Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Johannes Brost (1946-2018)

Startat av Anders, 5 januari 2018 kl. 11:03:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders

Läste precis att Johannes Brost gick bort i cancer häromdagen, 71 år gammal. Inom dubbning har han bland annat gjort Ebenezer Scrooges röst i Musses julsaga och till Molle som vuxen i Micke och Molle.

Vila i frid!
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Richardo

Och så var han senast aktiv i Fångarna på fortet och Idol och Fröken frimans butik.

Erik Friman

Senast förra året såg jag honom i programmen Stjärnorna på slottet och Let's dance. Kommer att komma mest ihåg honom som Joker från serien Rederiet.

Vila i frid.  :'(

gstone

Det var värkligen tråkigt att höra han var en av dom bästa i branschen. Det tyckes alltid vara dom bästa som går bort(Åke Lagergren, Guy de la Berg , Hans Lindgren , John Harryson  och så vidare) . Han kommer verkligen vara saknad .  :-\ villa i Frid .

Det är verkligen tragiskt . Stig Grybe och June Foray har också gott bort nyligen . Det är verkligen tråkigt att så många av dom bästa röstskådespelarna går bort. Och Brost var inte ens så gamla. Synd och skam !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

Kom väldigt plötsligt, synd. Trodde han skulle få vara kvar längre.  :'(

Disneyfantasten

Nej, så sorgligt! Det hade jag aldrig väntat mig! Inte såhär tidigt iallafall! Han har ju varit en så talangfull skådespelare, jag kommer att minnas honom bäst som Molle... Även som papegojan Waddlesworth i spelfilmen 102 Dalmatiner var han ju suverän!

Det är sorgligt att många skådespelare bara lämnar oss... Man önskar att de kunde leva för alltid, men det går ju inte i verkligheten...

Hursomhelst, vi ska minnas honom iallafall...

Vila i frid, Molle...  :'(

Citat från: Alexander skrivet  5 januari 2018 kl. 12:18:52
Kom väldigt plötsligt, synd. Trodde han skulle få vara kvar längre.  :'(

Det trodde jag också... 71 är ju som sagt ingen ålder alls...

TonyTonka

Kommer alltid gilla hans insats som Farbror Joakim i Musses Julsaga, även om John Harryson är den bästa Joakim-rösten för mig.  :'(

Vila i frid.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Det är verkligen sorgligt, en av våra största skådespelare har lämnat oss alldeles för tidigt. Han var fantastisk som Joker i Rederiet men var oerhört mångsidig. Han är lika minnesvärd som medverkande i olika underhållningsprogram. Hans medverkan i Let´s dance är ju oförglömlig!

Vila i frid.

Erika

Mycket trist att höra/läsa. Vila i frid.  :'(

Elios

Jo jag ville bara säga här att i december förra året skulle han ha varit med i en show i Kristianstad som jag har nära till och jag hade planerat att se den. Men när jag såg att dem hade ersatt honom med Rafael Edlholm blev jag inte lika sugen så jag brydde mig inte. Inte för att jag har något emot Rafael jag tycker han är väldigt bra och härlig men det var just Johannes Brost som verkligen lockade mig och det var honom jag var sugen på att se. Vila i frid annars!  :'(

Disneyfantasten

Idag visades Guldbaggegalan där man bland annat nämnde personer som gick bort 2018...

(men varför nämndes inte Johannes Brost, trots att han gick bort i januari 2018 och därmed var den första som avled det året?)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2019 kl. 22:34:42
Idag visades Guldbaggegalan där man bland annat nämnde personer som gick bort 2018...

(men varför nämndes inte Johannes Brost, trots att han gick bort i januari 2018 och därmed var den första som avled det året?)

Eftersom han visades förra året!

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 januari 2019 kl. 23:09:07
Eftersom han visades förra året!

Visades han förra året? Det måste jag ha missat... Han gick ju trots allt bort 2018 och inte 2017... (antar att Stig Grybe visades förra året också eftersom han avled januari 2017)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2019 kl. 23:10:28
Visades han förra året? Det måste jag ha missat... Han gick ju trots allt bort 2018 och inte 2017... (antar att Stig Grybe visades förra året också eftersom han avled januari 2017)

Det beror på när han gick bort. För att jag vill minnas att jag såg både han och Lars-Erik Berenett på dem som gick bort samma dag, under förra årets program.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 29 januari 2019 kl. 09:34:36
Det beror på när han gick bort. För att jag vill minnas att jag såg både han och Lars-Erik Berenett på dem som gick bort samma dag, under förra årets program.

Så, nämndes exempelvis Hans Lindgren under Guldbaggegalan 2013? (samt John Harryson och Mona Seilitz 2009, Guy De La Berg 2015, Kenneth Milldoff och Fillie Lyckow 2016, osv.)

Jag vet iallafall att bl.a. Charlie Elvegård, Lill-Babs, Leif Liljeroth, Alf Nilsson och några till nämndes den här gången...

Rikard Wolff borde iallafall ha nämnts 2018 har jag för mig...