmont ibörjan av 90-talet. 

aha det kan ju förklara varför jag sett zorro, he-man och blackstar utgivna av både egmont och select